Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Totermann Mühle
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Argonnen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 25 Jun 2010 21:52    Onderwerp: Totermann Mühle Reageer met quote

Totermann Mühle

Op een tamelijk broeierige zomeravond in 2009 bezocht ik de resten van het Duitse kampement "Totermann Mühle" bij Binarville. De naam van het kampement is een vrij letterlijke vertaling van de naam van het gebied waarin het is gevestigd: l'Homme Mort, en dan rondom een molen die daar gelegen heeft. Het kampement was behoorlijk groot. Tevens liep er een kleine spoorlijn doorheen.

De molen bestaat niet meer. Er bestaan nog wel enkele vestiges van het Duitse kampement, die in dit topic voorbij zullen komen.
Aardig om te weten is dat dwars door het kampement, langs het beekje van l'Homme Mort, een uitgezette wandelroute loopt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 25 Jun 2010 22:00    Onderwerp: Reageer met quote

Aan het ene uiteinde van het kamp, richting Binarville, ligt een groot onderkomen. Deze heeft hoogstwaarschijnlijk dienstgedaan als Verbandplatz.

De zomerse begroeiing creëert een fraai beeld van desolatie.

Overigens bevindt zich vrijwel direct voor deze abri een picknickplaats.

Wordt vervolgd.
Naar boven
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 26 Jun 2010 11:23    Onderwerp: Reageer met quote

Wat verderop bevindt zich de Fontaine de l'Homme Mort. De Duitsers gebruikten deze bron gedurende de tijd dat ze hier gelegerd waren, en de 19e Reserve-Divisie bouwde hier in 1916 een fontein met de naam "König Karl Quelle".

Tegenwoordig treft men de fontein zo aan:

Wordt vervolgd.
Naar boven
cossee

BerichtGeplaatst: 26 Jun 2010 13:42    Onderwerp: Reageer met quote

Laughing Hoi Tommy Laughing
Erg mooi! Ben benieuwd naar het vervolg.
Naar boven
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 26 Jun 2010 15:54    Onderwerp: Reageer met quote

Zo als altijd, weer reuze interessant Tommy !! Laughing

http://www.ahwk.fr
Naar boven
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 26 Jun 2010 20:47    Onderwerp: Reageer met quote

In het Landesarchiv Badem-Württemberg bevindt zich overigens nog deze zeer interessante oude foto van de König Karl Quelle:

Duidelijk is dat er na het maken van deze foto nog diverse aanpassingen zijn geweest aan deze bron. Wel duidelijk te herkennen is de steen met daarop de naam van de bron en de versierde kroon.

Voorbij de König Karl Quelle begint het eigenlijke kampement. Aan de overkant van het beekje, waarlangs de wandelroute door dit gebied loopt, ligt het volgende overwoekerde onderkomen.

Wordt vervolgd.
Naar boven
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 27 Jun 2010 18:12    Onderwerp: Reageer met quote

Een stuk verderop, wat hoger op de heuvel en moeilijk vindbaar, ligt een voormalige elektriciteitscentrale. Deze bevindt zich op een plek die "Dessauer Platz" genoemd werd, en ligt aan het andere uiteinde van het kamp van Totermann Mühle. Op de centrale bevindt zich nog een inschrift.

Inschrift boven de ingang.

Binnenin de centrale, restanten van de installatie.

Met dit fraaie bouwwerk eindigt dit beeldverslag. Ter afsluiting nog een oude foto van het kampement Totermann Mühle. Deze is aan de overkant van de plek gemaakt waar de oude foto in de eerste post van dit topic gemaakt is.

Groet,
Tommy
Naar boven
den Korrigann

BerichtGeplaatst: 27 Jun 2010 18:47    Onderwerp: Reageer met quote

Prachtig Tommy, vooral met die oude foto's erbij.
Naar boven
Karijn

BerichtGeplaatst: 27 Jun 2010 19:07    Onderwerp: Reageer met quote

heel mooi!

Ik heb nog een paar vraagjes.
De bron, is die opgedroogd? Ik zie niet of er nog water uitloopt.
En het water dat je ziet op de oude foto's, is dat er nog of is er alleen nog een beekje?
Bedoel op de oude foto's lijkt het bijna op een klein meertje. Maar misschien is het in werkelijkheid smaller dan op de foto's?

groetjes Karijn
Naar boven
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 27 Jun 2010 20:07    Onderwerp: Reageer met quote

Cossee, Price, Korrigann; dank voor jullie commentaren!

Karijn,

Uit de König Karl Quelle komt geen water meer. Hieronder nog een foto die wat beter te vergelijken is met de oude foto, en waarop te zien is dat er geen water meer uit het pijpje komt:

Het meertje bij de molen op de oude foto's bestaat inderdaad niet meer. Het was kunstmatig aangelegd, en werd door de Duitsers gebruikt als een badplaats. Het lag tussen de Verbandplatz uit de tweede post en de König Karl Quelle. Overigens ligt er inderdaad wel nog steeds een beekje (zie ook de eerste post).

Groet,
Tommy
Naar boven
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 27 Jun 2010 20:57    Onderwerp: Reageer met quote

Geweldige foto's weer Tommy!
En heel interessant. Die tekst boven de ingang van de electriciteitscentrale ! yummie

Heb je de oude foto's van de cd van La Fache Cachee? Daar staan ze nl ook op, maar jij hebt het over Landesarchiv Badem-Württemberg. Ben je daar geweest?

Ik weet van het bestaan van dit kamp maar wist alleen niet waar het precies lag/ligt. Bij terugkomst na onze trip in mei kwam ik erachter dat we er vlakbij geweest zijn...

http://ww1relics.com/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
cossee

BerichtGeplaatst: 27 Jun 2010 21:19    Onderwerp: Reageer met quote

Laughing Bedankt Tommy!’ voor deze schitterende reportage.
Naar boven
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 27 Jun 2010 21:27    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Annelies,

De oude foto's zijn postkaarten, die heb ik ooit online ergens vandaan gehaald. Exacte bron weet ik zo niet meer, was een delcampe-achtige site geloof ik.

In diezelfde serie van Totermann Mühle zaten ook de volgende interessante foto's, die hier eigenlijk niet mogen ontbreken:

Inderdaad staan er ook een aantal op Face Cachée.
Voor wat betreft die foto van König Karl Quelle; die komt uit het online archief van het Landesarchiv Badem-Württemberg, zie: http://www.landesarchiv-bw.de/web/

Hoe vlakbij ben je bij het kamp geweest?

Tommy
Naar boven
Karijn

BerichtGeplaatst: 28 Jun 2010 12:36    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Tommy,

Dank je wel voor je toelichting. Prachtig gewoon!!

groetjes Karijn
Naar boven
mudra

BerichtGeplaatst: 04 Jul 2010 20:12    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien nog wat historische duiding...
De "König Karl Quelle" werd vermoedelijk oorspronkelijk gebouwd door het Grenadier Regiment Nr. 123 dat in 14-15 deel uitmaakte van de 27. Inf. Div. Dit regiment heet trouwens volledig "Grenadier-Regiment König Karl (5. Württ.) Nr. 123". Vandaar ook de archieffoto in het Württembergs archief.
De 19. Res. Div. kwam in de Argonne halfweg 1916 en heeft de bron verder "verbouwd", vandaar de extra inscriptie. Praktisch heb ik de "bron" al meerdere malen actief gezien.
Het inschrift op de "Elek. Lichtcentrale" is gemaakt geweest door Pioniertroepen die toebehoorden aan deze 19. Res. Div. Dit klopt ook met de datum "Aug. 1916".
De grote bunker is een Hauptverbandplatz, daterend uit 1915, gebouwd toen de 27. Inf. Div. nog in de Argonne was. Hij doet moderner aan dan dat de bouwdatum laat vermoeden. Vlakbij passeerde het smalspoor van de Argonnenbahn waar de gewonden verder vervoerd werden naar Senuc.
Het Lager Totermann Mühle was een belangrijk logistiek centrum, met rondom tal van Lager (naast het Dessauer Lager). Voor zover ik weet is het "meertje" kunstmatig aangelegd geweest door de Duitse troepen.

groeten, Wim Degrande
die nicht mehr sind.
Naar boven
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 04 Jul 2010 20:49    Onderwerp: Reageer met quote

Buitengewoon interessante en waardevolle toevoegingen, Wim! Dit lees ik heel graag. Bedankt!!

Groet,
Tommy
Naar boven
mudra

BerichtGeplaatst: 04 Jul 2010 21:05    Onderwerp: Reageer met quote

Wel, ik maak al meer dan 15 jaar de Argonne onveilig en als ik een waardevolle site zie (bron, inscriptie, ingang, speciale constructie...) probeer ik altijd de historische achtergrond te weten te komen. Niet altijd makkelijk maar het ene puzzelstukje brengt soms het ander met zich mee. Soms zijn de sporen niet altijd concreet, maar toch aanwezig.
Normaal mag je je omstreeks september-oktober aan een boek van mij over de Argonne verwachten. Ik laat dit uiteraard weten op dit forum...

mvg, Wim D.
die nicht mehr sind.
Naar boven
cossee

BerichtGeplaatst: 04 Jul 2010 21:39    Onderwerp: Reageer met quote

[quote="

Normaal mag je je omstreeks september-oktober aan een boek van mij over de Argonne verwachten. Ik laat dit uiteraard weten op dit forum...

mvg, Wim D.[/quote]

Je hebt me erg nieuwsgierig gemaakt Wim!'wat betreft het boek over de Argonne. Ik kijk er halsreikend naar uit. Laughing
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 04 Jul 2010 23:33    Onderwerp: Reageer met quote

Ha een nieuw boek van Mudra, daar kijk ik ook naar uit, maar dan reikhalzend Wink

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 07 Mei 2011 20:18    Onderwerp: Reageer met quote

Gisterenochtend ben ik nog even in het Dessauer Lager geweest en heb nog wat zaken nader bekeken.
Waaronder het volgende onderkomen, dat hoog in een steile helling is gelegen (staat ook in "Feldgrau in de Argonne").

Op deze abri zijn nog houten overblijfselen te zien.

Voor de abri is de oude weg, die ook langs de elektriciteitscentrale van de Dessauer Platz komt (zie boven), nog herkenbaar.

In de directe omgeving ligt dit kleine plateau met nissen.

In de omgeving liggen her en der nog kleine gemetselde en betonnen resten van dit Lager, dat in een werkelijk prachtig en idyllisch stuk natuur gelegen is.

Tommy
Naar boven
Stefan112

BerichtGeplaatst: 09 Mei 2011 21:27    Onderwerp: Reageer met quote

wo genau ist das dessauer lager????? gps daten
Naar boven
mudra

BerichtGeplaatst: 10 Mei 2011 11:37    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,

Das Antwort überlasse ich an Tommy, aber statt erst direkt nach GPS Daten zu fragen, können Sie vielleicht erst mal selbst eine Karte (eben die heutige IGN Karte) und Literatur (eine Regimentsgeschichte zB, oder treffende Literatur) zur Hand nehmen und versuchen einiges vor zu bereiten. Nicht alles ist mit einfach "klick" zu bekommen...Viele Leute hier auf das Forum machen die Mühe "im Felde" Recherchen zu machen (was ab und zu viel Zeit und Energie fragt) und persönlich habe ich die Meinung dass dann nicht alles offenbar und ganz einfach weitergeleitet werden muss. Sicherlich kein GPS Daten...
Nicht dass es sich hier um ganz seltene Sachen geht, aber es geht um das Prinzip. Nur meine Meinung...

mfg, Wim D.
die nicht mehr sind.
Naar boven
mudra

BerichtGeplaatst: 10 Mei 2011 11:40    Onderwerp: Reageer met quote

Dag Tommy,

Hopelijk stoort mijn bovenstaand antwoord je niet, maar dit moest mij even van het hart bij wijze van spreken...

groeten, Wim
die nicht mehr sind.
Naar boven
Stefan112

BerichtGeplaatst: 10 Mei 2011 22:39    Onderwerp: Reageer met quote

mir reicht auch schon ein bezeichnung des waldtsückes auf der ign karte
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 10 Mei 2011 22:59    Onderwerp: Reageer met quote

mudra @ 10 Mei 2011 12:37 schreef:
Hallo,

Das Antwort überlasse ich an Tommy, aber statt erst direkt nach GPS Daten zu fragen, können Sie vielleicht erst mal selbst eine Karte (eben die heutige IGN Karte) und Literatur (eine Regimentsgeschichte zB, oder treffende Literatur) zur Hand nehmen und versuchen einiges vor zu bereiten. Nicht alles ist mit einfach "klick" zu bekommen...Viele Leute hier auf das Forum machen die Mühe "im Felde" Recherchen zu machen (was ab und zu viel Zeit und Energie fragt) und persönlich habe ich die Meinung dass dann nicht alles offenbar und ganz einfach weitergeleitet werden muss. Sicherlich kein GPS Daten...
Nicht dass es sich hier um ganz seltene Sachen geht, aber es geht um das Prinzip. Nur meine Meinung...

mfg, Wim D.

@Mudra
Ik respecteer je standpunt over deze zaken, maar ik zou zelf gekozen hebben voor het vrijgeven van de coördinaten als ik erover beschikte. In een gemeenschap van belangstellenden zou ik graag iedereen verder helpen met alles wat ik weet, zodat steeds meer mensen de interesse houden en krijgen voor onze hobby. Maar goed, we leven in een vrij land.... Laughing

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
mudra

BerichtGeplaatst: 11 Mei 2011 7:43    Onderwerp: Reageer met quote

Dank voor je reactie. Ieder zijn mening natuurlijk. Maar zoals ik al schreef: teren op het soms moeizame werk van anderen vind ik not done. Ik spreek dan niet over het klassieke fronttoerwerk. Het vrijgeven tot in details op internet van bepaalde zaken vind ik zelf ook niet altijd opportuun. Misschien zie ik dat te negatief, maar niet iedereen bezoekt bepaalde sites met goede bedoelingen. Zeker als het gaat om ondergrondse zaken zoals tunnels, Minenstollen, kazernes enz... Of voormalige begraafplaatsen of kampementen. Je begrijpt wel wat ik wel zeggen... Smile En zonder pedant of egocentrisch te willen overkomen.

mvg, Wim D.
die nicht mehr sind.
Naar boven
den Korrigann

BerichtGeplaatst: 11 Mei 2011 18:54    Onderwerp: Reageer met quote

Door het plaatsen van die coördinaten zou je ook een pak mensen het plezier van het zélf op zoek gaan ontnemen. Niet elke wandeling in de frontstreek levert (spectaculair) resultaat op. De natuur en de sfeer, daar doe je het toch ook voor.
Naar boven
mudra

BerichtGeplaatst: 11 Mei 2011 19:17    Onderwerp: Reageer met quote

den Korrigann @ 11 Mei 2011 19:54 schreef:
Door het plaatsen van die coördinaten zou je ook een pak mensen het plezier van het zélf op zoek gaan ontnemen. Niet elke wandeling in de frontstreek levert (spectaculair) resultaat op. De natuur en de sfeer, daar doe je het toch ook voor.

Helemaal juist. Een deel van het plezier van het frontbezoek is precies het zoeken, ook al moet dat meerdere keren gebeuren. De voldoening is dan des te groter. Wellicht is niet iedereen het daarmee eens, maar het weze zo.
Uiteraard moet je af en toe eens getipt worden, maar dan in de juiste context. En zoals ik al aanhaalde: wat juiste literatuur, een archiefbezoek hier of daar en wat puzzelwerk kan al heel wat opleveren.
Maar we zijn aan het afdwalen van het mooie topic dat Tommy heeft gestart...

mvg, Wim
die nicht mehr sind.
Naar boven
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 11 Mei 2011 20:25    Onderwerp: Reageer met quote

Dan zal ik bij deze ook even reageren.
Ik kan geen coördinaten plaatsen, simpelweg omdat ik niet met GPS werk. Ik ga te velde gewoon met de (inmiddels volgekladderde) IGN kaarten te werk.
Even over dit specifieke geval: de naam van dit gebied staat al lange tijd gewoon in de openingspost, het gebied/bos rond het beekje l'Homme Mort bij Binarville... Lijkt mij voldoende info. Zoals ik boven al schreef loopt door dit idyllische dal een uitgezette wandelroute ("Ruisseaux d'Argonne" geheten, geloof ik). Pak de kaart erbij en oriënteer je ter plaatse, is mijn advies. Ga er vooral een dag lopen en als je dan af en toe ineens verrast wordt door WO1 resten of iets dergelijks is het plezier des te groter. Lijkt mij leuker dan recht op je doel afstappen en nooit een enkele inspanning te hoeven verrichten om iets te vinden. Maar dat is mijn indruk.

Dit vat het in weze goed samen. Ik ben net een week in de streek geweest, en ook daar waren weer een aantal tochten bij met (relatief) teleurstellend resultaat. Gezocht bunkertje niet gevonden, opschriftje gemist, tijd tekort voor een uitweiding naar een in de buurt gelegen plek... Dat is allemaal geen probleem, een volgende keer kun je weer wat gerichter verder te werk gaan. Hou je wat te wensen over, iets zelf vinden is mooi en geeft je houvast en richtingsgevoel in de streek zelf. Dat is mijn ervaring.
Overigens wil ik bij deze herhalen wat ik in een ander topic al een keer zei; ik ben volgens mij niet flauw met locaties* (zeker niet voor een goed verstaander) of eens wat onbekendere plekken tonen, maar ik ben het wel zeer eens met wat Wim zegt. Verder richt ik, nogmaals, mij niet tot iemand persoonlijk, bovenstaande was meer in de algemeenheid over het publiceren van exacte locaties bedoeld.

Tommy

*Hiermee bedoel ik niet dat iemand hier dat wel is!
Naar boven
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 11 Mei 2011 20:39    Onderwerp: Reageer met quote

De natuur en de sfeer, daar doe je het toch ook voor.

Dit is toch ook al de moeite waard! (Omgeving Dessauer/Totermann Mühle Lager)

Tommy
Naar boven
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 04 Aug 2011 10:21    Onderwerp: Reageer met quote

Tommy v. D. @ 27 Jun 2010 21:07 schreef:
Het meertje bij de molen op de oude foto's bestaat inderdaad niet meer. Het was kunstmatig aangelegd, en werd door de Duitsers gebruikt als een badplaats. Het lag tussen de Verbandplatz uit de tweede post en de König Karl Quelle. Overigens ligt er inderdaad wel nog steeds een beekje (zie ook de eerste post).

Hallo Tommy,

Hoe weet je dat het meertje daar precies gelegen heeft? Heb je dat uit bronnen?

groeten,
Annelies

Naar boven
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 04 Aug 2011 18:56    Onderwerp: Reageer met quote

Twee weken geleden was ik hier weer om de Dessauer Platz te fotograferen die we vorig jaar gemist hadden.
Het bleek dat er inmiddels flink bomen gekapt werden in het bos, het gedeelte aan het begin net naast de fontein en rechts van het wandelpad lag al plat en bij de Dessauer Platz waren ze bezig om te kappen.

Hierbij een paar foto's

Het eerste stuk. Hier moet ergens rechts ook het eerste bunkertje liggen, maar deze was niet meer te zien vanaf het pad, terwijl dit voorheen wel het geval was

Bij het eerste bruggetje over het riviertje

Hier wordt het wat breder en begint links de steile helling waartegen het onderkomen ligt. Ik sta hier op het pad en je kijkt dus in de richting vanwaar je gekomen bent

Een stukje verder

Bij de Dessauer Platz zelf waren de bomen op de rand van de helling al 'ingekapt', of hoe je het ook mag noemen. Er waren door de houthakkers al stukken uit gehakt. Terwijl we er waren hadden ze lunchpauze maar toen we weer terugliepen kwamen ze terug om daar ook te gaan kappen.

Terwijl we terugliepen naar de auto was een boom die gekapt was en tegen de andere bomen aanleunde bezig om naar beneden te zakken. We waren er nog geen 300 meter onderdoor gelopen of de boom zakte met een enorm gekraak en geraas naar beneden over het wandelpad heen, waardoor het pad versperd werd.
Al met al gaf het een behoorlijk troosteloze aanblik.

Groeten,
Annelies

Naar boven
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 04 Aug 2011 19:19    Onderwerp: Reageer met quote

Dag Annelies,

mooi is dat Neutral Lekker bezig weer daar. Jammer dat zo'n prachtig bos weer sneuvelt.
Dit doet me denken aan een pad langs de Charmes beek waar ik vorige week over ben gegaan richting Bagatelle:

Het perceel is "wat" uitgedund, waardoor nu over de lengte van een kleine kilometer iedere 5 meter een omgevallen boom over het pad ligt. Haast niet meer te doen om daar nog doorheen te komen.

Heb je de bunker(s) van de Dessauer Platz wel nog kunnen vinden en bekijken?

Over het meertje: dit lijkt mij gezien het terrein en de ligging van het pad (waarlangs ook de Argonnerbahn liep), ook vergeleken met oude foto's, wel de meest aannemelijke plek. Op oude kaarten plaatst men op die plek ook de Moulin de Mort-Homme, waar het meertje bij lag. Maar mocht ik mis zijn hoor ik het graag, ik heb volgens mij geen letterlijke bron.

Groet,
Tommy
Naar boven
mudra

BerichtGeplaatst: 04 Aug 2011 19:40    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Annelies en Tommy,

Ja, tegenwoordig is het erg in de Argonne met de houtkap. Zogezegd allemaal gecontroleerde kap en in overleg met lokale verenigingen om WO1 restanten te respecteren. Ik denk dat ze er zich niet veel van aantrekken...
Veel houthakkers worden trouwens ingehuurd vanuit het buitenland en die komen enkel om geld te verdienen, niet voor de historiek van een oud slagveld dat zou moeten gerespecteerd worden.
In april was ik op een hoogte nabij H263 op zoek naar een oud versterkt punt: geheel het bovenplateau was een maanlandschap, alles gekapt, alles weg en omheind met draad van meer dan 2 m hoog. Je kon er dus zelfs niet meer gaan wandelen. Voor WO1 geďnteresseerden teleurstellend.
Ik vraag mij af hoe ver we zullen staan binnen een jaar of 20 bvb...
De economie moet natuurlijk ook leven, maar de harmonie is soms wat zoek naar mijn mening.

Waar de oude molen heel exact heeft gestaan: daar ben ik ook nog niet 100 % uit (gezien de geografie ter plaatse wat veranderd is), maar volgens mij op de huidige picnicplaats, iets richting König Karl Quelle.

mvg, Wim
die nicht mehr sind.
Naar boven
hsmeets

BerichtGeplaatst: 05 Aug 2011 13:53    Onderwerp: Reageer met quote

Als ik dit allemaal zo lees gaat mijn eerste kennismaking met de argonnen een interessante (hopelijk niet teleurstellende) ervaring zijn Smile
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 06 Aug 2011 20:09    Onderwerp: Reageer met quote

En alweer gekruid met 'likkebaard'-foto's, stuk voor stuk juweeltjes die voor 'foto van de maand kunnen dienen.
Ik zit alweer op het puntje van mijn stoel naar mijn pc-scherm te turen... koffie
hsmeets

BerichtGeplaatst: 24 Okt 2011 14:34    Onderwerp: Reageer met quote

Even een klein schopje omhoog. Ik ben hier afgelopen zaterdag nog geweest.

Het is er nog steeds een redelijke puinhoop, het wandelpad met de twee bruggetjes is slecht bereikbaar. Aan de andere zijde van het riviertje is het zo goed als onbegaanbaar. De "weg" is totaal aan flarden gereden door de machines en overal langs de randen liggen takken/bomen die men kennelijk gewoon maar laat liggen.

Iets voorbij de electriciteitscentrale was een vernield bunkertje, de restanten daarvan liggen nu her en der verspreid in de directe omgeving.

Zie onderstaande foto voor een beeld over hoe het er nu op de helling uitziet.

Misschien een pluspuntje (de wens is de vader van de gedachte) men lijkt niet verder op de helling aan het kappen te zijn op het moment, aangezien ik van Marc begreep dat het er al een paar maanden zo bij ligt. Er liggen echter wel een paar geweergranaten gemarkeerd met fluoriserende verf, dus het lijkt me nog niet afgelopen.

grts
Hans
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 24 Okt 2011 16:59    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Hans,

Bedankt voor het plaatsen van de foto, wat een bende....
In ieder geval is het bunkertje nu weer zichtbaar.

Hoe is het met de bomen bij de electriciteitscentrale? Ik bedoel dan de bomen langs de andere kant van het pad, niet aan de kant van de bunker zelf. Zijn alle bomen daar nu weg?

En heb je ook foto's van het kapotte bunkertje even voorbij de centrale?

Groeten,
Annelies

Naar boven
hsmeets

BerichtGeplaatst: 24 Okt 2011 21:33    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Shabu,

In my thread over mijn recente trip staat een link naar de foto's, daar staat ook de electriciteits centrale op. klikky

Je kunt nog net op de voorgrond het nu totaal kapot gereden pad zien, alles voor de bunker tot aan het riviertje is gekapt, maar het ligt vol met takken en stronken (geen doorkomen aan van die kant.)

De bomen op de helling achter de centrale staan er nog. Heel cru gezegd heeft men het gebied open gekapt daar waar het kunstmatige meer lag..dat was dan wel weer een goed plan..als men het daarna ook had opgeruimd. Rolling Eyes

Het pad aan de overzijde , langs de bron bestaan min of meer nog wel, alhoewel daar in het begin ook veel rotzooi ligt en een van de bruggetjes nogal wankel ligt.

Een foto van het opgeblazen en nu eigenlijk verdwenen bunkertje heb ik helaas niet. Mijn camera begon kuren te vertonen met de CF card en ik heb dus maar een paar fotos kunnen maken daar.

De uitsparingen op de helling waar de hutten hebben gestaan zijn wel goed zichtbaar nu.
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 22 Nov 2011 20:40    Onderwerp: Re: Totermann Mühle Reageer met quote

Onlangs is onderstaande kaart van de Totermann Mühle in mijn bezit gekomen.
De kaart is in februari 1917 verstuurd.
Duidelijk te zien zijn de gaten in het dak van de Mühle. Ook lijken alle hutten verdwenen, en doet het allemaal nogal desolaat aan.
Weet iemand of er een aanval op of in de buurt van dit lager heeft plaatsgevonden? Of is het gewoon verval?

De foto uit het begin van het topic ter vergelijking:

Tommy v. D. @ 25 Jun 2010 21:52 schreef:
Totermann Mühle

Naar boven
mudra

BerichtGeplaatst: 23 Nov 2011 22:44    Onderwerp: Reageer met quote

De molen was blijkbaar al in 1914 zwaar in verval (las ik ergens, kan mij helaas de bron voor het ogenblik niet herinneren) en niet meer in gebruik. Dit punt is tot op het einde van de oorlog in "gebruik" geweest, maar het zal uiteraard te lijden hebben gehad. In het boek van Robert Laplander over het Lost Bataillon is een foto te zien van dit Lager (met de bunker moeilijk zichtbaar in de achtergrond), na de bevrijding door de Ami's. Daarop kan je een deel van het "actieve" Lager zien. Dit boek is trouwens een aanrader, maar het is een hele turf om te lezen.

Wim D.
die nicht mehr sind.
Naar boven
mudra

BerichtGeplaatst: 06 Mrt 2012 22:58    Onderwerp: Reageer met quote

Voor de "die-hards": ik kocht onlangs een (dun) boekje uit de 20er jaren van de dichter en schrijver Max Barthel getiteld "Die Mühle zum Toten Mann", een klein boekje dat in anti-oorlog bewoordingen (en in de stijl van toen) de oorlog (grotendeels Argonne, met uiteraard deze plaats), en de noodzakelijke romance, beschrijft. Max Barthel is ook bekend van zijn dichtbundel "Verse aus den Argonnen". Allemaal geen "must-have" boeken of boekjes maar interessant ter complementering.

groeten, Wim
die nicht mehr sind.
Naar boven
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 12 Mrt 2012 22:56    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb een zoekopdracht naar het boekje gedaan, maar het is niet zo makkelijk te vinden.

Wel vond ik dit er over Confused
Quote:
Der hier aufgeführte Titel war aufgrund der "Liste des schädlichen und unerwünschten Schrifttums" von 1938 von den Nationalsozialisten verboten

Nachname Barthel
Vorname Max
Titel Die Mühle zum Toten Mann
Ort Berlin
Verlag Arbeiterjugend-Verl.Jahr1927

Dieser Eintrag findet sich in:
Liste des schädlichen und unerwünschten Schrifttums,
Stand vom 31. Dezember 1938.
Seite 7. Leipzig, 1938.

http://www.berlin.de/rubrik/hauptstadt/verbannte_buecher/detail.php?referer=%2Frubrik%2Fhauptstadt%2Fverbannte_buecher%2Fsuche.php&id=73012&page=0&s_autor_nachname=Barthel&s_autor_vorname=Max&

Naar boven
mudra

BerichtGeplaatst: 13 Mrt 2012 20:58    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Annelies,

Je moet het zeker kunnen vinden, kijk eens via eurobuch.com, er is zeker aanbod. Zoals ik schreef is het boekje geschreven in een anti-oorlogssfeer en dit was uiteraard niet naar de geest van het Nazi-regime dat later volgde.

Wim
die nicht mehr sind.
Naar boven
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 13 Mrt 2012 20:59    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kwam deze mooie en nooit eerder geziene (althans door mij) kaart nog tegen

Naar boven
mudra

BerichtGeplaatst: 13 Mrt 2012 21:25    Onderwerp: Reageer met quote

Dank voor het posten. Dit beeld heb ik al een tijdje in mijn collectie (sorry Smile ), het huisje in de "vijver" wordt al eens idyllisch het "Wellblechhäuschen" genoemd. Het lijkt er wel geen oorlog...
die nicht mehr sind.
Naar boven
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 18 Mrt 2012 15:08    Onderwerp: Reageer met quote

mudra @ 13 Mrt 2012 21:25 schreef:
Het lijkt er wel geen oorlog...

Dat gevoel kreeg ik ook bij het zien van deze kaart.
Ik vind het een leuke foto, net zomervakantie Smile

Leuk weetje van het huisje in de vijver! Is de functie je ook bekend?
Het doet me denken aan zo'n huisje voor eenden wat je wel eens ziet.

Naar boven
mudra

BerichtGeplaatst: 18 Mrt 2012 21:11    Onderwerp: Reageer met quote

Functie van het huisje ? Ik dacht om de cocktails koel te houden...
Neen, geen idee. Ik herinner me niet daarover eens iets gelezen te hebben.

groeten, Wim
die nicht mehr sind.
Naar boven
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 07 Mei 2014 16:08    Onderwerp: Reageer met quote

De König Karl Quelle heeft een opknapbeurt gehad.
Tevens is er een paadje naartoe gemaakt, en staat er constructie klaar waar een informatie bord aan moet komen.
Vanaf de weg waar je de auto moet parkeren verwijst er nu ook een bord naar de quelle.

Naar boven
mudra

BerichtGeplaatst: 07 Mei 2014 17:46    Onderwerp: Reageer met quote

Hi Annelies,

Dank hiervoor. Ik was daar al een paar maand niet meer... Persoonlijk weet ik niet wat ik ervan moet denken. Goed dat het "gerestaureerd" werd, maar het lijkt me nogal "zwaar" uitgevoerd. De "1916" lijkt er wel wat opgegooid... Wellicht kon dit esthetisch toch wat beter. Het is een beetje zoals de leeuw van Sugny, die na de restauratie eerder een schaap geworden is...
Enfin, sommigen zullen zeggen "het is ook nooit goed", maar ik wou toch even mijn persoonlijk appreciatie kwijt. Vermoedelijk zijn de werken uitgevoerd door Vallée Moreau...

groeten, Wim
die nicht mehr sind.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Argonnen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: