Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Vluchtelingen naar Engeland

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ruderny

BerichtGeplaatst: 04 Nov 2009 0:11    Onderwerp: Vluchtelingen naar Engeland Reageer met quote

Hallo,
Zou graag het volgende te weten willen komen. Adolphine Sonck is met haar drie kinderen Frans, Jeanette en Maria of Mathilde naar Engeland gevlucht. Haar echtgenoot noemt Phillemon Snel maar ik weet niet zeker of hij ook de overtocht maakte. Wat ik wel zeker weet is dat ze met haar kinderen gedurende de oorlog in Peebles in Schotland gewoont heeft.
Kan men te weten komen welke boten toen naar Engeland of Schotland vaarden en zouden er lijsten zijn van de passagiers. Ik vermoed dat dit in het begin van de oorlog was. Alvast bedankt voor iedere hulp
Erna
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
lieven guffens

BerichtGeplaatst: 18 Nov 2009 1:17    Onderwerp: Reageer met quote

Dag Erna,
Ik heb over dit onderwerp ook reeds mijn hoofd gebroken. Ik kan U geen antwoord geven op uw vraag, maar ik kan wel vertellen wat ik reeds gedaan heb (zonder resultaat weliswaar).
Blijkbaar gebeurden de meeste overtochten vanuit Vlissingen in Nederland. De maatschappij die de overtochten verzorgde (althans in vredestijd) was de Stoomvaart Maatschappij Zeeland (SMZ).
Het kan natuurlijk ook zijn dat sommigen met een vissersbootje of een ander drijvend vervoermiddel aan de overkant zijn geraakt vanuit nederland of BelgiŽ, maar dit even terzijde.
Wanneer je op internet naar deze (nu niet meer bestaande) maatschappij surft, kan je zelfs zien (met foto) welke schepen ze in vaart hadden in 1914. Het zou dus ťťn van die schepen kunnen zijn die U zoekt.
Maar om dit zeker te weten heb je dus passagierslijsten nodig. Ik heb geÔnformeerd bij de heemkundige kring van Vlissingen. Daar wisten ze van niets. Zij stuurden me door naar het stadsarchief Rotterdam. Daar wist men te vertellen dat er geen lijsten zouden zijn, omwille van de totale chaos die toen heerste in die eerste oorlogsmaanden.
Ik heb ook de vraag gesteld in een gelijkaardig Engels forum, maar daar is tot op heden geen antwoord op gekomen. Hoewel de controle van de kandidaat-overstekers toch scherp en streng moet geweest zijn. Je moest papieren en papperassen hebben om de overtocht te kunnen maken, beducht dat ze in Engeland waren voor ziekten en spionnen.

Voilŗ, meer kan ik U niet helpen. Hopelijk zijn er andere forumleden die hier toch meer over weten ?

Mocht je een oplossing vinden, laat het me alvast weten !
Succes !

Lieven Guffens, Opwijk.
Naar boven
rataplan

BerichtGeplaatst: 27 Jan 2010 19:42    Onderwerp: Reageer met quote

mijn overgrootmoeder is ook naar Engeland gevlucht met haar kinderen (waaronder dus mijn grootvader) ...

Volgens een tante van mij zou haar vader (mijn grootvader) verteld hebben dat ze samen met Engelsen naar ginder gebracht werden ...
Ik vermoed dus dat het hier om militaire transporten ging ?

ook interressant is volgende website... voor GB zie de tweede kaart ... op de gele bolletjes kan je klikken voor info!

http://www.nieuwsbronnen.com/tenbunderen/verblijfplaatsen.html

btw... mijn grootvader was te Glasgow op school, waarvan een klasfoto in mijn bezit.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: