Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Duitse soldaten na 95 jaar teruggevonden.

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WO1 in het nieuws Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 03 Okt 2010 16:57    Onderwerp: Duitse soldaten na 95 jaar teruggevonden. Reageer met quote

Duitse soldaten na 95 jaar teruggevonden.

Een volledig verslag, goed gedocumenteerd, en uitgebreid fotomateriaal.
Gepubliceerd op de weblog "Hard Papier" van Aris de Bruijn.
Aris is als student SOD-I voor een stage van 1 jaar verbonden aan het Legermuseum in Delft. Ik hou me bezig met de registratie van het museumarchief. In mijn vrije tijd zwerven mijn gedachten over slagvelden van de Eerste Wereldoorlog

Zo af en toe worden nog wel eens gesneuvelde militairen uit de Eerste Wereldoorlog teruggevonden. Deze zomer was het weer raak in de Franse Champagne. Het was dit keer geen opgraving voor een industriewijk, autosnelweg of kanaal. Een grote, met wortel en al omgewaaide boom had enkele jaren geleden al één lichaam aan het licht gebracht, en na metingen door Franse archeologen werden er onlangs nog zes aan toegevoegd. In dit stukje enkele gegevens over de identiteit van de soldaten en het verhaal achter hun lot.

Bij de in totaal dus zeven skeletten zijn twee identiteitsplaatjes gevonden, die duidelijk maken dat het hier gaat om soldaten van de 4e compagnie van Fusilier-Regiment 35. Het zijn Paul Brandt geboren in Roitzsch, Torgau op 27 april 1895, en Ernst Gehlsdorf uit Baruth geboren op 28 januari 1894. Het regiment is Brandenburgs maar Paul Brandt is blijkbaar later via een andere weg bij het regiment gekomen. Op zijn identiteitsplaatje staat het Rekruten-Depot 954 van het Ersatzbataljon van Infanterie Regiment 72 aangegeven, en dat correspondeert met Torgau, in Sachsen.
De regimentsgeschiedenis van Fusilier-Regiment 35 beschikt over een uitgebreide namenlijst van alle gesneuvelde officieren, onderofficieren en manschappen. Beide soldaten zijn niet alleen afkomstig uit dezelfde compagnie, maar ze zijn ook gesneuveld op dezelfde dag, wat het vermoeden doet rijzen dat alle soldaten op hetzelfde moment bij elkaar begraven zijn. De namenlijst uit de regimentsgeschiedenis geeft maar liefst 19 namen uit de 4e compagnie die 6 oktober 1915 als overlijdensdatum hebben.

Lees dit indrukwekkende verslag verder op:
http://hardpapier.blogspot.com/2010/09/duitse-soldaten-na-95-jaar.html

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 03 Okt 2010 18:58    Onderwerp: Reageer met quote

Kan iemand zich vinden in mijn bewering dat aan in onze tijd gevonden Duitse soldaten heel wat minder aandacht wordt geschonken in de pers dan aan 'geallieerde' soldaten die worden gevonden in onze tijd?
Ik vind dit tamelijk oneerlijk en verontrustend, zeker nu de oorlog al zo lang geleden plaatsvond.

“I hope you live a life you are proud of. If you find that you are not, l hope you have the strength to start all over again.
- F. Scott Fitzgerald
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Schoeters Dirck

BerichtGeplaatst: 03 Okt 2010 21:04    Onderwerp: Reageer met quote

Ik stelt mij ook de zelfde vraag.
SNORKEL

BerichtGeplaatst: 04 Okt 2010 19:25    Onderwerp: Reageer met quote

kan daar ook op inkomen, maar begrijp het was onze 'vijand' en voor sommigen blijft dat zo. Nietegenstaande het ook soldaten waren die "moesten" vechten en mensen waren de zoon van een moeder en vader... die er zijn leven bij inschoot en als vermist werd opgegeven...
en zo zijn er velen het gevolg van oorlog!
Maar welke baldadigheden hebben zij niet gedaan tijdens WO1, daar is genoeg leesstof over? Ik denk dat men in Nederland niet zoveel heeft afgezien en mensen heeft verloren dan hier in België en Frankrijk waar de Britse en andere troepen ons ter hulp kwamen.
Er zijn geen getuigen meer die ons hierover meer zouden kunnen vertellen en zeer zeker met deze stelling niet akkoord zouden zijn!
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 04 Okt 2010 23:08    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben het in zoverre met Percy eens dat je, als geallieerde soldaten worden teruggevonden, vaak wordt geconfronteerd met aanzienlijke media-aandacht en (her-)begrafenissen, minder dan bij Duitse soldaten. De reden daarvan wil ik niet veronderstellen, ik denk dat de haat tegen de Duitsers na 90 jaar zeker in het geval van de Eerste Wereldoorlog wel aardig is weggeebt.
Ik geef Snorkel gelijk dat Belgie en Frankrijk een heel stuk meer geleden hebben onder deze oorlog en de bezetting dan Nederland, dat gelukkig voor ons niet in deze slachtpartij verzeild is geraakt. Maar de media-aandacht is internationaal en niet slechts Nederlands dus dat is geen valide argument.
Hoe het ook zij is het altijd bijzonder als vermiste soldaten worden teruggevonden en alsnog een gekend graf kunnen krijgen, Duits of Geallieerd.

Gr P
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 05 Okt 2010 17:03    Onderwerp: Reageer met quote

Dank voor jullie reactie.

Ik denk dat we kunnen aannemen dat het Duitse taalgebied iets kleiner is dan het Engelse, en dat als er bijvoorbeeld de resten van een Australier worden gevonden, de gehele Commonwealth, en eigenlijk alle 'geallieerden', daar binnen no time van op de hoogte zijn, waarna onmiddellijk een contingent (in dit geval) Australiers afreist om de man of mannen met gepaste eer te begraven.

Dus misschien ligt het wel aan het feit dat ik nauwelijks Duitstalige sites lees, en dus niet op de hoogte ben van wat er bij hen aan (her-)begrafenissen wordt gedaan.

Echter, ik kan me niet onttrekken aan de indruk dat de 'geallieerden' veel meer tam-tam maken dan de As-mogendheden als het hierop aan komt.

“I hope you live a life you are proud of. If you find that you are not, l hope you have the strength to start all over again.
- F. Scott Fitzgerald
Naar boven
kieffer

BerichtGeplaatst: 06 Okt 2010 9:34    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat men in Nederland niet zoveel heeft afgezien en mensen heeft verloren dan hier in België en Frankrijk waar de Britse en andere troepen ons ter hulp kwamen.

met andere woorden in Nederland kan men zich niet zo goed voorstellen wat voor leed er is geschied. Zo plaats je natuurlijk bijna automatisch een ander buiten de discussie.
Misschien is deze stelling eens het overdenken waard, of eigenlijk is het geen stelling maar een (beperkte) waarneming: het is mij opgevallen dat veteranen, overlevenden, mensen die geleden hebben onder een bezetting zelden een bitter standpunt innemen. Het lijkt eerder dat een latere generatie zich het slachtofferdom heeft toegeeigend, en dat niet zelden ook cultiveert.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WO1 in het nieuws Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: