Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

1ste slag om Ieper beslissend?

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het front Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
jurggie

BerichtGeplaatst: 04 Jul 2010 19:45    Onderwerp: 1ste slag om Ieper beslissend? Reageer met quote

Ik ben aan het lezen in het boek "storm over Vlaanderen" van Winston Groom. En net zoals in het boek van Lyn Macdonald over de beginmaanden van de oorlog, wordt ook hier de 1ste slag om Ieper beschreven.

De slag om de Marne was al enorm belangrijk, want als de Fransen hier de Duitsers niet hadden kunnen terugdrijven had dit de oorlog waarschijnlijk beslecht.
Nu wordt de 1ste slag om Ieper uitgebreider beschreven (dus misschien ligt het aan dit feit) maar ik heb de indruk dat deze slag minstens even beslissend had kunnen zijn als het wonder van de Marne. Zogoed als het hele Britse beroepsleger was vernietigd tegen de tijd dat Von Falkenhayn op 17 november de aanval staakte, en ook de territoriale troepen die moesten voorkomen dat de Britten overweldigd werden waren al serieus uitgedund.
Anderzijds hadden de Duitsers bijna 200.000 manschappen meer (alhoewel dit minder zal zijn geweest op dat punt in de strijd) dan de geallieerden en waren er net nog 6 verse divisies aangerukt. Nu waren dit weliswaar jonge soldaten die amper zes weken getraind waren, maar dit numeriek overgewicht was toch wel erg groot.

Nu komt mijn vraag/stelling: Als Von Falkenhayn de aanval toen niet gestaakt had, en was blijven doorzetten, had dit dan geen beslissende slag kunnen zijn voor de Duitsers, met een bezetting van Ieper en mogelijk de uitschakeling van het Britse leger als gevolg.?
De oorlog zou zeker niet meteen afgelopen geweest zijn, maar als de Britten hun troepen hadden geëvacueerd had het wel eens heel anders en sneller kunnen lopen...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
derwisj

BerichtGeplaatst: 04 Jul 2010 21:44    Onderwerp: Reageer met quote

jurggie, je bekijkt het nog te beperkt...bij een doorstoten nabij ieper zou ook het belgische leger omsingeld zijn en dan waarschijnlijk vernietigd; verder konden de duitsers dan doorstoten naar de kanaalhavens, wat er zou voor zorgen dat groot brittanie het veel moeilijker zou krijgen om verse troepen over te zetten...dus : ja, een doorbraak bij ieper had waarschijnlijk beslissend geweest.
Trouwens als je de commentaren leest op de tweede slag bij ieper kom je deze stelling ook tegen, met betrekking op de tweede slag, dus waarom zou dit dan niet gelden voor de eerste?
pascal
jurggie

BerichtGeplaatst: 04 Jul 2010 21:55    Onderwerp: Reageer met quote

Het Belgisch leger bestond, volgens het boek dan toch, op dat moment nog maar uit 70.000 inzetbare manschappen, aan vernietiging zou het zowiezo niet ontsnapt zijn.
Bij een doorbraak tijdens de 2de slag bij Ieper zou het niet zozeer beslissend zijn geweest mijn inziens. Er was wel een groot gat geslagen in de Britse linie, maar zelfs als de Duitsers dit hadden uitgebuit had dit nooit tot dezelfde doorbraak kunnen leiden als in november 1914. In de lente van 1915 waren er immers al veel meer troepen aangekomen en was de frontlijn geconsolideerd, daar waar er een half jaar eerder nog geen sprake van was.
French had plannen klaar om rond de Franse havens Boulogne en Calais de Britse troepen terug te laten trekken als de situatie onhoudbaar werd. Dit had hij naar mijn idee zeker gedaan bij een doorbraak in november 1914, maar in april 1915 kon daar al lang geen sprake meer van zijn.

Ik wilde met mijn vraag voornamelijk aanhalen dat velen het falen van de slag bij de Marne aanzien als het punt waarop de oorlog niet snel gewonnen kon worden. Hoewel naar mijn gedacht de 1ste slag bij Ieper de meest beslissende slag van de oorlog had kunnen zijn. Hier had ik graag meer meningen over gehoord eigenlijk.
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 04 Jul 2010 22:19    Onderwerp: Reageer met quote

Lastig om zo'n what-if vraag te beantwoorden. Elke tegenslag voor de Duitse troepen, te beginnen bij het oponthoud bij Luik, kan aangemerkt worden als beslissend. Feit is alleen dat de rechterflank van de Duitse aanval erg kwetsbaar was, en dat de logistiek daar blijkbaar niet voldeed. Maar of dat uiteindelijk beslissend was valt m.i. ook niet te zeggen.

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 04 Jul 2010 22:30    Onderwerp: Reageer met quote

Het probleem op de Ieperse velden zijn o.a. de heuvels die voor de bezetter van de heuvel een prima zicht geven op het slagveld. Ieper veroveren zou dit probleem oplossen, want achter Ieper en achter Heuvelland ligt vlakke land. Ik heb vijf jaar in Elverdinge gewoond. Vanaf Boezinge tot de grens (want daar liggen dan alweer bergen zoals de Zwarteberg en de Katsberg) is er geen enkel heuvel en weinig bossen. Eigenlijk de complete westhoek achter het kanaal is zo vlak als een pannekoek. Natuurlijk, dit kan ook zijn nadelen hebben. Een tweede probleem van Ieper en trouwens de Ijzer zijn de twee kanalen. De Kanaal Ieper-Ijzer en de Ijzer. Beiden waren moeilijk over te steken. Het lukte de Duitsers (bijna, let op......bijna) niet om die twee over te steken. Wat wel een paar keer lukte zoals Zuidschote waar de Duitsers het kanaal van Ieper kon oversteken. eenmaal veroverd = de Duitsers hoeven geen moeite meer te doen om over het kanaal te "zwemmen".

Er werd trouwens al op FEW een discussie gevoerd om Ieper en de oorlog. Ieper is trouwens krachtig gebouwd. De vestingen werden overals gebruikt als schuilplaats. Zware gebouwen zoals de kazerne en de gevangenis werden gebruikt als schuilplaats of hostpitaal. Ook lopen er vier spoorwegen uit Ieper. Richting poperinge, Roeselare, Kortrijk en Torhout. Dus vervoer was ook alweer prima.

Tjah, was Ieper dan zo belanrgijk? Antwoord: zeker weten! Hadden de Britten Ieper verloren, konden de Duitsers gemakkelijker oprukken naar Frankrijk. En indien nodig, de spoorwegen herstellen en de aanvoer van Roeselare en eventueel Kortrijk te vergemakkelijken.

Zo denk ik erover.

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men

FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
jurggie

BerichtGeplaatst: 05 Jul 2010 23:31    Onderwerp: Reageer met quote

Heb je toevallig ook ergens een link naar de voorgaande discussie over Ieper en de oorlog? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 05 Jul 2010 23:47    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, hierzo.

http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=14495

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men

FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het front Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: