Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Franse soldaten die woonden in België

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Thuisfront Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
lootenc

BerichtGeplaatst: 09 Jul 2010 9:46    Onderwerp: Franse soldaten die woonden in België Reageer met quote

mijn overgrootvader is geboren in Rijsel in 1881, maar in het jaar 1911 is hij verhuisd naar Brussel, met mijn overgrootmoeder.
Ze verbleven tot 1920 in Brussel. Ondertussen in die tijd is mijn grootvader geboren in St Joost Ten Noode in het jaar 1912.

Ik doe aan een stamboomonderzoek, en mijn grootvader (die is ondertussen al 21j overleden) weigerde altijd over zijn grootouders te spreken. Dit heeft mij altijd geinteresseerd.

Hier een kort verhaal:
Op de bevolkingsregister van Brussel staat er onder andere:

24.4.1914 (dans les armees Français)

Momentanément absent rens.pol. 13.8.1919
(Wellicht betekent het: Momentanément absent renseignement policier, = momenteel afwezig, vastgesteld door de politie)

Partir pour la France: 13.1.1920

Ik ben de geboorte akte gaan vragen van mijn overgrootvader in Rijsel, en er staat daar 2 huwelijken genoteerd: in 1899 met mijn overgrootmoeder, gehuwd te Saint Amand en in 1928 met zijn 2e vrouw, gehuwd te Algerije.

Mijn overgrootmoeder was reeds overleden in 1923.
Op zich zou dit niets speciaals zijn, maar toch heb ik een bizarre ontdekking gedaan: met zijn 2e vrouw heeft hij immers een zoon verwekt, die geboren was in het jaar 1920 te Algerije! (=een halfbroer voor mijn grootvader)

Nu, mijn theorie:

het is in WOI dikwijls gebeurd (vooral onder de Belgische koppels) dat na de oorlog de vrouw een andere man had, of de man zijn vrouw niet meer zag staan.
Beeld je bijvoorbeeld in: vier jaar mekaar niet meer gezien!!
Hetzelfde is blijkbaar gebeurd tussen mijn overgrootvader en overgrootmoeder:
zij zat in Brussel (waarschijnlijk onder Duitse bezetting), hij zat aan de andere kant van het front tussen de Franse troepen.
En wees gerust, daar waren heel wat "meisjes van plezier".
Die troepen gingen om de zoveel weken in verlof een aantal kilometer achter het front.
En Abbeville is niet zo ver achter het front. (dicht bij Mareuil Caubert, geboorteplaats van mijn overgrootvader zijn 2e vrouw)
Je leert er iemand kennen, er komt een kleine van, je moet kiezen, je bent vervreemd van je eigen vrouw.
Maar waarom is hij naar Algerije gegaan? Is hij gevlucht? Of deed hij daar verder zijn legerdienst?

Zou dit allemaal kloppen? Of is er een andere theorie?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 12 Jul 2010 16:47    Onderwerp: Reageer met quote

Boeiend verhaal, ik hoop dat iemand u verder kan helpen.

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
schiptje

BerichtGeplaatst: 17 Jul 2010 11:57    Onderwerp: Reageer met quote

Is een "vlucht" naar het Legioen misschien een mogelijke piste?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tandorini

BerichtGeplaatst: 17 Jul 2010 13:16    Onderwerp: Reageer met quote

schiptje @ 17 Jul 2010 12:57 schreef:
Is een "vlucht" naar het Legioen misschien een mogelijke piste?

Zou het een mogelijkheid kunnen zijn dat hij in dienst trad tijdens WO I bij het Legioen aan het Westfront, en daardoor na de oorlog naar Algerije gestuurd werd met zijn regiment?

Aangezien hij met zijn tweede vrouw trouwde in het jaar 1928, moet hij het Legioen dan wel verlaten hebben voor 1928.

Als dit zo is en hij zich zou ingelijft hebben, zou hij als gehuwde man (dus nog met zijn eerste vrouw), geregistreerd staan in hun archieven als zijnde vrijgezel.
Aangezien ze je bij het Legioen, gehuwd of niet, registreren als vrijgezel en dit gebeurd tot op de dag van vandaag.
http://nl.escertico.wikia.com/wiki/Militaria_Wiki
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Thuisfront Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: