Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Granaten zijn nog immer gevaarlijk!
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> DOVO-België Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
stijn

BerichtGeplaatst: 06 Mei 2008 22:04    Onderwerp: Reageer met quote

Smile

BerichtGeplaatst: 07 Mei 2008 8:54    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Uit respect voor de soldaten doe je gewoonweg geen handel in oorlogsmateriaal. Ruilen ja maar verkopen is niets voor mij

niet mee akkoord...
Denk je dat die mannen daar een zier om geven dat die loodjes, koppen, etc verkocht worden? Ik denk dat dat het minste van hun zorgen zou zijn...

En ruilen... Wel, stel dat je iets ruilt met iemand, die dat ander stuk gekocht heeft... Dan zit je toch met een gekocht stuk, en die ander kan dan jouw geruild stuk ook nog doorverkopen...

Er zit handel in dat oude schroot, en daar zorgen de toeristen in de eerste plaats zelf voor.
Mij niet gelaten, zoals Pascal zegt:
Quote:
dat is dom; jij geeft ze weg, en anderen verkopen ze...sla er toch zelf iets uit...kan je investeren in boeken en dergelijke...

Want eens je op een punt zit waar je al je opgegraven stukken meerdere (tot tientallen) keren dubbel hebt, dan heb je het wat gehad. En als er dan iemand passeert die er een frank voor wil geven, dan ben je vertrokken.

Wat dien ouwe typ betreft, ik denk dat iedereen in de streek rond Langemark-Poelkapelle, St-Juliaan, Zonnebeke, Passendale, ... hem wel kent.
Heeft tuzens al een 4.5" meegedaan, waarvan ik durf zweren dat het ding toxisch was. Tegen dat ik het kon aangeven, was hij weg...
Als ze dan persé hun eigen leven willen riskeren door af te slaan en te draaien, dat ze het dan in het midden van de velden doen.
Dan is er weinig omgevingsschade (bij gewone conventionele mun dan toch) en brengt hij buiten zijn eigen niemand anders in gevaar.

Nu, we mogen ons gelukkig prijzen. In onze contreien zijn er slechts nog enkelingen die opendraaien.
In Frankrijk wordt het nog altijd als een nationale sport gezien om obussen, mortiergranaten en handgranaten open te draaien. Daar mag je stellen dat zo ongeveer 1 op de 3 verzamelaars van opgegraven materiaal zelf zijn vondstjes onschadelijk maakt.
Ik ken nogal veel van die Franse verzamelaars goed, en ze zijn o zo zeker van hun zaak...
Moeten ze zelf weten als (in het beste geval) een vingerke of 2-3 moeten missen...
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 07 Mei 2008 9:04    Onderwerp: Reageer met quote

als het dat oude mannetje uit Langemark - Poelkapelle is ken ik hem ook.
was bezig met een 6o pdr shrapnell open te schijven.. Rolling Eyes
was erbij toen we de rest van de munitie weghaalden.
gelukkig is enkel het kruitmagazijn vooraan onploft,anders lag de tuin van de buren vol loden balletjes Embarassed
je zal maar net met de familie rond de BBQ zitten.
nog geen jaar later was hij terug bezig.... speechless
grtz,MMM
People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
hermie

BerichtGeplaatst: 07 Mei 2008 9:57    Onderwerp: Reageer met quote

stijn @ 06 Mei 2008 22:58 schreef:
derwisj @ 06 Mei 2008 19:37 schreef:
Stijn, dat is dom; jij geeft ze weg, en anderen verkopen ze...sla er toch zelf iets uit...kan je investeren in boeken en dergelijke...
pascal

Mijn mening is dat je met het bloed van de soldaten geen geld mag verdiennen!!

En dat je dit alles moet verdienen door te gaan werken!

Smile Ieder zijn eigen mening, ik respecteer dat van anderen.

Dit terzake, het verhaal van het oude mannetje! puh

Mvg,

Stijn

Ben ik het helemaal mee eens Stijn! Dat je het voor jezelf houdt, okay, maar er munt uit slaan gaat mij ook echt te ver. Mad
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
geluveld

BerichtGeplaatst: 07 Mei 2008 12:07    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Ben ik het helemaal mee eens Stijn! Dat je het voor jezelf houdt, okay, maar er munt uit slaan gaat mij ook echt te ver.

en waarom dan wel? (zeker die 'smiley' die daarop volgt vind ik een nasmaakje hebben)

Ik maak er liever iets van,
want van de moment dat die markt ineenstuikt, vliegt het bij heel veel mensen gewoon het stort op.

Ik geloof dat er veel niet-Westhoekers zijn die niet begrijpen dat dit schroot bij de mensen hier geen waarde heeft als geschiedkundig item, maar enkel geldelijke waarde heeft uit het materiaal waaruit het gemaakt is.
Een obuskop kan voor een verzamelaar net dat ene stuk zijn die hij te kort heeft,
hier bij de boer is dat 850gr geel koper, point final.

Ze weten hier ondertussen ook wel al dat er meer te verdienen is door al dat roestig ijzer en groen uitslaand koper te verkopen aan de toeristen dan zomaar in het oud ijzer of oud koper te smijten.
Van de minuut dat er geen vraag meer naar is, dan gaat het zonder enige aarzeling naar de marchands waar het zal worden hersmolten.

Weggeven zul je hier ook niet veel meer tegenkomen. En dit door het feit dat er overal toeristen opduiken bij de boeren die gewoon het erf oprijden en vragen of de boer 'iets van de oorlog te koop heeft',
En eenmaal het magische woord 'verkopen' is uitgesproken hoef je bij die boer nooit meer terug te gaan om iets te krijgen.... Want het blijkt geld waard te zijn.

Loodjes en kogels zul je nog wel mogen meepakken, maar als je al vraagt naar obuskoppen, shrapnellpotten, douillen, of zwaarder materiaal dan zul je mogen de beurs bovenhalen.

Ik vraag me dan af hoe mensen die radicaal tegen het verkopen van grondvondsten willen binnengaan in verschillende musea in de Westhoek en Noord-Frankrijk, waar de grondvondsten-te-koop je zomaar vanuit een etalagekast toelachen (met als grootste verkopers het museum van Albert, die zich nota bene laat bevoorraden door boeren en locale gravers aan de Somme, en in de Westhoek Hill62 museum (ook lokale gravers en boeren, en Hooghe Crater(meer verzamelaars die daar verkopen)?
Want dat is dan ook commerce, maar daar spreekt natuurlijk weer niemand van. Alleen de verzamelaars die grondvondsten verkopen worden met de vinger gewezen.

Net zoals in mijn vorig bericht, en nu ook weer vernoemd:
het zijn de TOERISTEN die DE VRAAG creeëren, en dus zorden de lokale bewoners voor het AANBOD...

En door internet worden alle items duurder, en dat vertaalt zich dan naar de kleinere beurzen en privé-verkopers, die dan ook maar hun prijzen optrekken.
En dan krijg je natuurlijk van die prijzen a la 2euro per loodje (maar ik zou toch graag eens weten waar die prijs wordt gevraagd. Want ik weet van 1 euro per loodje, maar 2euro?)
stijn

BerichtGeplaatst: 07 Mei 2008 16:57    Onderwerp: Reageer met quote

Ieder zijn eigen mening he mensen! Laughing niets aan te doen!

Zoals die loodjes i.p.v. ze te verkopen weggeven bv aan shrapnel charlie of aan mensen waarvan hun familieleden hier zijn gesneuveld dat ze er een aandenken bij hebben!

Geld maakt niet gelukkig, en dat is al enkele keren bewezen!

Mvg,

Stijn

BerichtGeplaatst: 07 Mei 2008 17:01    Onderwerp: Reageer met quote

maxmadmartin @ 07 Mei 2008 10:04 schreef:
als het dat oude mannetje uit Langemark - Poelkapelle is ken ik hem ook.
was bezig met een 6o pdr shrapnell open te schijven.. Rolling Eyes
was erbij toen we de rest van de munitie weghaalden.
gelukkig is enkel het kruitmagazijn vooraan onploft,anders lag de tuin van de buren vol loden balletjes Embarassed
je zal maar net met de familie rond de BBQ zitten.
nog geen jaar later was hij terug bezig.... speechless
grtz,MMM

ik zal het zo zeggen, die knal heb ik gevoeld tot bij me thuis! Smile

BerichtGeplaatst: 07 Mei 2008 20:18    Onderwerp: Reageer met quote

Geluveld, jouw redenering kan ik goed begrijpen. Door de vraag komt er een prijskaartje. Ik kom niet uit de Westhoek, maar om vondsten te verkopen aan toeristen wat eigenlijk met de geschiedenis van je streek is vind ik principieel onaanvaardbaar. Het is wat Stein zegt: ieder zijn mening. Bovenstaande is die van mij.
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 07 Mei 2008 21:22    Onderwerp: Reageer met quote

Hermie, indien het zeldzame of unieke zaken zijn, akkoord, maar zo een shrapnellbol, waar er miljarden van verschoten zijn, waarom daar geen geld uitslaan? Trouwens als die toeristen wat slimmer zijn, gaan ze zelf een veld op...en daar is de boer dan weer tegen; dus waarom dat veldzoeken niet verminderen door die bollen te verkopen...zoiets verkopen aan britse toeristen is trouwens nog goed voor de belgische economie...
pascal
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 07 Mei 2008 21:48    Onderwerp: Reageer met quote

De dag dat ik ga betalen voor een shrapnellbolletje zal toch echt niet komen Very Happy

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
derwisj

BerichtGeplaatst: 07 Mei 2008 22:11    Onderwerp: Reageer met quote

Nou ja, wij weten wel waar ze te vinden, maar die britten, schooljongeren of anderen, weten zoiets niet...waarom die mensen geen pleziertje doen en terwijl de belgische economie steunen....
In de tommy in pozieres maken ze het zich trouwens nog makkelijhker...daar staat gewoon een kauwgomautomaat met van die bolletjes...
pascal
stijn

BerichtGeplaatst: 08 Mei 2008 16:56    Onderwerp: Reageer met quote

Hey,

Derwisj wij gunnen die mensen dat hoor! Shrapnel balletjes kunnen ze kopen op de markt in Ieper! Kunstwerkjes van loodjes kunnen ze vinden bij de bekende charlie! Er zijn hier ook al engelse geweest die vroegen of ze eens mochten gaan zoeken achter loodjes! Ok geen probleem zolang het land nog niet bewerkt is.

Iedere toerist kan er vinden zowel om te kopen of te rapen op het land als ze het weten.

dit terzijde de loodjes puh puh puh

grtz,

stijn

BerichtGeplaatst: 10 Mei 2008 17:53    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Patrick goed dat je die foto plaatst en inderdaad fikken af van die troep. Er zijn nogal wat nederlanders die soeveniertjes kopen in Belgie en Frankrijk. Zo zijn wij al eens een volle gifgasgranaat tegen gekomen bij iemand thuis, deze stond wel leuk op de schoorsteen mantel vond men, een andere keer een duitse verschoten en op scherp staande brisantgranaat uit de eerste wereldoorlog, gekocht in frankrijk, die in de huiskamer stond bij iemand die ook nog eens drie kinderen had, je moet er niet aan denken wat er allemaal mis kan gaan.
Een Nederlandse colega.
Naar boven
casparvandenberg

BerichtGeplaatst: 10 Mei 2008 18:56    Onderwerp: Reageer met quote

Nederlanders houden nu eenmaal niet van regeltjes toch? Ik heb ze ook al meegemaakt, van die Nederlanders die zonodig van die rommel mee moesten nemen. Evil

Er geldt bij dit soort spul naar mijn mening echt maar één regel: afblijven, markeren, waarschuwen. Wie dat niet snapt.... Is gewoon dom.
"Het eenige wat ik ervan onthouden heb is, dat mosterdgas niet van mosterd wordt gemaakt, maar er meen ik wel naar ruikt en desalniettemin erg ongezond moet zijn". Reserve-kapitein. J. Ronhaar in 1935 over een slechte gasles.
Naar boven
stijn

BerichtGeplaatst: 10 Mei 2008 19:51    Onderwerp: Reageer met quote

groot gelijk dude!
Smile

BerichtGeplaatst: 18 Mei 2008 23:10    Onderwerp: Reageer met quote

casparvandenberg @ 10 Mei 2008 19:56 schreef:
Nederlanders houden nu eenmaal niet van regeltjes toch? Ik heb ze ook al meegemaakt, van die Nederlanders die zonodig van die rommel mee moesten nemen. Evil

Er geldt bij dit soort spul naar mijn mening echt maar één regel: afblijven, markeren, waarschuwen. Wie dat niet snapt.... Is gewoon dom.

Deze Nederlander zou ook best een mooi gepoetste granaat op de boekenplank willen hebben staan. Maar ik leef graag wat langer...dus tijdens onze laatste vakantie in het Vlaamse land mooi de granaten laten staan! Ook al kon ik er zo vijf meenemen (ze zijn trouwens nog behoorlijk zwaar) Surprised

En geld verdienen aan oorlogsrommel? Tja, oorlog gaat toch vrijwel altijd om geld of macht? Wel krom om te zien dat de souvenierwinkels bij de Meense Poort gewoon de granaatkoppen aanbieden voor € 30 of meer! Beetje dubbel gevoel bij de Last Post om zomaar te zeggen Neutral

Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 18 Mei 2008 23:20    Onderwerp: Reageer met quote

Die ligt daar ook al maanden. Eerder heb ik hem gezien met een paar stielgranaten, of dat dacht ik aan de vorm te zien.

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men

FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Libi

BerichtGeplaatst: 19 Mei 2008 7:31    Onderwerp: Al maanden? Reageer met quote

Burgerplicht doen. Gevaarlijke situatie melden aan de politie. Rolling Eyes

Hoop is uitgestelde teleurstelling...
Naar boven
geluveld

BerichtGeplaatst: 19 Mei 2008 10:00    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Burgerplicht doen

mja,
is dat in de eerste plaats niet de taak van de boer die hem uit zijn land gereden heeft?

Want anders creeër je situaties waarin eenzelfde stuk munitie tweemaal wordt aangegeven, en er dan twee stuks worden verwacht, waar er maar eentje was.
En dan krijg je in dat geval telefoon van de ophalers waar dat ding ligt, en in niet mis te verstane bewoordingen je zowat wordt beticht dat je dat ding hebt meegenomen (eigen ondervinding van enige jaren geleden).

Vandaar dat als ik ze niet meer zelf uit de grond haal, ik ze overlaat aan diegene die hem gevonden heeft. En er zijn er duidelijk veel die zich daar niet aan storen dat die dingen daar liggen, want ik kan er uit het hoofd zo'n 50 weten liggen...
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 19 Mei 2008 11:17    Onderwerp: Reageer met quote

Als je dit meld, wat word er allemaal gedaan? Moet je hiervoor een verslag laten opmaken of hoe gaat dit in werking want ik denk dat ik ze beginnen aan te melden. Want net zoals geluveld weet ik er ook wel redelijk veel liggen. Ik denk dat ik vanavond of deze week effe niet ver van RE Graves gaat kijken langs de grote weg want dit lag er ook eens.

De reden waarom die bij RE nog zou liggen kan het volgende zijn. Bij het Liverpool monument - nabij RE Graves - lag ook een obus, die is weg. Mss dachten de mensen - iedereen kan zich vergissen - dat het enkel die bom was. Wat verder op - een 50 tal meters en tussen de bomen - lag onze vriend met zijn granaten (???).

FHSW Wikia
Naar boven
Tony
Het is maar 5 kilometer

BerichtGeplaatst: 19 Mei 2008 16:04    Onderwerp: Reageer met quote

Gaat het om de projectielen die lagen op de grens Ieper - Zonnebeke. Dan is bovenstaande munitie aangegeven, en weg sinds verledenweek dinsdag!!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail AIM Naam
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 19 Mei 2008 16:10    Onderwerp: Reageer met quote

Dus een landbouwer die aan de veiligheid dacht! Prima! Smile

FHSW Wikia
Naar boven
Tony
Het is maar 5 kilometer

BerichtGeplaatst: 19 Mei 2008 16:13    Onderwerp: Re: Al maanden? Reageer met quote

Libi @ 19 Mei 2008 8:31 schreef:
Burgerplicht doen. Gevaarlijke situatie melden aan de politie. Rolling Eyes

Inderdaad: wanneer de aanvraag bij DOVO komt laten we dit de volgende dag ophalen.
    Laughing

Enkel wanneer de landbouwers met zijn allen aan het ploegen zijn, kan het enkele werkdagen duren.
    Confused

Want als de boeren zaaien dan zijn wij aan het oogsten.
    Evil
Naar boven
Tony
Het is maar 5 kilometer

BerichtGeplaatst: 19 Mei 2008 16:17    Onderwerp: Reageer met quote

sniper snoop @ 19 Mei 2008 17:10 schreef:
Dus een landbouwer die aan de veiligheid dacht! Prima! Smile

De meeste denken wel aan de veiligheid, maar wachten tot ze alles omploegden. Meestal omdat ze het zoals nu te druk hebben, en ook om geen 10 keer te moeten bellen.
    Smile
Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 19 Mei 2008 16:19    Onderwerp: Reageer met quote

Wel Tony, ik beloof jullie als ik er vind om zeker te bellen. Je weet maar nooit dat die al weg is. Maar RE Graves ligt al te lang naar mijn gedacht.

FHSW Wikia
Naar boven
Libi

BerichtGeplaatst: 19 Mei 2008 16:50    Onderwerp: gelijk en geen gelijk Reageer met quote

geluveld @ 19 Mei 2008 11:00 schreef:
Quote:
Burgerplicht doen

mja,
is dat in de eerste plaats niet de taak van de boer die hem uit zijn land gereden heeft?

Want anders creeër je situaties waarin eenzelfde stuk munitie tweemaal wordt aangegeven, en er dan twee stuks worden verwacht, waar er maar eentje was.
En dan krijg je in dat geval telefoon van de ophalers waar dat ding ligt, en in niet mis te verstane bewoordingen je zowat wordt beticht dat je dat ding hebt meegenomen (eigen ondervinding van enige jaren geleden).

Vandaar dat als ik ze niet meer zelf uit de grond haal, ik ze overlaat aan diegene die hem gevonden heeft. En er zijn er duidelijk veel die zich daar niet aan storen dat die dingen daar liggen, want ik kan er uit het hoofd zo'n 50 weten liggen...

Volledig gelijk Very Happy

Niet wanneer die munitie daar al maanden ligt. Surprised

Niet alle "ophalers" zijn dezelfden, de meeste zijn echt sympatieke gasten.
Cool Cool

Hopelijk gebeurt er niets met die munitie. Want 's nachts wakker liggen met het gedacht: "had ik maar..." is echt niet aangenaam. Sad

Het gaat hier over openbare veiligheid en dat is toch het probleem van iedereen en niet alleen van die andere. Rolling Eyes

Ge moogt er zeker van zijn dat DOVO liever één keer te veel komt dan één keer te weinig. (of te laat) Wink

Naar boven
stijn

BerichtGeplaatst: 19 Mei 2008 17:56    Onderwerp: Reageer met quote

Wij bellen maar als alles in de grond zit of alles uit de grond is van de oogst!

Wij bellen ongeveer een 2 keer op een jaar. Smile

Het is de plicht van de landbouwer om eigenlijk zo'n obussen aan tegeven.

Als we gedaan hebben op een stuk land, nemen we altijd alles mee naar de boerderij dat we zeker niets laten rondslingeren.

Ieder zijn eigen methodes.

grtz,

stijn

BerichtGeplaatst: 09 Jun 2008 11:09    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.verdun.nl/in_memoriam.htm
Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 09 Jun 2008 20:28    Onderwerp: Reageer met quote

DOVo, als jullie naar de Oude Kortrijkstraat moeten begeven om een Schrapnel, dan ben je door mij naar ginder gestuurd. Na een halve jaar, lag die nog en ik heb hem zeker aangemeld. Kijk ook wel dat er soms geen granaten rond liggen want die lagen er toen, ik zag er geen maar kunnen onder het gras liggen. De Politie weet ook hierover maar in geval ze het evt vergeten. Kan gebeuren. Ondertussen heb ik een foldertje om ons Wiki bij te vullen. Smile

FHSW Wikia
Naar boven
Libi

BerichtGeplaatst: 12 Jun 2008 20:36    Onderwerp: ZO MOET HET Reageer met quote

sniper snoop @ 09 Jun 2008 21:28 schreef:
Na een halve jaar, lag die nog en ik heb hem zeker aangemeld.

Vwolla, zo moet het dus. Normaal moet de vinder ze aangeven bij de politie. Maar als die daar een half jaar blijven liggen dan is dit niet gebeurd en zal het waarschijnlijk niet gebeuren. En het is niet het slechte voorbeeld dat moet gevolgd worden. Dus aangeven wat je weet liggen is het enige wat te doen valt.

Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 12 Jun 2008 20:44    Onderwerp: Reageer met quote

Kheb er ondertussen nog drie aangemeld Cool

FHSW Wikia
Naar boven
Kaj

BerichtGeplaatst: 22 Jun 2008 14:46    Onderwerp: Reageer met quote

Gegroet. Ik ben al een tijdje niet op het forum geweest. Er spookt al een tijdje een vraag door me hoofd omtrent Verdun. Ik weet dat de gemeente Verdun de afgelopen jaren ontzettend goed zijn/haar best heeft gedaan met het herinrichten van de voormalige slagvelden. Toen ik er vorig jaar was waren alle stapeltjes (hand)granaten verdwenen. Vlabij een fort wist ik toen nog wel een mooi stapeltje steelhandgranaten (met steel en al) te liggen. Dus ik op zoek naar die dingen om op de foto te zetten bleken ze verdwenen te zijn. Ze bleken eigenlijk 5 meter verderop in het bos te liggen. Dat beruchte Verdunse bos met haar talrijke "acces interdite" bordjes. Surprised

Hoe staat het nou met dat levensgevaarlijke bos? Is de Franse ontmijnings dienst daar intensief bezig om al dat spul uit dat bos te krijgen of heeft de gemeente Verdun zoiets, laat maar weggerotten?
Want er zijn al menig toeristen in dat bos omgekomen, levensgevaarlijk toch?

Iemand die hier bekend mee is?
derwisj

BerichtGeplaatst: 22 Jun 2008 17:27    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb enkele jaren geleden eens een docu gezien op de franse TV over het dagelijks leven op de slagvelden, bijvoorbeeld een barbecue van de afstammelingen van 1 van de verdwenen dorpjes; daarin werd ook een wandeling gedaan met een boswachter, en als die een granaat tegenkwam spoot hij die netjes in de oranje verf en hing indien mogelijk een wit/rood lint aan een boom ernaast...die granaten zouden dan later opgehaald worden...
pascal
Highlander

BerichtGeplaatst: 26 Jun 2008 15:08    Onderwerp: Reageer met quote

dubbele post.

Laatst aangepast door Highlander op 26 Jun 2008 15:11, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Highlander

BerichtGeplaatst: 26 Jun 2008 15:08    Onderwerp: Reageer met quote

derwisj @ 22 Jun 2008 18:27 schreef:
Ik heb enkele jaren geleden eens een docu gezien op de franse TV over het dagelijks leven op de slagvelden, bijvoorbeeld een barbecue van de afstammelingen van 1 van de verdwenen dorpjes; daarin werd ook een wandeling gedaan met een boswachter, en als die een granaat tegenkwam spoot hij die netjes in de oranje verf en hing indien mogelijk een wit/rood lint aan een boom ernaast...die granaten zouden dan later opgehaald worden...
pascal

Hé, dat bespuiten van een explosief is eigenlijk een goed idee! En je hebt meteen enkele vliegen in één ...euhhh... klap : verhoogde merkbaarheid voor DOVO én minder interessant voor souvenirjagers!

Wat vinden jullie, MMM en Tony? Haalbaar of zullen de boeren zich hier niet mee willen bezig houden? Eventueel kan Sniper Snoop (als student-af heeft ie toch véél tijd nu Wink ) eens enkele rondjes maken?

Of wij met het Forum maken er eens een dagje uit van : ganse Westhoek indelen in kwadranten, allen op pad met een stafkaart en fluo spuitbussen en achteraf rendez-vous in de kazerne in Houthulst voor een rondleiding gevolgd door een haptje en een drankske ....

Highlander (welbekend omwille van zijn steengoeie ideeen)
Naar boven
stijn

BerichtGeplaatst: 26 Jun 2008 16:56    Onderwerp: Reageer met quote

Smile hehe overal FEW op al de munitie spuiten Smile

Voor ons heeft dat niet zo'n zin, we leggen alles toch altijd samen.

BerichtGeplaatst: 26 Jun 2008 17:09    Onderwerp: Reageer met quote

stijn @ 26 Jun 2008 17:56 schreef:
Smile hehe overal FEW op al de munitie spuiten Smile

Voor ons heeft dat niet zo'n zin, we leggen alles toch altijd samen.

Ja, en juist dan kun je ze een dot fluo verf geven. Zo hebben would-be verzamelaars er weinig/minder aan!
Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 26 Jun 2008 17:15    Onderwerp: Reageer met quote

Ik had ook zo soms wat gedaan voor te herkennen. Een van de voorbeelden waren twee takken in een kruis vorm ( X ) in de grond gestoken waar die lag.

FHSW Wikia
Naar boven
PDM

BerichtGeplaatst: 27 Jun 2008 3:22    Onderwerp: Reageer met quote

Markeren van de munitie is een goede zaak. Hoe speelt geen rol. Sommige politiekorpsen doen dit reeds met fluo verf.
Probleem is je trekt er ook de "foefelaars" mee aan.
Een goede methode is ook via digitale foto's.
De meeste mensen beseffen niet dat het soms een speld in een hooiberg is om een munitie te zoeken.
Beschrijvingen zoals "in de gracht van de weg " doen ons soms uren verliezen.
Of maanden nadien aangeven, en vergeten dat de vegetatie groeit.

Bij het aangeven zou de politie ter plaatse moeten gaan(niet altijd het geval) en die zou dan de zaak aan Dovo moeten doorspelen. Maar hier kan het ook verkeerd lopen. Gevolg de munitie blijft liggen.

Als aangever kan je dan maar een zaak doen: opnieuw aangeven.
De normale gang van zaken is dat de munitie ten laatste binnen de week moet opgehaald zijn. Is dit niet het geval is er iets mis gelopen.

Een ander fenomeen is dat landbouwers soms wachten tot er een ganse hoop munitie ligt. Dit is voor niets nodig. Het verhoogd alleen het potentieel gevaar . Dovo moet daardoor (gote hoeveelheid) ook andere middelen inzetten( groter voertuig, etc...)
Naar boven
stijn

BerichtGeplaatst: 28 Jun 2008 8:46    Onderwerp: Reageer met quote

Die fluoverf kan de verzamelaars lokken om die munitie mee te nemen.
Het valt op, en het is maar een kleinigheid om die obus met verf te zandstralen.

Grtz,

Stijn
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 28 Jun 2008 11:58    Onderwerp: Reageer met quote

In het politie bureau duiden ze soms aan via een Google Earth map. Kan wat beter zijn.

FHSW Wikia
Naar boven
Highlander

BerichtGeplaatst: 28 Jun 2008 14:01    Onderwerp: Reageer met quote

stijn @ 28 Jun 2008 9:46 schreef:
Die fluoverf kan de verzamelaars lokken om die munitie mee te nemen.
Het valt op, en het is maar een kleinigheid om die obus met verf te zandstralen.

Grtz,

Stijn

Ja, ik had het inderdaad zo nog niet bekeken.

Die verdomde moffen met hun oorlogen ook altijd....
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 28 Jun 2008 17:25    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad kan die verf de verzamelaars lokken, maar in verdun lijkt me dit wel nodig; midden in de bossen, en op een stafkaart aanduiden is ook niet altijd zo nauwkeurig...volgens mij doen ze het daar dus op drie manieren :
-aanduiden op een kaart voor de algemene plaatsbepalin, en dan met fluoverf en eventueel met rood wit lint voor een nauwkeurige bepaling.
Hoe snel zouden ze daar in verdun eigenlijk mee zijn, met het ophalen van die munitie? Er zijn wel enkele kazernes in de buurt, maar ik heb er eigenlijk nog nooit een militair voertuig zien rijden voor die ophaling...
pascal
PDM

BerichtGeplaatst: 29 Jun 2008 4:26    Onderwerp: Reageer met quote

Logisch dat je geen mimitaire voertuigen ziet die munitie ophalen. Wordt gedaan door de Protection Civile.
Militairen ruimen enkel op oefenvelden en in operatie.
De fransen hebben problemen met het rekruteren van mensen om deze job te doen bij de Protection Civile.
Naar boven
paling

BerichtGeplaatst: 29 Jun 2008 15:46    Onderwerp: Reageer met quote

Ook de boeren zetten het met gemak langs de weg (dichtbij Monument for the men of The New Zealand Division, Gravenstafel)
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 29 Jun 2008 15:58    Onderwerp: Reageer met quote

Wanneer heb jij die foto gemaakt?

FHSW Wikia
Naar boven
vetje

BerichtGeplaatst: 29 Jun 2008 17:05    Onderwerp: Reageer met quote

Staan er daar iedere week, zoals je ziet ook ongevaarlijke dingen.
Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 29 Jun 2008 17:24    Onderwerp: Reageer met quote

Als die laatste daar nu nog staan, ben ik de paus hoor. Die staan daar al sinds het ANZAC weekend. Surprised

FHSW Wikia
Naar boven
stijn

BerichtGeplaatst: 29 Jun 2008 17:24    Onderwerp: Reageer met quote

als we aardappelen uitrijden bv. rapen wij ook al de grote stukken ijzer uit. (als ze schadelijk zijn voor de machines) Het ijzer staat duur. Smile

De foto moet vorig seizoen zijn genomen, de mais staat te lang. Smile

Ik weet nu wel niet of dovo die ijzeren ongevaarlijke stukken ook meeneemt?

grtz,

stijn

BerichtGeplaatst: 29 Jun 2008 17:43    Onderwerp: Reageer met quote

stijn @ 29 Jun 2008 18:24 schreef:
als we aardappelen uitrijden bv. rapen wij ook al de grote stukken ijzer uit. (als ze schadelijk zijn voor de machines) Het ijzer staat duur. Smile

De foto moet vorig seizoen zijn genomen, de mais staat te lang. Smile

Ik weet nu wel niet of dovo die ijzeren ongevaarlijke stukken ook meeneemt?

grtz,

stijn

Ja, volgens mij nemen die alles mee Smile
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> DOVO-België Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 3 van 4

Ga naar: