Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Shrapnel

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Techniek, wapens en uitrusting Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 21 Feb 2009 11:04    Onderwerp: Shrapnel Reageer met quote

Ik heb pas de aflevering over de Vampir Dugout nog eens bekeken en ik zag aan het begin dat er redelijk grote Shrapnel balletjes werden gevonden en als ik me niet vergis zijn deze van staal, ze zien er immers verroest uit.

Wat ik me nu afvraag is er iets bekent over de diameter en het materiaal waarvan de Shrapnel balletjes tijdens de eerste wereldoorlog gemaakt werden ?

En werden deze verschillende soorten Shrapnel ook voor verschillende doelen ingezet ? Ik heb wel eens ergens iets gelezen dat de grotere balletjes voor de paarden bedoeld zijn.

http://www.ahwk.fr
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 21 Feb 2009 12:57    Onderwerp: Reageer met quote

Als ik me niet vergis is de eigenlijke 'shrapnel' een fragment van de granaat na de ontploffing.
De granaten werden ook wel vol schroot (en bolletjes) gestopt, maar de shrapnel is eigenlijk een vlijmscherp stuk dat van het omhulsel losgescheurd is en overal door snijdt.
Degene die je nu vindt zijn door de jaren bot geworden, maar als je nu zulk deel van een pas afgevuurde granaat opraapt, moet je oppassen dat je je niet snijdt.
Ook de wafelstruktuur in een handgranaat heeft hetzelfde doel, namelijk "defragmenteren" en rondvliegen. Op die "wafellijn" wordt de dikte van het staal verminderd om makkelijker los tekomen.
Ook in handgranaten vindt men dergelijke bolletjes terug.
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 21 Feb 2009 14:41    Onderwerp: Reageer met quote

Oke, maar het gaat mij meer om de shrapnel balletjes zelf.

De algemene informatie had ik ook al op wikipedia gevonden :

Quote:
Shrapnal

De shrapnel is een granaatsoort, namelijk een granaatkartets (een granaat gevuld met musketkogels en een uitdrijvende lading). Hij is genoemd naar de uitvinder, Generaal-majoor Henry Shrapnel (1761-1842), een Engelse artillerie-officier. Ook de na de explosie rondgestrooide scherven of projectielen worden wel shrapnel genoemd.

Deze granaat is voorzien van een tijdbuis zodat hij korte tijd ná het schot in de lucht ontploft. Sommige versies zijn ook voorzien van een schokbuis voor het geval het tijdbuismechanisme faalt. Dan ontploft de granaat immers bij de inslag. Dit wapen werd vooral in de Eerste en aan het begin van de Tweede Wereldoorlog aangewend tegen massaal oprukkende infanterie en cavalerie.

De term shrapnel (of ook schrapnel) wordt tegenwoordig ook breder gebruikt voor de rafelige metalen fragmenten die door een explosie (bijvoorbeeld bij sloopwerkzaamheden) weggeslingerd kunnen worden.

Naar boven
erik

BerichtGeplaatst: 21 Feb 2009 23:14    Onderwerp: Reageer met quote

De loden bolletjes werden vooral ingezet tegen personen.
De Duitsers gebruikten,mede door hun tekort aan metaal,ook minderwaardige metaallegeringen.
De grotere ijzeren bolletjes werden gebruikt voor het doorsnijden van het prikkeldraad maar waren weinig effectief.
De Fransen gebruikten ook hele dikke loden bollen voor het bestoken van cavalerie en dit dan om vooral de paarden uit te schakelen.Je kunt er niet langs kijken vermits ze ongeveer 5 cm diameter hebben.Deze zijn vrij zeldzaam en weinig gebruikt in W01 maar vooral in de Napoleon-oorlogen.In café Tommy liggen er zo enkele achter de toog.Als je vraagt mag je ze zien.
Wat de kartets betreft.Deze is ook gevuld met loden bolletjes maar het granaatlichaam bestaat uit een dunne huls.Deze barst open bij het afvuren zodat het "schroot" onmiddellijk bij het verlaten van de kanonloop verspreid wordt.Dus enkel voor rechtstreeks vuur op korte afstand te gebruiken.Hoe dat in zijn werk ging kun je zien in de film Napoleon bij het neerslaan van de opstand in Parijs.Deze zullen maar zeer weinig in W01 gebruikt zijn.
De Fransen hadden nog een weinig gebruikte variante op de shrapnel,het richochet.Hierbij werd de granaat in een zeer dicht bij de grond vlakke baan afgevuurd en had zo het effect van een kaatsbal.
De verwondingen door de bolletjes waren niet enkel vleeswonden maar ook brandwonden.Ze waren namelijk bij de verspreiding ook nog gloeiend heet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 21 Feb 2009 23:22    Onderwerp: Reageer met quote

Dus die kartetsbolletjes waren eigenlijk een heel groot "schot hagel"?

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
erik

BerichtGeplaatst: 21 Feb 2009 23:33    Onderwerp: Reageer met quote

Zo kun je het stellen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
schiptje

BerichtGeplaatst: 22 Feb 2009 10:25    Onderwerp: Reageer met quote

Even uit het hoofd.
Granaatkartetsen ("Shrapnels")(19e eeuw) zijn het evolutionaire jongere broertje van de kartets. Het grote verschil is inderdaad dat de granaatkartets een uitdrijvende lading heeft. En zodoende een veel groter bereik en doeltreffendheid heeft door het gebruik van de elevatie van de loop en het gebruik van een instelbare ontstekingsbuis die de lading op het goede moment laat uitdrijven.
De grote en het materiaal waaruit de lading bestonden, zijn uiteraard mee geëvolueerd en afhankelijk van de op het moment beschikbare grondstoffen. En een kleine loden bal heeft meer kinetische energie dan zijn even grote ijzeren broertje door zijn grotere soortelijke gewicht.
Zo had ik het toch begrepen.
Naar boven
94th_Aero

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2009 9:43    Onderwerp: Reageer met quote

Wordt Kartets niet "Grapeshot" of "Cannister rounds" genoemd in de Engelse/Amerikaanse terminology?
schiptje

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2009 10:03    Onderwerp: Reageer met quote

Linkje naar Case and Shrapnel shot.
http://samilitaryhistory.org/vol035dh.html
Grapeshot is inderdaad een voorloper van de Shrapnel. En was een katoenen zak.
Canister rounds is als ik het goed heb, hetzelfde als de Case shot. Een verbetering dus van de Grapeshot.
Naar boven
Piron

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2009 10:23    Onderwerp: Reageer met quote

94th_Aero @ 24 Feb 2009 9:43 schreef:
Wordt Kartets niet "Grapeshot" of "Cannister rounds" genoemd in de Engelse/Amerikaanse terminology?
Niet helemaal, ze hebben wel hetzelfde effect, maar 'grapeshot' is de voorloper van 'cannister rounds'. Bij grapeshot (vnl 18e eeuw) zit de lading kleine 'onderdelen' (ronde kogels, schakels van kettingen, nagels, stenen zelfs,...) in een canvas zak, bij cannister rounds (vnl 19e eeuw) zit de lading in een, meestal tinnen, blik. Waar bij grapeshot en cannister de lading zich onmiddellijk bij het verlaten van de loop verspreidt, daar is shrapnel een langere afstand variant. Er bestaat trouwens nog een hedendaagse variant van grapeshot onder de naam 'caseshot', dat gebruikt wordt door bv. de kanonnen van hedendaagse tanks ter verdediging tegen infanterie.

Het effect van een artillerij batterij dat een schot cannister rounds op gesloten infanterieformaties in de napoleontische oorlogen of de amerikaanse burgeroorlog afvuurt binnen een afstand van minder dan 400-350 meter moet moorddadig geweest zijn.
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2009 10:32    Onderwerp: Reageer met quote

Ter illustratie:

Loden kartestbolletjes. (Degelijk verpakt Embarassed )

Voorbeeld van een (moderne opgepoetste) shrapnel. Ontvangen bij mijn afscheid van het 17 Regiment Rijdende Artillerie.
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2009 10:40    Onderwerp: Reageer met quote

Mooie fles shrapnel-kogels, Roma!!Moet een hels karwei geweest zijn om de fles soldaat te maken alvorens ze opnieuw te kunnen vullen Embarassed Evil .
En inderdaad een schoon opgepoetste granaatscherf! Van je laatst afgevuurde 105HE?
Origineel geschenk!
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2009 11:19    Onderwerp: Reageer met quote

schiptje @ 24 Feb 2009 10:40 schreef:
... Van je laatst afgevuurde 105HE?
Origineel geschenk!

Niet beledigen hé! Wij schoten wel met 155 mm zulle Evil
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2009 11:47    Onderwerp: Reageer met quote

We gaan volledig off-topic, maar kom...

@Roma, hoe zong Arno dat ook al weer? Wink

'k heb een kleintje maar 'k schiet verre

Evil
(Uit Putain Putain, Arno http://www.muzikum.eu/artist.php?artist_id=13&mode=lyric&lyric_id=2765 )

Terug on-topic:
Het lugubere maar werkelijke verschil tussen verwondingen door kogels (het effect shrapnel-kogels zijn enigszins vergelijkbaar, denk ik) en granaatscherven. Deze laatste hier ook in het Engels als Shrapnel gedefinieerd... In het Frans dan als "eclat d'obus".
Hangt uit te Ottawa (Musée de la Guerre).

Naar boven
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2009 22:48    Onderwerp: Reageer met quote

Shrapnel.--The outer shell in this instance is thin; it rests in front upon a heavy ogive, at the back, upon a thick rear-piece. The interior of the shell is filled with free spherical bullets (10 to 16 millimetres, 0.39 to 0.63 inches) of hardened lead. In some shrapnel the charge of powder is placed behind, by the rear-piece (Austria); great force is thus imparted to the bullets. In other cases the charge is placed in front; it then lessens the speed of the bullets, but facilitates their scattering. Lastly, the charge may be mixed with the bullets; this facilitates their scattering, and increases their power (French shells).

With this shell the ignition of the charge is secured by a central tube. The French shrapnel of 75 centimetres contains 290 bullets of grammes each 12 grains); the German shrapnel of 77 centimetres has 300 bullets of 10 grammes (134 grains) each. The shrapnel of the German field-howitzer contains 500 bullets of 10 grammes each.(Fig. 4)

http://www.vlib.us/medical/delorme/2guns.htm

Naar boven
.303

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2009 22:58    Onderwerp: Reageer met quote

Hi

Ik dacht gelezen te hebben dat de shrapnel, de bolletjes waren en dat de scherven, shell fragments shell splinters werden genoemd.
Dit is de bekende spraakverwarring, zoals dat een verkeerslicht door het merendeel van de bevolking stoplicht wordt genoemd.

Wel niet WO1 maar laat de spraakverwarring zien.

Quote:
My first experience with the use of the word "shrapnel" to mean shell fragments was in Normandy about D plus 2. The 4th Infantry Division had landed on Utah Beach on D-day with surprisingly light opposition, but as we turned north toward Cherbourg we ran into rough going that was to cost the division over 5,000 battle casualties in the next three weeks. A surgeon mentioned to me that one of our regiments, the 22d Infantry, was having particularly high losses from shrapnel wounds. As division artillery commander, I was very much interested. Were the Germans using what we regarded as an obsolescent type of ammunition? Or did they have an improved variant of it? I visited the regiment and asked questions everywhere. No one knew of anyone wounded by shrapnel. When I hunted up the surgeon who had first mentioned
shrapnel, and told him that practically all the casualties in the 22d were from shell fragments, he said, "That's what I told you."

Quote:
“…Great numbers of shell splinters usually
described most erroneously as Shrapnel will be
falling in the streets.” Winston S. Churchill,
1940

http://www.ramcjournal.com/2003/dec03/shrapnel.pdf

.303
Naar boven
Tijmen

BerichtGeplaatst: 03 Apr 2010 11:29    Onderwerp: Reageer met quote

in frankrijk had ik de bodem gevonden van een van deze schell's mocht er interessen zijn dan wil ik het best posten Wink

weet alleen niet meer of het nou frans of duits was
the beno

BerichtGeplaatst: 03 Apr 2010 11:50    Onderwerp: Reageer met quote

Dat zal waarschijnlijk niet de bodem geweest zijn, maar het "belleke". Dat is de metalen schijf die boven de springstof zit, die dan uiteindelijk de schrapnels naar buiten duwt. Wink
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 03 Apr 2010 17:48    Onderwerp: Reageer met quote

Zoals boven blijkt wordt shrapnell (loden bolletjes) nogal eens verward met granaatsplinters. De uitwerking mag misschien gelijkend zijn, maar het is toch echt ander spul. Churchill had gelijk. Wink

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
guerramundial1

BerichtGeplaatst: 03 Apr 2010 21:35    Onderwerp: Reageer met quote

Een plaatje zegt meer dan duizend woorden, dus vele plaatjes achter elkaar.....

Een "mooi" voorbeeld van de effecten van shrapnel:

http://www.youtube.com/watch?v=AHgK3QdByeQ

MVG

Wim
Tijmen

BerichtGeplaatst: 03 Apr 2010 21:44    Onderwerp: Reageer met quote

sorry had het bij een vekreerd topic geplaatst

nieuwelingen he :$

oke hier een paar foto's hopenlijk geven ze iets meer duidenlijheid

Bovenkant met 3 grotere lode kogeltjes (schrapnell)

De onderkant (zij aanzicht)

Nog 5 kleindere kogeltjes (denk niet van dit type shell)

ps.was even snel met de telefoon gedaan
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 03 Apr 2010 21:47    Onderwerp: Reageer met quote

guerramundial1 @ 03 Apr 2010 22:35 schreef:
Een plaatje zegt meer dan duizend woorden, dus vele plaatjes achter elkaar.....

Een "mooi" voorbeeld van de effecten van shrapnel:

http://www.youtube.com/watch?v=AHgK3QdByeQ

MVG

Wim

Mooi

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men

FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 03 Apr 2010 21:59    Onderwerp: Reageer met quote

Het enige waaraan ik kan denken is een geïmproviseerde mijn om troepen te doden, uit de Tweede Wereldoorlog. Centraal werd een ZZ35 ontsteker voorzien. Het materieel van de schijf zou alluminium moeten zijn en werd op een artillerie granaat of mortier gedraaid. De balletjes werdne wellicht in de schijf geperst vanwege de druk (tjah aluminium). Ik zal eens kijken voor een foto of afbeelding, maar ik kan ben bijna zeker dat ik juist ben.

FHSW Wikia

Laatst aangepast door Fritz Kempf op 03 Apr 2010 22:01, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Tijmen

BerichtGeplaatst: 03 Apr 2010 22:00    Onderwerp: Reageer met quote

maar dat zou toch raar zijn dit ding weegt een ton en het zijn lode kogeltjes + ik heb deze bij verdun gevonden (omstreken) dus wat zou daar de verklaring van zijn?:S
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 03 Apr 2010 22:03    Onderwerp: Reageer met quote

Tijmen @ 03 Apr 2010 23:00 schreef:
maar dat zou toch raar zijn dit ding weegt een ton en het zijn lode kogeltjes + ik heb deze bij verdun gevonden (omstreken) dus wat zou daar de verklaring van zijn?:S

Musket was sowieso lood, voor de sterkte en de kracht. Is het geen aluminium, dan werd wellicht iets anders toen gebruikt of is het niet wat ik denk. Verdun? Tjah, daar woedde meer dan 1 oorlog.

FHSW Wikia
Naar boven
Tijmen

BerichtGeplaatst: 03 Apr 2010 22:06    Onderwerp: Reageer met quote

ja oke das waar maar wilde dat niet zeggen nog puh

maar ik weet zeker dat het geen musketkogels zijn naja voor 99% want ik heb het niet afgeschoten/gemaakt in die tijd.
maar ik ben er heilig van overtuigd dat het wel in idergeval een ''granaat om troepen mee te doden'' daarmee bedoel ik dat het op hoogte tot ontploffing werd gebracht

Oke Sorry over die musket kogels puh tis al laat

Laatst aangepast door Tijmen op 03 Apr 2010 22:09, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 03 Apr 2010 22:08    Onderwerp: Reageer met quote

Tijmen @ 03 Apr 2010 23:06 schreef:
ja oke das waar maar wilde dat niet zeggen nog puh

maar ik weet zeker dat het geen musketkogels zijn naja voor 99% want ik heb het niet afgeschoten/gemaakt in die tijd.
maar ik ben er heilig van overtuigd dat het wel in idergeval een ''granaat om troepen mee te doden'' daarmee bedoel ik dat het op hoogte tot ontploffing werd gebracht

De loden balletjes worden meestal aangeduid als musket. Wink

FHSW Wikia
Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 03 Apr 2010 22:10    Onderwerp: Reageer met quote

Trouwens, hoe dik is het stuk? Lijk met gek dat dit een deel was van de aardappelstamper in een schrapnelgranaat. Tenzij iets speciaals.

FHSW Wikia
Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 03 Apr 2010 22:20    Onderwerp: Reageer met quote

Njah, het is het stuk van de aardappelstamper waarop de balletjes liggen. Ik heb net wat gekeken. Ik zou afwachten, mss weet iemand het zeker. Ik denk de stamper ofwel die mijnen die ik bedoel. Jij zegt een zwaar ding? Hoe zwaar is dit dan?

FHSW Wikia
Naar boven
Tijmen

BerichtGeplaatst: 03 Apr 2010 22:49    Onderwerp: Reageer met quote

ik denk het het Één kilo weegt en het een diameter van 12 tot 14 cm heeft (zie foto's)

de bovenkant

de holle onderkant met een perfect gat in het midden van de schijf

Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 03 Apr 2010 23:00    Onderwerp: Reageer met quote

Kan best zijn dat het de schijf is van de stamper, van een hoog kaliber. Shrapnel granaat. De mooie kant is de onderkant.

FHSW Wikia
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 11 Apr 2010 18:06    Onderwerp: Reageer met quote

obus de 155mm à mitraille modèle 1887

obus met ijzeren omhulsel en shrapnelleffecten
gewicht 40,8 kg
lading : 550 gr zwart poeder MC30
fragmentatie : 416 kogels van 25 gr in gehard staal tussen 12 voorgefragmenteerde wafels (aangeduid als ringen op de tekening),dewelke bij vertrek van het schot in stukken braken en bij impakt op het doel werden weggeslingerd ,tesamen met de shrapnell.
èèn van deze" wafels" zou weleens uw vondst kunnen zijn Wink
post dit volgende keer onder de rubriek DOVO,dan wordt er mogelijk sneller gereageerd Neutral
grtz,MMM
People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises.
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 11 Apr 2010 18:09    Onderwerp: Reageer met quote

PS,
de tekening is eigendom van Henry en Michel Belot,waarvoor dank Very Happy
grtz MMM
People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises.
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 13 Apr 2010 17:09    Onderwerp: Reageer met quote

[IMG]http://i142.photobucket.com/albums/r108/maxmadmartin/pink055.jpg[/
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 13 Apr 2010 17:20    Onderwerp: Reageer met quote

hier de fotos v/h projectiel,die misschien een wat beter beeld geven over het gevonden stuk . Very Happy ??
de fotos zijn vrij voor gebruik Wink .
grtz MMM
Naar boven
Tijmen

BerichtGeplaatst: 13 Apr 2010 18:18    Onderwerp: Reageer met quote

naja zoals je ziet die schijf met die kuiltjes er in (voor de musketjes) heb ik ook maar dan de helft, we zijn er nu wel overuit wat het is !puh
the beno

BerichtGeplaatst: 13 Apr 2010 18:31    Onderwerp: Reageer met quote

Die rechtse granaat ziet er frans uit, die linkse ook?
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 13 Apr 2010 19:09    Onderwerp: Reageer met quote

the beno @ 13 Apr 2010 19:31 schreef:
Die rechtse granaat ziet er frans uit, die linkse ook?

obus de 155mm à mitraille modèle 1887

is de linkse,de rechtse is ook een Franse 155 mm.
grtz MMM
Naar boven
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 13 Apr 2010 19:28    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,
Hier een foto waarbij je verscheidene afmetingen kunt zien.
Groeten.Philippe
[/img]
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Techniek, wapens en uitrusting Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: