Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Film avond met 100 jaar oude film over Vluchtoord Uden

Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Herdenkingen en Maandagenda Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
PvdHeuvel

BerichtGeplaatst: 21 Sep 2008 17:32    Onderwerp: Film avond met 100 jaar oude film over Vluchtoord Uden Reageer met quote

Film avond met 100 jaar oude film over Vluchtoord Uden

Een echte Hollander komt ons verhalen over een stukje Belgische geschiedenis dat in Nederland ligt. Zijn verhaal ondersteunt hij met een unieke, bijna honderd jaar oude film van Belgen die in ‘zijn’ dorp neerstreken.

De vluchtelingen kwamen met velen, minstens een miljoen Belgen vluchtten naar Nederland ten tijde van de ‘Grote Oorlog. Als in oktober 1914 de vesting Antwerpen valt laten veel Belgen huis en haard achter en zoeken een veilig heenkomen bij de noorderburen. De Nederlandse regering ziet het als haar broederplicht om al deze mensen onderdak te bieden. Een hele klus, want Nederland telt in die tijd nog slechts 6 miljoen inwoners.

In het Noord-Brabantse Uden een plaatsje boven Eindhoven wordt een kamp ingericht waar 14.000 Belgen een goed onderkomen vinden. In de lommerrijke beschutting van de bossen tussen Uden en Zeeland bouwen de Belgen eerst, hoe kan het ook anders, een wielerbaan.

De wielerbaan is er nog steeds, net als de herinnering aan het villapark waar de Belgen woonden en werkten. Een straatnaam op die plek houdt de historie levend:
de Belgenlaan.

Op uitnodiging van de Cultuurraad Deerlijk komt Pičrre van Diepenbeek, van de heemkundekring Uden op 6 november vertellen over dit gezamenlijk stuk geschiedenis en hoe dat in Uden nog steeds voortleeft in de vorm van De Belse Fiste. Er is inmiddels een levendige samenwerking ontstaan tussen Deerlijk en Uden om samen nog meer feiten en anekdotes uit het verleden op te diepen.

6 november 2008 O.C d’Iefte - Deerlijk (W-VL) - België

Deze film is pas onlangs terug ontdekt, en bestaat uit een half uur originele opnamen van het vluchtelingen kamp te Uden.

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 21 Sep 2008 17:38    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kan niet opdagen maar wil toch u een plezier gunnen om reclame te maken. Hoe laat begin het precies? Ik zie nergens een uur staan. Confused

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men

FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
PvdHeuvel

BerichtGeplaatst: 21 Sep 2008 17:40    Onderwerp: Reageer met quote

sniper snoop @ 21 Sep 2008 18:38 schreef:
Ik kan niet opdagen maar wil toch u een plezier gunnen om reclame te maken. Hoe laat begin het precies? Ik zie nergens een uur staan. Confused

Dat zou heel erg mooi zijn. Dit is een begin van hopelijk meerdere Nederland-Belgische initiatieven. Een vast uur staat nog niet vast, maar ik ga voorlopig uit van 20.00.

Het is echt een uniek stukje film, waarover Pierre bijzonder smakelijk kan vertellen. Geen droge historische kost Smile
Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 21 Sep 2008 17:42    Onderwerp: Reageer met quote

Ok dan, laat ons evt weten als het een andere uur is. Smile

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men

FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Regulus 1

Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 21 Sep 2008 17:45    Onderwerp: Reageer met quote

Ik doe mijn best om aanwezig te zijn ! Heel leuk dat dergelijke stukken na zoveel tijd toch nog ergens opduiken en bewaard blijven !
PvdHeuvel

BerichtGeplaatst: 21 Sep 2008 17:53    Onderwerp: Reageer met quote

Regulus 1 @ 21 Sep 2008 18:45 schreef:
Ik doe mijn best om aanwezig te zijn ! Heel leuk dat dergelijke stukken na zoveel tijd toch nog ergens opduiken en bewaard blijven !

U bent zeer welkom. Het stuk is pas vorig jaar teruggevonden in een archief. Helaas was het door een foutief label kwijtgeraakt. Dit zijn ontdekkingen waarvan je hoopt ze toch vaker te doen.

Bovendien hopen we door deze avond wat meer (amateur)-deskundigen in West-Vlaanderen te leren kennen. Omdat we velen vragen hebben, waar nog geen antwoord op is.
Naar boven
PvdHeuvel

BerichtGeplaatst: 05 Nov 2008 20:53    Onderwerp: Reageer met quote

Bevestiging: het gaat morgen door in Deerlijk:

20.00 D'iefte

http://maps.google.nl/maps?near=Hoogstraat+122,+8540+Deerlijk,+Belgium+(Gemeentebestuur+Deerlijk)&geocode=CWhgnlfaFoX-FRX4BwMdcC8zACFIeVXC1fC3Cw&q=d'iefte&f=l&dq=d'iefte+deerlijk&ie=UTF8&ll=50.854516,3.35466&spn=0.005181,0.009216&z=17
Naar boven
Matthijs

BerichtGeplaatst: 06 Nov 2008 17:11    Onderwerp: Reageer met quote

Hoewel ik niet kan komen - druk, druk, druk -, ziet dit initiatief er boeiend uit! We horen de ervaringen wel, neem ik aan!?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Thomas

BerichtGeplaatst: 10 Nov 2008 20:04    Onderwerp: Reageer met quote

Het was een zeer geslaagde voorstelling! Enorm boeiend om de film en vele foto's te zien!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
PvdHeuvel

BerichtGeplaatst: 10 Nov 2008 20:31    Onderwerp: Reageer met quote

Thomas @ 10 Nov 2008 20:04 schreef:
Het was een zeer geslaagde voorstelling! Enorm boeiend om de film en vele foto's te zien!

Dank u wel voor 't compliment. Het was een zeer fijn publiek, met goede vragen. Inmiddels zijn we ook gevraagd om deze presentatie nog eens in Ieper te doen. Hopelijk zijn er daar mensen die ons met informatie kunnen helpen.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Herdenkingen en Maandagenda Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: