Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Tourelle Galopin.

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Wikimania Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
aglooka

BerichtGeplaatst: 03 Nov 2009 19:52    Onderwerp: Tourelle Galopin. Reageer met quote

Hey,

Ik ben zelf nog niet zo actief maar wil effe een opmerking maken. Er worden veel artikels geplaatst over de forten rond Verdun. (Leuk)
Ik wil niet pendantisch zijn, maar om later vele correcties te vermijden wil ik even de juiste benamigen van de tourelles meegeven:

1. Tourelle Galopin pour deux 155l (volledige officiele naam: Tourelle à eclipse pour deux canons de 155L (Système Galopin 1890). De 155L waren 155L mle 1877 de Bange (had ik beter niet vernoemd, want komt in Verdun niet voor)

2. "Tourelle Galopin"= "tourelle Galopin pour un canon de 155 R07" (kanon is een 155mm mle 1877, maar ingekort tot 3,015 m) (staat op Rozellier, Douamont , Moulainville Vaccherauville(2x) (verder ook, nog in Toul, Epinal en Belfort)

3. "Tourelle de 75 R mle 1905" (deze wordt in de nieuwe bijdragen vaak tourelle galopin genoemd) Dit is de eclipsbare dubbele 75mm toren die op ongeveer ieder fort van Verdun staat. Kanon is een 75 mle 1897 ingekort tot 1.55m (originele lengte 2,721m)
ook genoemd: "tourelle à eclipse GF3 pour deux canons de 75 mm R.M. 1905 of Tourelle à eclipse pour deux canons de 75mm R. Mle 1905
(73 gebouwd waarvan er aan het begin van de oorlog 55 in forten waren ingebouwd , vooral te Verdun, Toul, Epinal, Belfort, Maubeuge. (Trouwens deze toren is ontwikkeld door Bussiere en niet Galopin)

4. "Tourelle Bussière" = "Tourelle pour deux canons de 155l du lieutenant-colonel Bussière): dit is de toren die achter Souville staat, het is een éénmalig testmodel, niet in productie genomen.

5. "Tourelle type GF 4 mle 1899 pour deux mitrailleuses", kunnen we gewoon tourelle mitrailleuses noemen, het is de type enige toren met mitrailleurs in Franse forten en word meestal zo afgekort in de literartuur genoemd

Ik wil niet belerend zijn of zo, maar ik denk dat het belangrijk is verschil te maken tussen de tourelles Bussiere en de tourelles 75 R mle 1905, anders moeten we dat achteraf allemaal gaan aanpassen.

jaja, er komt een artikeltje over deze verschillende types torens als ik me wat beter voel Smile
Maar dan ga ik wel wat foto's moeten vragen aan degenen die er veel van hebben om de boel wat te illustreren. Smile (ik ben niet zo'n fototrekker)

veel groeten,

Aglooka
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 03 Nov 2009 20:54    Onderwerp: Reageer met quote

Klopt (uiteraard) helemaal Aglooka! Fijn om het zo even op een rijtje te zien.

Betreffende die artikels op de Wiki ligt het overigens ook vaak aan het bronnenmateriaal, wat veelal het uitstekende www.douaumont.net is. Daar staan her en der ook dezelfde fouten (Tourelle Galopin ipv Tourelle de 75), die zo min of meer ongemerkt worden overgenomen. Ik zal kijken of ik al een en ander kan corrigeren.

Groet en bedankt,
T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 03 Nov 2009 22:43    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de opmerkingen. Inderdaad is veel bewerkt vanuit www.Douaumont.net, met aanvullingen uit de Frnnse site www.fortiffsere.fr.
Voel je vrij om de naamgeving aan te passen. Misschien kan iemand eens een srtikeltje wijden aan de Tourelle............Galopin? Een mooie doorsnedetekening heb ik zelf wel.

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
aglooka

BerichtGeplaatst: 03 Nov 2009 22:57    Onderwerp: Reageer met quote

Als je een doorsnedetekeninge hebt van de tourelle galopin en eventueel de andere tourelles, wil ik er best een artikel over schrijven. (ik heb er natuurlijk ook, maar geen copyright vrije)

Aglooka
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 03 Nov 2009 23:01    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb er één (van een 155 mm) en die is vrij van copyright omdat ik hem vrijwel nieuw getekend heb. Wink

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
aglooka

BerichtGeplaatst: 03 Nov 2009 23:32    Onderwerp: Reageer met quote

Hm, ik denk dat ik er gevonden heb in een boek dat Duitse tekeningen gebruikt van in de oorlog, maar ze zijn nogal onduidelijk gedrukt.

Aglooka
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Wikimania Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: