Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Tuchman - Guns of August / August 1914

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boeken en recensies Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
louis

BerichtGeplaatst: 14 Aug 2010 9:48    Onderwerp: Tuchman - Guns of August / August 1914 Reageer met quote

Ik zag nog geen bespreking van het bekende "Guns of August" uit 1962 van Barbara Tuchman, en aangezien ik het boek net heb uitgelezen schrijf ik er maar een stukje over. Ik las de heruitgave uit 1980 met de titel "August 1914", die voor zover ik weet op de titel na ongewijzigd is.

Wie eerder een boek van Tuchman heeft gelezen zal de schrijfstijl direct herkennen. Zeer veel aandacht voor op het gezicht volstrekt onbelangrijke details, die echter tesamen wel bijdragen aan het scheppen van een goed sfeer-en tijdbeeld. Af en toe komt het op mij te dramatiserend over en lijkt het afbreuk te doen aan de geloofwaardigheid, vooral waar vergaand details van personen worden beschreven, je vraagt je af hoe dat soort details 50 jaar na dato gereconstrueerd kon worden. De leesbaarheid komt het over het algemeen overigens wel zeer ten goede, je voelt je meer betrokken bij de beschreven gebeurtenissen dan in meer zakelijk verwoorde boeken over hetzelfde onderwerp. Tuchman heeft relatief veel woorden nodig om zaken te beschrijven en je komt vaak zaken meerdere malen tegen (op een gegeven moment dacht ik 'ja dat weten we nu wel' toen ik voor de zoveelste keer las dat de Fransen de omvang van de Duitse rechtervleugel, die door België heen trok, zwaar onderschatte). De hoeveelheid plattegronden in het boek vind ik veel te klein (maar dat geldt voor bijna alle WO1-boeken die ik tot dusver heb gelezen).

Op pagina 80/81 geeft Tuchman aan wat een enorme logistieke operatie de Duitse mobilisatie was en hoe goed die was georganiseerd:

Quote:
Once the Mobilization button was pushed the whole vast machinery for calling up, equipping and transporting two million men began turning automatically. Reservists went to designated depots, were issued uniforms, equipment and arms, formed into companies and companies into battalions, were joined by cavalry, cyclists, artillery, medical units, cook-wagons, blacksmith wagons, even postal wagons, moved according to prepared railway time-tables to concentration points near the frontier where they would be formed into divisions, divisions into corps and corps into armies ready to advance and fight. One army corps alone - out of the total of forty in the German forces - required 170 railway carriages for officers, 965 for infantry, 2,960 for cavalry, 1,915 for artillery, and supply wagons, 6,010 in all, grouped in 140 trains, and an equal number again for their supplies. From the moment the order was given, everything was to move at fixed times according to a schedule precise down to the number of train axles that would pass over a given bridge within a given time.
Confident in his magnificant system, Deputy Chief of Staff General Waldersee had not even returned to Berlin at the beginning of the crisis but had written Jagow: 'I shall remain here ready to jump; we are all prepared at the General Staff; in the meantime there is nothing for us to do.' It was a proud tradition inherited from the elder, or 'great', Moltke who on Mobilization Day in 1870 was found lying on a sofa reading a popular novel".

De anderen waren duidelijk veel minder goed in organisatie en logistiek dan de Duitsers. Bij de Russen kwam daar nog bij dat ze moesten aanvallen voordat ze er klaar voor waren, zie o.a. deze quote op pagina 206:

Quote:
The First and Second armies were ordered to be 'in position' to advance on M-14 (August 13) although they would have to start without their services of supply which would not be fully concentrated until M-20 (August 19).

Je kan je direct voorstellen waarom dat niet goed kon gaan. Mede daardoor werden slechts een paar kilometer Pruisen in de aanvoerlijnen van de Russen al te lang. Ook van belang daarbij was dat ze geen gebruik konden maken van de Pruissische spoorlijnen. De Russen hadden hun spoorsysteem incompatibel gemaakt met het Duitse om een Duitse inval te bemoeilijken, maar bij een Russische aanval in Duitsland werkte dat natuurlijk in hun eigen nadeel. En de Duitsers zorgden er wel voor dat er geen Duits spoorwegmaterieel in Russische handen viel. Ook moesten de Russen soms onversleuteld draadloos communiceren, of konden soms helemaal niet communiceren, omdat ze een tekort aan draden hadden (logistiek) en niet alle legerkorps de sleutels hadden om versleutelde berichten te ontsleutelen (organisatie).

Grappig vond ik de volgende op pagina 208, over de Russische inval en hoe de Duitsers die hadden voorbereid:

Quote:
Everywhere was evidence of the German's systematic preparation. Wooden watch towers had been built on hill tops. Bicycles were provided for local farm boys of twelve to fourteen who acted as messengers. German soldiers posted as informers, were found dressed as peasants, even as peasant women. The latter were discovered, presumably in the course of non-military action by their government-issued underwear, but many were probably never caught, it being impossible, General Gourko regretfully admitted, to lift the skirts of every female in East Prussia

Alleen de Duitse fronten worden behandeld, dus niet de Oostenrijkse (tegen Servië en Rusland). Dat dan wel een hoofdstuk wordt gewijd aan de ontsnapping van de Goeben en de Breslau in de Middellandse Zee ligt m.i. dan niet echt voor de hand, dat staat immers geheel los van de strijd op het oost- en westfronten. Ook de strikte beperking in tijd komt wat geforceerd over. Op het oostfront was het tweede Russische leger (van Samsonov) in augustus verslagen, maar die van het eerste leger, van Rennenkampf, pas net daarna, in september. Het komt kunstmatig over de eindslag tegen het tweede leger uitvoerig te bespreken en het eerste helemaal niet, aangezien ze zo nauw met elkaar samenhangen, zeker nu de bespreking van het westelijk front wel verder in de tijd doorgaat (tot 5 september). Je moet nu eenmaal ergens ophouden, maar waarom dan niet op dezelfde dag aan beide fronten?

Voor lezing van het boek had ik op de wikipedia-pagina van het boek nog het volgende gelezen:

Quote:
President John F. Kennedy was so impressed by the book, he gave copies to his cabinet and principal military advisors, and commanded them to read it. (...) Kennedy drew from The Guns of August to help in dealing with the Cuban Missile Crisis and the profound and unpredictable implications a rapid escalation of the situation could have.

Na lezing van het boek kon ik dit niet goed plaatsen. De escalatie was in de periode vóór augustus, en dit boek gaat nu juist over augustus. In die maand werden gewoon de al klaar liggende militaire plannen uitgevoerd. Ik had bepaald niet het idee dat dit boek heeft bijgedragen aan mijn begrip hoe een situatie onvoorspelbaar uit de hand kan lopen.

Een veelgehoord nadeel van dit boek dat je in recensies leest is dat er zoveel namen in voorkomen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Ik had daar persoonlijk helemaal geen last van. Wie wat voorkennis heeft, kan die namen prima plaatsen. Ik heb in het hele boek maar een of twee keer gehad dat ik even via de index moest uitzoeken wie de heer X ook al weer was.

Een ander punt dat je in recensies wel tegenkomt is dat Tuchman een nogal anti-Duits beeld schetst. Dat viel mij eerlijk gezegd niet echt op, tot hoofdstuk 17. Daarin wordt uitgebreid ingegaan op de wandaden van de Duitsers tegen de Belgische bevolking. Opvallend is daarbij dat daarbij in het geheel geen poging wordt gedaan een vergelijking te maken met andere invasielegers in gebied met een vijandige bevolking. Een vergelijking met het gedrag van het Russische leger op Pruissisch en Hongaars grondgebied had voor de hand gelegen omdat de situatie vergelijkbaar is. Dat zou in ieder geval duidelijk hebben kunnen maken of het Duitse gedrag nu echt zo afwijkend was.

Desondanks vond ik het een indrukwekkend boek dat een must is voor iedere geďnteresseerde in de eerste wereldoorlog. Als inleiding op de oorlog is het m.i. niet geschikt (te gedetailleerd).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Reiné

BerichtGeplaatst: 14 Aug 2010 14:59    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor deze goede en duidelijke recensie Louis.
Ik heb het boek pas begin dit jaar helemaal "doorgeworsteld" en was toch ook wel onder de indruk van de details. Jouw laatste twee zinnen Desondanks vond ik het een indrukwekkend boek dat een must is voor iedere geďnteresseerde in de eerste wereldoorlog. Als inleiding op de oorlog is het m.i. niet geschikt (te gedetailleerd) snijden wat mij betreft zeker hout. Maar al met al een indrukwekkende aanrader!
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 15 Aug 2010 21:01    Onderwerp: Reageer met quote

Altijd goed om een uitgebreide recensie te lezen, Louis, bedankt daarvoor. Ik kan me niet geheel in je verhaal vinden, hoewel ik je conclusie deel. M.i. geven de vele details nou juist uitstekend de paniekerige sfeer bij de Geallieerden weer en de wanhopige pogingen om de Duitse stoomwals te stuiten. Als je een klein beetje thuis bent in de opstelling van de Duitse en Geallieerde legers vind ik het boek ook goed begrijpelijk en bovendien erg prettig geschreven. Inderdaad is het enigzins vanuit Frans/Brits perspectief geschreven en is het als introductie op WOI-gebied wat pittig. Nietttemin een van mijn absolute favoriete WOI-boeken.

Gr P
louis

BerichtGeplaatst: 17 Aug 2010 8:14    Onderwerp: Reageer met quote

Je schrijft niets waarmee ik het niet eens ben, wellicht heb ik in de bespreking ergens de verkeerde indruk over gewekt?

Ben nu trouwens bezig met het boek No Man's Land van John Toland, daaruit spreekt ook die paniek bij de geallieerden (dan echter in maart 1918 bij de eerste Duitse voorjaarsoffensieven).
Naar boven
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 22 Aug 2010 23:20    Onderwerp: Reageer met quote

Herlezend zijn we het inderdaad aardig eens, louis. In eerste instantie kwam je recensie wat negatief over, wat uiteraard je goed recht is. Ik vind een prachtig boek. Wat betreft de paniek in 1918 kan ik je To The Last Man Standing, Spring 1918 van Lyn MacDonald ook aanraden trouwens.

Gr P
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 30 Jan 2014 22:14    Onderwerp: Reageer met quote

zie ook: http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=20915
Naar boven
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 09 Nov 2015 7:31    Onderwerp: Reageer met quote

Nog een bespreking gevonden (september vorig jaar)
Naar boven
louis

BerichtGeplaatst: 10 Nov 2015 9:11    Onderwerp: Reageer met quote

Vergelijking met "Sleepwalkers" vind ik onbegrijpelijk. Sleepwalkers gaat over de period tot augustus 1914 en "Guns of August" nu juist over augustus 1914. Sleepwalkers houdt dus op waar Guns of August begint, hoe kan je ze dan vergelijken? Ze vullen elkaar aan.

En "The Guns of August is a spell-binding exploration of the failure of great-power diplomacy to prevent a war no one wanted"? Het boek gaat over de uitvoering van de oorlog in de eerste maand, en zou praktisch hetzelfde zijn geweest als er helemaal geen diplomatie aan vooraf zou zijn gegaan.

Quote:
Tuchman plainly singles out Germany for special culpability. “Believing themselves superior in soul, strength, in energy, industry and national virtual, Germans felt they deserved the dominion of Europe.”

Alleen als "Germany" en "Germans" vervangen worden door elk van de grootmachten van die tijd, zou de zin geldigheid bewaren. Dus het onderbouwt niet wat de schrijver erin leest.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boeken en recensies Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: