Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Dagje Loos, Fromelles en Belgisch front.
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Reisverslagen en foto's Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 20 Dec 2008 19:18    Onderwerp: Dagje Loos, Fromelles en Belgisch front. Reageer met quote

Samen met r3slotboom en zoon Rick en Prince of Glory, bezoeken we dit weekend Loos, op aanvraag door mij Fromelles en morgen de Belgische slagvelden in en rond Nieuwpoort met als gids onze Spiling. Vandaag deden wij Loos en Fromelles. De drie heren zijn bij mij te gast en worden met alle gastvriendelijkheid ontvangen en verzorgd. Uiteraard was de afwas voor hun! Evil

onschuld

Op naar ons eerste bezoek aan de Bethune Town Cemetery.

Met al eerste een herdenksteen voor de Tweede Wereldoorlog.

Daarna nog een monument. Ik dacht voor de Frans-Duitse oorlog?

En nu de begraafplaats. Een zeer mooie begraafplaats. De Commonwealth, Fransen, Indiers, Moslims en zelfs Duitsers. Niet een, of twee, of drie, maar meer dan 20 en merendeels uit 1919 of later.

Daarna vertrokken richting Dud Corner British Cemetery and Loos memorial. De begraafplaats werd tijdens de Eerste Wereldoorlog begonnen. Maar slechts vijf graven waren op de begraafplaats voor 11 november 1918. De overige 679 graven werden nadien bijgeplaatst tijdens het opruimen. Op de memorial staan 205698 namen, waaronder Ltn John Kipling, de zoon van schrijver en dichter Rudyard Kipling, die hier in de buurt gesneuveld waren. Helaas is de foto van de naam mislukt.

Met mooi zicht op de koolmijn waar vroeger de Tower bridge stond.

En de mijn dichtbij gezien. Hier stond vroeger een Tower Bridge. Dit waren twee torens die bovenaan verbonden waren. Het leek op een Tower bridge en kreeg gauw de naam "Tower bridge".

Het lijkt vreemd waarom ik ene weg fotografeer. Maar volgens onze gegevens stonden wij met de wagen op Hill 70, een sterke Duitse defensie. Sindsdien is dit een heuvel met een weg.

We komen nu aan in het St Mary's Advanced Dressing Station Cemetery. Wat een lange naam.

Nabij de begraafplaats, liggen nog twee andere begraafplaatsen. Van rechts naar links in volgorde.

Ninth Avenue Cemetery met Grave N°5, een massagraf. Zeer mooi zijn de graven die verspreid staan met centraal een open grasperk.

En de laatste is Bois Carre Cemetery

Tijden shet terugkeren hebben we een Britse Mills granaat gevonden. Ik zag enkel de Baseplug. Toen ik hem uit de grond haalde, was het een niet ontplofte granaat.

En Prince mocht ook iets vinden.

Daarna het 46th (North Midland) Division memorial bij Vermelles.

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men

FHSW Wikia

Laatst aangepast door Fritz Kempf op 20 Dec 2008 19:33, in toaal 4 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 20 Dec 2008 19:19    Onderwerp: Reageer met quote

Een zeer unieke begraafplaats, gelegen nabij de oude Hohenzollern Redoubt, is de Quarry Cemetery. Want deze ligt in een groeve omgeven door struiken. Gewoon een ideale plaats. De oude Hohenzollern Redoubt is een van de grootste Duitse versterkingen aan het Loos front.

FHSW Wikia
Naar boven
Matthijs

BerichtGeplaatst: 20 Dec 2008 19:31    Onderwerp: Re: Dagje Loos, Fromelles en Belgisch front. Reageer met quote

sniper snoop @ 20 Dec 2008 19:18 schreef:
Samen met r3slotboom en zoon en Prince of Glory,

Dat mocht hij willen.... speechless

Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Matthijs

BerichtGeplaatst: 20 Dec 2008 19:32    Onderwerp: Reageer met quote

Overigens: mooie trip. Laughing En er zitten weer mooie foto's tussen!! yummie
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Regulus 1

Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 20 Dec 2008 20:30    Onderwerp: Reageer met quote

Moderne gastvrijheid in de Westhoek ?

Kom binnen, hier staat de afwas van gans vorige week klaar voor jullie ! Embarassed Evil schater

Maar inderdaad, schitterend fotomateriaal weer !
cossee

BerichtGeplaatst: 20 Dec 2008 20:43    Onderwerp: Reageer met quote

Laughing Ziet er mooi uit al die stenen Cool
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 20 Dec 2008 20:52    Onderwerp: Reageer met quote

Leuke foto's inderdaad!

Eén ding snap ik niet helemaal, waarom zitten er gaten tussen de grafstenen? Het lijkt net of er stenen zijn weggehaald.
en hier en daar staat er dan ook een steen alleen, was hier een reden voor?

gr.
Annelies
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 20 Dec 2008 21:14    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk niet dat dit een reden heeft. Eric zou hierop denk ik een beter antwoord geven. Maar volgens mij gewoon de ligging van de stoffelijke resten.

FHSW Wikia
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 20 Dec 2008 22:20    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat het een begraafplaats is die reeds ion de oorlog in gebruik was, en toen werd er nog niet zo netjes afgebakend...na de oorlog zullen dan de lichamen niet meer opgegraven zijn, gewoon de kruisjes vervangen door een steen...vandaar dan de open ruimtes...hetzelfde fenomeen zie je zelfs op tyne cot...rond het cross of sacrifice is alles ook niet zo "netjes"...dat was de originele oorlogsbegraafplaats...de andere lichamen werden later aangevoerd...
pascal
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 20 Dec 2008 22:44    Onderwerp: Reageer met quote

Maar ik ben nog niet klaar. Om onze dag af te sluiten, hebben wij Fromelles bezocht. Ik heb al eens Fromelles bezocht. Maar enkel het Australisch monument en een begraafplaats waar een graf staat met een bijnaam. Toen mijn HDD stuk ging, zijn al mijn foto's "foetsie". Mijn kans voor nieuwe foto's en dit heb ik gekregen. Dank hiervoor!

Het Australian Memorial Parc Fromelles vind ik nog altijd zeer indrukwekkend. Het standbeeld, goed onderhouden wandelpaden en gazon en de bunker (resten).

VC Corner Cemetery heb ik niet bezocht. Ook een unieke "begraafplaats". Geen grafstenen, enkel twee grote kruizen in het gazon en een muur vol met namen van de Anzacs.

En als laatste, de begraafplaats die ik zeker nog eens wou doen. Tijdens de zomerdagen, is dit een zeer prachtige begraafplaats. Omgeven door water en treurwilgen en enkel te betreden via een brug en poort. Een Fransman en onze "Bunny". Le Trou Aid Post.

Zeer zeldzaam, de bijnaam van de soldaat op zijn grafsteen. Momenteel de enige die ik ken.

Gedaan voor deze dag. Morgen krijgen jullie........Belgen! Cool

FHSW Wikia
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 21 Dec 2008 0:07    Onderwerp: Reageer met quote

Goed gedaan
Dit is aanvullen geblazen in het Begraafplaatsen & Monumenten topic
http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?p=188097#188097.

En aha gezien dat jullie ook mijn ontroerenste begraafplaats bezocht hebben (le trou aid)
http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?p=196835#196835

La Picardie/Artois is een gebied ,
waar er nog O zo veel begraafplaatsen liggen.
En de frontljn niet steeds eenvoudig te volgen is.
Nog veel bezoeken te doen daar

@+
Patrick
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 21 Dec 2008 0:36    Onderwerp: Reageer met quote

Zag ik net dat er een foto te kort is bij the "Ninth Avenue Cemetery".

FHSW Wikia
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 21 Dec 2008 11:19    Onderwerp: Reageer met quote

Mooie trip gemaakt en een goed verslag!
Leuk om ons op "Bunny" te wijzen. Dit maakte mij nieuwsgierig...
Iemand die mij kan helpen? Iemand die in het bezit is van deze editie van "The War Illustrated 25th Jun 1915"?

Zie http://www.lulu.com/content/756576
Downloadable Item : Newspaper Photo of Tennant C A R 2nd Lt 2nd Devonshire Regiment. Source : The War Illustrated 25th Jun 1915.
Naar boven
mrs Stan

BerichtGeplaatst: 21 Dec 2008 16:23    Onderwerp: Reageer met quote

Heel mooie foto's Snaaip van een heel mooie trip!!!

Greetz, Margreet Cool
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 21 Dec 2008 16:48    Onderwerp: Reageer met quote

Straks meer na ene geweldige dag en gids! Smile

FHSW Wikia
Naar boven
arneken

BerichtGeplaatst: 21 Dec 2008 17:34    Onderwerp: Reageer met quote

Maakt de studerende mens maar weer jaloers ja Mad

Mooie reportage heren.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 21 Dec 2008 17:48    Onderwerp: Reageer met quote

arneken @ 21 Dec 2008 17:34 schreef:
Maakt de studerende mens maar weer jaloers ja Mad

Mooie reportage heren.

Uw tijd komt ook nog. Btw, ik heb twee jaar langer moeten studeren dan een normale tijd. Laughing

FHSW Wikia
Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 21 Dec 2008 18:07    Onderwerp: Reageer met quote

Ons laatste dag begint bij het Albert I monument.....in feite bij de British Memorial in Nieuwpoort. Dit monument is een driehoekige plateau met centraal een vierkante gedenksteen en op iedere hoek van de plateau een Britse leeuw. Het monument herdenkt de 566 gevallen Commonwealth soldaten tijdens de gevechten om Antwerpen. De 566 namen staan vermeld op de bronzen gedenkplaten rondom het monument. Met de symbolen onderaan en bovenaan de tekst "They shall grow not old, as we that are left grow old: Age shall not weary them, nor the years condemn. At the going down of the sun and in the morning. We will remember them." En het monument bleef ook niet uit de Tweede Wereldoorlog......

Nabij het monument, staat de Koning Albert I monument. Het monument werd compleet vervaardigd uit bakstenen uit de Ijzerstreek. Echter werd het klein gezuiverd. Maar niet helemaal. Het ijzer die in de klei zit, kan je vaak terug vinden in de stenen. Bijvoorbeeld Schrapnel. Het monument is een ronde monument met zuilen. Centraal staat het Albert I monument op zijn paard. (Een andere gids, op 11 november 2008, vermelde zelfs dat hij schrik had op paarden.) Het monument werd tijdens de Tweede Wereldoorlog wat beschadigd en twee zuilen verdwenen.

De Ganzepoot kennen veel mensen omdat ze hier de sluizen hebben geopend. Dit is niet correct. De sluis die open werd gedraaid, zie je verder in deze tekst. Enkel werden de sluizen gebruikt om het waterpeil te regelen. Voor de Duitsers was dit een zeer strategische doel. Daarom werd het compleex veel beschoten geweest. Wat voor de Duitsers belangrijker was, was het water doen weglopen.

Ondertussen doorheen een stuk natuurgebied met het strandfest in zicht en Nieuwpoort kerk. Maar ook zagen we restanten van bunkers uit de Tweede Wereldoorlog. Tijdens deze tocht, kregen wij van onze gids en user Spilling, uitleg over het graf van de Franse Luitenant Thuret. De Franse Luitenant Thuret sneuvelde tijdens de aanval op Grand Dune (Grote Duin, die nu wel de naam Petit Dune (kleine duin) zou verdienen.) in 1915. Hij werd begraven op het militaire domein onder een nieuwe monument. We konden er niet bij en ik heb dus geen geslaagde foto. Helaas, pindakaas!

Dan komen wij uiteindelijk aan de dijk die loopt tot de ganzepoot. Aan onze zijde zaten de Duitsers, de overkant de Geallieerden. Via deze dijk, liep het water de Ganzepoot in, maar ook het kanaal (rivier???) die voor overstroming zorgt. Het kanaal kan je terug vinden op Google Earth of Google Maps op de volgende coördinaten: 51.135201, 2.743793. Op foto zien wij het niet. Maar de omgeving is prachtig.

Oeps.

Op de foto, die ik wat met effecten nam, zie je het kleine en originele sluis die dateert voor de Eerste Wereldoorlog. Een foto waard!

Wat verderop, lag de spoorwegbedding Frontzate. Wat info van de plaatselijke infobord.

Langs de spoorweg liggen resten van bunkers uit de Eerste Wereldoorlog, een Machinegeweerbunker die functie deed als Dressing Station en een bunker (Tobroek bunker) uit de Tweede Wereldoorlog. Naast de spoorwegbedding, die nu een fietspad is geworden, liggen de spaarbekken. Mooie oevers.

Kruiwagen uit de Eerste Wereldoorlog. Evil

Daarna komen wij aan de "Duvetorre". In mooi Nederlands "Duivelstoren", ook gekend als de Sint-Laurenstoren. Dit was een kerk gebouwd eind jaren 1200 (1280 ergens). 1818, begon de afbraak van de muren van de kerk tot 1822. Enkel een deel van de toren bleef een werd als buskruitmagazijn gebruikt. De toren was een ideale observatiepost. Tussen 1914 en 1918, bleef de toren onder vuur liggen. Dit is het enige die overeind bleef. Door het gevaar, is de toren niet toegankelijk. De gedenksteen, herdenkt de Sapeurs-Pontonniers.

Nabij de Duvetorre staat een 12 Pound voorlader kanon. Het gegoten kanon, dateer rond de jaren 1830. De staat van het kanon, zorgde ervoor dat alle markeringen en versieringen zijn weggeroest. Dit betekend dat men fabrikant en geen vaste jaartal kan vast stellen. Mar waarschijnlijk zou het in Luik zijn gegoten. Dit geschut diende ter verdediging van Nieuwpoort haven of stad.

Daarna gingen we naar de Spaanse kruitmagazijnen. Maar eerst dit. De schrapnel kan je vaak terug vinden in gebouwen die gebouwd werden met hetzelfde klein, zoals de Koning Albert I monument.

En straks krijgen jullie het vervolg. Het Spaanse kruitmagazijn, waar ik nog eens de verschillen zal uitleggen tussen de Spaanse magazijnen en de wat jongere Vauban magazijnen.

FHSW Wikia
Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 21 Dec 2008 20:20    Onderwerp: Reageer met quote

De Vauvan kruitmagazijnen, waarvan een exemplaar in Ieper staat en in Nieuwpoort stond, werden voorzien met 3 meter dikke buitenmuren (cijfers kan niet kloppen uit onzekerheid) en binnenmuren. Tussen de buitenmuren en de binnenmuren, werd voorzien met aarde. De buitenmuren werd voorzien met een zadeldak, de binnenmuur met een gebogen plafond. Ook tussen het plafond en dak, was er aarde. De buitenmuren, werden voorzien met steunberen. De Spaanse magazijnen gelijkaardig. Ze werden enkel voorzien met 1,5-2m dikke muren, een zadeldak en een gebogen plafond. Tussen de zadeldak en het plafond, was massief baksteen. Zowel de Vauban gebouwen, als ook de Spaanse gebouwen hebben de oorlog overleeft. De Spaanse gebouwen waren kwetsbaarder dan de Vauban gebouwen. Toch waren de Spaanse gebouwen in Nieuwpoort in betere staat dan de Vauban gebouw in Ieper (voor die gerenoveerd werd) en Nieuwpoort. Indrukwekkend.

Daarna een begraafplaats. De Ramscappelle Road Military Cemetery

Sapper G.T. Smith, terug te vinden in het boek "Nieuwpoort Sextor 1917". Zeker een aanrader.

Daarna een monumentje geschoten.

En dan de Belgische begraafplaats van Ramskapelle. Op een van de foto's, kan je een onbekend graf terug vinden maar met een foto. Dit heeft ene verhaal. Familie van de persoon op de foto, die in de omgeving stierf, hebben verhuist naar Groot-Brittannië. Maar hun doel was het graf terug vinden. Deze mensen zijn gestorven. Maar hun dochter, naam de taak over en gingen op zoek naar het graf. Ze kunnen het graf nergens vinden. Omdat ze wisten dat de persoon in de omgeving sneuvelde, hebben ze een foto bij ene onbekend graf geplaatst op 11 november 2008. Zo krijgen alle onbekende graven een gezicht. Maar ik denk dat Schiptje, Luck Klaps of Patrick VC, die hier ook wat van weten, mij kunnen corrigeren.

Op de spoorwegbedding bevind zich ook het station die voorzien werd met versterking.

Met een monument verderop.

Daarna richting de observatietoren van de Steenbakkerij. Vroeger stond hier een steenbakkerij. De torens waren ideaal voor observatie maar ook ideaal om aan flarden te vuren. In de toren werd beton gegoten. Maar ook rond de toren werd betond voorzien. Zo was de toren sterker. Dit blijft ervan over na 90 jaar. Mooi methode. Een methode die tijdens de Tweede Wereldoorlog ook vaak werd toegepast, zoals de Gasometerbunker Fichtestraße. Een gebouw voor gas die binnenin werd voorzien met gewapend beton.

Omdat Price en r3slotboom wat andere punten wou bezoeken in Ieper. Hebbenw ij "The Boording Soldier" bezocht. Ik heb geen foto's genomen, enkel deze twee.

Daarna ook de Carrefour des roses met de nabij gelegen monument voor de Ierse schrijver Francis Ledwidge.

Onze afsluiter was de Welsh Cemetery (Caesar's Nose).

FHSW Wikia
Naar boven
jasper

BerichtGeplaatst: 21 Dec 2008 20:36    Onderwerp: Reageer met quote

Echt een supermooi en uitbegreid verslag hoor
Reiné

BerichtGeplaatst: 21 Dec 2008 21:08    Onderwerp: Reageer met quote

Zo Snaaip,.......... net terug, lekker rustig onderweg, en jij hebt al heel wat mooie foto's geplaatst zie ik. De onze volgen nog. En echt een heel groot compliment voor Spiling / Kristof Jacobs voor zijn gidsbeurt over Nieuwpoort e.o. Nogmaals bedankt! Cool Laughing
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
iuvenis ferox

BerichtGeplaatst: 21 Dec 2008 21:31    Onderwerp: Reageer met quote

Het was op zijn minst een prachtig weekend en dit topic als terugdenksel, staat zeker niet mis. Trouwens nog mijn dank en complimenten voor het goede gidswerk van Kristof Jacobs (Spiling) ! Laughing
En hotel Deltombe is zeker aan te raden! Wink
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 21 Dec 2008 22:32    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de mooie fotoreportage! Vooral een aantal mij nog onbekende bunkers....

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 21 Dec 2008 22:35    Onderwerp: Reageer met quote

Ik wil weer terug !!! Laughing Very Happy Very Happy Very Happy

Het was écht een fantastisch weekeind !!! Laughing Laughing Laughing . Het Battlefield van Loos was erg indrukwekkend, daar hebben we een heel goede eerste indruk op gedaan en het is zeker voor herhaling vatbaar (er valt nog veel te zien en ontdekken) en die avond natuurlijk naar de Last Post geweest, wat toch elke keer weer indrukwekkend en emotioneel is. Na een lekkere maaltijd van Snaaip's moeder en een goede nacht rust waren we weer klaar voor de volgende dag. Onder begeleiding van (top) gids Kristof hebben we Nieuwpoort en omgeving verkent en hebben we veel geleerd, nogmaals ontzettend bedankt Kristof Smile Smile Na het bezoeken van enkele site's rond o.a. Ieper was het helaas weer tijd om afscheid van Snaaip en de Westhoek te nemen Sad Sad

Rick, Reiné en Rino bedankt voor dit toffe weekeind !!! Laughing Smile Very Happy Smile Laughing Very Happy Cool

http://www.ahwk.fr
Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 21 Dec 2008 22:48    Onderwerp: Reageer met quote

Lingekopf @ 21 Dec 2008 22:32 schreef:
Bedankt voor de mooie fotoreportage! Vooral een aantal mij nog onbekende bunkers....

Mss ken ik nog eentje. We hadden deze niet meer kunnen plannen. Er ligt een Belgische bunker in de Driekoningenstraat in Houtem. Excuseer, de Rue des Trois Rois 59122 Hondschote in Frankrijk. Volgens een inwoner ter plaatse, zou dit een Belgische bunker moeten zijn. Hij is nog in prima staat. Hij zei dat het in gebruik werd genomen door de Fransen. De bunker ligt net over de grens in Frankrijk. De grens is een kleine brug en word herkent door 4 grensstenen. Mss ken je hem, mss niet. Eventjes een luchtfoto plaatsen. Wie foto's heeft, wil je ze mailen of op het forum plaatsen aub? Het is een zeer mooi bunker. Echter, ik geraak daar niet. Ik heb deze ontdekt tijdens mijn stage toen ik daar ramen heb geplaatst, in het huis naast de bunker.

Mijn punt "A" staat verkeerd. cute Het is dat donkere vierkant net onder de brug. speechless

FHSW Wikia
Naar boven
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 21 Dec 2008 23:10    Onderwerp: Reageer met quote

Regulus 1 @ 20 Dec 2008 20:30 schreef:
Moderne gastvrijheid in de Westhoek ?

Kom binnen, hier staat de afwas van gans vorige week klaar voor jullie ! Embarassed Evil schater

Maar inderdaad, schitterend fotomateriaal weer !

Geen probleen ga jij ons een weekje gidsen Johan ??? Evil Laughing Wink

Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 21 Dec 2008 23:38    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben daar niet geweest, maar het zou best een Duitse WO2-manschappenbunker kunnen zijn.

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 21 Dec 2008 23:42    Onderwerp: Reageer met quote

Lingekopf @ 21 Dec 2008 23:38 schreef:
Ik ben daar niet geweest, maar het zou best een Duitse WO2-manschappenbunker kunnen zijn.

Volgens een inwoner (ouwe meneer) een Wo1. Ik zal eens wat info opvragen aan Veurne of het dorpje in Frankrijk. Mss weten zij wat meer.

FHSW Wikia
Naar boven
woodhatcher

BerichtGeplaatst: 21 Dec 2008 23:49    Onderwerp: Reageer met quote

sniper snoop @ 21 Dec 2008 18:07 schreef:
Echter werd het klein gezuiverd. Maar niet helemaal. Het ijzer die in de klei zit, kan je vaak terug vinden in de stenen. Bijvoorbeeld Schrapnel.

Mss een rare vraag, maar wat bedoel je met het zuiveren van de klei?
En wat bedoel je met het terug vinden van schrapnell in klei?

Voor de rest een boeiend verslag.

Mvg Vincent

Pvt. James W. Walker, 106th Infantry Regiment.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 21 Dec 2008 23:58    Onderwerp: Reageer met quote

woodhatcher @ 21 Dec 2008 23:49 schreef:
sniper snoop @ 21 Dec 2008 18:07 schreef:
Echter werd het klein gezuiverd. Maar niet helemaal. Het ijzer die in de klei zit, kan je vaak terug vinden in de stenen. Bijvoorbeeld Schrapnel.

Mss een rare vraag, maar wat bedoel je met het zuiveren van de klei?
En wat bedoel je met het terug vinden van schrapnell in klei?

Voor de rest een boeiend verslag.

Mvg Vincent

Na de oorlog, was het slagveld bezaaid met schrapnel en nog andere zaken, zoals bomscherven. Dit moest uit het klei die ze uit de gronden van de streek hebben gehaald. Maar toch bleef er iets in. Ik heb gehoord van Spilling dat men nu een krachtige magneet gebruiken om alle "troep" uit het klei te halen. Dus het klei zuiveren van oorlogstuig zodat er geen schrapnel of andere ijzers in de bakstenen zitten van huizen en noe maar op. Maar toch zijn er bakstenen met schrapnel. Zoals je kan zien op de foto's.

Op deze foto, heb ik maar een voorbeeld gefotografeerd. Een anderhalve meter hoger, was er alweer een steen met een Schrapnel. Ergens in het Koning Albert I monument, heb ik op 11 november een langwerpig stuk ijzer terug gevonden in een van de stenen van het monument. Die heb ik helaas niet terug kunnen vinden.

Ik heb net de Vauban magazijn terug gevonden van Nieuwpoort. Ik zie geen Steunberen. Maar voor de rest, op na de openingen, is alles identiek.

FHSW Wikia
Naar boven
woodhatcher

BerichtGeplaatst: 22 Dec 2008 0:07    Onderwerp: Reageer met quote

Aahn, oké, ik dacht dat je iets anders bedoelde (wat eigenlijk onmogelijk bijna onmogelijk is).

Mvg Vincent

Pvt. James W. Walker, 106th Infantry Regiment.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
vetje

BerichtGeplaatst: 22 Dec 2008 7:34    Onderwerp: Reageer met quote

sniper snoop @ 21 Dec 2008 20:20 schreef:
De VauBan kruitmagazijnen, waarvan een exemplaar in Ieper staat en in Nieuwpoort stond, werden voorzien met 3 meter dikke buitenmuren (cijfers kan niet kloppen uit onzekerheid) en binnenmuren. Tussen de buitenmuren en de binnenmuren, werd voorzien met aarde.

Niet zo helemaal correct, Een vauban kruidmagazijn heeft totaal geen dikken binnen muren en ook geen dikke buiten muren op de breedte.
Waarom, moest er een onstekking gebeuren van het kruid binnen dat magazijn, dan vliegen door de kracht van de ontploffing enkel de buiten muren weg en blijft de rest van je magazijn staan. Ik wete ook geen exacte cijfers, maar de muren op de breedte zijn serieus minder dik. =)
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 22 Dec 2008 9:04    Onderwerp: Reageer met quote

De muren zouden best weleens in totaal zo'n drie meter dik kunnen zijn. Het was de bedoeling dat bij een onvoorziene ontploffing - om zo min mogelijk schade te veroorzaken - de kracht van de explosie naar boven was gericht en het dak eraf vloog.

Alleen de fundamenten van het kruitmagazijn op de Esplanade in Ieper zijn een nalatenschap van militair bouwmeester Vauban. Het oorspronkelijke gebouw werd begin 18e eeuw gesloopt. Pas een eeuw later kwam er een nieuw kruitmagazijn voor in de plaats.
Naar boven
Reiné

BerichtGeplaatst: 22 Dec 2008 10:12    Onderwerp: Reageer met quote

Alvast 1 van de voor mij indrukwekkende dingen:

Vanaf het verhoogde platform bij de ingang van het Loos Memorial / Dud Corner Cemetery heb je een prachtig uitzicht over het voormalige slagveld. De begraafplaats, het Memorial is gebouwd op de zgn. Lens Road Redoubt. Deze, de Loos Road Redoubt en Hohenzollern Redoubt waren de belangrijkste Duitse versterkingen aan de (noord)west kant van Loos. Deze foto is genomen richting noorden en in het onlangs omgeploegde land kan je nog prachtig de sporen van de voormalige Duitse versterking zien. Het voormalige niemandsland is aan de linkerkant.

Reiné

BerichtGeplaatst: 22 Dec 2008 10:19    Onderwerp: Reageer met quote

Voor een uitgebreide omschrijving van de Loos kwestie: http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=347
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 22 Dec 2008 10:45    Onderwerp: Reageer met quote

Richard @ 22 Dec 2008 9:04 schreef:
De muren zouden best weleens in totaal zo'n drie meter dik kunnen zijn. Het was de bedoeling dat bij een onvoorziene ontploffing - om zo min mogelijk schade te veroorzaken - de kracht van de explosie naar boven was gericht en het dak eraf vloog.

Alleen de fundamenten van het kruitmagazijn op de Esplanade in Ieper zijn een nalatenschap van militair bouwmeester Vauban. Het oorspronkelijke gebouw werd begin 18e eeuw gesloopt. Pas een eeuw later kwam er een nieuw kruitmagazijn voor in de plaats.

Ik kan niet echt goed volgen. Maar ik plaats hier gewoon wat info verkregen van Ieper. Voorheen de Vauban kruitmagazijn stond een andere Franse Kruitmagazijn die dateert uit 1684. Deze magazijn werd in 1720 gesloopt. Toen Willem I over Ieper "regeerde", beval hij Vauban voor het bouwen van een nieuwe magazijn op de fundamenten van de voorgaande magazijn in 1817, voor de Hollanders. Sinds 1817 bestaat hij nog. Echter, werd hij gerenoveerd. Wat zijn functie was tijdens de Eerste Wereldoorlog, heb ik nog geen idee. Ik zou eens moeten gaan snuffelen tussen het papier.

vetje @ 22 Dec 2008 7:34 schreef:
sniper snoop @ 21 Dec 2008 20:20 schreef:
De VauBan kruitmagazijnen, waarvan een exemplaar in Ieper staat en in Nieuwpoort stond, werden voorzien met 3 meter dikke buitenmuren (cijfers kan niet kloppen uit onzekerheid) en binnenmuren. Tussen de buitenmuren en de binnenmuren, werd voorzien met aarde.

Niet zo helemaal correct, Een vauban kruidmagazijn heeft totaal geen dikken binnen muren en ook geen dikke buiten muren op de breedte.
Waarom, moest er een onstekking gebeuren van het kruid binnen dat magazijn, dan vliegen door de kracht van de ontploffing enkel de buiten muren weg en blijft de rest van je magazijn staan. Ik wete ook geen exacte cijfers, maar de muren op de breedte zijn serieus minder dik. =)

Ik heb hier inderdaad een klein foutje gemaakt. Het werd voorzien met een buitenmuur en een binnenmuur. Tussen de twee muren, werd gevuld met aarde. Dit zorgt ervoor dat de muren van de kruitmagazijn (Buitenmuur, binnenmuur en aarde) 3 meter dik zijn!

FHSW Wikia
Naar boven
vetje

BerichtGeplaatst: 22 Dec 2008 11:10    Onderwerp: Reageer met quote

Richard @ 22 Dec 2008 9:04 schreef:

Altijd gehoord en gelezen dat het de bedoeling was dat ze zijmuren eruit vlogen. Interessant Smile
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 22 Dec 2008 12:57    Onderwerp: Reageer met quote

sniper snoop @ 22 Dec 2008 10:45 schreef:
[Toen Willem I over Ieper "regeerde", beval hij Vauban voor het bouwen van een nieuwe magazijn op de fundamenten van de voorgaande magazijn in 1817, voor de Hollanders.

Willem I der Nederlanden werd meer dan 65 jaar na de dood van Sébastien Le Prestre de Vauban, in 1772, geboren.

Vlamingen waren toen Nederlanders.
Naar boven
paling

BerichtGeplaatst: 22 Dec 2008 13:17    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi verslag en bijbehorende foto's!
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 22 Dec 2008 13:46    Onderwerp: Reageer met quote

Richard @ 22 Dec 2008 12:57 schreef:
sniper snoop @ 22 Dec 2008 10:45 schreef:
[Toen Willem I over Ieper "regeerde", beval hij Vauban voor het bouwen van een nieuwe magazijn op de fundamenten van de voorgaande magazijn in 1817, voor de Hollanders.

Willem I der Nederlanden werd meer dan 65 jaar na de dood van Sébastien Le Prestre de Vauban, in 1772, geboren.

Vlamingen waren toen Nederlanders.

Klopt, foutje. Het was de andere amagzijn die in 1720 werd gesloopt. Sorry!

FHSW Wikia
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 22 Dec 2008 14:00    Onderwerp: Reageer met quote

Waarom nou sorry? Prachtig verslag. Je kunt toch niet alles weten?
Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 22 Dec 2008 14:15    Onderwerp: Reageer met quote

Richard @ 22 Dec 2008 14:00 schreef:
Waarom nou sorry? Prachtig verslag. Je kunt toch niet alles weten?

Maar dit kon ik toch wel weten. Het is de Vauban die de klik slaat in Ieper.

FHSW Wikia
Naar boven
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 25 Dec 2008 11:45    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb alles nog eens rustig op me in laten werken en ben nog steeds onder de indruk van alles wat ik heb gezien en gehoord, in het bijzonder de rondleiding van Kristof en natuurlijk de woorden die hij in het boek "Nieuwpoort Sector 1917"heeft bij geschreven. Laughing

Er werd die dag goed uitleg gegeven en veel vertelt.

Mooie toen en nu foto's genomen

Er werd veel gelopen en het was natuurlijk erg gezellig.

Naar boven
Reiné

BerichtGeplaatst: 25 Dec 2008 20:14    Onderwerp: Reageer met quote

Zie ook hierboven, de spoordijk. Wij wandelden vanaf "P, u bevindt zich hier" tot de A18

Net rechts van de oude foto van Kristof bij de zwarte pijl zijn vaag de overblijfselen te zien van een originele Belgische versterking in de spoordijk.

Kijkend vanaf de dijk naar het destijds onder water gezette land

Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 25 Dec 2008 23:51    Onderwerp: Reageer met quote

en hier een foto gejat van het op e bay uiteengehaalde fotoalbum
zie topic
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?p=254240#254240

zou het om dezelfde steenbakerij gaan de legende op de foto =
ramskapelle dus dat klopt.

@+
Patrick
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 26 Dec 2008 0:12    Onderwerp: Reageer met quote

Hola, dat ziet er interessant uit. Iemand die een foto kan delen zonder de bekladding?

FHSW Wikia
Naar boven
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 26 Dec 2008 11:07    Onderwerp: Reageer met quote

Kijk hier eens : http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=13021&sid=40c2a84caf4ae71ac442a202e9611bb5

Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 26 Dec 2008 17:57    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb op de Wikipedia een kaartje gevonden van het Sluizencomplex. Als ik het goed heb, werd de sluis naar de "Oude Veurnevaart" open gezet voor de onderwaterzetting?

FHSW Wikia
Naar boven
Erich

BerichtGeplaatst: 28 Dec 2008 0:51    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Sniper ,Reine en "Prince of Glory" Evil

Jullie hebben zo te zien een mooi en afwisselende zwerftocht gemaakt
Dit soort uitstappen blijven doen !
Het is wel leuk om af te wassen maar alleen als je goed gegeten hebt.
Kan die sniper nog een beetje koken?
Confused

Ik heb binnenkort wel enkele vraagjes over jullie lokatie bezoekjes?

Too long a soldier/Pat Benatar
Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 28 Dec 2008 1:19    Onderwerp: Reageer met quote

Erich @ 28 Dec 2008 0:51 schreef:

Kan die sniper nog een beetje koken?

Neutral .........................................Mijn ei is altijd zwart. is dit goed? Evil

FHSW Wikia
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Reisverslagen en foto's Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: