Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

P1907 Lee Enfield MK 3 Bajonet

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Je nieuwste aankoop Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
arneken

BerichtGeplaatst: 12 Jun 2010 15:18    Onderwerp: P1907 Lee Enfield MK 3 Bajonet Reageer met quote

Dit is eerder mijn laatste nieuwe vondst.
Gevonden op zolder bij mijn opa, die helaas moest verhuizen aangezien mijn oma enkele maanden geleden gestorven is.

Een stuk bajonet.

Eerst kon ik de bajonet niet direct thuisbrengen. Tot ik na wat schoonvegen dit aan het handvest ontdekte.

Wat pauzes later kwam ik dit handvat tegen

Aldus ook de bevestiging dat deze een P1907 Lee Enfield MK 3 bajo was. Gemaakt in Juni '18 betwijfel ik of deze jongen nog echt actie heeft gezien aan het front. Hoewel, hij zal niet zomaar in Menen op een zolder liggen.

Momenteel zijn we aan het zoeken of er niet ergens een "rest" is.
Enige vraag die ik had was waar deze bajo gemaakt is.
Op de bajonet zelf kan ik half " (HL) kins (e?)" lezen. (wat er tussen haakjes staat ben ik niet zeker) Kan er mij iemand deze dan plaatsen?
Ik vond niet direct een producent die met die initialen overeenkomt.

Alvast bedankt
Arneken
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht MSN Messenger
donjoneke

BerichtGeplaatst: 12 Jun 2010 16:18    Onderwerp: Reageer met quote

mooi stuk
en sterkte he heb dit helaas ook onlangs moeten meemaken
dit zijn de zware momenten in een leven maar je moet erdoor
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht Verstuur mail MSN Messenger
pinhelm

BerichtGeplaatst: 13 Jun 2010 0:28    Onderwerp: Reageer met quote

Ik meen te lezen dat de fabricant Wilkingson is. Dit bedrijf heeft, net zoals vele Engelse bedrijven tijdens de eerste wereldoorlog, zijn productie aangepast aan de Engelse oorlogmachine.

Er zijn verschillende mogelijkheden waarom deze bajonet in Menen verzeild is geraakt.

De Engelsen zijn niet meteen na de wapenstilstand in november 1918 vertrokken en een andere mogelijkheid is dat de bajonet misschien achtergebleven is in 1940, toen het Engelse leger moest vluchten voor de Duitsers.
arneken

BerichtGeplaatst: 13 Jun 2010 10:18    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Pinhelm,

Alvast bedankt voor je antwoord.
Over de terugtocht in 1940 had ik zelfs nog niet eens nagedacht. Het kan wel eens goed zijn. Vanmiddag is mijn grootvader op bezoek. Ik probeer het eens te vragen.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Je nieuwste aankoop Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: