Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

vervangen van origineel oorlogsmonument

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Monumenten en begraafplaatsen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Bert

BerichtGeplaatst: 24 Jan 2010 0:24    Onderwerp: vervangen van origineel oorlogsmonument Reageer met quote

Er is hier een heel mooie topic over gemeentelijke oorlogsmonumenten. Momenteel is er in mijn buurt sprake van een origineel oorlogsmonument weg te halen en te vervangen door een nieuw monument. Groter en niet alleen met de namen maar ook met foto's van de gesneuvelden. Het originele monument is slechts enkele jaren geleden opgefrist en is in perfecte staat. Alhoewel de bedoelingen goed zijn, heb ik daar gemengde gevoelens bij. Die monumenten herinneren voor mij niet alleen aan de oorlog, maar ook aan de tijdsgeest waarin ze opgericht zijn. Wat denken jullie daarvan?

groeten,

Bert
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Niko

BerichtGeplaatst: 24 Jan 2010 7:00    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Bert,

Als het over Buggenhout gaat, denk ik dat je verkeerd bent geïnformeerd, hoor!

Er is geen sprake van het vervangen van de orginele monumenten.

Grtz,
Niko.

Ter herinnering aan mijn overgrootvader, Frans Van Kerckhoven, Vesting Jager te Voet tijdens het Beleg van Namur, augustus 1914

http://chasseurgraves.weebly.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 24 Jan 2010 10:16    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Als het over Buggenhout gaat

Heb ik dit uit een krant link uit 2006 gevonden .
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=GL6N2M7Q

Oud-strijders willen gedenkteken naar kerkplein
,,Oorlogsmonument wordt onteerd''

BUGGENHOUT - De oud-strijdersverenigingen NSB-Centrum en NSB-Opstal zijn gefuseerd tot NSB-Buggenhout. De nieuwe vereniging heeft alvast enkele strijdpunten. Zo wil ze het oorlogsmonument in Buggenhout-centrum geherwaardeerd zien. ,,Het monument wordt onteerd'', zeggen ze.

Voor de realisatie van de OCMW-campus was het oorlogsmonument een vrijstaand monument, naast het vroegere rusthuis Herfstdroom. Met de bouw van het nieuwe rusthuis en de realisatie van de campus was er geen plaats meer voor het monument. Het werd in de gevel van het rusthuis ingemetseld. ,,Dat is een voldongen feit'', stellen Eduard Vincke en Gerard Aerts, bestuursleden van NSB-Buggenhout.

,,Maar er blijkt weinig respect te zijn voor het monument. Er worden fietsen en bromfietsen voor het monument gestald, zodat het aan het oog wordt onttrokken. Vooral als het markt is, is het niet om aan te zien. Ook ontbreekt er een vlaggenmast. Door de huidige opstelling weet niemand het monument nog staan. Het monument wordt onteerd. Ideaal zou zijn dat het op het kerkplein wordt geplaatst, zodat de bevolking er niet naast kan kijken en wordt herinnerd aan de gruwel die oorlog met zich meebrengt.''

Het oorlogsmonument van Opdorp werd wegens de wegen- en rioleringswerken op de Dries verwijderd. ,,Maar dat monument krijgt een nieuwe plaats. Het komt op een muur naast de kerk'', zegt Firmin Vermeir.

Laatst aangepast door Patrick Mestdag op 24 Jan 2010 10:20, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 24 Jan 2010 10:19    Onderwerp: Reageer met quote

Bert kan je misschien een foto plaatsen van het bewuste monument ?
Want over Buggenhout vind ik de volgende afbeelding ,
en die strookt niet met het verhaal .

Naar boven
den Korrigann

BerichtGeplaatst: 24 Jan 2010 10:58    Onderwerp: Reageer met quote

Over het momument van deelgemeente Opdorp (2006) :
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=GAH147S4T_3
Misschien staat er in de andere deelgemeenten ook een monument.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Niko

BerichtGeplaatst: 24 Jan 2010 11:10    Onderwerp: Reageer met quote

Dit nieuws is ondertussen al achterhaald, de gemeente zorgde er voor dat er geen fietsen meer tegen het monument kunnen geplaatst worden.

Nogmaals, er is geen sprake van het verangen van het monument, en plaatsen van foto's van alle gesneuvelden is m.i. onmogelijk omdat er van meer dan de helft van de gesneuvelden geen foto's bestaan.

Wel is de NSB bezig met het oplijsten op fiches van alle gesneuvelden en oudstrijders, om te gebruiken op tentoonstellingen en als archiefgegevens. Er blijken namelijk nergens lijsten van Buggenhoutse oudstrijders te bestaan!

Ter gelegenertijd zal ik meer informatie (kunnen) verschaffen. Voorlopig vraag ik nog wat geduld. Wink

Grtz,
Niko.

Ter herinnering aan mijn overgrootvader, Frans Van Kerckhoven, Vesting Jager te Voet tijdens het Beleg van Namur, augustus 1914

Naar boven
Bert

BerichtGeplaatst: 24 Jan 2010 12:20    Onderwerp: Reageer met quote

Al bedankt voor de reacties, maar het gaat voor alle duidelijkheid niet over Buggenhout. Ik kan er ook op dit moment niet veel over zeggen omdat het allemaal nog in de planningsfase zit. Ik wil de betrokkenen niet het gevoel geven dat er achter hun rug vanalles wordt bekokstoofd. De relatie tussen alle partijen is momenteel goed en dat wil ik zo houden.

De foto van het monument die Patrick plaatste is in Opstal, op 20m van mijn deur Smile Voor zover ik weet zijn er geen plannen met dat monument.

groeten,

Bert
Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 24 Jan 2010 13:16    Onderwerp: Reageer met quote

Bert @ 24 Jan 2010 12:20 schreef:
Ik kan er ook op dit moment niet veel over zeggen omdat het allemaal nog in de planningsfase zit. Ik wil de betrokkenen niet het gevoel geven dat er achter hun rug vanalles wordt bekokstoofd. De relatie tussen alle partijen is momenteel goed en dat wil ik zo houden.

Het geven van een mening kan toch geen kwaad, Bert?

In je eerdere opmerking,
Quote:
Die monumenten herinneren voor mij niet alleen aan de oorlog, maar ook aan de tijdsgeest waarin ze opgericht zijn.
kan ik me helemaal vinden.

“Stop whining.”
– A. Schwarzenegger
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Bert

BerichtGeplaatst: 24 Jan 2010 13:56    Onderwerp: Reageer met quote

[quote="Percy Toplis @ 24 Jan 2010 13:16"]
Bert @ 24 Jan 2010 12:20 schreef:
Ik kan er ook op dit moment niet veel over zeggen omdat het allemaal nog in de planningsfase zit. Ik wil de betrokkenen niet het gevoel geven dat er achter hun rug vanalles wordt bekokstoofd. De relatie tussen alle partijen is momenteel goed en dat wil ik zo houden.

Het geven van een mening kan toch geen kwaad, Bert?

Neen, natuurlijk niet, zo wil ik het ook niet laten overkomen. Het dossier ligt gewoon nogal gevoelig omdat er tussen de verschillende partijen in het verleden al spanningen zijn geweest. Ten gepasten tijde zal ik zeker meer nieuws posten en jullie van alles op de hoogte brengen.

Bedankt trouwens voor je reactie ivm mijn vraag hoe de mensen hier voelen over het vervangen van zo'n monument als het in prima staat verkeerd. Nog andere meningen hierover?
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 24 Jan 2010 14:48    Onderwerp: Reageer met quote

Persoonlijk zie ik liever een origineel desnoods vervallen of opgeknapt monument ,
dan een kille nietszeggende moderne glinsterende naamplaat als hierboven in Opdorp,
waar dan fietsen tegen geplaatst worden omdat het zo klinisch dood overkomt .
Maar dan beter een dan geen .

Laat het ons dan maar weten Bert als je er iets meer over kwijt kan .

@+
Patrick
Naar boven
Niko

BerichtGeplaatst: 24 Jan 2010 15:12    Onderwerp: Reageer met quote

Oh, maar de fietsen worden gestald tegen het grote monument in Buggenhout-centrum, niet tegen dat in Opdorp!

Trouwens, die gestyleerde plaat is ongeveer zoals de originele was te Opdorp. Op geen enkel monument in Buggenhout vind je namen terug.

Grtz,
Niko.

Naar boven
mrs Stan

BerichtGeplaatst: 24 Jan 2010 16:34    Onderwerp: Reageer met quote

Ik sluit me helemaal aan bij Patrick; originele monumenten zijn altijd zoveel mooier dan die moderne, zeggen zoveel meer.

Greetz, Margreet
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Monumenten en begraafplaatsen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: