Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Bommen in Nederland

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Nederland tijdens WO1 Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 24 Sep 2005 11:58    Onderwerp: Bommen in Nederland Reageer met quote

Ik weet dat er in "De Prins" enkele foto's staan, niet veel, van bommen die per ongeluk in Nederland terecht kwamen. Een beetje in het verlengde van het door Johan gestartte topic over geinterneerde toestellen wat je hier kunt vinden.
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=1344

Is er interesse voor deze foto's? Dan zal ik ze eens online gaan zetten. Zijn er wellicht meer mensen met informatie zoals foto's of kranten uit die tijd die deze voorvallen beschreven. Is er wellicht bekend hoeveel Nederlanders omkwamen door deze bommen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Mark

BerichtGeplaatst: 25 Sep 2005 14:26    Onderwerp: Reageer met quote

Kom maar op met die foto's. Contemporain beeldmateriaal is altijd interessant.

Wat beterft het onderwerp zelf. In 2001 verscheen Plotseling een vreselijke knal. Bommen en mijnen treffen neutraal Nederland, 1914-1918 van Hans van Lith. Hij beschrijft daarin talrijke gevallen van bommen die op Nederlandse bodem vielen. Ik zal het boek er eens bij pakken voor wat cijfers.

Voor een recensie van het boek zie http://www.historischhuis.nl/recensies/recensie53.html.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Richard

BerichtGeplaatst: 25 Sep 2005 14:30    Onderwerp: Reageer met quote

Ondanks alle pretentie is het boek van Van Lith niet compleet.
Naar boven
Mark

BerichtGeplaatst: 26 Sep 2005 12:52    Onderwerp: Reageer met quote

Richard schreef:
Ondanks alle pretentie is het boek van Van Lith niet compleet.

Dat klinkt alsof jij er meer van weet, Richard... Kom maar op zou ik zo zeggen!
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 26 Sep 2005 12:53    Onderwerp: Reageer met quote

Help me maar herinneren. Momenteel zit ik tot over mijn oren in het werk.
Naar boven
Mark

BerichtGeplaatst: 26 Sep 2005 13:13    Onderwerp: Reageer met quote

Zal ik zeker doen.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 26 Sep 2005 13:35    Onderwerp: Reageer met quote

Als ik het Ten Geleide lees dan staat er: '... waarin een zo compleet mogelijk overzicht wordt gegeven...' Ik stuitte op een paar incidenten die niet vermeld zijn, meer niet. Het woord 'pretentie', dat ik eerder gebruikte, trek ik hierbij terug.
Het heeft dus niet de pretentie volledig te zijn als het gaat om het in kaart brengen van alle incidenten. Het Duitse spreekwoord In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister is echter ook niet van toepassing. Alles wat gevonden is wordt helemaal uitgesponnen, met als gevolg dat ik het een beetje saai vind. In feite lees je vaak hetzelfde en mis ik verschillende invalshoeken.

Het boek is echt niet slecht. Op zich is het een aanvulling voor iedereen die zich voor de Eerste Wereldoorlog in Nederland interesseert. Er is degelijk werk geleverd -al vraag ik me af of daar vijf jaar onderzoek voor nodig was - en het geeft een goed beeld van de incidenten met buitenlandse vliegtuigen in die periode. Iets dat in het licht van de geschiedenis eigenlijk maar van marginale betekenis was en wellicht daarom tot nu toe zo weinig aandacht kreeg.

Bart van den Bosch van http://www.historischhuis.nl/recensies/recensie53.html verwoordt het zo:

Quote:
(...)Al met al schetst Van Lith een beeld van een land dat nauwelijks controle had over de perifere effecten van de Grote Oorlog waarmee het geconfronteerd werd. De Nederlandse overheid was de gehele periode overgeleverd aan de goodwill van vooral Duitsland en Engeland. De neutraliteitsschendingen konden min of meer ongehinderd plaatsvinden bij gebrek aan militaire middelen om ze te voorkomen of af te straffen.
Het zwakke punt van het boek is dat al snel vervalt in een lange opsomming van de incidenten waarmee Nederland te maken kreeg. Deze gebeurtenissen zelf, maar ook de reactie van de bevolking, de nationale en lokale overheden en die van de oorlogvoerenden zijn elke keer nogal gelijksoortig. In de loop van het boek leidt deze ongetwijfeld goed bedoelde volledigheid tot verzadiging die het leesplezier niet ten goede komt. Bovendien doen de tussengevoegde kiekjes van de auteur afbreuk aan het op zich interessante historisch beeldmateriaal dat hij verzameld heeft. Ik kan mij niet voorstellen dat de wetenschap dat er heden ten dage een Grieks restaurant huist in een in 1917 gebombardeerd pand in Goes de lezer iets kan schelen. Foto's in 1999-2000 gemaakt van in '14-'18 getroffen plekken hebben hun 'sell by date' ruimschoots overschreden en geven de publicatie een onnodig oubollig karakter. Een laatste opmerking betreft het ontbreken van een conclusie waardoor het vele verzamelde materiaal het niveau van een chronologie helaas niet echt overstijgt.
Naar boven
Mark

BerichtGeplaatst: 26 Sep 2005 13:59    Onderwerp: Reageer met quote

Overigens was het boek een tijdje terug bij De Slegte te koop. Ik wete niet of ze het nog hebben, maar het is de moeite waard er even naar te kijken. Nieuw was het nogal prijzig, herinner ik mij Sad
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 06 Nov 2005 20:17    Onderwerp: Reageer met quote

Van Jempie, per mail

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Mark

BerichtGeplaatst: 07 Nov 2005 15:00    Onderwerp: Reageer met quote

Thanks (ook aan Jempie)!
Naar boven
Varese2002

BerichtGeplaatst: 21 Mei 2006 9:58    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb het boek van van Lith uit de ramsj tegen een redelijke prijs kunnen kopen. Is zoals bovenstaand al aangegeven een heel redelijk boek over een bekend onderwerp, wat tot nu toe overal verspreid (in tijdschriftartikelen, boekhoofdstukken etc.) te vinden is.

Mooie vondst is wel het archief van de fotograaf Charles Dert te Vlissingen, die als beroepsfotograaf er voor zorgde dat de meeste in Zeeuws Vlaanderen gelandde toestellen op de foto kwamen. Dat ging niet met de auto, maar gewoon op de fiets, kilometers trappen met een zware camera met spullen mee. Hij gebruikte glasnegatieven (13*18 cm) dus dat moet een aardig gewicht geweest zijn.

Nu ik er nog eens doorheen kijk vind ik het toch wel een mooi boek (zeker voor de prijs) en ja wat is volledig ? Smile

Varese

NB.: Mooie beelden van de Illustrated War News
Naar boven
Jempie

BerichtGeplaatst: 24 Mei 2006 18:51    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo!

Hugo Hootman schreef 1963 een tweedelig boekwerk : "Van brik tot Starfighter".

ik heb op een vlooienmarkt destijds "deel I" daarvan gevonden die handelt vanaf het begin van de LVA (+/- 1911) tot 1940.
Hierbij is een hoofdstuk gewijd aan "geďnterneerde" vliegtuigen.
Hiervan staan er ergens méér dan dertig in op foto.
Mogelijks op basis het werk van die Vlissingse fotograaf?
Ik weet het niet, maar vclledig is het ook niet!

Laar er zijn ergens mensen die toch een méér volledige lijst daarvan hebben dacht ik?
Daar is indertijd op "The Aerodrome website" over gehandeld!

groeten,

Jempie
Naar boven
Varese2002

BerichtGeplaatst: 24 Mei 2006 22:45    Onderwerp: Reageer met quote

Jempie

Toen Hugo Hooftman zijn boek schreef in 1963 kreeg hij geen toegang tot de archieven van het leger. Hij was wel ongeveer de eerste die een redelijk compleet beeld gegeven heeft van de geďnterneerde toestellen voorzien van toen nog nooit geziene foto's.

Na 1963 is er veel onderzoek gedaan om het beeld compleet te krijgen, inclusief onderzoek in de officiële archieven.

Ik herinner me uit mijn hoofd een groot artikel in het Engelse blad Air Pictorial (in de jaren '70, zal eens zoeken).

In Cross & Cockade Great Britain Journal Vol. 16 No.1 1985 is een artikel opgenomen van Harry van Dorsen en Frits Gerdessen getiteld INTERNED! A list of aeroplanes of all nationalities that were interned by the Dutch authorities after landing in Holland during 1914 - 1918.

Dit is op datum een exacte opgave wat waar is terechtgekomen op Nederlandse bodem (of zee), inclusief wat er nu precies gebeurd is en hoe het verder ging.

De foto's komen inderdaad uit de Technische Bibliotheek Zeeland en zijn de originelen van de fotograaf Charles Dert.

Groot artikel van p. 18 - 31.

Hierbij een scan van de omslag. Dit is Pfalz D.IIIa Werke Nummer 1306 geinterneerd na een landing bij Schoondijke, Zeeland. Neergekomen op 12 juni 1918. Mooie staatsiefoto met militairen en burgers en het onvermijdelijke jongetje. Toestel werd trouwens niet gekocht maar wel gebruikt tot 1920 onder de code PF225.

Varese
Naar boven
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 25 Mei 2006 9:08    Onderwerp: Reageer met quote

Meer over geinterneerde toestellen is ook hier te vinden:
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=1344

Smile
Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 07 Mrt 2010 23:08    Onderwerp: Reageer met quote

Bommen op Nederland 1914 - 1918
Hans van Lith

Nederland was een neutraal land tijdens de Eerste Wereldoorlog. Toch zijn er abusievelijk meer
dan twintig keer bommen gevallen, voornamelijk in Zeeland. De journalist H.A. van Lith (1936)
schetst feiten en achtergronden van deze schendingen van de neutraliteit. HA. van Lith is
voorzitter van de Western Front Association Nederland.

'In de morgen omstreeks half drie, werd ik plotseling wakker geschrikt uit een droom waarin ik
een auto voor de kazerne hoorde ronken, door Benige hevige ontploffingen. Onmiddellijk daarop
zag ik een blauw weerlicht gevolgd door een hevige dreuning, gepaard gaande met een gilachtig
fluiten . Zo luidde een ooggetuigenverslag van de bomaanval op Zierikzee in de nacht van 29 op
30 april 1917. Resultaat: drie doden en een grote materiële schade. Het was niet het eerste
bombardement op Nederland. Ondanks dat we neutraal waren! Deze gebeurtenissen brachten de
oorlog wel heel dichtbij. Zeker voor de Zeeuwen, bij wie verreweg de meeste bommen
terechtkwamen.

In totaal vielen er meer dan twintig keer bommen tijdens de ruim vier jaar, die de Eerste
Wereldoorlog duurde. Doorgaans minder ernstig dan de aanval op Zierikzee, maar hun
psychologisch effect was heel groot. Schendingen van ons neutrale luchtruim door Britten en
Duitsers waren aan de orde van de dag. Steeds weer zagen of hoorden - vooral - de inwoners van
ZeeuwsVlaanderen vliegtuigen overkomen en steeds weer was dan de vraag of zij bommen
zouden laten vallen. Niettemin, als er bommen vielen was dat altijd per vergissing. Want noch
Duitsland, noch Groot-Brittannië had er belang bij dat Nederland door een bomaanval in de
armen van de tegenstander gedreven zou worden. Een neutraal Nederland als handelspartner,
doorvoerland en rugdekking leverde zowel voor de Centralen[1] als voor de Entenne[2] meer
voordelen op, dan wanneer het land door Britten of Duitsers zou zijn bezet. Maar voor de
bevolking in de door bommen getroffen regio maakte dat uiteraard weinig uit.

Lees verder op http://www.collectie.legermuseum.nl/sites/strategion/contents/i004529/arma35%20bommen%20op%20nederland.pdf

"Omdat ik alles beter weet is het mijn plicht om betweters te minachten."
Marcel Wauters, Vlaams schrijver en kunstenaar 1921-2005
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 19 Jan 2013 11:06    Onderwerp: Reageer met quote

2 foto's
Zierikzee en Kruiningen
http://www.goes.nl/gemeentearchief/nieuws_42833/item/schenking-fotos-eerste-wereldoorlog_134467.html

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Nederland tijdens WO1 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: