Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

5-jaarsmeet, de foto's!!!
Ga naar Pagina Vorige  1, 2

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Forum-meeting Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
mrs Stan

BerichtGeplaatst: 22 Feb 2010 15:49    Onderwerp: Reageer met quote

mrs Stan

BerichtGeplaatst: 22 Feb 2010 15:52    Onderwerp: Reageer met quote

mrs Stan

BerichtGeplaatst: 22 Feb 2010 16:00    Onderwerp: Reageer met quote

mrs Stan

BerichtGeplaatst: 22 Feb 2010 16:03    Onderwerp: Reageer met quote

Voor Gerard en ik naar De Dreve gaan bezoeken we nog even Buttes New Military Cemetery en Polygon Wood Cemetery.

mrs Stan

BerichtGeplaatst: 22 Feb 2010 16:04    Onderwerp: Reageer met quote

In het café van Johan Vandewalle

mrs Stan

BerichtGeplaatst: 22 Feb 2010 16:08    Onderwerp: Reageer met quote

Het museum bij Café Canada

mrs Stan

BerichtGeplaatst: 22 Feb 2010 16:11    Onderwerp: Reageer met quote

Naast mooie foto's wel een heel originele boom bij de tentoonstelling Liminal Spaces Flanders Fields.

Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 22 Feb 2010 21:31    Onderwerp: Reageer met quote

Zoals beloofd ook van mij nog een impressie van een zeer geslaagd weekend:

Zaterdag om 13:30u verzamelen bij de IJzertoren in Diksmuide.

De IJzer met geheel links in de verte de bocht van Tervate met de Dodengang

Onderweg van Diksmuide naar Ieper, ter hoogte van Bixschote het monument voor de Derde Belgische Legerdivisie (detail)

En iets verder op deze weg, tussen Steenstraat en Ieper, uitsluitend via een smalle grasstrook dwars door een akker te bereiken, Talana Farm Cemetary

Nog wat verderop, vlak voor Ieper, Bard Cottage Cemetary

Meer volgt, Gr P
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 22 Feb 2010 21:48    Onderwerp: Reageer met quote

Nadat ik mijn tas in het B&B had afgegooid en voordat ik naar Cafe De Dreve in Zonnebeke ging nog even Ypres Reservoir Cemetary gekiekt (direct achter naar verluidt het enige nog bestaande gebouw van voor '14-'18, de stadsgevangenis)

Op weg naar Zonnebeke, nabij het gehucht Westhoek, schier onvindbaar en desolaat, het Princess Patricia's Canadian Light Infantry monumentje

Wordt vervolgd, gr P
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 22 Feb 2010 22:33    Onderwerp: Reageer met quote

Wat bedoel je met het enige gebouw van voor 1914-1918? Bedoel je dat dit het originele gebouw is? Zonder opnieuw gebouwd te zijn? Want ik kan je helaas vermelden dat dit niet klopt. Als ik het ergens heb vermeld, foutje. Ik heb dit verhaal ook eerder gehoord samen met de Tempeliershuis. Maar echter werden beide ook afgebroken en opnieuw gebouwd. Op bladzijde 209 van het boek "Godenscherming over Ieper" vind je een foto terug van de bouw in april 1921.

Maar de gevangenis had wel een rol gespeeld tijdens die oorlog.

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men

FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 23 Feb 2010 23:57    Onderwerp: Reageer met quote

Vanavond niet van gekomen maar er volgt nog een stapeltje foto's hoor!

Gr P
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 25 Feb 2010 18:39    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb enorm genoten van de leuke meet van het afgelopen weekeind.

Het begon vrijdag, ik ben toen samen met de Slotbomen vertrokken naar Vlaanderen en onder weg hebben we eerst een bezoek gebracht aan de enige Amerikaanse wo1 begraafplaats in België en zijn vervolgens door gereden naar de grootste Duitse wo1 begraafplaats van België, Menen met bijna 48.000 gesneuvelde Duitse soldaten. Bij Menen zijn we de grens met Frankrijk overgestoken en hebben langs de grens richting Armentieres nog enkele Duitse begraafplaatsen bezocht. Die in de meeste gevallen naast de civiele begraafplaats lagen en waar enkele Britse of Franse wo1 graven te vinden waren en een Memorial aux Morts. Halluin, Bousbecque, Wervicq-Sud, Nieppe en Steenwerck werden in dit grens gebied bezocht. Hieronder volgt een kleine foto impressie:

Halluin

Bousbecque

Wervicq-Sud & Steenwerck

http://www.ahwk.fr
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 25 Feb 2010 19:28    Onderwerp: Reageer met quote

De tweede dag (zaterdag) hebben we een oud reis plan uit de kast getrokken dat destijds door omstandigheden niet was uitgevoerd, Neuve Chapelle. Die ochtend melde zich een onverwachte maar zeker welkome gast, Hans beter bekent als "Lingekopf" . Toen hij van ons reisprogramma hoorde twijfelde hij even, al die begraafplaatsen. Maar gelukkig voor Hans stond er ook het nodige beton op het programma. Dit zou later nog wel voor wat weerstand zorgen van Reiné zijn kant want die werd het beton een beetje zat en verbazingwekkend was dat Hans de begraafplaatsen zeker interessant begon te vinden. Ik zelf werd continu de auto uit gestuurd om voor het topic De POILU, de PIOT en andere MAM in Frankrijk Foto's te maken van de Franse Memorial aux Morts en deze zullen binnenkort wel op het forum verschijnen. Al met al een geslaagde dag waar aan we allen veel plezier hebben beleeft.

Onze route begon met een paar Duitse begraafplaatsen ten zuid-westen van Lille: Annoeullin en Billy-Berclau. Vervolgens zijn we naar Illies ten oosten van Neuve Chapelle gereden, hier hebben we eerst een bezoek gebracht aan de Duitse begraafplaats. Toen hebben we enkele bunker ten westen van Illies bezocht, van een enkele bunker tot een groep bunkers, grote, kleine en een observatiepost. Hier onder een kleine impressie:

Annoeullin en Billy-Berclau

Illies

Bunkers bij Illies

Vervolgens hebben we het slagveld van Neuve Chapelle bezocht waar in maart 1915 hard is gevochten en vele slachtoffers vielen in drie dagen tijd. Het bezoek begon met het bekijken van het Indian Memorial en de Portugese begraafplaats. We hebben nog een paar bunkers in Bois de Biez gespot maar deze liggen merendeels op privé terrein. Verder zijn we lang enkele belangrijke punten gereden die een belangrijke rol speelden tijdens de slag, het begon onaangenaam koud te worden dus hebben we de meeste van deze punten van uit de auto aanschouwd en geen foto's meer gemaakt. Na een kleine pitstop in het midden van Neuve Chapelle, waar we een lekker frietje hebben gegeten hebben we de twee Britse begraafplaatsen van Neuve Chapelle bezocht. Hier onder volgt een kleine impressie:

Hier na zijn we via Aubers en Fromelles terug naar Ieper gereden. Onderweg nog de nodige bunkers gezien en ook de nieuwe begraafplaats van Fromelles die in aanbouw is. En natuurlijk moest ik al die M.A.M."s fotograferen Mad Wink

Eenmaal aangekomen in het café van Johan v/d Walle eerst maar eens genoten van een heerlijke soep van het huis en een lekkere pint ! het werd al gauw druk en erg gezellig, wel verbaasde ik me deze twee overvallers te zien, ik heb ze later niet meer terug gezien weet iemand of ze zijn opgepakt of zo .......

Naar boven
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 25 Feb 2010 19:36    Onderwerp: Reageer met quote

De volgende dag (zondag) lekker uitgeslapen en genoten van het geweldige ontbijt van de Green House.
En toen op naar het museum en de beurs in Canada-Ieper waar het 's ochtends al erg gezellig was en iedereen al aan z'n pintje zat, na nog wat te hebben bij gekletst over de vorige avond hebben we een rondje gemaakt door het museum en zijn bijtijds weer vertrokken naar Nederland.

Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing

Naar boven
Reiné

BerichtGeplaatst: 25 Feb 2010 20:30    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de foto's Price,... en inderdaad heel wat van bunkers gezien zeg......... was toch heel leuk en leerzaam............... En L-kopf is helemaal op de begraafplaatsentoer heb ik vernomen........... Evil
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 25 Feb 2010 21:47    Onderwerp: Reageer met quote

Weer veel werk van gemaakt price, bedankt! Mooie foto's, jullie hebben de dagen ook goed besteed.
Leuk dat iedereen toch weer net andere foto's heeft van het weekend Smile

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 25 Feb 2010 23:46    Onderwerp: Reageer met quote

Prachtfoto's Price! Die begraafplaatsen waren inderdaad hier en daar heel interessant, vooral de Duitse kleine plaatsjes, die je alleen vindt als je precies weet waar ze liggen.
Wat de bunkers betraft: Sommige waren duidelijk uitkijkposten, maar nog interessanter vond ik de machinegeweerbunkers. Sommige, zoals op een van de foto's, hadden een aantal openingen richting vijand, en een soort betonnen tafel, waarop de driepoot van het machinegeweer op gezet kon worden. Zo kon men snel van positie wisselen, naar gelang de positie van de vijand. De bunker waar ik zelf op sta is typisch: het is een soort verhoging vanuit de loopgraaf met een opstap, en men kon over het dak heen schieten. Je kunt zien waar het machinegeweer kon worden opgesteld. Zo hebben we meer bunkers gezien. Allemaal anders, nog niet gestandaardiseerd zoals in WO 2. Een interessante tocht!

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 26 Feb 2010 0:05    Onderwerp: Reageer met quote

Aaah jullie hebben Wervicq-Sud bezocht. Er was daar ergens ook een Frans monument. In dezelfde straat ergens afgelegen in een bos. Hebben jullie die gezien? Ik zag het op de frontkaart, maar nooit echt gevonden.

Ergens in die buurt heb ik een tijdje gewerkt tijdens de vakantie als jobstudent voor een onderneming in Poelkapelle. Ik werkte toen als pieker. Niet ver van de begraafplaats. Wat doet dit ter zake? Niks eigenlijk. Maar wat wel ter zake doet is, dat er vlakbij de werf enkele prachtige bunkers bevinden. Ik heb vorige zomer mijn trip moeten staken wegens het verliezen van drank. Geen geld bezitten omdat je rekent op Proton en op een warme dag, dan ga je niet het risico nemen om Frankrijk te betreden die je niet kent + niet kan betalen met proton. Ik heb mijn lesje geleerd. Maar ik probeer zeker eens die bunkers te vinden.

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men

FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 27 Feb 2010 8:39    Onderwerp: Reageer met quote

Snaaip @ 26 Feb 2010 0:05 schreef:
Aaah jullie hebben Wervicq-Sud bezocht. Er was daar ergens ook een Frans monument. In dezelfde straat ergens afgelegen in een bos. Hebben jullie die gezien? Ik zag het op de frontkaart, maar nooit echt gevonden.

Nee Snaaip we zijn niet in het bos geweest, we hebben alleen de begraafplaats bezocht, het bos bezoeken we nog wel een keer.
Ik ben er zelf al eens geweest er staat een mooi Duits monument en een paar leuke bunkers.

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 27 Feb 2010 9:11    Onderwerp: Reageer met quote

Nog meer Wervicq-sud:
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=16828&highlight=wervicqsud

Naar boven
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 05 Mrt 2010 13:47    Onderwerp: Reageer met quote

Door ziekte en wat pc-problemen de rest van de foto´s nog niet kunnen plaatsen, ik hoop ze er van het weekend op te kunnen gooien. Foto´s van het uitstapje naar Noord-Frankrijk zien er ook leuk uit, jongens!

Gr P
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 08 Mrt 2010 21:25    Onderwerp: Reageer met quote

Hier dan eindelijk de rest van de foto's:

Zaterdagavond, nabij Cafe Den Dreve, Buttes New British Cemetery na zonsondergang

En ineens een gezicht bij een van de vele stenen...

Nog steeds Buttes

In Den Dreve was het warmer en gezelliger (maar daar konden die arme drommels op Buttes ook niks aan doen..)

Johan verhaalt over zijn "pride and joy", een gevonden volle Lewis-drum, gesigneerd door wijlen Harry Patch, de laatste Tommy die in de loopgraven vocht en Lewis-schutter was.

En over teruggevonden en geidentificeerde Australische soldaten. De gelaatsafdrukken waren nog zichtbaar onder de lijkdoek. Luguber..

Meer volgt, Gr P
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 08 Mrt 2010 22:48    Onderwerp: Reageer met quote

's Avonds laat op weg terug van De Dreve naar Ieper met passagier Snaaip nog even gestopt bij St. Charles de Potijze, de grootste Franse begraafplaats rond Ieper. Spookachtig plaatje.

En nog een sfeerplaatje van de Menenpoort

Zondagochtend militariabeurs in Cafe Canada

En ook daar weer de bekende gezichten..

Blik van de Canadalaan op Hill 62 in de verte

Wordt vervolgd.

Gr P
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 08 Mrt 2010 23:27    Onderwerp: Reageer met quote

Onderweg naar Mesen, Bedford House Cemetary

En ietsje verderop nog een trosje bunkers

En nog wat verder kijken we langs een demarcatiesteen terug richting Ieper. Rechts langs de steen zie je vaag de contouren van de kathedraal en de Lakenhal.

Fraaie fototentoonstelling Liminal Spaces van de Nieuwzeelandse fotografe Di Mackey in het Peacecenter te Mesen, voor de happy few inmiddels..

De subsidie voor de letters was helaas op.. Wink

Wordt vervolgd.

Gr P
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 08 Mrt 2010 23:42    Onderwerp: Reageer met quote

Daarna nog even naar de rand van Mesen gereden voor het Ierse vredespark

En tot slot, nog steeds in Mesen, het New Zealand Memorial, hier een detail van een bunker op deze site

Het Memorial

Blik vanaf het monument richting de Meense heuvelrug (Messines Ridge)

That's all, folks.

Gr P
Reiné

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2010 6:47    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt Maarten,.... en er zitten een paar verrekt mooie platen tussen, m.n. St. Charles de Potyze............

En Johan v.d. Walle is een gepassioneerd man.... prachtig zoals hij zijn verhaal vertelt, met tranen in de ogen Cool
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2010 12:58    Onderwerp: Reageer met quote

Cheers, Slotje. Laughing Johan is inderdaad een mooi portret en wat je zegt gepassioneerd. Het had daar volgens mij ook 03:00 's nachts kunnen worden met al die mooie verhalen!

Gr P
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2010 20:24    Onderwerp: Reageer met quote

Mooie foto's pegoud.
Het was een bijzondere meeting.

Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Forum-meeting Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

Ga naar: