Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Ironbridge Gorge

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het Britse Leger en de Commonwealth eenheden Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 27 Jan 2010 11:24    Onderwerp: Ironbridge Gorge Reageer met quote

Hebben jullie dat ook?
Dat je al surfend en zoekend een bepaalde pagina maar niet weg kunt klikken.
Soms omdat er gewoon zo enorm veel op te lezen staat en soms omdat de totale triestheid je bezig houdt.
Zo ook met deze pagina over een community Ironbridge Gorge geheten.
Een vlek op de kaart.
En dan lees je wat zo'n stadje als dit tijdens de Grote Oorlog heeft moeten inleveren.
Triest;
http://igca.co.uk/
Blader er eens rond, er staat zat om even bij stil te staan.

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Wienne

BerichtGeplaatst: 28 Jan 2010 0:33    Onderwerp: Reageer met quote

Prachtige streek trouwens. Kom er elk jaar als we naar de modelbouwtentoonstelling in Telford trekken met ons groepje.

Dat de streek veel slachtoffers kende tijdens WO1 is niet zo verwonderlijk. De streek die bekend staat als de geboorteplaats van de industriŽle revolutie was vroeger veel dichter bevolkt dan nu. De metaal industrie die aan de basis lag van de industriŽle revolutie was voor WO1 al wel op de terugweg, maar er was bvb nog een bloeiende en belangrijke keramiekindustrie.

Van al die bedrijvigheid is er veel verloren gegaan over de decennia en de streek was een paar tiental jaar terug zo goed als een economisch rampgebied. Het opbloeiende toerisme heeft echter voor een heropleving van de economie gezorgd, maar toch halen de bevolkingsaantallen lange niet de aantallen van rond de eeuwwisseling.

WO1 heeft echter voor de streek heel wat betekend, ook door de vele slachtoffers onder de bevolking, maar nog meer door de versnelde economische achteruitgang. Een belangrijk slachtoffer was de laatste nazaat van de de Darby's. Hij liet geen kinderen na en met hem is de familie die aan de basis lag van de IndustriŽle revolutie uitgestorven.

Het verhaal van de familie heb ik trouwens kunnen horen uit de mond van de lokale 'koster' van Coalbrookdale waar het allemaal begonnen is: Traditioneel maakten David en ik toen altijd een wandeling door het dorpje 's morgens vroeg. Daarbij kwamen we terecht op het kerkje dat er wel middeleeuws uitzag, maar eigenlijk van de 19de eeuw dateerde. Toen we het kerkje en de bijhorende begraafplaats aan het bekijken waren kregen we plots gezelschap van een alleraardigste Engelsman die vroeg of we geen kleine rondleiding in de kerk met wat uitleg wilden.
Je moet natuurlijk gek zijn om zoiets te weigeren Smile
Wat we kregen was dan een van die memorabel momenten die een mens in zijn leven meemaakt die leren over geschiedenis zo mooi maken.

Het is allemaal begonnen in de 18de eeuw met Abraham Darby (de Darby's waren quackers BTW) die de lokale ijzerertsoven kocht om er te experimenteren met het produceren van ijzer met cokes. Te voren kon men alleen maar deftig ijzer produceren met behulp van houtskool. Steenkool was te onzuiver en bevat te veel zwavel. Houtskool is echter heel duur, en door de boskap maar in beperkte hoeveelheden te produceren. Door het gebruik van cokes werd het ineens wel mogelijk om ijzer in die hoeveelheden te produceren dat de industriŽle revolutie mogelijk werd. Hij was verantwoordelijk voor nog andere innovaties waardoor de productie ook nog eens het ganse jaar kon doorgaan.

Abraham Darby III dan werd bekend als de bouwer van de de Iron Bridge. De brug die je op de voorpagina ziet. Deze brug is de eerste brug ter wereld gebouwd met ijzer. Voor die tijd een revolutie! Zo revolutionair trouwens dat ze gebouwd is met technieken uit de houtbouw: met pen-en-gat verbindingen, zwaluwstaartverbindingen, enz... werden alle losse gietijzeren elementen aan elkaar gezet.

Door de bloeiende metaal industrie (die trouwens de streek zowat de vuilste in de UK maakte en dan spreken we nog niet over de werkomstandigheden, enz...) weren heel wat andere nevenactiviteiten aangetrokken waarvan de belangrijkste toch de keramiek industrie was.

De streek krioelt dan ook van de historische sites: Naast Ironbridge zelf is er het Museum of Iron, op de locatie van de fabriek van de Darby's, trouwens die allereerste oven is te bezichtigen, In de gebuwen er naast zit momenteel de fabiek van de bekende Aga Cookers. Dan is er nog het Jackfield Tile Museum waar je mond gewoon open valt van de prachtige tegels die zo veel voor kwamen in de Victoriaanse huizen en die voor een belangrijk deel uit de streek kwamen. Trouwens de site van het museum is een oude fabriek en in de oude inkomhal hangt nog altijd het bord met de slachtoffers onder de personeelsleden uit WO1.
Dan is er nog het Coalport China Museum en een soort Victoriaans pretpark (BLiss Town) waar men echter ook demo's geeft van ijzerproductie.

Knap is ook het pijpmuseum: Dat is een oude fabriek van keramiek pijpen die failliet gegaan is. De laatste man heeft toen de deur achter zich dicht getrokken, die op slot gedaan en gedurende jaren is er niemand meer binnen geweest. Het is nu een museum waar men zo veel als mogelijk alles gelaten heeft zoals men het heeft terug gevonden. Een echte tijdscapsule!

Reken daarbij nog de prachtige natuur in de streek, de vele gezellige pubs waar men lekker kan eten, en je hebt er een topper voor een prachtige midweek of langer. Verblijven is ook geen probleem: B&B's zijn er met hopen en ben je uitgekeken dan ligt Wales maar een uurtje rijden verder...
Ik vermoed wel dat het tijdens het hoogseizoen druk kan zijn. Wij zijn er altijd in november en dan is buiten die gekke modelbouwers uit alle hoeken van Europa en de rest van de wereld geen kat te bekennen in de hotels en B&B's. Maar ik vermoed dat het goed te doen is tijdens bvb pasen e.d.
Trouwens heel opvallend is dat de streek blijkbaar een iets minder koud microklimaat heeft: als bij ons in november de bomen al quasi kaal staan, staan daar de bomen nog volop in het blad.

Dat ik enthousiast ben over de streek mag wel blijken uit de lengte van mijn betoog, maar ik denk dat David en al wie met ons groepje in de streek al verbleven heeft mij alleen maar kan beamen. Echt de moeite waard en een absolute topper. Ik kom er altijd graag terug en hoe meer ik er kom, hoe meer ik er van leer kennen, des te boeiender ze wordt!

Wienne

Edit: Ik probeer morgen of zo nog eens een galerijke te posten van de foto's die ik in de streek heb gemaakt op mijn .Me account.

Wienne's site
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht Bekijk de homepage
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 28 Jan 2010 16:36    Onderwerp: Reageer met quote

Wiene! Wat een prachtige aanvulling op m'n bij toeval gevonden pagina!

Mooi is dit!

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
David V

BerichtGeplaatst: 28 Jan 2010 20:18    Onderwerp: Coaldalebridge Reageer met quote

Ik kan Wienne slechts bijtreden, een prachtige streek. Aan de Severn staat een monument van WO1, bij een pub die regelmatig onder water komt te staan. Je komt er bij langs een pad en een piepklein brugje met een even oude geschiedenis. Zonder moeite kan je je voor ogen halen de mensen die over dat brugje liepen zo lang terug en wier namen nu op dat monument vermeld staan.

De pijpfabriek was net ontdekt toen we met onze "bende" bij een ex-leger-officier logeerden die een B&B uitbaatte. (ik heb er toen ook een tweedehands exemplaar van "the cruel sea" op de kop getikt) Op de lambrisering in de eetzaal lagen daar pijpen, net klaar om gebakken te worden, al bijna honderd jaar terug.

Bij ons laatste bezoek heb ik een poster van dit schilderij gekocht:
http://lifeslittleadventures.typepad.com/.a/6a00d8341cc06853ef00e5538e7cb48834-800pi
In een landschap woester dan onze Ardennen kan ik een dergelijk tafereel slechts linken aan de draken uit de boeken van Tolkien.

Ik stop bij de herinnering aan een sirlion steak in "The Robin Hood" pub met enkele pints lokaal bier, nog tien maand en we zitten er weer...

En met zo'n wandelende encyclopedie als Wienne, en andere als reisgenoten is de streek onbeschrijfelijk,

David
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
Wienne

BerichtGeplaatst: 28 Jan 2010 22:54    Onderwerp: Reageer met quote

Zoals beloofd:

in mijn galerij: http://gallery.me.com/wienneke

foto's van het Museum of Iron, het Jackfield Tile Museum en dan nog wat oudere foto's van de streek van een eerdere uitstap!

Veel plezier!

Wienne

Wienne's site
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het Britse Leger en de Commonwealth eenheden Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: