Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Paul Moreau-Vauthier

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Monumenten en begraafplaatsen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
demaman

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2010 22:20    Onderwerp: Paul Moreau-Vauthier Reageer met quote

Wat weten we over Paul Moreau-Vauthier ?
Wel hij ontwierp de demarcatiepaal waar er op dit FORUM links en rechts enkele getoond en of besproken worden.
In de voormalige woning van PMV in Boulogne-Billancourt is men bezig om een FONDATION in het leven te roepen.

De originele demarcatiepaal uit 1920, die aan het atelier stond, marketing bestond in die tijd ook al, wordt momenteel hersteld, en zal op mijn vraag terug aan het voormalige atelier, in de tuin van het huis van PMV eind deze maand, begin april terug geplaatst worden ....
In Belgiê waren de originele BIZONS die in Eine bij Oudenaarde stonden, ook van zijn hand. Ik zal hier ASAP een lijst plaatsen met de monumenten die we kennen, vooral in Frankrijk, maar ook in Noord Afrika ...

Deze oproep is er één met de intentie kennis te delen ... ik heb mijn PAUL MOREAU-VAUTHIER archief per testament (meer dan 20 jaar werk) aan de FONDATION geschonken.

Ik heb gevraagd of er een gedenkplaat in POITIERS mag komen, op de plek waar PMV in 1936 verongelukt is. De FONDATION heeft me carte blanche gegeven ... we zien wel wat het wordt.

Maar persoonlijk zou ik voor de FONDATION een catalogus willen samenstellen met monumenten van de hand van Paul Moreau-Vauthier.

Veel zal duidelijk worden als ik de "huidige lijst hier zal plaatsen", dan is elke TIP van harte welkom. en diegene die ons helpt wordt als BRON in de catalogus vermeld, dat is het minste wat we kunnen doen.

Wat de demarcatiepalen betreft, dat is mijn levenswerk, ik controleer die de pare jaren, dus dit jaar kan je me weer ergens aan het front tegenkomen ...

We zouden graag in de periode 2014-2018 enkele van de verdwenen stenen willen vervangen ... Maar de provincie West-Vlaanderen is laaiend enthousiast, het is niet HUN idee, misschien daarom, maar dan concentreren we ons op andere oorden ... Ik heb een jonge kunstenaar gevonden die ons exacte kopies wil maken aan 1/5de van de prijs die anderen vroegen ...

maar DE VRAAG van VANDAAG is
weet Je ergens een oorlogsmonument, individueel of voor een gemeente, staan, please, hier melden ....

Een voorbeeld ... Ik was in Suippes waar er een kanon in een park staat, en dat wilde ik gezien hebben ... dus wandel ik door een park, het verkeerde bleek later, en wat vind ik, een monument, met bronzen gedenkplaat van de hand van de meester himself ... PUUR toeval ....

Het monument voor de vier in SOUAIN terechtgestelde soldaten - het verhaal MAUPAS - staat op een burgerbegraafplaats SARTILLY, dat is een kleine gemeente in NORMANDIE, gelegen tussen GRANVILLE en AVRANCHES ... daar ga Je dat niet dadelijk bezoeken.

Het monument AUX HEROS NOIRES dat in Reims stond, werd weggehaald, niet vernield, door de Duitsers tijdens de 2de wereldoorlog. EN, er bestaan plannen om dat monument door een kopie van het originele te vervangen ...

Meer PMV en ander monumenten weetjes kan Je altijd vinden via mijn bescheiden BLOGJE
http://bornesdufront.blogspot.com/2009/09/demarcation-stones.html

Bedankt bij voorbaat en mvg

rik.scherpenberg@mil.be
0474/923570
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
demaman

BerichtGeplaatst: 12 Mrt 2010 11:26    Onderwerp: de lijst Reageer met quote

De lijst van de demarcatiepalen zijn terug te vinden op mijn BLOG ...

http://bornesdufront.blogspot.com/2009/10/listing-2009-2010.html

andere monumenten van Paul Moreau-Vauthier

Vernielde dorpen
1. Ailles
2. Suippes
3. Ripont
4. Ornes
5. Fleury devant Douaumont

van de DOUAUMONT steen werd enkel het model gemaakt dat als presentatiemodel op een beurs van artiesten en decorateurs gebruikt werd.

Parijs.
1. La Parisiene, expo 1900
2. Madame Boucicaut (1911)
3. Mur des fédérées (muur van het kerkhof Père Lachaisse (1911)
4. Le jardin (1925, tijdelijke tentoonstelling)
5. l'Ecole de l'Electricité (3 bas reliefs)
6. Fontaine de rire (Park in Boulogne Billancourt, nabij Parijs)
7. Ingang Musée Legion d'Honneur + 10 bas reliefs

In het Musée des Années 30 worden 4 werkjes van PMV bewaard waaronder een schaalmodel van le Mur des fédérées

Frankrijk.
1. Arc de la VOIE SACREE (model, nooit ECHT gebouwd)
2. Bischwiller, oorlogsmonument vd gemeente (1922)
3. Boucle de la Marne (ontwerp, nooit gerealiseerd)
4. Calais (oorlogsmonument vd gemeente, vernield tijdens WW2)
5. Chalons en Champagne (CROIX DE GUERRE, wordt bewaard in het museum, postkaart grote, dus wellicht wernde die dingen destijds in series geproduceerd en bestaan er nog van)
6. Verdun (Croix de Guerre, ingehuldigd in 1930, BLIJFT onvindbaar)
7. Croix de Guerre, Foret des Ecrivains combattants
8. le Grand Ballon, Monument Chasseurs, vernield tijdens WW2, maar vervangen
9.Sartilly, monument MAUPAS SOUAIN, op de begraafplaats van Sartilly
10. Niort, monument voor 2 broers (moet nog gecontroleerd worden of dat nog bestaat)
11. Suippes, monument met koperen gedenkplaat in het park
12. Yvetot, oorlogsmonument vd gemeente

lookalikes van demarcatiepalen
1. Vienne le Chateau
2. Dommiers 18/7/1918
3. Koblenz, hauptfriedhof

Aux Héros de l'Armee Noires
1. Reims, vernield tijdens WW 2, er bestaan plannen dit monument door een kopie te vervangen
2. Bamako (mali)

Er bestaan 2 schaalmodellen, 1 in Fréjus, museum, en 1 in Dakar

Le Poilu
1. Neuilly sur Marne
2. Beaugency
3. Rufisque (Senegal)

General Archinard
1. le Havre, vernield tijdens WW2
2. Segou, Mali, er bestaan plannen dit monument terug te plaatsen, de bronzen beeldengroep staat momenteel ergens in een atelier van de stad

Michelin Trophees
Michelin organiseerde in het begin van de vorige eeuw verschillende wedstrijden, PMV maakte een trophee voor ...
1909 Tommy Sopwith
1910 Franklin J COyd
1911 Frankin J Cody
1912 Gaubert

Er zijn natuurlijk nog een reeks ontelbare bronze, kleine bronzen creaties van de hand van de meester. Zo maakte hij een art deco trophee voor de wedstrijd PARIS MADRID, hij tekende het insigne voor LES TREPANNEES.

In de tuin van de kunstenaar, in Boulogne Billancourt staat ondermeer een eerste model voor de FONTAINE de RIRE die nu in een parc in Boulogne Billancourt staat. In Neuilyy sur Marne STOND het originele model, 1/3 van de echte PARISIENE op de ingangsboog van de expo van 1900 in parijs stond.
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 12 Mrt 2010 15:03    Onderwerp: Reageer met quote

Mooie informatie waarvoor dank
je zal heus wel deze franse site kennen

http://memorialdormans.free.fr/BornesVauthier.htm .
users van het Franse Forum hebben met velen foto's ingestuurd
hier de albums

http://memorialdormans.free.fr/AlbumBornes/AlbumBornesVauthier.html

http://memorialdormans.free.fr.
zie ook topic op frans forum , maar daar heb je ook al gepost Rik Smile
http://pages14-18.mesdiscussions.net/pages1418/Sites-et-vestiges-de-la-Grande-Guerre/vauthier-bornes-sujet_329_1.htm#t2115

@+
Patrick
Naar boven
demaman

BerichtGeplaatst: 15 Mrt 2010 12:33    Onderwerp: probleem Reageer met quote

Het probleem is dat we hier te maken hebben met een aantal mensen die er maar wat op los kletsen ... niet allemaal, maar toch veel geleuter, met de nadruk op VEEL. OK, er staan foto's op, maar ik geef een voorbeeld

De ORIGINELE steen, waarom wil de beheerder van de site absoluut niet vertellen waar die BORNE staat die PMV in 1920 op het Salon des DEcorateurs et Artiestes gepresenteerd heeft ... His little Secret ?

Die steen staat momenteel in een atelier in parijs waar die steen onder handen genomen wordt. Ik heb DEZE MORGEN nog een mail van Christian Bettingher gekregen met het nieuws dat ze de handtekening , die op alle stenen staat, van PMV gevonden hebben bij het kuisen, en dat de steen niet eind maart, begin april, zoals gepland was, maar pas in MEI terug in Boulogne-Billancourt zal zijn, en teruggeplaatst gaat worden waar hij destijds gestaan heeft, aan het atelier van PMV.

OK, ik heb in die 22 jaar, en vooral in het begin, een pak fouten gemaakt. Die mannen doen dat NU ook, want zij zijn NU plots geinteresseerd in HUN eigen patrimonium, enfin, beter laat dan nooit.

Als je op de BLOG gekeken hebt zul je wel gezien hebben dat ze een aantal van mijn boodschappen geblablateerd hebben ... waarom, omdat ik hun vertel waar ze in de fout gaan ? Omdat ik hun al die ellende die ik in de beginjaren meegemaakt heb wil besparen ... welja, zijn die mensen het dan nog waard dat ik er "probeer" mijn LATIJN in te steken ?

Ik ga mijn boek schrijven, mijn cd rom afwerken, ik ga dat boek op een "aantal plaatsen" deponeren, dat het voor iedereen, en door iedereen beschikbaar is kwa informatie ... en wat gaan ze dan doen ? Ook commentaar hebben natuurlijk.

Als U me toestaat. Toen ik in Frankrijk, eind mei 1990, mijn eerste Franse stenen aan't zoeken was, zonder ook maar enig idee te hebben waar ik precies moest zoeken, was ik toevallig in DOMREMY LA PUCELLE, en bezocht ik het geboortehuis van Jeanne d'Arc ... Tegen de muur van de kerk staat een gedenkplaat die 1.50 x1 meter meet ... Tussen 1929 en 1931, toen men in Frankrijk "oorlogsmonumenten moe was" heeft men zich drie jaar bezig gehouden met gedenkplaten, twee types, op te richten ...

Denk Je nu dat in in héél Frankrijk (en we spreken over een periode van 1990-2010) al een Fransman tegen het lijf gelopen ben die me hierin heeft kunnen verder helpen ? hoeveel gedenkplaten, waar, wat is vernield, etc ...

Ik heb een voorliefde voor tanks als monument ... als onnozel broekske schreef ik in 1988 een beleefde brief naar de Kolonel in het tankmuseum van Saumur die ik dacht, me toch wel kon verder helpen. Ik kreeg een beleefde brief, niets mis mee, maar mijn lijst, ik had al wat kilometers op de teller in la douce France, was omvattender dan de lijst van de Heer Kolonel ...

En zo is het met (bijna) alles ... er is wel interesse, maar die interesse is in veel gevallen ZO oppervlakkig, er komt zo weinig nieuws naar boven.

De heren Generaals maakten voor de TOURING CLUBS een lijst met 240 oorlogsoorden die in aanmerking kwamen voor de plaatsing van een demarcatiepaal. NA 20 JAAR weet ik nog altijd NIET welke andere oorden, dan waar een demarcatiepaal staat, of gestaan heeft, op die lijst stonden.

Het archief van de TOURING CLUB DE FRANCE bevindt zich in FONTAINEBLEAU, maar is niet beschikbaar voor het publiek. Ik had op 10 kilometer daarvandaan een vriend wonen, Bernard Hauvillers is jammer genoeg 4 jaar geleden overleden. Die daar op vrijwillige basis elke week een dag wilde gaan aan werken. Hij had zijn leven lang een administratieve job in hethart van Parijs gedaan, dus hij wist wel HOE een dossier aan te pakken, orde in te scheppen, etc ...

Veel blabla en weinig, met de nadruk op weinig, interesse, of mensen die DIEP willen gaan. En diegenen, die DIEP gaan worden op een manier behandelt waar ik niet echt van HOU. Jammer, maar that's the story of my life ...

Een jaar of vijf geleden had ik een afspraak met de superintendent van de site van VIMY. Ik ben die man beleefd gaan vragen één van de drie door Canadezen betaalde stenen te redden, en naar de site te verhuizen. De steen van VIMY zelf, die daar ergens op een supergevaarlijk kruispunt ... het duurt niet lang meer of we krijgen het bericht dat het monument aangereden is ... en dan VALT er niets meer te redden ... De discussie of al die steentjes oh zo ontzettend precies moeten staan, anno 2010 ? komaan jongens even ernstig blijven, waar dat kan zal ik daar geen enkel probleem mee. Maar de wegen anno 1921-1927, toen de stenen geplaatst zijn, zijn niet vergelijkbaar met het steets toenemende verkeer ... er gaan er op termijn meer verdwijnen dan ons lief is ... In ALTKIRCH werd de steen in 1933 al stuk gereden, de steen van MOOS werd naar ALTKIRCH verplaatst, maar staat nu tenminste op een veilige(re) plek ...

Ik kan zo nog wel even doorgaan uiteraard, en heb ik het bij het rechte eind, dat is allemaal relatief, daar ben ik me ook bewust van. Maar we gaan naar een periode toe 2014-2018, the time for talking is OVER gentlemen ...

Mvg

Rik

PS : ik hou Jullie wel via mijn blog en hier op de hoogte van wat ik bijleer, maar de site DORMANS, daar zitten VEEL fantasten ... Jammer, maar dat is de waarheid ...
Naar boven
demaman

BerichtGeplaatst: 15 Mrt 2010 12:37    Onderwerp: filmpje Reageer met quote

http://bornesdufront.blogspot.com/2009/11/france-3.html

ik hoop dat het filmpje er nog staat, maar hier wordt tenminste over de demarcatiepalen gesproken, ook al kloppen de gegevens niet 100 procent ...

Mvg

Rik

PS : op de dvd, uitgegeven bij DEFENSIE "175 Belgie", staat ook een stukje over de demarcatiepalen, opgenomen in de Dodengang.
Naar boven
demaman

BerichtGeplaatst: 15 Mrt 2010 12:47    Onderwerp: lijst completeren Reageer met quote

Omdat men zo weinig tijd heeft, en ja ik moet mijn tekstenook al eens nalezen, merk ik net dat ik de ORIGINELE BIZONS van de oHIO BRIDGE in Eine, bij Oudenaarde vergeten ben ... shame shame shame.

Op één of ander FORUM las ik dat er een monument voor LOUIS BLERIOT van de hand van PMV zou moeten zijn. Dat van Cambrai is het alvast niet, andere kunstenaar ... maar is het dat van les Baraques nabij Calais, of dat in Dover waar Blériot landde ... Of bestaat er nog ergens een monument voor Blériot ? Er staat nog een zuil voor Blériot in ARTENAY, tussen Orleons en Chartres ... maar ik moet dat nog allemaal gaan controleren.

deRIcK
Naar boven
demaman

BerichtGeplaatst: 15 Mrt 2010 12:56    Onderwerp: CD-Rom Reageer met quote

In de periode 2003-2005 maakten Sanny en ik een CD-Rom. Die is ondertussen al een beetje gedateerd, maar bevat toch een PAK interessante info over het werk van PMV en andere oorlogsmonumenten waar er meer dan één exemplaar van bestaat.

Ik doe hier een plechtige belofte.
Diegene die me een monument van Paul Moreau-Vauthier kan aanwijzen dat IK NIET KEN? wel die stuur ik die CD-Rom GRATIS naar hem thuis ....

En ik weet wat ik nog op de lijst heb vergeten te zetten ...
1. Thonon-les-Bains
2. Chalon sur Saone ...

Waarvoor mijn excuses
wie gaat de uitdaging aan ?

Mvg

rik
Naar boven
abn

BerichtGeplaatst: 30 Mei 2010 22:09    Onderwerp: Re: CD-Rom Reageer met quote

demaman @ 15 Mrt 2010 13:56 schreef:
In de periode 2003-2005 maakten Sanny en ik een CD-Rom. Die is ondertussen al een beetje gedateerd, maar bevat toch een PAK interessante info over het werk van PMV en andere oorlogsmonumenten waar er meer dan één exemplaar van bestaat.

Dit monumentje lijkt ook tot een serie te behoren.
Is hier bij u meer over bekend?

http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?p=199856

groeten,
Bert
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 10 Okt 2010 17:14    Onderwerp: Re: filmpje Reageer met quote

demaman @ 15 Mrt 2010 13:37 schreef:
http://bornesdufront.blogspot.com/2009/11/france-3.html

ik hoop dat het filmpje er nog staat, maar hier wordt tenminste over de demarcatiepalen gesproken, ook al kloppen de gegevens niet 100 procent ...

Mvg

Rik

PS : op de dvd, uitgegeven bij DEFENSIE "175 Belgie", staat ook een stukje over de demarcatiepalen, opgenomen in de Dodengang.

Helaas, de pagina is niet meer beschikbaar Mad

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Monumenten en begraafplaatsen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: