Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

[Monument] Portugal Faro

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Monumenten en begraafplaatsen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
arneken

BerichtGeplaatst: 02 Jul 2011 23:29    Onderwerp: [Monument] Portugal Faro Reageer met quote

Beste Forumleden,

Tijdens mijn afgelopen reisje in Portugal kwam ik dit monumentje tegen in Lagos.

Iemand met meer info over dit monumentje? Of sla ik hier de bal mis en is dit niet opgericht voor slachtoffers van de 1ste Wereldoorlog?

Met Vriendelijke groet
Arne
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Tandorini

BerichtGeplaatst: 03 Jul 2011 7:02    Onderwerp: Reageer met quote

Als ik goed zie staat er "grande guerra" op, dus zal het zo wel zijn. Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
arneken

BerichtGeplaatst: 07 Jul 2011 19:27    Onderwerp: Reageer met quote

Trouwens een foutje in de titel ontdekt (Ik zat met mijn gedachten blijkbaar in de stad verder) dus als een mod het zou kunnen oplossen?

Dank je wel alvast Smile

Ik ben een beetje begonnen met het lezen over de ervaringen van Portugal in de 1ste wereldoorlog. Lijkt mij ook wel een stukje een vergeten front.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
willem brouwer

BerichtGeplaatst: 09 Jul 2011 21:16    Onderwerp: Reageer met quote

Aan de D947, tussen La Bassée en Estaires, vlak bij de voormalige frontlinie bevindt zich ook een Portugees oorlogskerkhof.
Duitsland had Portugal de oorlog verklaard omdat Portugal (op Brits verzoek) Duitse schepen in Portugese havens had geïnterneerd.
Portugal werd min of meer gedwongen door de geallieerden een legertje te sturen. Ze deden dat ook om bij de vredesonderhandelingen t.z.t wat eisen op tafel te kunnen leggen (hun belangen in Afrika).
Het Portugese leger was slecht uitgerust en bovendien nauwelijks getraind. Het werd ingezet bij Neuve Chapelle. Daar werd het bij het laatste Duitse offensief in april 1918 overlopen door de Duitsers die daarna bij Estaires de Leie bereikten.

http://www.wereldoorlog1-locaties.nl/oorlogskerkhoven/portugees-war-cemetery
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Monumenten en begraafplaatsen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: