Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Sporen van leven en dood in het Bois de la Gruerie
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Argonnen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 03 Aug 2010 21:52    Onderwerp: Sporen van leven en dood in het Bois de la Gruerie Reageer met quote

Sporen van leven en dood in het Bois de la Gruerie

In de maandelijkse fotowedstrijd op dit forum won afgelopen juni deze foto van de hand van ondergetekende:

De desolate, ietwat spookachtige resten van een verlaten Waldfriedhof midden in één van de uitgestrekte bossen van de Argonnen. Dit Waldfriedhof behoorde toe aan het Duitse Infanterie Regiment 30.
Dit gebied werd in het begin van de oorlog zwaar bevochten, maar was vanaf 1915 in Duitse hand. Het front lag niet ver hier vandaan.

In de directe omgeving van deze begraafplaats bevinden zich nog een aantal opmerkelijke overblijfselen, die mede door de begroeiing hier, of liever, het gebrek aan woekerend onkruid, nog goed te herkennen zijn.
Het bosgebied, dat jammer genoeg steeds meer ten prooi lijkt te vallen aan de lokale bosarbeid, ademt nog een zeer authentieke en desolate sfeer; de enige bron van geluid hier is de wind die door de boomtoppen suist. Een bijzondere, maar moeilijk bereikbare plek, die ver weg van de bewoonde wereld ligt en tot de verbeelding spreekt.
In de komende dagen wilde ik nog wat beelden tonen van deze plek.

Er bevond zich hier een kampement, met nog op zijn minst twee begraafplaatsen waarvan nog enkele resten te zien zijn. Het boek 'Verstild en Versteend' maakt melding van drie begraafplaatsen in dit gebied; twee aangelegd door Pioniereenheden en één voornamelijk aangelegd door IR30, waarvan enkele resten te zien zijn op bovenstaande foto.
Enkele kilometers verder weg gelegen van deze plek ligt nog een andere verlaten begraafplaats, te weten die van het Pi20, waarvan hier meer te zien is.

Onderstaande foto's tonen de resten van een ander Waldfriedhof dan die van IR30. Op deze begraafplaats zijn nauwelijks nog resten te ontdekken; her en der staan nog wat schamele resten van de ommuring, en in het midden bevindt zich nog een grote stenen sokkel, waar vermoedelijk een monument opgestaan heeft.

Resten van de ommuring doemen op tussen de begroeiing.

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 03 Aug 2010 21:54    Onderwerp: Reageer met quote

Karakteristieke elementen van de ommuring; het werk van mensenhanden.

De aanblik van deze stille getuigen kan mij lang bezighouden...

Bijna volledig gaat het op in de natuur.

Een stenen sokkel, vermoedelijk stond hier een monument.

Een overzicht van wat eens een militaire begraafplaats was...

Later meer.
Naar boven
cossee

BerichtGeplaatst: 04 Aug 2010 14:56    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:

Ik ervaar dat net zo Tommy! En de rust van het Argonne bos.
Zeer fraaie foto's.
Naar boven
hsmeets

BerichtGeplaatst: 04 Aug 2010 16:06    Onderwerp: Reageer met quote

De Argonne begint hoger en hoger te klimmen op mijn wishlist reizen voor ww1, dit soort stille getuigen vind ik zeer indrukwekkend.

Gezien het soort terein is het verstandig om goed uitgerust met zak gps etc op stap te gaan vermoed ik? (en natuurlijk een stapel info zodat ik ook weet waar ik naar kijk cq kan vinden wat ik zoek Wink )

Mooie foto's weer.
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 04 Aug 2010 19:13    Onderwerp: Reageer met quote

cossee @ 04 Aug 2010 15:56 schreef:
Quote:

Ik ervaar dat net zo Tommy! En de rust van het Argonne bos.
Zeer fraaie foto's.

Hier nog één Wink

Interessante foto's Tommy!
Het is inderdaad opvallend hoe weinig onkruid hier groeit.

http://ww1relics.com/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 04 Aug 2010 19:29    Onderwerp: Reageer met quote

Tommy, je blijft me verbazen met je knappe foto's.
Door jou toedoen ben ik zowat verslaafd geraakt aan de "blauwe landkaarten".
Morgen ga ik in de adveture shop alweer een tiental kaarten afhalen (Noorden van Frankrijk). Laughing
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 05 Aug 2010 17:23    Onderwerp: Reageer met quote

Een tiental meter achter de boven getoonde begraafplaats lag het kampement. Een aantal logistieke elementen, zoals oude loopgraven en de resten van betonnen posten, zijn nog te zien.

Resten van een betonnen stelling.

In een loopgraaf, waar de oude weg van het kamp doorheen loopt.

Door het naaldbos dat hier gegroeid is, is er, zoals gezegd, weinig onkruid. De loopgraven zijn daardoor nog diep en goed herkenbaar.

Later meer.
Naar boven
mudra

BerichtGeplaatst: 05 Aug 2010 19:22    Onderwerp: Reageer met quote

Dag Tommy,

Dank voor deze foto's. Ik ben er zelf nog niet helemaal uit (door gebrek aan directe archiefinfo), maar dit is waarschijnlijk de begraafplaats van het RER2. Dit vermoeden berust op een paar indirecte verwijzingen en de aard van het terrein (afvallend naar één kant). Zolang ik geen afdoende bewijs hiervan heb, blijft het voor mij een plausibele veronderstelling. Ik weet niet of die er nu nog ligt, maar vele jaren terug (eind jaren 90) lag er tussen deze begraafplaats en die van het IR30 nog een eenzame (onvolledige) kleine grafsteen, plat met de tekst naar boven. Toen was de naam nog nauwelijks leesbaar. Ook lag er tegenover IR30 nog een grafsteen (obelisk), maar zonder leesbare info. Die lag niet zover van de betonnen loopgraaf. Deze site ligt mij nauw aan het hart en ik probeerde al een paar maal om via verenigingen de site af en toe eens vrij te maken en wat "bescherming" te geven, maar gezien alles privéterrein is (meerdere eigenaren) ligt dit vrij moeilijk. Daar geldt enkel het geld uit de boskap. Duitse historische restanten, daar liggen ze niet van wakker. Daar waar het ONF het beheer doet, is de toestand anders en kan je rekenen op bescherming van het patrimonium (binnen bepaalde afspraken).
De Argonne is een gebied dat met kleine verrassingen heel veel sfeer kan oproepen. Bovengronds is er veel verdwenen, ondergronds is nog redelijk wat toegankelijk (Stollen, verbindingstunnels, mijngalerijen...). Echter niet altijd zonder risico en niet alleen te betreden. Dit is bijvoorbeeld een beeld uit 2006 van een Franse verbindingstunnel (sector La Fille Morte). Hier geen restauraties, noch verkrachte toestanden voor toeristische doeleinden.

Het interessante eraan is dat de gewapende deur nog aanwezig is, alsook de Spaanse ruiter die in een speciale nis in de wand stond opgesteld en in geval van alarm kon neergegooid worden om doorbraakpogingen te bemoeilijken. Alsof het gisteren was...

mvg, Wim Degrande
die nicht mehr sind.
Naar boven
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 05 Aug 2010 20:46    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Wim,

bedankt weer voor je reactie. Zonder uitzondering zijn je reacties altijd zeer interessant en een waardevolle toevoeging; zo ook nu weer.
De foto die je meestuurt is zeer bijzonder. Ik kan er niets meer over zeggen, dan dat ik erg onder de indruk ben. Deze foto doet me veel. Inderdaad alsof de tijd heeft stilgestaan (wat op een bepaalde manier ook wel zo is...). Ik schreef boven al dat de aanblik van de stille getuigen, zoals de schamele resten van verlaten begraafplaatsen en de overblijfselen van het leven in het kamp, mij lang bezig kunnen houden; wel, dat is met deze foto idem. Men gaat denken aan de situatie toen er nog daadwerkelijk gebruik gemaakt werd van deze tunnel, en aan de mensenhanden die eens die Spaanse ruiter daar neergezet hebben, of die deur open en dicht deden.

Betreffende de grafstenen; de grafsteen die je beschrijft die tussen de twee begraafplaatsen heb ik niet meer aangetroffen, maar dat wil niet zeggen dat hij er niet meer ligt.
Betreffende de andere grafsteen die in de buurt ligt van de betonnen loopgraaf (waarvan de foto's overigens nog volgen), kan het zijn dat je deze bedoelt?:

Verder kan ik je alleen maar bijtreden. Deze plek is voor mij ook heel bijzonder geworden, iets wat ik over probeer te brengen middels dit fotoverslag. De Argonnen zijn voor mij nog tamelijk onontdekt terrein als het gaat om dit soort sites. Het gebrek aan overdadig toerisme en een paar uitermate authentieke en sfeervolle sites als deze, maken de Argonnen toch tot een zeer aparte gewaarwording, die ik nog vaak hoop te ervaren.
De restanten van het kampleven en de verlaten begraafplaatsen dragen een zeer eigenaardige en moeilijk te omschrijven sfeer, die voor mij versterkt werd doordat ik alleen de wind in de bomen hoorde, en het gefluit van vogels.
Tegelijkertijd vond ik het zorgwekkend om te zien hoever de kapwerkzaamheden in het bosperceel gekomen waren; men is praktisch aan de rand van de begraafplaats van IR30 gestopt met kappen. Het is te hopen dat ze het daar ook bij laten...

Tommy
Naar boven
mudra

BerichtGeplaatst: 05 Aug 2010 21:37    Onderwerp: Reageer met quote

Dag Tommy,

Dank voor het mooie commentaar. Dit is inderdaad de grafsteen (of wat er nog van overblijft) die ik bedoelde. Zelf heb ik er ook een foto van, maar die zit ergens in mijn analoog archief. Ik heb de steen bij mijn laatste bezoeken niet meer digitaal gefotografeerd, ook niet de betonnen loopgraaf. Moet ik zeker nog eens doen...
Nog ter info: ongetwijfeld zag je naast de begraafplaats van het IR30 en niet ver van de betonbunker een ondergrondse ingang. Die leidt naar de "Pionierstollenkaserne", een relatief groot complex. In de helling van het ravijn aan de zuidelijke kant (naar Mortier op) zat nog een dergelijk verblijf maar dat is dicht. De ingangen zijn zelfs verdwenen.
St. Hubert is een roemrijke plaats, in 1914 zijn daar verbeten gevechten geleverd geweest. Ooit vond ik jaren geleden in een karrespoor nabij de begraafplaats een gedeukte Franse messing centuronplaat model ten tijde 1914. Een klein item, maar triest bewijs van een gevecht ergens in 1914...
De Argonne is inderdaad een plaats die op het eerste gezicht visueel misschien minder te bieden heeft, maar waar nog heel veel sfeer hangt. Veel meer dan in een netjes afgeborstelde loopgraaf waar bussen toeristen zich aan vergapen...

mvg, Wim
die nicht mehr sind.
Naar boven
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 06 Aug 2010 12:39    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Wim,

de Stolleningang die je beschrijft heb ik inderdaad gezien. Vanwege de diepe afdaling heb ik het niet verder bekeken, maar het leek mij ook een groter complex. Interessant dat het hier om een 'stollenkazerne' gaat!
Ik hoop dit gebied nog vaker op te kunnen zoeken; ik zou graag het een en ander nog wat nader bekijken.

Tommy
Naar boven
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 06 Aug 2010 12:40    Onderwerp: Reageer met quote

Ik wilde het fotoverslag graag vervolgen met een onderwerp dat boven al genoemd werd; een betonnen loopgraaf.

In de loopgraaf.

De loopgraaf ligt niet ver van de begraafplaats van IR30.

Later meer.
Naar boven
cossee

BerichtGeplaatst: 06 Aug 2010 12:53    Onderwerp: Reageer met quote

Tommy! Wat ontzettend gaaf! Laughing heb je een kaartje van dat gebied? Cool
Naar boven
mudra

BerichtGeplaatst: 06 Aug 2010 19:27    Onderwerp: Reageer met quote

In afwachting van het antwoord van Tommy en zonder mij ertussen te willen wringen...: een aandachtige blik op een IGN kaart en wat deductie opent veelal de nodige antwoorden... Het plezier om iets te zien zit grotendeels ook in het zoeken ernaar. Smile

vriendelijke groeten, Wim
die nicht mehr sind.
Naar boven
cossee

BerichtGeplaatst: 06 Aug 2010 20:28    Onderwerp: Reageer met quote

mudra @ 06 Aug 2010 20:27 schreef:
In afwachting van het antwoord van Tommy en zonder mij ertussen te willen wringen...: een aandachtige blik op een IGN kaart en wat deductie opent veelal de nodige antwoorden... Het plezier om iets te zien zit grotendeels ook in het zoeken ernaar. Smile

vriendelijke groeten, Wim

Cool Beste Mudra, dat is helemaal een premisse. En het is deductief dat kaart lezen mij niet goed af gaat, en ben van nature nogal gemakzuchtig.
MVG Ronald Laughing
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 06 Aug 2010 20:43    Onderwerp: Reageer met quote

Heel bijzonder die betonnen loopgraaf.
En ik kan jullie alleen maar bijtreden, de Argonnen is een magnifieke plek!

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
mudra

BerichtGeplaatst: 06 Aug 2010 20:59    Onderwerp: Reageer met quote

Nochtans is een IGN kaart interessante bedlectuur..., en worden de hersenen niet gepijnigd. Maar we wijken af...

mvg, Wim D.
die nicht mehr sind.
Naar boven
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 06 Aug 2010 21:44    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo allen,

een kort antwoord mijnerzijds op de vraag of ik een kaartje online zet: neen.
Toelichting: zoals te zien is, is dit een bijzondere maar kwetsbare plek, en ik wil niet degene zijn die een kaartje online gedonderd heeft waarop iedereen, ook de kwaadwillenden (dit forum is immers openbaar), kan zien waar het te doen is. Ook is dit bos, zoals gezegd, privé terrein en is het niet met de auto te bereiken.
Ik hoop op enig begrip hiervoor!

Het is absoluut niet zo dat ik het niemand anders gun om een plek als deze te bezoeken en te ervaren, en daarnaast heb ik volgens mij in het verleden wel voldoende aangetoond niet flauw te zijn als het om locaties gaat die enigszins off the beaten track liggen. Maar in dit specifieke geval heb ik er geen fijn gevoel bij als ik de precieze locatie online gooi.

Maar, zoals Wim terecht opmerkt, een beetje studie op de IGN kaart doet wonderen. Want vreemd genoeg staat het wel aangemerkt op de kaart. Ik heb de plek dus ook zelf gevonden, ik heb er niemand voor om hoeven kopen ofzo. Wink Het is een kwestie van samenvoegen van diverse puzzelstukjes; ook in dit topic kunnen aanwijzingen gevonden worden... Cool

Hopelijk heb ik hiermee geen kwaad bloed gezet. Jullie mogen binnenkort van mij in dit topic een uitgebreid fotoverslag verwachten van die fascinerende verlaten begraafplaats van IR30.

Tommy
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 06 Aug 2010 21:49    Onderwerp: Reageer met quote

Helemaal mee accoord hoor Tommy!
Respect voor je uitleg en je gevoelens hierover!

Naar boven
cossee

BerichtGeplaatst: 06 Aug 2010 22:00    Onderwerp: Reageer met quote

Tommy v. D. @ 06 Aug 2010 22:44 schreef:
Hallo allen,

een kort antwoord mijnerzijds op de vraag of ik een kaartje online zet: neen.
Toelichting: zoals te zien is, is dit een bijzondere maar kwetsbare plek, en ik wil niet degene zijn die een kaartje online gedonderd heeft waarop iedereen, ook de kwaadwillenden (dit forum is immers openbaar), kan zien waar het te doen is. Ook is dit bos, zoals gezegd, privé terrein en is het niet met de auto te bereiken.
Ik hoop op enig begrip hiervoor!

Het is absoluut niet zo dat ik het niemand anders gun om een plek als deze te bezoeken en te ervaren, en daarnaast heb ik volgens mij in het verleden wel voldoende aangetoond niet flauw te zijn als het om locaties gaat die enigszins off the beaten track liggen. Maar in dit specifieke geval heb ik er geen fijn gevoel bij als ik de precieze locatie online gooi.

Maar, zoals Wim terecht opmerkt, een beetje studie op de IGN kaart doet wonderen. Want vreemd genoeg staat het wel aangemerkt op de kaart. Ik heb de plek dus ook zelf gevonden, ik heb er niemand voor om hoeven kopen ofzo. Wink Het is een kwestie van samenvoegen van diverse puzzelstukjes; ook in dit topic kunnen aanwijzingen gevonden worden... Cool

Hopelijk heb ik hiermee geen kwaad bloed gezet. Jullie mogen binnenkort van mij in dit topic een uitgebreid fotoverslag verwachten van die fascinerende verlaten begraafplaats van IR30.

Tommy

Beste Tommy, No heart feelings Wink Achteraf gezien had ik er ook niet om moeten vragen, je hebt het perfect toegelicht en mij tot nadenken gezet. Ik ben zelf ook op dit soort plaatsen geweest waarvan ik ook niet zou willen dat ze leeggeroofd en vernield worden.
Naar boven
mudra

BerichtGeplaatst: 06 Aug 2010 22:14    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Tommy,

Dank voor je eerlijk antwoord, dat ik persoonlijk ten zeerste apprecieer. Ik wou het hier hoger "diplomatisch" verwoorden en wou jou de ruimte laten, maar ik ben eveneens de mening toegedaan dat niet alles op het web moet komen, het net is inderdaad openbaar en helaas heeft niet iedereen goede bedoelingen (zonder hier pedant te willen doen). Dat geldt niet alleen voor de Argonne, maar voor alle sectoren. De laatste 5-10 jaar heb ik persoonlijk al teveel zaken zien verloren gaan en ik ben daarmee zeker niet alleen. Meerdere forumleden zullen wel ergens een voorbeeld kunnen aanhalen. Zelfs op zeer afgelegen plaatsen wordt materieel ingezet voor het wegnemen van zaken. We moeten met deze gedachte niet overdrijven, maar het is nu éénmaal een bestaand gegeven. Ik denk niet dat je veel mensen voor het hoofd zal stoten door nu eens geen kaartje te presenteren, de reacties in die zin zijn er al. En inderdaad, het is privéterrein en niet meteen vlot bereikbaar. Graag had ik eens een archiefbeeld gezien van deze begraafplaats in zijn finale vorm (dus met de elementen die nu nog herkenbaar zijn) maar tot nu toe, niets, helaas...
En te zeggen dat de Argonne tijdens en kort na de oorlog zovele mooie begraafplaatsen telde waarvan nu quasi niets meer overschiet.

"Argonnerwald, Argonnerwald,
Ein stiller Friedhof wirst du bald!"

(sorry, zoiets hoeft niet vertaald te worden)

groeten, Wim
die nicht mehr sind.
Naar boven
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 06 Aug 2010 22:16    Onderwerp: Reageer met quote

cossee @ 06 Aug 2010 23:00 schreef:
Beste Tommy, No heart feelings Wink Achteraf gezien had ik er ook niet om moeten vragen, je hebt het perfect toegelicht en mij tot nadenken gezet. Ik ben zelf ook op dit soort plaatsen geweest waarvan ik ook niet zou willen dat ze leeggeroofd en vernield worden.

Ha Ronald,
we denken er duidelijk hetzelfde over. Geen probleem dat je het vroeg, ik kan me de vraag immers maar al te goed voorstellen. Het blijft internet; als het eenmaal online staat dan kan er van alles mee gebeuren en die verantwoordelijkheid draag ik liever niet. Als het nou in reisgidsen of op andere websites beschreven staat (of het is ter plaatse vrijgemaakt) dan doe ik er niet moeilijk over, maar dit is duidelijk een ander geval. Bedankt in ieder geval voor je reactie en begrip!

Tommy
Naar boven
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 06 Aug 2010 22:28    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Wim,

ik ken inderdaad ook nog wel bizarre voorbeelden van wat sommige mensen uit de kast halen om dit soort sites te schaden. Zoals ik boven al aangaf is dit een kwetsbare site. Ik heb persoonlijk ook best lang getwijfeld om überhaupt foto's online te zetten; het kweekt immers (terechte) nieuwsgierigheid. Die ik overigens, uiteraard, niemand kwalijk neem! Als ik foto's tegenkom van dit soort sites wil ik ze ook het liefst ook zelf zien, ervaren, fotograferen, etc. Maar zoveel was waarschijnlijk al duidelijk.
Maar afijn, momenteel maak ik met bijzonder veel plezier dit topic. Ik heb inmiddels ook wel gemerkt dat deze plek meer mensen aanspreekt, en met deze foto's hoop ik dat men zijn gedachten even kan laten afdwalen naar deze naargeestige plek. Een plek waar de doden, die dikwijls in afschuwelijke omstandigheden sneuvelden, begraven werden, en waar tegelijkertijd anderen leefden in dit kampement. Dit alles bijna een eeuw geleden.
Het Duitse citaat in je post zegt wat dat betreft alles.
Jammer trouwens dat er nog geen archieffoto is opgedoken van de begraafplaats zoals hij nu nog te herkennen is, dat zou nog eens een fascinerende toen-nu opleveren...

Tommy
Naar boven
cossee

BerichtGeplaatst: 06 Aug 2010 23:09    Onderwerp: Reageer met quote

In het boek Weathered Witness staan meerdere van dit soort plaatsen aangegeven in de Argonne. Ze beschrijven daar het Infanterie-Regiment Nr 124, Grenedier-Regement Nr 123 en Infanterie-Regiment Nr 64 deze begraafplaatsen hebben aangelegd. In de jaren 20 en het begin van de jaren 30, bleven deze begraafplaatsen goed onderhouden. Ondanks de moeilijke ligging diep in het Argonnen woud. Maar naar verloop van tijd kwamen er, mede door die moeilijke ligging minder mensen. En werden de graven niet meer onderhouden. En in 1943, in volle oorlogstijd werden de stoffelijke resten door de Duitsers overgebracht naar de huidige begraafplaats in Consenvoye. Verder staan er foto''s in het boek hoe de begraafplaatsen er in de jaren 20 uitzagen.
Naar boven
hsmeets

BerichtGeplaatst: 07 Aug 2010 0:20    Onderwerp: Reageer met quote

als WW1 newbie begrijp ik heel goed wat hier gezegd wordt en ik ben het er helemaal mee eens, maar het is wel dit soort stille getuigen waar ik naar op zoek ben...

Ik zou natuurlijk een kaart kunnen pakken en een handheld gps kunnen kopen en dan zou ik een eind komen, maar zoals iemand al eens aangaf (in deze thread meen ik ), is het onverstandig om dat in je eentje te gaan doen Cool

.. dus ik zat te denken, zeker ook gezien de interesse die deze thread heeft, zouden we iets met forumleden onder elkaar kunnen organiseren? Ik zie allen maar voordelen. Het geeft de kans om veel te leren van mensen die het gebied kennen, de taalbarriere wordt geslecht (mijn frans is nu eenmaal slecht Wink en last but not least forumleden zullen deze sites met respect behandelen!

PS; natuurlijk zal het met zijn allen op een camping in de buurt natuurlijk ook nog eens extra gezellig zijn Wink

my 2 cents
Hans
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 07 Aug 2010 8:53    Onderwerp: Reageer met quote

cossee @ 07 Aug 2010 0:09 schreef:
In het boek Weathered Witness staan meerdere van dit soort plaatsen aangegeven in de Argonne. Ze beschrijven daar het Infanterie-Regiment Nr 124, Grenedier-Regement Nr 123 en Infanterie-Regiment Nr 64 deze begraafplaatsen hebben aangelegd.

Deze verlaten begraafplaatsen liggen een eind ten noordwesten van het kampement en de begraafplaatsen beschreven in dit topic. Van deze begraafplaatsen rest bijna niets meer.
Interessant om te weten is dat het monument, dat op de begraafplaats van IR124 stond en gebouwd was door RIR73, na jaren lange verkommering op de plek van de voormalige begraafplaats weer is opgebouwd bij het Camp Moreau, een anderhalve kilometer verderop.

Onderstaande foto's zijn overigens van juli 2009. Er is inmiddels nog meer opgeknapt aan het monument. Zo is er weer een adelaar bovenop het monument gezet, die er oorspronkelijk ook op stond.

In het boek Verstild en Versteend/Weathered Witness, dat boven al genoemd werd (en overigens, voor wie het nog niet wist, mede geschreven is door user mudra), is een foto te zien van hoe dit monument er eens uit heeft gezien en hoe het jarenlang in meerdere stukken op het terrein van de begraafplaats van IR124 heeft gelegen.
Overigens kan ik dat boek van harte aanbevelen aan eenieder die ook maar enigszins begaan is met sites zoals in dit topic beschreven.

Tommy
Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 07 Aug 2010 9:00    Onderwerp: Reageer met quote

Dit is echt een heel mooi topic, dames en heren. Bedankt!

"Omdat ik alles beter weet is het mijn plicht om betweters te minachten."
Marcel Wauters, Vlaams schrijver en kunstenaar 1921-2005
Naar boven
mudra

BerichtGeplaatst: 07 Aug 2010 9:10    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Ronald en Tommy,

Dank om wat promotie te maken voor mijn boek (samen met P. Goossens) "Weathered Witness" of "Verstild en Versteend" Smile, waarin ook deze begraafplaats aan bod komt. Het zijn precies deze (meestal) kwetsbare sites die wij wilden tonen. Enerzijds om aan te tonen dat er nog heel wat is buiten het toeristisch circuit en anderzijds om de teloorgang van sommige zaken onrechtstreeks aan de kaak te stellen. Louter informatief voor mensen die het boek nog niet kennen: www.verstildenversteend.net
Van IR124 en IR67 schiet quasi niets meer over (m.u.v. het monument RIR73, zie de foto's van Tommy), het mooiste restant biedt de voormalige begraafplaats van het Grenadier Regiment 123:

De tekstplaat (zie de vier bouten die vooraan nog zichtbaar zijn) is al weg van kort na de oorlog waarschijnlijk, erachter staan nog wat verzakte zitbanken en de laatste delen van de trap kan je zien op de foto. Ooit was dit een begraafplaats met meer dan 1000 graven. Ter plaatse kan je dit in feite niet meer voorstellen. Deze site ligt eveneens op privé-gebied (blijkbaar zelfs een soort consortium van Belgen..) en uitgestrekt rondom zie je alleen maar nette nieuwe bossen, louter voor de houtkap. En...ook dit kan je vinden via de IGN kaart... Smile, ligt een paar kilometer ten zuidoosten van Binarville in hetzelfde beruchte "Bois de la Gruerie" of "Bois de la tuerie" zoals de Franse poilu's het ook wel eens noemden.

Wim
die nicht mehr sind.
Naar boven
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 07 Aug 2010 9:49    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt weer voor de prachtfoto, Wim! Deze vestiges van GR123, hoe troosteloos ze er ook bij liggen, hoop ik zelf ook nog eens digitaal vast te kunnen leggen voor het eigen archief.

Tommy
Naar boven
cossee

BerichtGeplaatst: 07 Aug 2010 10:18    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Wim ik wil je hierbij complimenteren met het zeer fraaie boek dat je samen met P. Goosens gemaakt hebt. Ik heb er al avonden in zitten neuzen en vergapen aan die schitterende foto’s.
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 07 Aug 2010 11:03    Onderwerp: Reageer met quote

http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=12072
Verstild en versteend
Een aanrader

Naar boven
mudra

BerichtGeplaatst: 07 Aug 2010 15:42    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt mensen voor de complimenten... Een tweede deel komt er (voorlopig) helaas niet, hoewel we wel meer materiaal hadden en hebben. Maar een forum zoals dit is mooi om andere zaken te delen, zowel naar foto's als naar inhoud toe. Minder voor de hand liggende sites, zoals de Argonne of de Vogezen zijn altijd aangenaam om te zien.

Wim
die nicht mehr sind.
Naar boven
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 07 Aug 2010 16:06    Onderwerp: Reageer met quote

Na deze terechte uitweiding naar het prachtige boek 'Verstild & Versteend' en enkele andere voormalige Duitse begraafplaatsen in het Bois de la Gruerie, wilde ik graag verder gaan met het beeldverslag op de plek waarvan ik al eerder overblijfselen toonde.

De voormalige begraafplaats van IR30. Van de verlaten begraafplaatsen in het Bois de la Gruerie denk ik toch wel de meest herkenbare, als zijnde een begraafplaats. Waar, zoals in de bovenstaande posts al vermeld en getoond werd, op andere begraafplaatsen nog slechts schamele en moeilijk herkenbare restanten te zien zijn, is bij deze begraafplaats veel nog goed te herkennen; gedeeltes van de ommuring staan er nog, her en der de resten van zerken en nog een aantal ondiepe kuilen; de emplacementen van graven.
Het bosperceel achter deze begraafplaats is grotendeels gekapt, waardoor het onkruid weer vrij spel heeft gekregen. Het draagt allemaal bij aan die eigenaardige sfeer waar ik al eerder over sprak.

De voormalige ingang.

Wat verderop is de ommuring nog beter intact.

Meteen achter de voormalige ingang deze restanten. Dit lijken mij de resten van een monument.

Naar boven
Tommy v. D.

Op de begraafplaats zelf, volledig overwoekerd.

De voormalige graven...

Aan de rand van de begraafplaats bevinden zich nog deze spookachtige resten.
Naar boven
Tommy v. D.

Een fragment tekst is nog te herkennen.

De enige zerk die nog overeind staat.

Een fraai versierde grafsteen, van wie deze was is niet meer te lezen.

Tot zover de voormalige begraafplaats van IR30, verder overgeleverd aan de tijd...
Naar boven
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 07 Aug 2010 16:09    Onderwerp: Reageer met quote

Tot slot van dit beeldverslag nog enkele beelden van de rondom liggende loopgraven;

Groet,
Tommy
Naar boven
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 07 Aug 2010 16:16    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi allemaal hoor ! Laughing
En allemaal erg interessant, ik moet volgend jaar toch maar eens kijken of ik een weekje Argonnen kan plannen.

Jammer dat het boek van Wim niet uit komt, ik keek er al naar uit Sad

http://www.ahwk.fr
Naar boven
mudra

BerichtGeplaatst: 07 Aug 2010 18:19    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Price of Glory,

Met "tweede deel" bedoelde ik een vervolg op Verstild en Versteend, het boek over de Argonne (dat los staat van Verstild en Versteend) en als naslagwerk is bedoeld (maar met heel wat archieffoto's) en waar ik het elders al eens over had, komt er wel degelijk Smile. Ergens in september zou het moeten klaar zijn. Je zal het wel zien verschijnen op dit forum.

groeten, Wim
die nicht mehr sind.
Naar boven
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 07 Aug 2010 18:31    Onderwerp: Reageer met quote

Gelukkig, je maakt m'n weekeind weer goed Wim ! Laughing

René Wink

http://www.ahwk.fr
Naar boven
cossee

BerichtGeplaatst: 07 Aug 2010 20:32    Onderwerp: Reageer met quote

mudra @ 07 Aug 2010 19:19 schreef:
Hallo Price of Glory,

Met "tweede deel" bedoelde ik een vervolg op Verstild en Versteend, het boek over de Argonne (dat los staat van Verstild en Versteend) en als naslagwerk is bedoeld (maar met heel wat archieffoto's) en waar ik het elders al eens over had, komt er wel degelijk Smile. Ergens in september zou het moeten klaar zijn. Je zal het wel zien verschijnen op dit forum.

groeten, Wim

Cool Ik kijk er halsreikend naar uit Wim Wink Laughing Laughing
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 08 Aug 2010 16:41    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Dit is bijvoorbeeld een beeld uit 2006 van een Franse verbindingstunnel (sector La Fille Morte). Hier geen restauraties, noch verkrachte toestanden voor toeristische doeleinden.

Quote:
Maar een forum zoals dit is mooi om andere zaken te delen, zowel naar foto's als naar inhoud toe. Minder voor de hand liggende sites, zoals de Argonne of de Vogezen zijn altijd aangenaam om te zien

Bron foto guillaume jacquinet

En
Een vooroorlogse boskaart van het woud –ooit al eens hier gepost -
door z’n grote resolutie alleen maar de link gepost zonder img tags .

http://img208.imageshack.us/img208/5519/dsc0127mxt7.jpg

Bron kaart Laurent59

@+
Patrick
Naar boven
mudra

BerichtGeplaatst: 08 Aug 2010 17:08    Onderwerp: Reageer met quote

Ah, La Fille Morte, de naam alleen al... Daar is mijn passie voor de Argonne begonnen, vele jaren terug. Bedankt voor de foto.
Helaas is deze zone fel veranderd na de storm van 1999, waardoor het nu dikwijls een woestenij is waar je soms moeilijk doorraakt. Vroeger was dit een donker dennenbos, waar je makkelijk de ingangen van de mijngalerijen kon terugvinden. De goeie ouwe tijd...

Wim
die nicht mehr sind.
Naar boven
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 08 Aug 2010 19:09    Onderwerp: Reageer met quote

Nog even over de Duitse begraafplaatsen in de Argonnen; wat is er eigenlijk gebeurd met de stoffelijke resten die begraven waren op de begraafplaats van IR30 en de in de buurt gelegen andere begraafplaats?

Van de begraafplaatsen IR124, GR123 en IR67 waren de graven overgebracht naar Consenvoye zoals boven al ergens te lezen is;
van de begraafplaats van Pi20 (zie topic) zijn de graven overgebracht naar de begraafplaats van Cheppy en het monument naar de begraafplaats van Servon-Melzicourt.

Is er van de begraafplaatsen die in dit topic beschreven werden bekend wat er met de graven gebeurd is?

Tommy
Naar boven
mudra

BerichtGeplaatst: 08 Aug 2010 20:44    Onderwerp: Reageer met quote

Dit is een interessante vraag waar ikzelf ook al lange tijd mee bezig ben. Het meeste afdoende antwoord hierop zijn de oude grafregisters van de "Umbettungen" (ontgravingen). Daar staat in waar ze oorspronkelijk werden gevonden. Dan is het soms nog moeilijk omdat ze dan soms een algemene plaats beschrijven die dan nog niet meteen duidelijk maakt van welke begraafplaats ze komen. Ik geef een fictief voorbeeld: "Vauquois" kan zijn op Vauquois zelf, het directe achterland (naar Bois Cheppy bijvoorbeeld (indien daar één was), of bijvoorbeeld de begraafplaats Vauquois Wäldchen. Of "Haute Chevauchée", waar ook meerdere mogelijkheden waren. Dit is niet altijd makkelijk. De grote moeilijkheid is dat de Volksbund geen archief meer heeft (of toch bescheiden), dit werd grotendeels vernietigd in WO2. Je bent dus aangewezen op de oude registers die destijds door de Fransen werden opgesteld tijdens de ontgravingen in de jaren 20. Normaal, als ik mij niet vergis, kreeg iedere gemeente waar een Duitse begraafplaats was, toenertijd de oude lijsten om in te kunnen spelen op mogelijke vragen. Ook de hoofdkantoren in Frankrijk hadden dubbels. Persoonlijk heb ik al diverse kanalen geprobeerd om die te lokaliseren, maar zonder resultaat. Ook op het hoofdkantoor in Kassel heb ik al een paar keer nagevraagd, echter zonder resultaat voor de bestaande begraafplaatsen in de Argonne. Een ander nadeel is uiteraard dat de huidige graven geen info meer geven over het regiment zoals dat bij de eerste "Einheitskreuze" in hout wel nog was. Bij de huidige Britse of Franse graven is dat een groot voordeel. Soms kan je wat meer concrete info terugvinden in oude nummers van de Volksbund. In Franse archieven zit hier en daar nog wat, maar persoonlijk vond ik nog altijd geen lijsten voor de mooie begraafplaats van Apremont bijvoorbeeld. Soms kan je uit regimentsgeschiedenissen indirect wel hier en daar info halen en bepaalde regimenten linken aan een begraafplaats (namen van slachtoffers die vermeld worden, meestal officieren), maar dat is maar een klein deel van de koek natuurlijk.
Daarnaast zijn veel graven anoniem in Kameradengräber terecht gekomen, al of niet moedwillig. Ik was onlangs nog met zoiets bezig voor de begraafplaats van Vouziers. In de jaren 20 is daar wat "gesjoemeld" geweest met als gevolg dat bepaalde namen niet meer traceerbaar zijn.
Je moet ook rekening houden dat men toen bezig was met de oude "vijand" en ik kan mij voorstellen dat men niet met grote liefde deze werken uitvoerde en men niet maalde om het feit of de naam of een datum wel helemaal correct was bijvoorbeeld. Of hoe de stoffelijke resten zijn "verhandeld" geweest...
Sommige graven zijn gewoon ook niet meer traceerbaar. Voor deze begraafplaats heb ik ook nog geen info gevonden omdat er zeer weinig concrete info over deze begraafplaats voorhanden is (althans met mijn bescheiden pogingen).
Voor West-Vlaanderen, waar ik woon, weet ik dat er dan wel meerdere lijsten nog voorhanden zijn. Hier waren talloze Duitse begraafplaatsen die in de jaren 50 hergroepeerd zijn op de thans bestaande vier grote begraafplaatsen.

Wim
die nicht mehr sind.
Naar boven
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 08 Aug 2010 20:53    Onderwerp: Reageer met quote

Wat een interessante info en foto's!!
En zo herkennaar, die passie. Ik ben blij dat ik hier gelijkgestemden ben tegengekomen Smile

De IR30 begraafplaats staat al langer op mijn 'verlanglijstje'om te bezoeken, helaas hadden we hier in mei geen tijd meer voor en heb ik ook de juiste plek nog niet gevonden.
Maar hier gaat zeker verandering in komen Smile

gr.
Annelies

http://ww1relics.com/
Naar boven
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 08 Aug 2010 21:51    Onderwerp: Reageer met quote

Interessant verhaal, Wim. Jammer dat het zo lastig is om meer te weten te komen over de Duitse graven en begraafplaatsen, en hun achterliggende geschiedenis. En wie de onbekenden waren die hier, midden in het bos, tijdelijk hun rustplaats gevonden hadden (en waar ze uiteindelijk hun laatste rustplaats gevonden hebben). Misschien komen we het nog wel eens te weten...

Tommy
Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 09 Aug 2010 4:38    Onderwerp: Reageer met quote

Wim, deze registers voor Noord-Frankrijk bevonden zich tot voor een paar jaar in Pérenchies. Sinsdien zijn ze naar Kassel gegaan (wat ze daar evenwel evengoed zouden kunnen ontkennen).

Misschien is er nog ergens een lokaal hoofdkwartier voor Oost-Frankrijk, waar ze deze lijsten nog hebben liggen?

Ik weet evenwel dat i.v.m. de Volksbund alles een kwestie is van de juiste persoon tegen te komen, die weet wat voor archieven ze hebben en die deze dan ook nog eens wil tonen.
Naar boven
mudra

BerichtGeplaatst: 09 Aug 2010 11:25    Onderwerp: Reageer met quote

Dag Jan,

Leuk van je hier te horen. Bedankt voor je antwoord. Voor Perenchies: ook dit heb ik al geprobeerd, zelfs met de persoonlijke tussenkomst van Horst Howe, ook zonder resultaat. In Kassel heb ik een goed contact en ergens vertrouw ik op hun antwoord. Ik weet dat ze ginder soms de boot afduwen, maar gezien mijn regelmatige vragen (of omgekeerd in de vorm van een ondersteuning), vermoed ik dat ze me ginder al wat kennen en wat inschikkelijker zijn (in alle bescheidenheid gezegd...). Althans dat is zo mijn gevoel. Ik denk dat je voor de moeilijk te vinden oude registers wat geluk moet hebben of soms op iemand moet vallen die ergens nog een oude kopie in handen heeft. Het is ook regioafhankelijk denk ik: voor Vlaanderen is er waarschijnlijk meer voorhanden dan bvb. een gehucht in de Vogezen bij wijze van spreken. Voor Vlaanderen heb jij daar een betere kijk op dan ik.
Het is geen ramp dat ze er niet zijn voor bepaalde begraafplaatsen maar als infobron is zoiets wel interessant materiaal en de soms de basis voor andere vertakte info. Maar dat moet ik jou niet vertellen... Smile

beste groeten, Wim
die nicht mehr sind.
Naar boven
Reiné

BerichtGeplaatst: 13 Aug 2010 21:03    Onderwerp: Reageer met quote

Eindelijk tijd gehad om eens goed door te nemen: prachtig, bedankt Tommy! Cool

En het boek "Verstild en Versteend" is zeker een aanrader!
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
mudra

BerichtGeplaatst: 14 Sep 2010 21:41    Onderwerp: Reageer met quote

Ondertussen wil ik melden dat de actuele foto "IR30" in Verstild en Versteend helaas verkeerd betiteld werd. Zoals de begeleidende tekst vermeldt, waren in deze kleine perimeter een paar begraafplaatsen (met IR30) waarbij ook Pionierbegraafplaatsen. De actuele foto in het boek en de foto's van dit topic tonen een Pionierbegraafplaats, niet die van IR30. Het archiefbeeld is van IR30. Meer details in mijn Argonne-publicatie die zeer binnenkort beschikbaar zal zijn. De rest van Verstild en Versteend behoeft geen rechtzettingen... Smile

Wim D.
die nicht mehr sind.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Argonnen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: