Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Oorlogsgraven in Nederland

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Nederland tijdens WO1 Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 18 Sep 2005 17:45    Onderwerp: Oorlogsgraven in Nederland Reageer met quote

Hallo beste Forummers,

Een tijd geleden heb ik het boekje "Vredenhof" van Sietse van der Hoek gekocht, over het gelijknamige drenkelingenkerkhof op Schiermonnikoog. Hier liggen ook enkele Duitse zeelui, omgekomen in de Eerste Wereldoorlog. Psycho Groupie maakte mij attent op het feit dat een aantal slachtoffers van de in 1914 getorpedeerde Cressy in Den Haag en 's Gravenzande begraven ligt. En ik heb door het verhaal van Tom begrepen dat in IJmuiden opvarenden van de Duitse torpedoboot V69 liggen. Ik vraag me af waar in Nederland nog meer in WOI gesneuvelde militairen begraven liggen en of iemand daar info of pics over heeft. Alvast bedankt voor de moeite.

Gr Pegoud
Mario

BerichtGeplaatst: 18 Sep 2005 17:56    Onderwerp: Reageer met quote

In Vlissingen liggen ook wat zeelui. Maar ik moet de details nog even opzoeken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 18 Sep 2005 18:30    Onderwerp: Reageer met quote

Mario schreef:
In Vlissingen liggen ook wat zeelui. Maar ik moet de details nog even opzoeken.

Quote:
Johannes Lohs

Born on 24 June, 1889 at Einsiedel, Sachsen. Son of plant owner Oswald Lohs. First ran school in his home village and later a grammar school in Chemnitz.

He entered the Kaiserliche Marine on 1 April, 1909. Had several commands as Fahnrich zur See and served from 1st October 1912 on the cruiser Strasburg on which he saw half of the world.

Saw action for the very first time on 28 August, 1914 and was promoted Lt.z.S. in the autumn of 1915. Moved to the U-Bootschule and got his first U-Boat command on UC 75 of the Flandern Flottille on the 17th March 1917, on which he did 9 patrols off the British coast. On 2 January 1918 he became CO of the UB 57, taking over the command of this boat from another legendary U-Boat commander, Otto Steinbrinck. Lohs had also some very good ideas on U-boat warfare and new tactics and in April 1918 he received the Pour le Mérite.

On 3 August he sailed from Zeebrugge for the last time. The last contact he made with the base was on the evening of the 14th, as UB 57 was homeward bound roughly in the area of the Sandiette Bank, east of the Straits of Dover. Nothing more was heard. UB 57 is believed to have run onto a mine. Ships sunk on this last patrol were the Clan Max Vey (5815 BRT), Glenlee (4915 BRT) and City of Brisbane (7094 BRT). In total, Lohs sank approximately 165.000 tons of shippin. Lohs' body washed up on shore a week later; he is buried in the military cemetary at Vlissingen.

http://www.uboat.net/wwi/men/index.html?officer=182
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Richard

BerichtGeplaatst: 18 Sep 2005 18:54    Onderwerp: Reageer met quote

Ook op de Duitse militaire begraafplaats IJsselstein in Limburg liggen soldaten uit de Eerste Wereldooorlog begraven. Ik heb er nu even geen verdere informatie of foto's van.
Naar boven
psycho_groupie

BerichtGeplaatst: 18 Sep 2005 18:55    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.wereldoorlog1418.nl/engelsekamp/engelsekamp-deel-12.html
Naar boven
psycho_groupie

BerichtGeplaatst: 18 Sep 2005 18:59    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.dodenakkers.nl/plaatsen/bergenopzoom_oorlog.html

Quote:
Tussen de honderden graven bevinden zich ook nog 7 graven van gesneuvelden uit de Eerste Wereldoorlog, een Britse vlieger en 6 ongeďdentificeerde leden van de Royal Navy.
Naar boven
psycho_groupie

BerichtGeplaatst: 18 Sep 2005 19:07    Onderwerp: Reageer met quote

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ysselsteyn

[/quote]Bij het dorp Ysselsteyn bevindt zich een 30 hectare groot militaire begraafplaats voor bijna 32.000 Duitse militairen die tijdens de Tweede Wereldoorlog gesneuveld zijn. Een deel daarvan was eerder elders begraven, maar nadien herbegraven in Ysselsteyn zodat daar nu de enige Duitse militaire begraafplaats in Nederland is. Daarnaast zijn er 85 graven van Duitse soldaten uit de Eerste Wereldoorlog. Deze militairen zijn in België of Frankrijk gesneuveld (Nederland was tijdens de Eerste Wereldoorlog neutraal) waarna ze via de Maas in Nederland zijn terechtgekomen. In Margraten is een soortgelijke oorlogskerhof voor Amerikaanse soldaten.
Quote:
Naar boven
Regulus 1

Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 18 Sep 2005 21:03    Onderwerp: Reageer met quote

Ah ja wat de UB57 betreft, Oblt.z.S. Fuchs ligt begraven te Oostende, Obermaschinistenmaat Petersen te Den Haag. Om 22.15 uur op 14 augustus 1918 meldde Lohs nog op de terugweg dat men ongeveer 15.000 BRT aan schepen gezonken had. Het schip liep kort daarop(binnen het uur) op een magnetische mijn van Britse origine en zonk.
We weten dat het binnen het uur gebeurde omdat er omstreeks 23.15 uur een bericht vertrok vanuit Vlaanderen om zich opnieuw te melden. Vermoedelijk vaarde de duikboot dus nog aan de oppervlakte.
Regulus 1

Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 18 Sep 2005 21:14    Onderwerp: Reageer met quote

Dit nog, het wrak werd gevonden in 2003 en de positie werd niet vrijgegeven gezien het hier om een oorlogsgraf gaat. De volledige bemanningslijst is hier te vinden :

http://www.denkmalprojekt.org/U-Boote/uboote_wk1/wk1_ub57.htm
Mark

BerichtGeplaatst: 19 Sep 2005 15:05    Onderwerp: Reageer met quote

Op de website dodenakkers.nl die psychogroupie noemde staat bij het Drenkelingenkerkhof Vredenhof op Schiermonnikoog te lezen:

Quote:
Op Vredenhof liggen 112 doden begraven, vijftien daarvan in de Eerste Wereldoorlog en meest Duitse matrozen.

Link: http://www.dodenakkers.nl/plaatsen/schiervredenhof.html

Op de site staat ook nog iets interessant bij de tekst over het Russisch Ereveld bij Amersfoort:

Quote:
Op 18 november 1948 werd het Russisch Ereveld officieel in gebruik genomen met een plechtigheid die werd bijgewoond door de toenmalige minister van Oorlog, W.F. Schokking. Nadien werden nog veertien gesneuvelden op het Ereveld herbegraven. In 1979 werd het laatste slachtoffer begraven, waarmee het aantal op 865 kwam. Uit onderzoek blijkt dat een van hen tijdens de Eerste Wereldoorlog om het leven is gekomen.

Link: http://www.dodenakkers.nl/plaatsen/russisch.html
Naar boven
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 20 Sep 2005 21:43    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de info allemaal. Het lijkt erop dat de meeste gesneuvelden toch aangespoelde zeelui zijn en dat is ook wel logisch. Ik speel ergens ver weg met de gedachte om nog eens iets te gaan doen (schrijven) met alle sporen zoals monumenten, graven, gedenktekens en restanten van verdedigingswerken die er nu nog in Nederland te vinden zijn van de Eerste Wereldoorlog. Ben er nog niet helemaal over uit maar dit soort informatie helpt allicht.

Gr P
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 20 Sep 2005 21:44    Onderwerp: Reageer met quote

Maar er is dus geen info over geinterneerde soldaten? Wellicht overleden er daar ook enkelen van?
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 20 Sep 2005 21:50    Onderwerp: Reageer met quote

Pegoud schreef:
Bedankt voor de info allemaal. Het lijkt erop dat de meeste gesneuvelden toch aangespoelde zeelui zijn en dat is ook wel logisch. Ik speel ergens ver weg met de gedachte om nog eens iets te gaan doen (schrijven) met alle sporen zoals monumenten, graven, gedenktekens en restanten van verdedigingswerken die er nu nog in Nederland te vinden zijn van de Eerste Wereldoorlog. Ben er nog niet helemaal over uit maar dit soort informatie helpt allicht.

Gr P

WFA-Nederland heeft er ooit eens een paar pagina's aan besteed. Vrij compleet. Moet ik zoeken en scannen?
Naar boven
Mark

BerichtGeplaatst: 21 Sep 2005 11:51    Onderwerp: Reageer met quote

Richard schreef:
WFA-Nederland heeft er ooit eens een paar pagina's aan besteed. Vrij compleet. Moet ik zoeken en scannen?

Graag!
Naar boven
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 21 Sep 2005 11:53    Onderwerp: Reageer met quote

Ja als je wilt graag. Bedankt.

Gr P
Mark

BerichtGeplaatst: 23 Sep 2005 8:11    Onderwerp: Reageer met quote

Pegoud schreef:
Ik speel ergens ver weg met de gedachte om nog eens iets te gaan doen (schrijven) met alle sporen zoals monumenten, graven, gedenktekens en restanten van verdedigingswerken die er nu nog in Nederland te vinden zijn van de Eerste Wereldoorlog.

Pegoud, zou het een idee zijn om iets met die sporen te gaan doen op het forum: beeldmateriaal, achtegrondinfo, citaten, literatuurverwijzingen etc.? Of heb je een eigen papieren publicatie in gedachten?
Naar boven
Rifleman T. Cantlon

BerichtGeplaatst: 23 Sep 2005 10:13    Onderwerp: Reageer met quote

Pegoud? Vredenhof valt onder het beheer van de CWGC, en alle bijbehorende data is op hun site te vinden, mocht je er wat aan hebben Smile

klik Smile
Naar boven
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 23 Sep 2005 18:31    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor je tip Rifleman. Mark, dat weet ik nog niet. Mijn voorkeur gaat uit naar een papieren publicatie maar dat gaat wel een tijd duren en dan zit je zoals Richard terecht opmerkte wel met publicatierechten waar je op moet letten (hoewel je ook niet alles op internet kunt slingeren), een uitgever vinden etc.
Het lijkt me hoe dan ook aardig om eens iets in kaart te brengen van sporen van de "Groote Oorlog" die er anno nu nog in Nederland zijn. Ik denk best dat daar belangstelling voor zou kunnen zijn. Maar in welke vorm weet ik nog niet. E-book is ook een idee. Ik wil er wel wat mee gaan doen. Misschien een aardig idee om met meer mensen te doen. Ik gooi maar een balletje op.

Gr P
petain

BerichtGeplaatst: 26 Sep 2005 20:54    Onderwerp: Reageer met quote

Hier wat foto's van de begraafplaats in 's-Gravenzande

Rifleman T. Cantlon

BerichtGeplaatst: 27 Sep 2005 12:01    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb afgelopen zondag nog onder andere deze foto geschoten op de Algemene Begraafplaats in Amersfoort

Naar boven
Mark

BerichtGeplaatst: 30 Sep 2005 20:54    Onderwerp: Reageer met quote

Petain en Rifleman, dank voor de foto's!
Naar boven
kliedermans

BerichtGeplaatst: 01 Okt 2005 22:24    Onderwerp: Reageer met quote

Foto's van de begraafplaats te Ysselsteyn.
Waaronder ook duitse militairen die afkomstig uit Maastricht, hier zijn herbegraven.

Foto van Belgische grafsteen op de gemeentelijke begraafplaats te Maastricht

http://kliedermans.warcemetery.eu/
Mijn Blog
http://monumenten.warcemetery.eu/
"Two Years In The Making.
Ten Minutes In The Destroying."
J.Harris
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Sjoerd

Woonplaats: Bijna in Fort Vechten (Nieuwe Hollandse Waterlinie)

BerichtGeplaatst: 06 Okt 2005 19:26    Onderwerp: Reageer met quote

Zal eens kijken op de begraafplaatsen van mijn geliefde Terschelling. Heb je net als op Schier een militaire begraafplaats, weet alleen niet of daar ook gesneuvelden uit WO 1 liggen.

Terschelling was tijdens WO 2 overigens een Stutzpunkt van de Atlantikwall. Bestaande uit 4 stellingen te weten de Westbatterij, Marjotstelling, Oostbatterij en met als belangrijkste stelling de Tigerstelling. (op West) De Tigerstelling was een onderdeel van een Radarketen, die de nadering van geallieerde vliegtuigen op weg naar Duitsland vroegtijdig signaleerden, en hierdoor de luftwaffen en de luchtafweer in staat stelden tegen acties te ondernemen.

Maar goed, tot zo ver Terschelling in WO2.

Gr.
Sjoerd
Naar boven
Merlijn

BerichtGeplaatst: 06 Okt 2005 19:32    Onderwerp: Reageer met quote

Ik weet dat er op Schiermonikoog een aantal Duitse zeemannen liggen.
Naar boven
Sjoerd

BerichtGeplaatst: 06 Okt 2005 20:06    Onderwerp: Reageer met quote

Richard,

Lijkt me een goed plan. Er is aan alle reacties op dit forum te zien genoeg materiaal voor handen.

Bij mij in Den Haag is er trouwens een monument voor gen. Snijder naast het alombekende kuhrhaus. Zal er eens een foto van maken en op het forum plaatsen. Ga over 2 weken weer naar Terschelling, kan ik mooi een kijkje nemen daar op de begraafplaats.
Naar boven
gvdbor

BerichtGeplaatst: 06 Okt 2005 20:28    Onderwerp: Reageer met quote

Denk in het geval van een boek ook aan de Belgenkampen in bijvoorbeeld Harderwijk. Volgens mij is daar trouwens al een boekje over. Als er behoefte aan is wil ik daar weleens naar informeren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Merlijn

BerichtGeplaatst: 07 Okt 2005 13:38    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ga het even voor je nakijken
volgens mij waren het er mee dan 9 pagina's
je hoort nog van me
Naar boven
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 23 Okt 2005 20:05    Onderwerp: Re: Oorlogsgraven in Nederland Reageer met quote

Pegoud schreef:
Hallo beste Forummers,

Een tijd geleden heb ik het boekje "Vredenhof" van Sietse van der Hoek gekocht, over het gelijknamige drenkelingenkerkhof op Schiermonnikoog. Hier liggen ook enkele Duitse zeelui, omgekomen in de Eerste Wereldoorlog. Psycho Groupie maakte mij attent op het feit dat een aantal slachtoffers van de in 1914 getorpedeerde Cressy in Den Haag en 's Gravenzande begraven ligt. En ik heb door het verhaal van Tom begrepen dat in IJmuiden opvarenden van de Duitse torpedoboot V69 liggen. Ik vraag me af waar in Nederland nog meer in WOI gesneuvelde militairen begraven liggen en of iemand daar info of pics over heeft. Alvast bedankt voor de moeite.

Gr Pegoud

Op het randje van offtopic zijn. Vredenhof is later nogeens gebruikt in de serie/film, het boek: "Het geheim van Vredenhof". De foto kwam me al zo bekend voor.
Quote:

Dramaserie voor de jeugd, die zich afspeelt op Schiermonnikoog. Tijdens hun zeilvakantie komen Heleen en Jelle in het vogelbroedgebied in conflict met jachtopziener Kees van de Wal. Nadat ze s'nachts smokkelaars hebben bespied, wordt hun boot losgesneden. Ze krijgen problemen met de goudsmokkelaars en worden overvaren. Maar tenslotte ontmaskeren ze de daders die een goudschat uit WO II trachten te bergen bij het drenkelingenkerkhof Vredenhof.
Alle rollen worden gespeeld door amateurs.

Wel leuk want zo hoe je er niet heen en kun je het toch zien.

http://www.radiodrama.nl/dvd19.htm
Naar boven
Mark

BerichtGeplaatst: 24 Okt 2005 19:26    Onderwerp: Reageer met quote

Merlijn schreef:
Ik ga het even voor je nakijken
volgens mij waren het er mee dan 9 pagina's
je hoort nog van me

Ha Merlijn,
Heb je al tijd gehad om hiernaar te zoeken?
Naar boven
Sjoerd

BerichtGeplaatst: 24 Okt 2005 20:56    Onderwerp: Reageer met quote

Ben op Terschelling geweest, maar tot nu toe geen soldaten gevonden uit WO1. Er liggen wel Engelsen, Nieuw-Zeelanders, Polen, Canadezen en Australiers. De zoektocht continues..
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 25 Okt 2005 20:36    Onderwerp: Reageer met quote

Veel Duitse krijgsgevangenen werden via Nederland gerepatrieeerd. In de nadagen van de oorlog en vlak erna woedde echter de Spaanse griep. Vandaar dat niet iedere vrijgelaten ex=krijgsgevangene zijn vaderland meer terugzag. Voorbeelden ervan zijn bijvoorbeeld te vinden op begraafplaats Rusthof in Oud Leusden, gemeente Amersfoort, waar 8 Italianen, 2 Portugezen en een Rus uit WO1 begraven liggen. Griepslachtoffers.

Laatst aangepast door Richard op 26 Okt 2005 19:26, in toaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 15 Aug 2010 10:34    Onderwerp: Reageer met quote

*knip*

Hoewel Gesneuvelden in Steen voornamelijk over de gesneuvelden uit de Tweede Wereldoorlog gaat, is het op deze plaats toch van belang te wijzen op de gedeelten in het boek over de oorlogsgraven uit de Eerste Wereldoorlog. Als zodanig vormt Gesneuvelden in Steen een aanvulling op het in 2008 door de Nederlandse Western Front Association uitgegeven boek Tastbare Herinneringen 1914-1918, dat slechts een beperkte verspreiding had. Verder is in de afgelopen jaren veel gepubliceerd in historische boeken en tijdschriften, als mede op internet, over die gebeurtenissen waarbij de dodelijke slachtoffers in de periode 1914-1918 in Nederland vielen.

Het voert te ver om alle oorlogsgraven uit de Eerste Wereldoorlog die Oostra behandelt te bespreken, maar hierbij toch een aantal voorbeelden. Zo liggen op civiele begraafplaatsen in Den Haag, Noordwijk (ZH) en ‘s-Gravenzande 173 zeelieden en mariniers van de Royal Navy. De meesten zijn onbekend gebleven. Ze stierven door de torpedering van drie Britse kruisers op 22 september 1914. Oostra beperkt zich echter niet tot de begraafplaatsen met meerdere Britten, maar speurde ook het graf op van tweede luitenant McMicking van het Cambridgeshire Regiment. Hij ligt op een begraafplaats in ‘s-Hertogenbosch en overleed op de wapenstilstandsdag van 11 november 1918.

Maar niet alleen de Britse gesneuvelden worden besproken. De Belgische soldaten die tijdens hun internering in Nederland overleden zijn bijgezet op een Ereveld van de Algemene Begraafplaats te Harderwijk, waar zich 225 graven bevinden. Dit in tegenstelling tot Dokkum. Daar ligt de Belgische soldaat Bosmans alleen, al is zijn vrouw later naast hem begraven.

In Nederland zijn ook nog 160 Franse doden uit de Eerste Wereldoorlog begraven. De meesten waren burgervluchtelingen die herdacht worden op monumenten. Het meerendeel van de gesneuvelde Duitse doden zijn later overgebracht naar de Duitse begraafplaats te Ysselsteyn die ingericht werd voor de gevallenen uit de Tweede Wereldoorlog. Maar de monumenten voor de omgekomen Duitse krijgsgevangenen te Rotterdam, voor de slachtoffers van het ongeluk met de munitietrein te Hamont in november 1918 en voor de omgekomen zeelieden van de in januari 1917 getroffen Duitse torpedoboot V69 te IJmuiden passeren eveneens de revue.

Zo geeft Gesneuvelden in Steen tussen de vele pagina’s over de gesneuvelden uit de Tweede Wereldoorlog toch ook een beeld van de zijdelingse betrokkenheid van Nederland tijdens de Eerste Wereldoorlog, het conflict waarvan zo vaak wordt gesteld dat het ons land voorbij ging.

*knip*

Bron:
http://www.ssew.nl/oorlogsgraven-nederland

Gesneuvelden in Steen
van Doeke J. Oostra (ISBN-13: 978-90-77948-36-1).

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 10 Dec 2013 10:47    Onderwerp: Reageer met quote

Tastbare herinneringen:
http://alfredstaarman.nl/wp-content/uploads/MARIUS1.PDF

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Fedor

BerichtGeplaatst: 10 Dec 2013 12:22    Onderwerp: Reageer met quote

Handig document Smile
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Nederland tijdens WO1 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: