Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Kleur van de rijkswachthelmen gedurende de 1ste WO

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het Belgisch Leger 1914/1918 Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Charel

BerichtGeplaatst: 07 Jul 2008 16:28    Onderwerp: Kleur van de rijkswachthelmen gedurende de 1ste WO Reageer met quote

Hallo,

Ik vind betrekkelijk weinig ( in feite geen ..) informatie over de kleur van de rijkswachthelmen van 1915 tot 1918.
Ik weet dat het franse Adrianhelmen zijn met de klassieke leeuw vooraan. In de JMO heb ik destijds gelezen dat de hoezen voor die helmen donkerblauw zijn. In 1919 worden deze helmen zwart geverfd, maar nergens vind ik de tint van het veronderstelde blauw van de rijkswacht helm tijdens de oorlog. Is dat donkerblauw of "bleu horizon" ik weet het niet, vandaar dat ik hier mijn licht kom opsteken.
Bij voorbaat dank voor de hulp

Groetjes

Charel Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Paddy

BerichtGeplaatst: 07 Jul 2008 17:32    Onderwerp: Reageer met quote

Reglementering heb ik niet gevonden maar wel deze foto

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Piron

BerichtGeplaatst: 07 Jul 2008 19:07    Onderwerp: Reageer met quote

Zijn dit 'ingekleurde' foto's of echte kleurenfoto's? Indien het ingekleurde zijn, dan zou de kleur nog altijd foutief kunnen zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Charel

BerichtGeplaatst: 07 Jul 2008 19:21    Onderwerp: Reageer met quote

Dank je Paddy, deze foto was me bekend (van dit forum trouwens ... ik was al eens gaan loeren Smile )
Maar ik ga mijn vraag konkreter stellen.
Ik heb een heel donker blauwe helm gekocht (zie foto's ) met van binnen een lederen band met lederen tongen opgenaaid. Dus in principe 2de model en de lederen band is gehecht aan een stoffen band in "bleu horizon". Dus in principe is tot hiertoe niets mis. Mijn vraag is echter is die donker blauwe kleur (die naar het zwarte toegaat) normaal ? Ik heb wel gezien dat o.a. franse "chasseurs" ook zo'n donkerblauwe helmen hadden. Op de afbeelding is die rijkswachters helm "bleu horizon". Ofwel klopt er iets niet ofwel zijn er bij de rijkswacht ook kleurschakeringen van blauw zoals bij het leger kleurschakeringen zijn van bruin en zelfs "moutarde"-kleur. Het probleem is dat ik niet wil vitten maar dat ik me afvraag of iemand op dat gebied ervaring heeft of er meer van afweet ?

[/img]

Dank bij voorbaat

Groetjes

Charel Wink
Naar boven
littlebelgiansoldier

BerichtGeplaatst: 07 Jul 2008 19:22    Onderwerp: Reageer met quote

Zelf heb ik nog een adrian gehad die zijn originele kleuren nog had.
Gemarkeerd met W ..... (nummer), dus gendarmerie. Deze was horizon bleu.

mvg Enzo
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam MSN Messenger
Paddy

BerichtGeplaatst: 07 Jul 2008 19:25    Onderwerp: Reageer met quote

Piron @ 07 Jul 2008 20:07 schreef:
Zijn dit 'ingekleurde' foto's of echte kleurenfoto's? Indien het ingekleurde zijn, dan zou de kleur nog altijd foutief kunnen zijn.

Het zou een orginele kleurfoto moeten zijn .....

Naar boven
Charel

BerichtGeplaatst: 07 Jul 2008 19:27    Onderwerp: Reageer met quote

Dank U voor de inlichting Enzo, dat is toch al iets. De mijne heeft echter geen nummer !!! Huston, we have a problem !!!!

Groetjes

Charel Wink
Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 07 Jul 2008 19:31    Onderwerp: Reageer met quote

Charel @ 07 Jul 2008 20:27 schreef:
Dank U voor de inlichting Enzo, dat is toch al iets. De mijne heeft echter geen nummer !!! Huston, we have a problem !!!!

Groetjes

Charel Wink

Via Leon De Winter, oud Gendarm (die een forum heeft over de Rijkswacht maar waarvan ik zelf de link niet vind Embarassed ) weet ik dat in de jaren '50 & '60 de Rijkswachters hun Adrian zelf onberispelijk zwart moesten houden. Met andere woorden de rijkswacht zelf heeft er ooit zwarte helmen van gemaakt, ze werden zo niet geleverd.

Naar boven
Charel

BerichtGeplaatst: 07 Jul 2008 19:45    Onderwerp: Reageer met quote

Die zwarte kleur voor helmen van de rijkswacht werd al in 1919 ingevoerd volgens de JMO.
Probleem is dat gedurende de oorlog nogal variaties waren in de kleuren.
Kijk bvb. Deze franse "chasseur" zou in principe ook een bleu horizon helm moeten zijn en nochthans is die donker blauw ( het is de mijn niet).

Het is somtijds wat verwarrend vind ik, vandaar ook mijn vragen. De JMO geeft ook geen antwoorden op alles, dat is ook vervelend.
Het zou praktisch zijn moest ik die Leon Dewinter kunnen bereiken of zou ik zijn forum kunnen vinden via Google ? ik ga eens dat forum proberen op te zoeken.

Alleszins bedankt

Charel Wink
Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 07 Jul 2008 19:59    Onderwerp: Reageer met quote

JMO Confused Confused Confused Waar heb je die ter inzage Confused Confused Confused

Idd, ze geven op niet alles antwoord maar zijn wel leuke werkjes Smile

Naar boven
Charel

BerichtGeplaatst: 07 Jul 2008 20:06    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ging destijds ( jaren '90) gewoon in de bibliotheek van het Museum in Brussel en vroeg daar achter de JMO's van 1911 tot 1918. Ik had er zelfs fotocopies van mogen nemen. Ik weet niet of dat nu ook nog zo is !
Het is wel een benediktijnen werk van alles na te kijken ... !!! Rolling Eyes

Charel Wink
Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 07 Jul 2008 20:07    Onderwerp: Reageer met quote

Charel @ 07 Jul 2008 21:06 schreef:
Ik ging destijds ( jaren '90) gewoon in de bibliotheek van het Museum in Brussel en vroeg daar achter de JMO's van 1911 tot 1918. Ik had er zelfs fotocopies van mogen nemen. Ik weet niet of dat nu ook nog zo is !
Het is wel een benediktijnen werk van alles na te kijken ... !!! Rolling Eyes

Charel Wink

Ik heb ze hier naast mij op de boekenplank Smile

btw Baasrode Cool Cool

Naar boven
Charel

BerichtGeplaatst: 07 Jul 2008 20:15    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Ik heb ze hier naast mij op de boekenplank
Dat is uiteraard héél praktisch Laughing zover ben ik nog niet geraakt !!! Laughing
Naar boven
etappe gent

BerichtGeplaatst: 08 Jul 2008 8:11    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb ooit nog een belgische bleu horizon helm gehad. De helm was origineel bleu horizon alsook de leeuw. De pinnen van de leeuw waren origineel omgeplooid.
De helm was oorspronkelijk zwart als de eerste eigenaar hem vond. hij decapeerde hem en vanonder het zwart kwam een mooie franse bleu horizon.

Achteraf heb ik nog zeker 2 helmen met identieke bleu horizon kenmerken gevonden. ( helm blauw en leeuw ook in het blauw) Zij waren allemaal in het zwart geschilderd.
Dus het is mogelijk dat de Gie. oorspronkelijk blauw geleverde helmen heeft gekregen die achteraf allemaal in het zwart werden gestoken.

Zou mooi zijn mocht hierover een "dagorder" of zoiets wordt gevonden.
Naar boven
Charel

BerichtGeplaatst: 08 Jul 2008 11:31    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb gisterenavond na een beetje zoeken, het e-mail adres van van Leon De Winter gevonden en heb hem hierover een mailtje gestuurd. Ik ben benieuwd naar zijn antwoord.
Ik sta er niet stom van dat U overschilderde helmen gevonden hebt. Wanneer in 1919 werd besloten dat de rijkswachthelm zwart moest zijn, zullen ze eerst en vooral de bestaande oorlogshelmen herschilderd hebben alvorens er nieuwe te maken.
De mijne is donker blauw i.p.v. bleu horizon. Als ik op eBay Frankrijk ga zien hoeveel Adrian helmen, van het 2de model, in de 1ste wereldoorlog in dat donkerblauw geschilderd waren vermoed ik dat de rijkswacht ook van die soort moet gekregen hebben. Het is maar een veronderstelling die berust is op hetgeen ik zie van franse helmen.
Het zou inderdaad praktisch zijn moest hierover een officieel dagorder of iets dergelijks bestaan.
Dank U voor de reaktie !

Charel Wink
Naar boven
Charel

BerichtGeplaatst: 10 Jul 2008 22:39    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kreeg vandaag antwoord van dhr. De Winter. Hij heeft me bevestigd dat de rijkswachters zelf moesten instaan voor het verven van hun helmen en het onderhoud van hun materieel. Bijgevolg is bij wijze van spreken alles mogelijk. De helmen zijn inderdaad in bleu horizon toegekomen uit Frankrijk, maar naargelang de oorlog vorderde hebben die helmen bij elke parade een likje verf gekregen ... van de verf die voorhanden was. Blijkt uit de JMO dat het zwart reglementair werd in 1919, maar niets houdt de rijkwachters tegen van eventueel het zwart reeds eerder zou gebruikt te hebben, bij gebrek aan een andere blauwe verf tijdens de oorlog.
Indien de rijkswacht dezelfde gewoontes had als de rest van het leger (waarvan ze in feite deel uitmaakte), dan zijn er nog wel andere variaties mogelijk. Men hoeft alleen maar de verschillende tonen bruine of beige verf te zien die in het leger gebruikt werden tegen het einde van de oorlog.

Charel Wink
Naar boven
KHUKRI

BerichtGeplaatst: 11 Jul 2008 11:35    Onderwerp: museum/onderzoekscentrum Reageer met quote

http://www.polfed-fedpol.be/org/org_histo_museum_nl.php

Museum van de geïntegreerde politie
Museum – Onderzoekscentrum

Wat heeft het museum u te bieden?

In Etterbeek, in het hart van de wijk met de kazernes van de federale politie, stelt de historische dienst van de politie een museum en een onderzoekscentrum voor die gewijd zijn aan de geschiedenis van de verschillende politiediensten sinds het einde van het Ancien Régime.

De nadruk ligt op de voormalige rijkswacht, die de meeste museumstukken levert, maar er wordt ook bijzondere aandacht besteed aan de andere politiekorpsen uit onze geschiedenis, zoals de gerechtelijke politie, de vroegere gemeentepolitie of de burgerwacht.

Binnen het museum zal u een uitgebreide verzameling uniformen, decoraties, wapens, voertuigen en foto’s kunnen bewonderen.

In het onderzoekscentrum kunnen de geschiedenisliefhebbers informatie inwinnen over de geschiedenis van de brigades, het leven van de rijkswachters of gewoon over de werking van de politiediensten door de jaren heen.

Openingsuren en toegang

Museum van de geïntegreerde politie
Museum en Onderzoekscentrum
Luchtmachtlaan 33
1040 Brussel

Gratis toegang van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u en van 13u30 tot 16u30
Vrij bezoek - Lift voor de mindervaliden.
Gratis parking voor de autocars.

Voor de groepen (van 15 tot 40 mensen) en na reservatie:

Rondleiding over de museumstukken.
Rondleiding over de cavalerie van de federale politie.
Bezoek voor kinderen vanaf 8 jaar onder de vorm van quiz.
Videoprojectie over de geschiedenis van de rijkswacht.
Middagmaal in het zelfbedieningsrestaurant van de federale politie.
Voor de bezoeken worden de reservaties gedaan via de Dienst Public relations en protocol van de federale politie:

Even telefoneren:

Tel.02/642 79 89
Fax 02/642 70 39
Naar boven
spc2004

BerichtGeplaatst: 02 Aug 2008 0:34    Onderwerp: Reageer met quote

Het eerst helm van het rijkswacht was "bleu horizon". De zelfde kleur dan de frans leger.
Het zwart kleur komt na.

In het museum, vinden jullie niet veel dingen uit WWI. UItgezondert een mooie Ijzerképie van de gendarmerie.
Een tweede (kleine) museum staat in Floreffe (namen) in de oud rijkswacht brigade.

Pas op, bestaat tijdens WWI het woord "rijkswacht" nog niet. Het is "Gendarmerie nationale".
spc2004

BerichtGeplaatst: 02 Aug 2008 0:41    Onderwerp: Reageer met quote

Paddy @ 07 Jul 2008 20:31 schreef:

Via Leon De Winter, oud Gendarm (die een forum heeft over de Rijkswacht maar waarvan ik zelf de link niet vind Embarassed ) weet ik dat in de jaren '50 & '60 de Rijkswachters hun Adrian zelf onberispelijk zwart moesten houden. Met andere woorden de rijkswacht zelf heeft er ooit zwarte helmen van gemaakt, ze werden zo niet geleverd.

voilà Wink http://blog.seniorennet.be/rijkswacht/archief.php?ID=13
cdr

BerichtGeplaatst: 19 Dec 2010 15:43    Onderwerp: Reageer met quote

Een artikel van P. Struye 'Les Casques militaires Belges' zegt dit.

dépêche 223/31 : 223/07/1916 des couvre-casques en coton blue seraient delivres au personnel de la gendarmerie
depeche 223/37 : j'ai decide que les casques du personnel de la gendarmerie de l'armée de campagne seront peints en blue

Carl
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het Belgisch Leger 1914/1918 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: