Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Jef
|
Geplaatst: 20 Jul 2010 15:51 Onderwerp: Obuskop |
|
|
Hallo,
Kan iemand mij zeggen wat voor soort obuskop deze is?
grtz Jef
Alvast bedankt  |
|
Naar boven |
|
 |
Fritz Kempf Ere WikiMusketier
Geregistreerd op: 4-4-2006 Berichten: 10370 Woonplaats: Wipers (Ieper)
|
|
Naar boven |
|
 |
maxmadmartin
|
Geplaatst: 20 Jul 2010 23:35 Onderwerp: |
|
|
Snaaip @ 20 Jul 2010 17:11 schreef: | Ik ken niks van Belgische ontstekers. Het is wel een dubbel effect ontsteker voor 75mm schrapnels. Zoals uw foto vertoont (Franse granaat met Belgische forceerband). |
Héél juist mijn zoon
Fuseé Belge 20 S ( tijdmechanisme PTTF kan tot max 20 sec max brandtijd worden ingesteld) à doubble effet (zowel door tijd of bij impact werking v/d obus) pour obus de 75 mm (fuseé à 54 hectometres=afstand afgelegd na ongeveer 20 sec,de aanduiding op de verdeelschaal was namelijk niet in sec !! maar per hectometer..... ...wat echter ook nog bij andere landen het geval was !(o.a Duitsland)
grtz,11/12 MMM _________________ People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises. |
|
Naar boven |
|
 |
Jef
|
Geplaatst: 21 Jul 2010 9:06 Onderwerp: |
|
|
Dankjewel voor de info  |
|
Naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 21 Jul 2010 9:37 Onderwerp: |
|
|
maxmadmartin @ 21 Jul 2010 0:35 schreef: | Snaaip @ 20 Jul 2010 17:11 schreef: | Ik ken niks van Belgische ontstekers. Het is wel een dubbel effect ontsteker voor 75mm schrapnels. Zoals uw foto vertoont (Franse granaat met Belgische forceerband). |
Héél juist mijn zoon
Fuseé Belge 20 S ( tijdmechanisme PTTF kan tot max 20 sec max brandtijd worden ingesteld) à doubble effet (zowel door tijd of bij impact werking v/d obus) pour obus de 75 mm (fuseé à 54 hectometres=afstand afgelegd na ongeveer 20 sec,de aanduiding op de verdeelschaal was namelijk niet in sec !! maar per hectometer..... ...wat echter ook nog bij andere landen het geval was !(o.a Duitsland)
grtz,11/12 MMM | Wel, die Franse granaat met Belgische forceerband moet ik toch ergens geleerd hebben heh?
**Kijkt naar links** _________________ "Kennscht mi noch?" ~~~ Who is the real "Fritz Kempf"?
Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men
FHSW Wikia |
|
Naar boven |
|
 |
maxmadmartin
|
Geplaatst: 23 Jul 2010 17:51 Onderwerp: |
|
|
hoy,
de doorsnede v/d Belgische S 20
voila,nu hoef je hem niet open te prutsen
grtz,bijna 100%MMM _________________ People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises. |
|
Naar boven |
|
 |
|
|
Naar boven |
|
 |
maxmadmartin
|
Geplaatst: 23 Jul 2010 17:59 Onderwerp: |
|
|
Snaaip @ 23 Jul 2010 18:52 schreef: | En die druk ik af.  |
kijk straks maar eens naar onze "eiergranaat",dan zal je pas aan het printen slaan !
grtz,bijna 100%MMM  _________________ People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises. |
|
Naar boven |
|
 |
|
|
Naar boven |
|
 |
maxmadmartin
|
Geplaatst: 23 Jul 2010 22:27 Onderwerp: |
|
|
Snaaip @ 23 Jul 2010 19:14 schreef: | Laat maar komen! Kan ik dan bijvoegen in mijn 90 Blz handboek over Duitse ontstekers die ik ook afdrukte. Tjonge, ik heb eigenlijk nog afdrukwerk zat! Bijvoorbeeld een handboek van de DOVO. ^^ Gevonden op het net. Uit 1960.  |
hoy,
ken dat boek,ze geven er nog altijd les uit
grtz, _________________ People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises. |
|
Naar boven |
|
 |
|
|
Naar boven |
|
 |
Tandorini

|
|
Naar boven |
|
 |
maxmadmartin
|
Geplaatst: 24 Jul 2010 14:37 Onderwerp: |
|
|
hoy,
bedankt Tandorini.
moest tijdens de opleiding dit soort dingen van buiten leren
nu wordt dat verondersteld van "parate kennis" te zijn
en nog altijd blijkt ervaring de beste leermeester te zijn,maar de cursus wordt wel verondersteld je die kans te geven
grtz,bijna 100% MMM _________________ People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises. |
|
Naar boven |
|
 |
poppy

|
Geplaatst: 24 Jul 2010 22:21 Onderwerp: |
|
|
THANKS voor de links!
Grappig al dat ouwe spul  _________________ Wees niet bang om langzaam voorwaarts te gaan, wees alleen bang om stil te staan.
(Chinese wijsheid) |
|
Naar boven |
|
 |
maxmadmartin
|
Geplaatst: 24 Jul 2010 22:42 Onderwerp: |
|
|
poppy @ 24 Jul 2010 23:21 schreef: |
THANKS voor de links!
Grappig al dat ouwe spul  |
hoy
wel handig voor de EOD als je dat "ouwe spul" opgraaft in je achtertuintje!!
grtz,99,99%MMM _________________ People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises. |
|
Naar boven |
|
 |
Lingekopf Bismarck

Geregistreerd op: 19-10-2006 Berichten: 16013 Woonplaats: Binnen de Atlantikwall en 135 km van het WO1-front
|
Geplaatst: 24 Jul 2010 22:58 Onderwerp: |
|
|
Merkwaardig... Obuskoppen moeten worden gepoetst, bajonetten mogen dat niet... ( http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?p=318935#318935 ) _________________ "Setzen wir Deutschland, so zu sagen, in den Sattel! Reiten wird es schon können..... "
"Wer den Daumen auf dem Beutel hat, der hat die Macht."
Otto von Bismarck, 1869 |
|
Naar boven |
|
 |
maxmadmartin
|
Geplaatst: 24 Jul 2010 23:14 Onderwerp: |
|
|
Een goed militair daarentegen weet wanneer hij beter de plaat poetst.....
grtz,  _________________ People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises. |
|
Naar boven |
|
 |
|
|
Naar boven |
|
 |
maxmadmartin
|
Geplaatst: 24 Jul 2010 23:31 Onderwerp: |
|
|
snaaipje
als je een militaire carriére in het vooruitzicht hebt,weet dan dat ALLE militair materiaal moet blinken of proper zijn!!!!
is dat niet het geval dan noemt men het CAMOUFLAGE...
Als we vroeger met onze vtg aan een parade moesten deelnemen ,werden zelfs de banden met schoensmeer extra zwart gemaakt (en dat, beste vriend,is geen MMM-humor )
grtz,v/e opgeblonken MMM  _________________ People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises. |
|
Naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 24 Jul 2010 23:54 Onderwerp: |
|
|
maxmadmartin @ 25 Jul 2010 0:31 schreef: | snaaipje
als je een militaire carriére in het vooruitzicht hebt,weet dan dat ALLE militair materiaal moet blinken of proper zijn!!!!
is dat niet het geval dan noemt men het CAMOUFLAGE...
Als we vroeger met onze vtg aan een parade moesten deelnemen ,werden zelfs de banden met schoensmeer extra zwart gemaakt (en dat, beste vriend,is geen MMM-humor )
grtz,v/e opgeblonken MMM  |
Aaaah vandaar dat de defile dit jaar zo opgeblonken ziet? Alle voertuigen wordne gewoon niet gebruikt en efkes goed opgeblonken.
Het viel me al op dat de Iltis Jeeps zo goed blonken.  _________________ "Kennscht mi noch?" ~~~ Who is the real "Fritz Kempf"?
Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men
FHSW Wikia |
|
Naar boven |
|
 |
Tandorini

|
Geplaatst: 25 Jul 2010 12:00 Onderwerp: |
|
|
maxmadmartin @ 25 Jul 2010 0:31 schreef: |
Heeft uw madam uwen kletsekop doen blinken?  |
|
Naar boven |
|
 |
Philippe Vandeweege
|
Geplaatst: 25 Jul 2010 13:43 Onderwerp: |
|
|
Hallo,
Dat is nog een gewoonte uit de tijd toen obuskoppen als "versiering"op de schoorsteenmantel werden geplaatst.Ik verkies ze ook opgepoetst.Deze die uit de grond komen verkies ik"jus"
Groeten.Philippe |
|
Naar boven |
|
 |
maxmadmartin
|
Geplaatst: 25 Jul 2010 17:10 Onderwerp: |
|
|
Tandorini @ 25 Jul 2010 13:00 schreef: | maxmadmartin @ 25 Jul 2010 0:31 schreef: |
Heeft uw madam uwen kletsekop doen blinken?  |
ja,op aanraden en met hulp van mijn(what's in a name)schoonmoeder
grtz,bijnaterugaandeslagMMM _________________ People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises. |
|
Naar boven |
|
 |
|