Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Bajonnet erfstuk

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het taxatiebureau Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
hsmeets

BerichtGeplaatst: 24 Jul 2010 1:36    Onderwerp: Bajonnet erfstuk Reageer met quote

Goedenavond allen,

Vele vele jaren geleden kwam de ondestaande bajonnet in het bezit van mijn ouders, na dood van mijn opa. In het Hooge Crater Museum zag ik iets wat erop leek (maar zeker niet het zetzelfde was) en ik denk dus dat het misschien een duitse bajonnet is. Kan iemand hier er misschien meer over zeggen?

Op de kling staat 11 33 dus ik denk dat deze na ww1 is, maar eerlijk gezegd ben ik niet gehinderd door enige vorm van kennis Smile dus info is zeer welkom!

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Nolfster

BerichtGeplaatst: 24 Jul 2010 11:03    Onderwerp: Reageer met quote

hallo,
je hebt hier een Duitse M1871 bajonet vast!
dit is dus voor het vroeg model mauser, nl de mauser 71/84.
Dus eigenlijk vooroorlogs.. maar ik denk wel dat ze in het begin van de oorlog nog gebruikt zijn, net als de mauser Gew. 88..

mvg,
Nolfster
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 24 Jul 2010 12:07    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi stuk!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 24 Jul 2010 12:37    Onderwerp: Reageer met quote

Gefeliciteerd! In puike conditie Smile

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
hsmeets

BerichtGeplaatst: 24 Jul 2010 15:36    Onderwerp: Reageer met quote

Dank jullie wel, hij is dus veel ouder dan ik dacht Smile

Overigens zijn er wel wat "zaakjes" aan, de messing punt van de hoes zit los, de klinknageltjes, of hoe deze ook vast hoort te zitten zijn weg en de naad van de lederen hoes is van boven tot onder los (je ziet het stiksel nog keurig zitten maar het houdt niets meer bij elkaar, het wordt bij elkaar gehouden door de messing eindstukken.)

Twee vraagjes:

1 hoe kan ik het beste hiervoor zorgen? Ik dacht zelf niets aan doen en rustig op de kast laten liggen, geen koperpoets oid gaan gebruiken, maar het leer is natuurlijk erg droog (ledervet?)

2 Dien ik zoiets wellicht appart te verzekeren, verkopen zal ik het nooit want het is een erfstuk?

Alvast bedankt
Hans
Naar boven
Nolfster

BerichtGeplaatst: 24 Jul 2010 16:15    Onderwerp: Reageer met quote

Of je zo'n stuk apart kan verzekeren heb ik geen flauw idee van,
en wat je ermee wil doen qua opkuis, da's elk z'n keuze natuurlijk,
met leder heb ik geen ervaring..

Over de markages op de kling, zou je eens kunnen zeggen wat daar allemaal opstaat? want ik zie daar ook nog 57 staan en nog tekens..
Hierop staat dus de markering van welk regiment deze bajonet afstamde, en de hoeveelste bajonet het was (de 33e dus), de rest zou je eens duidelijk moeten bekijken..

mvg,
Nolfster
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 24 Jul 2010 17:43    Onderwerp: Reageer met quote

hoy,
persoonlijk heb ik zeer goeie ervaringen ivm zadelzeep voor onderhoud van alle voorwerpen in leder !
te krijgen bij een schoenmaker of winkel voor ruiterbenodigdheden,maakt niet uit als het leder geverfd is of niet,de zeep is neutraal.
de (geelkleurige)zeep inwrijven met een vochtige doek of spons,laten drogen en dan opblinken met borstel of droge doek!
grtz,bijna 99,99%MMM
People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises.
Naar boven
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 24 Jul 2010 18:48    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,
Vooreerst ieder zijn mening.
Ik zou er af blijven.Alles wat je doet brengt enkel een waardevermindering met zich.
Dergelijke stukken moeten hun oorspronkelijke patina behouden.
Alles wat opgekuist is,is meteen verdacht.Echte kenners willen de oorspronkelijke patina.
Wanneer je ook maar aan een onderdeel raakt dan ben je gedwongen het volledige objekt te behandelen anders is de homogeniteit weg.
En zeg nu,wordt het object nu écht mooier door het wat op te blinken?
Moet alle antiek van zijn patina ontdaan worden opdat het wat zou blinken zoals een Spaans namaakstukje?
Groeten.Philippe
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 24 Jul 2010 19:02    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,
Vooreerst ieder zijn mening.

Ik zou de naad netjes opnieuw dichtmaken met zogenaamd IJzergaren van de juiste kleur. Neem een flink stuk, begin aan een kant met naalden aan ieder uiteinde, rijg het volgend gat en leg een knoop, en ga dan voort per steek en leg telkens weer een knoop.
Als dit klaar is kun je al het messing duchtig poetsen totdat het mooi blinkt. Zo zag het er tenslotte uit toen het nog gebruikt werd! Maar, zoals je gelezen hebt, er zijn ook verzamelaars die liever oud roest zien dan deftige spullen... Evil

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 24 Jul 2010 19:15    Onderwerp: Reageer met quote

En je kan ze nadien in zo'n mooi blinkend blok plastiek laten gieten.
Ik zou nu toch graag eens de mening willen kennen van enkele echte bajonetverzamelaars.Dus mensen die er minstens een stuk of dertig in verzameling hebben....
Naar boven
hsmeets

BerichtGeplaatst: 24 Jul 2010 20:43    Onderwerp: Reageer met quote

Ik persoonlijk vind de patina niet zo erg en eerlijk gezegd heeft vele jaren van stilletjes aan de muur hangen de bajonnet kennelijk geen kwaad gedaan, maakte me alleen wat zorgen over het leer Smile

Ik ben zelf ook wel erg benieuwd naar wat al die nummers betekenen.
Naar boven
jurggie

BerichtGeplaatst: 25 Jul 2010 1:01    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben zeker geen bajonet verzamelaar, want ik heb er maar 5, maar ik wil toch even mijn mening geven in dit geval.
Over het algemeen ben ik (zoals sommigen mss wel weten) tegen het zogenaamd restaureren van items. Zeker wanneer dit het herverven of aanpassen van origineel materiaal betreft.

Als je iets "herstelt" met stukken die niet van vroeger zijn dan heb ik er per definitie geen interesse meer in. Als het daarentegen gebeurt met iets dat wel uit die tijd is zoals bv. een origineel embleem met origineel garen herstikken op een uniform dan vind ik het weer wel kunnen.
Het is niet origineel met dat uniform, maar er zijn geen reproducties aan te pas gekomen of andere zaken.

Ik weet dat sommigen dit laatste ook niet goedkeuren omdat het object niet in de staat verkeert zoals het vroeger exact was, maar dat is zoals al eerder is aangehaald, ieder zijn persoonlijke mening/voorkeur.
Naar boven
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 25 Jul 2010 7:45    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,
Wat ik wél zou doen;
-Alle metaal met een droge wollen doek eens flink opwrijven.Het haalt meer uit dan je zou denken het spaart de patina en het metaal zal zacht en glad aanvoelen.
-Het leder eveneens flink opwrijven met de in het huishouden gebruikelijke zwarte schoenborstel.
Klaar is kees en het object blijft"Dans son jus"wat de fransen,terecht, zo belangrijk vinden.
Groeten.Philippe
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het taxatiebureau Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: