Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Hulp gevraagd zoektocht grootvader

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het Belgisch Leger 1914/1918 Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 05 Okt 2010 17:29    Onderwerp: Hulp gevraagd zoektocht grootvader Reageer met quote

Hulp gevraagd zoektocht grootvader
joseph cleeren

Uit de mail:

Beste, ik ben Danny Massa ,luchtmacht adjudant vliegtuig technieker en
> onderrichter te Saffraanberg te St-Truiden, afdeling Dept. Tech. Air.
> Stamnr.: A36525
>
> ik ben een tijdje opzoek naar info ivm mijn echtgenote( Anita Cleeren) haar grootvader, zijn gedeeltelijk persoonlijk dossier heb ik reeds ter hande.
>
> Zijn persoolijke gegevens zijn: geboortedatum is 23 01 1893
>
> Stamnr.: 13 64872

>
> Maar ik heb nog een paar vragen, volgens zijn dossier is hij afgezwaaid in sep. 1919.
>
> -Waarom pas toen, de oorlog was al een jaar gedaan.
>
> -Hij was 6 jaar dienstplichtige en had geen bevordering gekregen( eventueel korporaal....) waren dat toen de reglementen?
>
> -Waar was zijn eenheid ontbonden (het 11é linie reg.)?
>
> -Waarom kreeg hij zijn laatste eervolle onderschiedingen pas in 1959?
>
> -Is hij gewetst geweest?
>
> - Hij is, denk ik, ook administratief geplaatst in Dčpot D'armee N 3 na de dienstplicht?
>
> -Wat deed men met de vuurkaart?
>
> -Hij had ook 20 percent invaliditeit, waarom ?
>
> Verleden maand ben ik op het notariaat van defensie geweest en daar kon men mij niet veel meer vertellen dan dat ik al wist.

>
> Hopelijk kunt U en Uw dienst mij een beetje verder helpen,
>
> Bij voorbaat dank en tot wederhoren,
>
> Danny Massa, Zepperenweg 118 St-Truiden 3800

https://twitter.com/ForumWO1

Laatst aangepast door Yvonne op 05 Okt 2010 17:31, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 05 Okt 2010 17:29    Onderwerp: Reageer met quote

Hopelijk kunnen wij op FEW verder helpen?

Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 05 Okt 2010 19:37    Onderwerp: Reageer met quote

Op 11 november 1918 was de oorlog nog niet voorbij, er was slechts een wapenstilstand.
Het Belgische leger moest nog zijn militieklassen oproepen en vormen, voor de oudgedienden was er nog de Rijnbezetting. De oorlog eindigde officieel op 28 juni 1919 na de ondertekening van het Verdrag van Versailles.
Dat hij nooit bevorderd is geweest is misschien te wijten aan het feit dat hij zich al dan niet bewust op achtergrond hield. Niet iedereen voelt zich geroepen om verantwoordelijkheid te nemen, die in oorlogstijd bij het leger altijd meer risico om te sneuvelen inhoudt.
De houders van de Vuurkaart werden o.a. jaarlijks een rente toegekend, kregen vermindering op het openbaar vervoer en hadden daar ook recht op een zitplaats.

Tot zover mijn bescheiden hulp, details moet ik eens opzoeken
Embarassed

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"
Naar boven
SNORKEL

BerichtGeplaatst: 05 Okt 2010 19:39    Onderwerp: Reageer met quote

op de vraag of hij gekwetst is geweest, staat dit niet in zijn dossier vermeld heeft hij frontstrepen? Daarvoor moet men zijn medisch dossier hebben! vraag of hij gekwetst was.
zijn eervolle onderscheidingen zo laat, vond ik ook bij mijn grootvaders papieren ik denk dat dit aan de adminstratie ligt van het ministerie van oorlog of defentie van toen.
6 jaar dienstplichtig lichting 1912-1913 + de jaren vanoorlog + tot in 1919
Dat men langer moest blijven kan een oorzaak hebben dat hij bv ergens in Frankrijk verbleef. Kan men in zijn dossier normaal terug vinden.
Zijn vuurkaart was denk ik een soort paspoort men kreeg toen bijna overal voorrang. Normaal had hij een kenteken die hij in het knopsgat aan de kraag kon bevestigen.
Ik denk dat dit toch enigsinds de juistheid ervan is en u hierme kon helpen
guerramundial1

BerichtGeplaatst: 05 Okt 2010 20:13    Onderwerp: Re: Hulp gevraagd zoektocht grootvader Reageer met quote

Veel vragen in één keer! Smile Fijn dat ik je na mijn ervaring een beetje op weg kan helpen. Het blijft een bijzondere fijne opdracht te zijn zo zoeken naar het verleden van een familielid.

Ik kan er enkele gedeeltelijk beantwoorden.

-Waar was zijn eenheid ontbonden (het 11é linie reg.)?

Zie link: http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=11030

uit het Guldenboek der Vuurkaart:
Het 11e Linieregiment van Hasselt behoorde met het 9e van Brussel en het 12e van Luik tot de vermaarde IIIe Legerdivisie: de IJzeren divisie. Van den dag der mobilisatie af, bevindt het zich in eerste linie, belast met de verdediging van de tusschenruimten der forten van Luik. Kolonel Dusart, door een kogel getroffen, sneuvelt aan het hoofd zijner mannen. Hij is de eerste hoofdofficier die tegenover den vijand is gevallen.

Een en veertig dooden, 437 gekwetsten of vermisten, meer dan het effectief van een bataljon. En op het vaandel komt de eerste vermelding: « Luik ».

Den 10n September 1914 neemt het 11e Haacht, met de bajonet, stormenderhand in. Den 11n bemachtigt het Wespelaar. Balansrekening dier dagen: 55 dooden, 203 gekwetsten en vermisten.

Diksmuide. De IJzer. Het 11e, dat met het 12e en de marinefusiliers van Admiraal Ronarc’h de brigade B vormt, verdedigt het bruggenhoofd van Diksmuide.

Van af den 20n begint er een vreeselijk bombardement. Meenende dat onze troepen totaal gedemoraliseerd zijn, komen de Duitschers in stormloop aangerukt. Doch het schroot heeft den moed van het 11e niet doen verzwakken: het doet een tegenaanval en slaat den vijand af. Den 21n doet het vier Duitsche stormloopen mislukken.

In den nacht van 23 op 24 wordt de Duitsche infanterie vijftien herhaalde malen teruggeslagen. Het 11e heeft eens te meer zware verliezen geleden: 45 dooden, 249 gekwetsten en vermisten. Het vaandel wordt gedecoreerd met het Kruis der Leopoldsorde en in zijne plooien schittert de naam « Diksmuide ».

Drie jaren stabilisatie, tijdens welke het vaandel een derde vermelding: « IJzer », ontvangt. Drie jaren doorgebracht onder den grond, in ‘t water, in ‘t slijk, in de koude van eindelooze nachten. Dan is het Merkem.

Het 11e heeft slechts één bataljon in eerste linie: het is belast met de verdediging van een kilometer modder en schier niet-bestaande loopgraven.

Den 17n April breekt de aanval los. Het 11e, verhakt door het schroot, doet een tegenaanval en drijft den vijand terug in zijne linies.

De vierde vermelding « Merkem » beloont het offer van 37 dooden en 127 gekwetsten.

Op 28 September 1918 is het de aanval op den bergkam van Vlaanderen.

Het 11e, tusschen het 9e en het 12e, vertrekt te 5 uur ter verovering van den Stadenberg. Het 12e wordt tegenhouden aan den zoom van het Bosch van Houthulst. Men moet wachten, den nacht doorbrengen onder het bombardement. Den 29n, te 6 uur, herbegint de aanval. De Flandernstellung wordt bereikt. Te 4 uur, stormloop. De kam van den Stadenberg wordt veroverd. Helaas! 71 dooden en 270 gekwetsten zijn de prijs van die overwinning, waarvoor het vaandel zijne vijfde vermelding « Stadenberg » heeft verworven.

Een week rust. Het regiment is opnieuw gevormd geworden en trekt terug naar de eerste linie. Ditmaal is het doel: de Leie: 19 kilometers moeten veroverd worden.

De aanval breekt los op 14 October, te 5 u. 35. Een groot aantal onzer mannen blijven in de prikkeldraadnetten, weggemaaid door de vijandelijke mitrailleusen. Den 15n wordt de aanval hardnekkig hernomen.

Te 10 uur valt het dorp Lendelede in de handen van het regiment dat in pijl vooruitsteekt op de linie van het leger. Den 16n, inname van Hulste. ‘s Avonds wordt de Leie bereikt. Verliezen van 14 tot 18 October: officieren: 8 dooden, 8 gekwetsten; soldaten: 74 dooden, 255 gekwetsten, 4 vermisten.

Ten einde het prachtig gedrag van het regiment te erkennen werd er bij Koninklijk Besluit toelating verleend om op het vaandel de woorden: « De Leie » en tevens den naam « Antwerpen » bij te schrijven. Dit was de zevende en laatste vermelding.

Die zeven namen van moed, roem en opoffering schitteren in gulden letters in de plooien van ‘t vaandel van dit befaamd regiment.

-Waarom kreeg hij zijn laatste eervolle onderschiedingen pas in 1959?

De meeste eervolle onderscheidingen werden na de oorlog uitgereikt. Om welke onderscheiding gaat het die hij pas in 1959 heeft gekregen?
Bij de toekenning van Nationale Orden werd er een systeem van oorlogstitels uitgewerkt teneinde de meest verdienstelijke militairen als eerste te belonen:

"- onmiddellijk, aan de oudstrijders met dertien of meer oorlogstitels
- in de loop van het jaar 1939, aan die met 12 titels
- in de loop van het haar 1940, aan die met 11 titels
- in de loop van het jaar 1941, aan die met 10 titels, en zo voort, op de voet van een titel minder per jaar, waarbij thans voorzien wordt in principe niet lager te dalen dan zes titels (1945)

aangezien het daarenboven wenselijk is op periodieke wijze opnieuw te herinneren aan het dapper gedrag van degenen die, door hunne oorlogsverdiensten, onbetwistbare aanspraken op de erkentelijkheid van het land hebben verworven, heeft Zijne Majesteit de koning toegelaten de toekenning van nieuwe bevorderingen met zwaarden om de tien jaar te voorzien.
voorbeeld: een oudstrijder die in 't geheel tien oorlogstitels telt, heeft geen enkele nationale orde bekomen. in 1941 zal hij het Kruis van Ridder in de Orde van Leopold II met zwaarden bekomen, in 1951 zal hij aanspraak kunnen maken op het Kruis van Ridder in de Kroonorde met zwaarden.
---
De bevorderingen worden niet posthuum toegekend.

Link: http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=15459&highlight=gekruiste+zwaarden"

-Wat deed men met de vuurkaart?

Link: http://www.tenboome.webruimtehosting.net/guldenboek/Guldenboekprojecttotaal/guldenboek.htm

Joseph Cleeren staat er vermeld bij het 10º Linieregiment Confused Uitgave 1934-1935, bladzijde 293

De Vuurkaart werd ingesteld door het K.B. van 14 Mei 1932 (Staatsblad 17.06.1932) en werd over het algemeen uitgereikt aan militairen die tenminste 12 maanden (opeenvolgend of niet) bij een eenheid hadden gediend die in contact was geweest met de vijand. Andere berekeningen waar ook mogelijk (9 maanden indien men aan de IJzerslag en het overwinningsoffensief had deeelgenomen, enz.). De kaart vermelde de regimienten waar de militair had gediend, de front- en blessuurstrepen alsook de eervolle onderscheidingen.

-Hij had ook 20 percent invaliditeit, waarom ?

Staat in het dossier vermeld dat hij gewond is geweest? Heeft hij blessuurstrepen? Een rode kruis op de Herdenkingsmedaille?

Ik hoop dat je eraan uit kunt!

Groeten van een uitgeweken Limburger. Smile

Wim
lieven guffens

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2011 4:22    Onderwerp: Reageer met quote

Beste,
Uw vraag heeft mijn aandacht getrokken (wel 5 maanden te laat, maar toch ...)
Mijn grootmoeder heette namelijk ook Cleeren. Haar vader was eveneens afkomstig uit Sint-Truiden.
Deze overgrootvader had een broer (mijn overgrootoom dus), waarvan nogal wat kinderen en kleinkinderen voor een militaire loopbaan hebben gekozen. Een gevolg hiervan is dat er door de beide wereldoorlogen in dit gezin een heuse ravage is aangericht (sneuvelen, fusilleren, concentratiekampen, enz.).
Zelf heb ik reeds een studie gemaakt over alle omgekomenen. Nu ben ik nog van zin me te verdiepen in de carrière van de militairen die de oorlogen wél overleefd hebben. 'k Moet zeggen, stuk voor stuk is dit al een boeiende bezigheid geweest en het heeft me al meermaals de wenkbrauwen doen fronsen.
Heeft U toevallig ook gegevens over de herkomst van die grootvader van Uw vrouw ?

Verder wil ik nog even reageren op een vraag van U betreffende de demobilisatie : waarom pas in september 1919 ?
Hier volgt een afschrift uit het (klad)werkje dat ik maakte over mijn grootvader (oud-soldaat 14-18), hoofdstuk demobilisatie :

Hij werd dus op 12.8.1919 “huiswaarts gestuurd zonder soldij”.
Op 7.10.1919, dus 8 weken later, werd hij uit het stamboek uitgeschreven.

Waarom is hij dan pas kunnen vertrekken bij het leger ?
Op 31.7.1914 waren alle klassen van 1899-1913 opgeroepen
Een deel van klasse 1914 had later het leger vervoegd en ook latere klassen waren in het leger getreden, indien mogelijk. (Dit was bv mogelijk voor jongens uit de Westhoek, vluchtelingen die in het buitenland zaten en in de loop van de oorlog oud genoeg werden om dienst te nemen, in tegenstelling tot de jongens die in het bezette België waren gebleven).
Zij die van de klassen tussen 1914 en 1918 waren en niet in de mogelijkheid waren geweest hun dienstplicht te vervullen, moesten hun dienst doen in 1919.
Op 1.2.1919 mochten de klassen van 1902 en ouder terug naar huis.
Tussen 17.2.1919 en 3.4.1919 de klassen van 1903 tot 1906.
Dit was telkens met soldij. Het definitieve ontslag (uitschrijven uit het stamboek) volgde ongeveer 5 weken later.
Dan werd er even gestopt met het demobiliseren van de oudere klassen. De klassen 1907-18 konden namelijk pas ontslagen worden als de nieuwe rekruten opgeleid waren. (België was tenslotte nog altijd in staat van oorlog, tot het Verdrag van Versailles van kracht zou gaan in juni)).
De jonge vrijwilligers kregen opleiding te Beverlo. Ze komen eind mei 1919 aan in Luik. De miliciens in juli 1919.
De ondertekening van het vredesakkoord gebeurde op 28.6.1919 en zo was er definitief vrede vanaf 30.6.1919.
De demobilisatie ging dan verder maar de snelheid waarmee dit gebeurde, was afhankelijk van hoe ver de nieuwenlingen met hun opleiding stonden.

De klasse 1907 kon in onbepaald verlof vertrekken op 10 juli, want zoals reeds gezegd kwamen de nieuwe miliciens aan in juli.

Dan volgen de verlofgangers elkaar op : 1 klasse per week

Op 12 augustus is het reeds de beurt aan Hubert Guffens (klasse 1914).

30.9.1919: De laatsten van de oorlog zwaaien af. Deze laatsten behoren tot de speciale klasse 1918, de jongste oud-strijders, die er op het laatste van de oorlog nog waren bijgekomen..

Mijn grootvader was dus van 1894 en zwaaide in augustus af met uitschrijving uit het stamboekregister in oktober.
Joseph Cleeren was van 1893, een jaar vroeger, en werd uitgeschreven in september. Waarschijnlijk is hij reeds in augustus in onbepaald verlof vertrokken.

Veel speurgenot !
Lieven Guffens, Opwijk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
wsegers1

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2011 13:50    Onderwerp: Reageer met quote

Danny

Ik kan je wel wat antwoorden geven, bel mij morgen op (O2/227.63.69)

Willem

Instituut voor Veteranen en Oorlogsinvaliden
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2011 14:20    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb Danny gemaild en een pb'tje gestuurd, hopelijk leest hij dit.

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 24 Mrt 2011 10:49    Onderwerp: Reageer met quote

Jammer nog geen reactie.
Hopelijk wel bericht naar een van jullie die een en ander uitgezocht hebben?

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 05 Apr 2011 12:55    Onderwerp: Reageer met quote

Per mail:

Ziehier nog wat info ivm Joseph Cleeren.

Dit zijn de eervolle onderscheidingen die hij vergaarde.

-oorlogskruis met palm 25 11 1918

-yzermedaille 01 03 1919

-zegemedaille 10 08 1919

-vuurkruis zonder datum

-mil. Decoratie 2é klasse 01 10 1923

-ridder in de kroonorde met zwaarden 21 07 1950

-ridder in de orde van Leopoldsorde met zwaarden 21 07 1940

-herinneringsmedaille 29 09 1919

-3é bevordering met zwaarden 22 12 1959

Tot ziens

danny.massa@mil.be

Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het Belgisch Leger 1914/1918 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: