Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Groupe "Guerre"

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het Franse Leger 1914/1918 Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Bram1940

BerichtGeplaatst: 16 Mrt 2009 16:41    Onderwerp: Groupe "Guerre" Reageer met quote

Hallo,

Ergens aan het Belgische front stond een eeheid van de Franse artillerie opgesteld die gekend was onder de naam Guerre of Groupe Guerre. Indien dit een lichtje doet branden bij iemand, had ik graag geweten over wlke types kanonnen deze groep beschikte (ik vermoed kanonnen van 120L de Bange model 1878 en kanonnen van 155L de Bange model 1877, maar zeker ben ik niet). Graag ook enkele toelichtingen i.v.m. samenstelling, bevelstructuur, historiek etc.

Eind mei of begin juni 1917 werd het personeel teruggetrokken, waarbij het materiaal en de frontsector overgenomen werd door enkele batterijen zware artillerie van het Belgisch leger.

Alvast bedankt.

Groeten,
Bram.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
schiptje

BerichtGeplaatst: 16 Mrt 2009 16:51    Onderwerp: Reageer met quote

Mag ik vragen in welke context je dit hebt gelezen, aub? Of kun je een scan posten waar dit staat?
Misschien wordt het duidelijker dan.
Naar boven
Bram1940

BerichtGeplaatst: 16 Mrt 2009 19:43    Onderwerp: Reageer met quote

Beste,

Het staat in een artikel uit 1922 over de historiek van de Belgische zware artillerie (G.O.L., R.A.L., B.A.L., ...). Bij de eerste groep van het 2e Rťgiment d'Artillerie Lourde zouden op 07/06/1917 enkele kanonnen bijkomend verdeeld worden over enkele batterijen met stukken (van 120L en van 155L) die achtergelaten werden door de "groupe guerre" van de Fransen. Het personeel van deze groep werd naar Frankrijk teruggeroepen.

Groeten,
Bram.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het Franse Leger 1914/1918 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: