Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Oostrozebeke tijdens de Oorlog

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Overige oorlogstonelen in België Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Pjir

BerichtGeplaatst: 07 Okt 2009 22:27    Onderwerp: Oostrozebeke tijdens de Oorlog Reageer met quote

Op 3 mei 1993 werd er door een 60-tal soldaten halt gehouden in Oostrozebeke. Er volgt een kleine plechtigheid en bloemenhulde. En dit 75 jaar nadat Oostrozebeke bevrijd werd (18/10/18) door het 6e Linieregiment. Naar aanleiding van deze plechtigheid werd door enkele Oostrozebekenaren een eenmalig nummer uitgebracht van de “Oostrozebeekse Oorlogskrant 1914-18”.
Ik denk dat er op dat moment, maar dat ben ik niet zeker, grote manoeuvres waren in onder andere West-Vlaanderen, en werd van de gelegenheid gebruik gemaakt om als het ware het 6e Linieregiment nog één keer naar Oostrozebeke te laten terugkomen. Hieronder enkele uittreksels uit deze uitgave:

“Bij het begin van de oorlog deed “de Mare” hier de ronde dat de Duitschers in aantocht waren en dat zij het mannenvolk meenamen. Alle mannen gingen dan ook aan ’t loopen, langs hier, langs daar, zonder te weten waarin of waaruit. Zelfs waren er mannen die zich verborgen in putten en duikers. Na een paar dagen was iedereen weder thuis en was er niets gebeurd. Daar dit vluchten geschiedde op eenen maandag spreekt men nu nog van Vluchtersmaandag.” (Julien Holvoet, “Geschiedenis van Oostrozebeke, 1874-1974)

…Reeds rond 20 augustus 1914 werden de eerste “Uhlanen” gemeld te Oostrozebeke. Gustaaf Vandeputte stond in de omgeving van de grens Oostrozebeke-Wielsbeke, nabij de smidse Fourneau (hoek Veldstraat-Wielsbekestraat), ter hoogte van café Sebastopol en zag er de eerste “pinhelmen”. Ze draaiden er wat rond en keerden terug naar Wielsbeke. Veel “Uhlanen” waren eigenlijk Duitse marktkramers die de streek reeds van lang van te voren hadden verkend en wellicht nuttige informatie hadden doorgespeeld. Anderen waren vrijgelaten Duitse misdadigers. Ze moesten instaan voor hun eigen voedsel, overnachting en veiligheid…

…Medard Vandenberghe vertelde ons dat Duitse soldaten een beekje tussen ’t Steentjeshof en “de Piete” wisten liggen, ook al stond dit beekje op geen enkele officiële kaart vermeld…

… Toch marcheerden in oktober 1914, op 8 dagen tijd, heel wat Duitse soldaten door Oostrozebeke, richting front. Ze waren in Waregem van de trein gestapt en trokken in ’t gelid naar het front. Terzelfdertijd volgden opeisingen van wapens, fietsen, graan, paarden en stro. Ook werden regelmatig personen voor verplichte arbeid opgeëist…

… De oorlog had een grote invloed op het dagelijkse leven en bracht heel wat angst onder de bevolking. Maria Verstraete, weduwe van ere-burgemeester Remi Vanacker, herinnert zich hoe er naast de Kapel op de Ginste (gebouwd in 1901 en nu pastorie) een veldkeuken was ingericht. Een Senegalese kok, reeg de oren van de gedode vijand op een verroeste koperdraad die hij rond zijn middel droeg. Het was een beangstigend beeld dat haar het hele leven is bijgebleven. Oren, bengelend aan de scalp, het was letterlijk oor-log…

…Het Duitse hoofdbestuur zetelde in Tielt. Graaf Von Wurtenberg was het hoofd. Hij kwam ooit naar Oostrozebeke en resideerde in de Tieltsteenweg. Keizer Wilhelm II verbleef in Tielt…

… in het “Oudemannengasthuis” was er een Duits Lazaret gevestigd. Op het dak was een rood kruis op witte achtergrond geschilderd. Gekwetsten werden aangevoerd met auto’s op ijzeren velgen. Op een gegeven ogenblik waren er zoveel gekwetsten dat de bejaarden moesten verhuizen naar de Ginsteschool…

…Op de Giste werd men op uitzonderlijke wijze gespaard van het oorlogsgeweld. Uit dankbaarheid werd in 1921 de Ginstegrot opgericht...

…De Duitsers hadden in het aloude café “Den Hert”, van oudsher ook het Gemeentehuis, een soldatenheim. Men had er een ontspanningszaal, waar men ook brieven naar het thuisfront kon schrijven. Op het marktplein was er geregeld een Duitse muziekkapel van de partij. Ghislain Vandeputte bericht hierover: “In Duitse muziek waren ze heel sterk. De dirigent leidde, met de typische Duitse zin voor orde en punctualiteit. De dirigent van de muziekkapel liet maar één hand bewegen.”

…Duitse soldaten waren her en der gekazerneerd. Bij particuliere gezinnen, of gewoon in boereschuren. Oostrozebeke was eigenlijk een “rustplaats”. Soldaten mochten hier drie weken komen uitrusten en vertrokken daarna met een lang gezicht naar de Statie van Oostrozebeke, op weg naar ’t front…

…Ghislain Vandeputte herinnert zich dat een Duits officier bij hem gelegerd was. Op een dag kwam hij de trappen afgestormd, roepend: “Das Wasser! Das Wasser!”. Bleek dat aan de overkant van de Stationsstraat de weiden onder water stonden, wat normaal was bij hevige regenval. Maar de man dacht aan de overstromingen aan de IJzer…

… In de nacht van 3 op 4 september 1914 dreef een zeppelin voorbij boven de Mandel. Het was de eerste keer dat de Oostrozebekenaren zo’n veelbesproken Zeppelin zagen. Op 4 september ’s morgens, vond een landbouwer een niet ontplofte bom van zowat 20 cm. Ze lag tussen drie vlasmijten…

…Op 7 december 1914 nam een Duitse colonne haar intrek te Oostrozebeke. Hun hoofdman Grobius, bijnaam “het Pruisische Beest” logeerde in het huis van Dr. Lootens in de Hoogstraat. Hij eiste 1000 flessen wijn op “fur unsere kranke Soldaten”. De Duitse officieren maakten tijdens hun verblijf de flessen zelf soldaat. Hij legde Oostrozebeke ook een boete op omdat een Duitse soldaat had beweerd geslagen te zijn door een Rozebeeks burger. De boete bedroeg 50000 Mark...

…De wijk Otteca werd door de Duitse bezetter losgemaakt van Oostrozebeke en ingedeeld bij de gemeente Hulste…

…In de Wielsbekestraat, bij de familie Dewaele, waren Russische gevangenen ondergebracht. Ze moesten werken voor de Duitsers maar konden heimelijk rekenen op de sympathie en de steun van de Oostrozebekenaren…

…Op 17 oktober 1917 werden de 3 klokken uit de toren van de St.-Amanduskerk weggehaald en naar het Duitse Maagdenburg gebracht. Ze wogen samen 2053 kg; Na de oorlog keerden 2 klokken terug uit Hamburg…

…16 oktober 1918: twintig geallieerde vliegtuigen bestoken het munitiedepot van Oostrozebeke. Een 40-tal Duitsers komen om…
…Heel wat mensen werden gedwongen om te gaan werken aan de versterkingen voor het leger. De hel van Sedan is een begrip geworden. Enkele Oostrozebekenaren keerden nooit terug. De werkers van Sedan waren bijna twee jaar van hun huis. Ze leden heel wat honger en ook doodstraffen kwamen veelvuldig voor. Ze overleefden door het eten van bevroren rapen of het roosteren van ratten. Hun dorst lesten ze met ijspegels. Na de oorlog vormden de overlevenden van Sedan een “Bond van de Weggevoerden”. Bij het overlijden van Jozef Dobbels, in 1987, werd hun prachtige vlag voor het laatst op de lijkkist gelegd. Daarna werd deze vlag overgemaakt aan het gemeentebestuur…

…In 1920 werd door de Wielsbeekse kunstenaar Georges Vandemoortele het monument voor de onbekende soldaat ontworpen. In 1955 werd aan de toren van de kerk een gedenksteen voor het 6e linieregiment opgericht…

…De laatste korenwindmolen van Oostrozebeke, die links van de landweg naar de hoeve André Vanyzere stond, en ook de naam Plaetsemolen meekreeg, werd tijdens de oorlog door de Duitsers afgebroken. In de nabijgelegen Mandelmeersen was immers een vliegplein aangelegd. De molen hinderde het opstijgen en landen van de vliegtuigen. Meteen verdween een uniek stuk patrimonium uit het Rozebeeks landschap…

Groeten,
De Pjir
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Brunick

BerichtGeplaatst: 08 Okt 2009 7:15    Onderwerp: Reageer met quote

Schitterende info "Pjir"!
Zelf ben ik geboren en getogen te Kuurne, maar woon nu reeds ruim 30 jaar te Oostrozebeke.
In de jaren zeventig kwamen Ghislain Vandeputte, Medard, Omer en Gerard Vandenberghe, Henri Vullers... vaak samen in het huis van Frans Vandenberghe om er over "de grote oorlog" te vertellen.
In die tijd woonde ik in bij Frans Vandenberghe en was maar al te blij om als outsider naar hun verhalen te mogen luisteren.
Een aantal anekdotes die je hierboven vermeld herinner ik me van hen gehoord te hebben.
Bedankt om deze hier op dit forum nieuw leven in te blazen.
Kleine Vuurkruiser

BerichtGeplaatst: 08 Okt 2009 9:48    Onderwerp: Reageer met quote

Het doet plezier zoiets te lezen.
Mijn grootvader was als piot van 't Zesde één van de bevrijders van Oostrozebeke.
Naar boven
Ellen

BerichtGeplaatst: 08 Feb 2012 18:08    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,
Voor school moet ik een werk maken over de 1e WO in Oostrozebeke.
Weet u soms nog andere plaatsen waar ik dit krantje nog kan vinden?

Dank u
Smile
Naar boven
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 13 Feb 2012 11:28    Onderwerp: Reageer met quote

Ellen @ 08 Feb 2012 18:08 schreef:
Hallo,
Voor school moet ik een werk maken over de 1e WO in Oostrozebeke.
Weet u soms nog andere plaatsen waar ik dit krantje nog kan vinden?

Dank u
Smile

Deze eens omhoog schoppen.

Is er niemand die Ellen op weg kan helpen?
poppy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
veko

BerichtGeplaatst: 17 Nov 2014 12:25    Onderwerp: oorlog 14-18 oostrozebeke Reageer met quote

Hallo Pjir, ik ben ook Oostrozebekenaar, kan je eens contact met me opnemen aub? Ik heb enkele vragen over een paar gebeurtenissen in WO1 in Oostrozebeke. Thanx
Aangezien er in Oostrozebeke twee piloten begraven liggen ben ik op zoek naar meer informatie over deze twee dappere mannen die waarschijnlijk bij luchtfotografie boven het station en bij het bombarderen ervan omgekomen zijn. Er was ook een Duits vliegveld in Oostrozebeke?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 17 Nov 2014 19:12    Onderwerp: Re: oorlog 14-18 oostrozebeke Reageer met quote

veko @ 17 Nov 2014 12:25 schreef:
Hallo Pjir, ik ben ook Oostrozebekenaar, kan je eens contact met me opnemen aub? Ik heb enkele vragen over een paar gebeurtenissen in WO1 in Oostrozebeke. Thanx

Stel je vragen gewoon hier, zou ik zeggen. 't Is per slot 5 jaar geleden dat Pjir het bovenstaande gepost heeft Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
veko

BerichtGeplaatst: 19 Nov 2014 15:53    Onderwerp: De Oostrozebeekse Oorlogskrant 14-18 Reageer met quote

Heeft iemand de 'Oostrozebeekse Oorlogskrant 14-18'? Deze zou in 1993 uitgegeven zijn.
Aangezien er in Oostrozebeke twee piloten begraven liggen ben ik op zoek naar meer informatie over deze twee dappere mannen die waarschijnlijk bij luchtfotografie boven het station en bij het bombarderen ervan omgekomen zijn. Er was ook een Duits vliegveld in Oostrozebeke?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Overige oorlogstonelen in België Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: