Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Opdracht: maak een TV-Journaal over de Derde Slag bij Ieper

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Studenten en leerkrachten Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
RJ



Geregistreerd op: 13-4-2006
Berichten: 881
Woonplaats: Goes

BerichtGeplaatst: 21 Jul 2009 11:36    Onderwerp: Opdracht: maak een TV-Journaal over de Derde Slag bij Ieper Reageer met quote

TV-Journaal

Een nieuwsbericht over de Derde Slag bij Ieper (1917)



****
*

_________________
“Pack up your troubles in your old kit bag,
And smile, smile, smile,
While you’ve a Lucifer to light your fag,
Smile, boys, that’s the style.”
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
RJ



Geregistreerd op: 13-4-2006
Berichten: 881
Woonplaats: Goes

BerichtGeplaatst: 21 Jul 2009 11:38    Onderwerp: Reageer met quote

TV-Journaal
Uit de Eerste Wereldoorlog
Een nieuwsbericht over de Derde Slag bij Ieper (1917)


Moeilijkheidsgraad: *****

Niveau en doelgroep:
VMBO-2 KGT

‘Leerlingen kijken veel naar de televisie. Als men kiest voor een dramatische werkvorm die is ontleend aan vormen die in tv-programma’s worden gebruikt, heeft dat het voordeel dat de leerlingen betrekkelijk snel op ideeën komen. Zij kunnen zich gemakkelijk iets voorstellen bij de vorm die de docent noemt. Een vorm is bijvoorbeeld zelf een TV-Journaal maken. We nemen daarbij gemakshalve even aan dat de televisie al bestond in de historische periode die aan de orde is.’

Bron: L.G. Dalhuisen, Geschiedenis op school, deel 2: werkvormen en media (Groningen 1983) 66.


Werkvorm en verduidelijking:
De bedoeling van deze werkvorm is dat leerlingen zich gaan verdiepen in één fase van de Eerste Wereldoorlog. We hebben gekozen voor de Derde Slag bij Ieper (1917), ook wel bekend als de Slag bij Passendale. Nadat de leerlingen zich hebben verdiept in de geschiedenis van deze slag, kiezen ze zelfstandig hier een paar aspecten uit. Deze aspecten moeten worden vorm gegeven in een TV-Journaal, dat de leerlingen presenteren met behulp van een PowerPoint presentatie.
In deze werkvorm staat de afstemming tussen de leerlingen centraal. De leerlingen moeten dus zelf de tekst voor hun TV-Journaal schrijven. Iedere leerling heeft zijn eigen rol en is dus daarvoor verantwoordelijk.
Deze werkvorm behoeft een duidelijke instructie van de docent. Zie voor de verantwoording van deze werkvorm het tekstvak hierboven.

Leerdoelen:
Bij deze werkvorm is een onderverdeling te maken tussen cognitieve, affectieve en sociale leerdoelen.

Cognitief
De leerlingen kunnen:
1.Zich een beeld vormen van de Derde Slag bij Ieper (1917)
2.Zich een beeld vormen van het leven in de loopgraven tijdens de Eerste Wereldoorlog
3.De betekenis van de Derde Slag bij Ieper voor de Eerste Wereldoorlog duidelijk maken

Affectief
De docent stimuleert de leerlingen tot:
1.Inlevingsvermogen in de gedachten en gevoelens van soldaten tijdens de Eerste Wereldoorlog
2.Inlevingsvermogen in de gedachten en gevoelens van journalisten en andere mensen die bij een journaal werken

Sociaal
De leerlingen kunnen:
1.In groepsverband een TV-Journaal voorbereiden
2.In groepsverband het TV-Journaal uitvoeren en hierbij wordt zichtbaar dat leerlingen op elkaar afgestemd zijn

Beginsituatie van de leerlingen:
De leerlingen moeten kennis hebben van het ontstaan van de Eerste Wereldoorlog. Ook moeten zij weten wat voor type oorlog de Eerste Wereldoorlog was. Daarnaast moeten de leerlingen een beeld hebben van het leven in de loopgraven.
Deze werkvorm kan gebruikt worden als kern bij de lessen over de Eerste Wereldoorlog. Daarnaast kan deze werkvorm ingezet worden als afsluiting van lessen over de Eerste Wereldoorlog.

Situering in het handboek:
Bronwijzer, Hoofdstuk 4, paragraaf 1 ‘De Eerste Wereldoorlog’.

Historische situering:
Tussen 31 juli 1917 en 10 november 1917 werd de Derde Slag bij Ieper gevoerd. Ieper was belangrijk doordat het een toegangspoort naar het Kanaal was. Daarom werd het ook wel de ‘wedloop naar zee’ genoemd.
De volgende zaken moeten in het TV-Journaal gestalte krijgen:
- Het leven in de loopgraven
- Het weer tijdens de Derde Slag bij Ieper
- Het moet op een echt journaal lijken
_________________
“Pack up your troubles in your old kit bag,
And smile, smile, smile,
While you’ve a Lucifer to light your fag,
Smile, boys, that’s the style.”
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
RJ



Geregistreerd op: 13-4-2006
Berichten: 881
Woonplaats: Goes

BerichtGeplaatst: 21 Jul 2009 11:39    Onderwerp: Reageer met quote

Opdracht
“Maak een TV-Journaal over de Derde Slag bij Ieper (1917)”


Benodigdheden (2) :
-Microfoon
-Beamer & laptop

Personages (5) :
Nieuwslezer, correspondent 1, correspondent 2, geïnterviewde, weerkundige

----------------------------------------------------------

Opdracht:
Maak een journaal uitzending uit de Eerste Wereldoorlog. Doe dit met behulp van een PowerPoint presentatie. Op de PowerPoint presentatie staan de onderwerpen met daarbij een foto. Elke dia gaat over één onderwerp. Bij twee onderwerpen heeft de nieuwslezer contact met een correspondent die ter plaatse is. Bij het eerste onderwerp licht de correspondent een aantal zaken toe. Bij het tweede onderwerp interviewt de correspondent een officier, soldaat, verpleger of burger over de huidige toestand op het slagveld of daarachter.

Het hoofdonderwerp is de 3e slag bij Ieper. De bekendste slag uit de Eerste Wereldoorlog. Lees eerst de achtergrondinformatie over deze slag. Volg daarna het onderstaande stappenplan.

Stappenplan:
1.Lees de achtergrondinformatie over de 3e slag bij Ieper
2.Kies minimaal vier onderwerpen uit welke in het journaal besproken gaan worden
3.Kies uit de vier onderwerpen één onderwerp waarover correspondent 1 meer informatie zal gaan geven tijdens het journaal
4.Kies uit de vier onderwerpen één onderwerp waarover de correspondent 2 iemand zal interviewen
5.Bepaald welke persoon correspondent 2 gaat interviewen
6.Maak een passend weerbericht bij de 3e slag bij Ieper
7.Iedereen werkt zijn onderdeel uit

Personages (5):
-Nieuwslezer
De nieuwslezer presenteert het journaal. Hij/ zij heeft de leiding en leest de verschillende onderwerpen voor. Ook heeft hij/ zij contact met de correspondenten over diverse onderwerpen.
-Correspondent 1
De correspondent staat in contact met de nieuwslezer. De correspondent is ter plaatse en kan de situatie toelichten omdat hij het zelf heeft gezien.
-Correspondent 2
Ook deze correspondent staat in contact met de nieuwslezer. Omdat de correspondent ter plaatse is, kan hij een officier, soldaat, verpleger of burger interviewen.
-Geïnterviewde
Deze ‘ervaringsdeskundige’ wordt geïnterviewd door een correspondent. Dit kan een officier zijn, een soldaat, verpleegster of een burger.
-Weerkundige
Deze weerman of weervrouw presenteert het weer. Hij/ zij kan hierbij het weer in Nederland presenteren maar ook de weersverwachting op het slagveld.

Benodigdheden:
-Microfoons
-Beamer en laptop

Tijdsplanning:
Voorbereidingstijd 1 lesuur
Uitvoeringstijd 10 - 15 minuten per groepje
_________________
“Pack up your troubles in your old kit bag,
And smile, smile, smile,
While you’ve a Lucifer to light your fag,
Smile, boys, that’s the style.”
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
RJ



Geregistreerd op: 13-4-2006
Berichten: 881
Woonplaats: Goes

BerichtGeplaatst: 21 Jul 2009 11:39    Onderwerp: Reageer met quote

Achtergrondinformatie:

Ondanks het intensieve gebruik van gifgas door de Duitsers, bleef Ieper in handen van de geallieerden. Op 24 mei 1915 stopte de tweede slag om Ieper. Na die tweede slag was het twee jaar lang betrekkelijk rustig bij Ieper. Maar in de zomer van 1917 hadden de Britten opnieuw een aanval op de Duitsers gepland, die hen zou moeten 'breken.' De Britse generaal Haig was weer de bedenker van deze slag, net zoals bij de Somme. Daar dacht Haig ook dat de Duitsers op het randje van de afgrond stonden. Deze keer had hij echter reden om optimistisch te zijn, want hij beschikte over loopgraafmortieren, tanks, vliegtuigen en nieuwe mitrailleurs. Ditmaal werd er ook een andere aanvalsstrategie toegepast: spervuur van de artillerie dat steeds een stapje voor de infanterie opschoof. Artilleriebeschietingen werden hierdoor zowaar een echte wetenschap. Het nadeel van deze strategie was dat er niet in een keer grote terreinwinst geboekt kon worden maar de kans op verlies van veroverd terrein lag wel aanzienlijk lager. Ter voorbereiding op deze slag werden de slag bij Arras en het Nivelle-offensief dat bij het Chemin des Dames tussen Reims en Soissons gevoerd. Die laatste slag liep overigens uit op een drama en betekende het begin van de grote muiterijen die in het Franse leger plaatsvonden. De volgende stap, het plaatsen van negentien gigantische mijnen onder de Duitse stellingen verliep wel goed.

Om de patstelling te doorbreken, bedachten de Engelsen het plan om over een frontlijn van acht en een halve kilometer, van 'Hill 60' tot aan Ploegsteert, vijftig gigantische mijnen, die onder de Duitse linies werden gegraven, tot ontploffing te brengen. Generaal Herbert Plumer kreeg de leiding over deze operatie. Elke tunnel lag op een diepte van ongeveer vijfentwintig meter en was zo'n zevenhonderd meter lang. Men vond dat de klei die daar in de grond zat op Londense rivierklei leek. Daarom werden er mijnwerkers en graafmachines, die bij de aanleg van het Londense metronet werden gebruikt, overgebracht naar België. De Duitsers waren natuurlijk ook niet helemaal achterlijk en kwamen bij de beek de Douve erachter dat er een tunnel onder hun loopgraven lag. In 1916 bliezen zij daar de boel op. Met die ontdekking dachten de Duitsers dat ze het probleem hadden opgelost.

Anderhalf jaar nadat men was begonnen met de bouw van de tunnels vonden de Britten dat het tijd was om tot actie over te gaan terwijl nog niet eens de helft van de oorspronkelijke hoeveelheid onder de Duitse stellingen was aangebracht. Elke mijn bevatte vijftien tot twintig ton ammonal. De Spanbroekmolenmijn bevatte eenenveertig ton ammonal. Om de springstof te ontsteken werd per mijn een ton TNT gebruikt en om de explosie meer kracht te geven werd een even grote hoeveelheid aluminium toegevoegd. Aan de vooravond van deze explosie, de grootste in oorlogstijd op de atoombommen van Hiroshima en Nagasaki na, zei generaal Plumer: 'Mannen, misschien maken we morgen geen geschiedenis, maar we zullen zeker de geografie veranderen.'

Om tien minuten over drie in de ochtend van 7 juni 1917 werd een lichtkogel afgeschoten; het teken dat de mijnen tot ontploffing moesten worden gebracht. Negentien reuzenpaddenstoelen van oranje vlammen en aarde stegen op. Binnen vijftien seconden waren bijna alle mijnen ontploft. Duizenden Duitse soldaten gingen letterlijk op in rook. Er waren echter bij de Engelsen ook slachtoffers te betreuren, als gevolg van neervallend puin omdat een Engels bataljon te vroeg oprukte. Zoals te verwachten was, werd er veel terrein veroverd op de Duitsers, maar in plaats van door te gaan met de aanval, werd besloten te hergroeperen. Pas zes weken later zou de aanval hervat worden.
Tegen die tijd waren de Duitse troepen ook weer wat aangesterkt. Net zoals bij de Somme, dacht generaal Haig keer op keer dat de Duitsers zich ieder moment konden gaan overgeven. Daarom besloot hij elke keer weer tot een nieuwe aanval. Ondanks de grote verliezen die het Britse leger leed (310.000), werd sir Douglas Haig bevorderd tot veldmaarschalk, de hoogste rang in het Britse leger. Op 10 november 1917 werd de slag afgeblazen. Haig wordt door veel mensen bekritiseerd omdat hij door bleef gaan met de aanval terwijl al snel bleek dat de gewenste doorbraak niet haalbaar bleek. Hij was echter niet de enige die het offensief tot een stop kon dwingen, de Britse premier Lloyd George kon dat ook, maar hij kwam niet met een alternatief voor de aanval en daarom werd die doorgezet.

Bron: http://twintigsteeeuw.web-log.nl/twintigsteeeuw/2005/07/derde_slag_om_i.html
_________________
“Pack up your troubles in your old kit bag,
And smile, smile, smile,
While you’ve a Lucifer to light your fag,
Smile, boys, that’s the style.”
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Studenten en leerkrachten Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group