Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

The miner
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Ieper en de Westhoek Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Wijtschate

BerichtGeplaatst: 23 Okt 2008 14:03    Onderwerp: The miner Reageer met quote

In Wijtschate wordt op vrijdagavond 31 oktober het beeld onthuld van "the miner". Ieder deelgemeente kreeg al een kunstwerk op het dorpsonthaalpunt (infopunt). Voor Wijtschate viel de keuze op een kunstwerk dat verwijst naar het graven van de tunnels ivm de mijnenslag. Het kunstwerk is van de hand van kunstenaar Jan Dieusaert uit Koksijde (voorheen Wijtschate).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Emiel

BerichtGeplaatst: 23 Okt 2008 14:15    Onderwerp: Reageer met quote

En weer een monument erbij...
Naar boven
Wijtschate

BerichtGeplaatst: 26 Okt 2008 14:13    Onderwerp: een monument ? Reageer met quote

Het gaat hier zeker niet om een zoveelste monument. Het is niet zo eenvoudig om een kunstwerk uit te kiezen. In Loker staat een beeld dat verwijst naar strijd tegen de franse inval tijdens de franse revolutie rond 1795. Is dat nu een monument? Ik denk van niet. Het staat u natuurlijk vrij om dat als monument te beschouwen. Ik beschouw het als een kunstwerk waarvoor het onderwerp gehaald is uit de geschiedenis. Een andere optie was een beeld van een tovenaar. Zou dat dan ook een monument zijn voor... Voor mijn part denkt U wat U wil, ik denk er het mijne van.
Naar boven
Regulus 1

Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 26 Okt 2008 14:21    Onderwerp: Reageer met quote

In ieder geval op een zeer toepasselijke plaats !
Emiel

BerichtGeplaatst: 27 Okt 2008 0:31    Onderwerp: Re: een monument ? Reageer met quote

Wijtschate @ 26 Okt 2008 14:13 schreef:
Het gaat hier zeker niet om een zoveelste monument. Het is niet zo eenvoudig om een kunstwerk uit te kiezen. In Loker staat een beeld dat verwijst naar strijd tegen de franse inval tijdens de franse revolutie rond 1795. Is dat nu een monument? Ik denk van niet. Het staat u natuurlijk vrij om dat als monument te beschouwen. Ik beschouw het als een kunstwerk waarvoor het onderwerp gehaald is uit de geschiedenis. Een andere optie was een beeld van een tovenaar. Zou dat dan ook een monument zijn voor... Voor mijn part denkt U wat U wil, ik denk er het mijne van.

Voelt u zich niet aangevallen door mij hoor...
Ik probeer eigelijk alleen te zeggen, dat in 1x her en der monumenten/kunstwerken erbij komen, en daar erger ik me aan. En dan komt bij mij de vraag... gaat het nou echt om het herdenken (en zoja, waarom dan niet 20 jaar eerder?) of om het lokken van de toeristen wat goed is voor de economie... maar die discussie is hier al vaker gevoerd.
Naar boven
Wijtschate

BerichtGeplaatst: 27 Okt 2008 11:02    Onderwerp: begrijp je het niet? Reageer met quote

Ieder dorp in Heuvelland krijgt/kreeg een kunstwerk. Zoals gezegd putten we daarvoor uit de geschiedenis of verband met het dorp. Wat wil je dan ? Een kunstwerk dat nergens raakpunten heeft met het dorp. Het was de uitdrukkelijke voorwaarde dat de kunstwerken raakpunten moesten hebben met het dorp. Wellicht zou volgens uw redenering een kunstwerk dat Jantje en Mietje voorstelt beter zijn...Of een beeld "het gezaag". In Wulvergem staat een kunstwerk van Willem Vermandere -de Walvis verwijst naar de patroon van de kerk afgebeeld met een walvis... in Dranouter staat de fluitspeler verwijzend naar het muziekcentrum en folkfestival, In Westouter een totem verwijzend naar de vele jongerenkampen, In De Klijte een fontein, in Kemmel een Gaper,(bijnaam Kemmelnaars de Kemmelse gapers" . uw opmerking slaat dus nergens op...
Naar boven
arneken

BerichtGeplaatst: 27 Okt 2008 11:16    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Wijtschate,

Als west-vlaming was ik hiervan op de hoogte. Emiel echter is van het verre Nederland en is hiervan dus minder op de hoogte.

U hoeft u niet aangevallen voelen door zijn opmerking die in zijn ogen meer dan terecht is te noemen. De discussie omtrent de vele monumenten is hier inderdaad al meerdere malen gevoerd en daaruit konden we besluiten dat iedereen zijn mening heeft en dat we op sommige plaatsen niet overeenkomen.

Dat wijtschate besluit om de mijnwerkers te eren door een standbeeld/monument te plaatsen is mooi te noemen.

met vriendelijke groet Arneken
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Emiel

BerichtGeplaatst: 27 Okt 2008 11:51    Onderwerp: Reageer met quote

Afijn, ik heb mijn mening en u de uwe. Rest bij mij wel de vraag, waarom nu ineens met het 90jarig herdenking en niet 10/20/30/50 jaar geleden...
En gaat het dan wel echt om het herdenken... in mijn ogen niet.

verder sluit ik me aan bij Arne,
Naar boven
Wijtschate

BerichtGeplaatst: 27 Okt 2008 19:18    Onderwerp: Ah, Reageer met quote

Waarom nu en niet vroeger... Het kunstwerk waarop Wijtschate recht had heeft een hele weg afgelegd. Er waren een 3tal jaar geleden verschillende ontwerpen ingediend, een is uitgewerkt en staat beneden de Rode berg --- Vredesduiven... Dat werd in Wijtschate afgewezen;niet mooi genoeg en al dat misbruik van vrede. Ondertussen kwamen er andere voorstellen oa; inox buizenconstructie voorstellende een mijngang. Maar dat was te omvangrijk om op het DOP te plaatsen. het bleef maar aanslepen... Waarom niet 5, 10 50 jaar geleden ??? Simpelweg omdat de beslissing kunstwerken te plaatsen pas enkele jaren geleden genomen is - door het gemeentebestuur-Elk jaar zou er op één van de deelgemeenten een kunstwerk geplaatst worden op het in te richten DOP. -. En Emiel vanuit het verre Nederland -- en niet op de hoogte --: dat kunstwerk is het beste idee dat er was. Het gaat hier in de eerste plaats om een kunstwerk. We moeten U toch niet uw goedkeuring vragen --- en daarbij zoals al gezegd U denkt maar wat U wil. En ik ben er zeker van hadden ze in Wijtschate --- bv. een tovenaar verbeeldt -- dat de kritiek zou zijn er was toch een beter onderwerp mogelijk.
Naar boven
Erich

BerichtGeplaatst: 27 Okt 2008 19:37    Onderwerp: Reageer met quote

Wij komen volgend jaar weer uit Nederland en we gaan zeker even in Wytschate kijken naar de miner.

Nederlandse toeristen

Cool

Too long a soldier/Pat Benatar
Naar boven
Emiel

BerichtGeplaatst: 27 Okt 2008 21:38    Onderwerp: Reageer met quote

Oke ik snap je punt vanaf jouw kant,

alleen:
Quote:
We moeten U toch niet uw goedkeuring vragen

Ik heb ook nooit beweerd dat het mijn goedkeuring moet hebben, maar mag ik daarom mijn mening er niet over geven? Afijn, ik heb het kunstwerk/monument (bijna hetzelfde) niet gezien, maar toch verschijnen in her en der steeds meer en meer monumentjes, en ja in mijn ogen om toeristen te lokken.
Dat punt blijft bij mij en zal niet snel verwdijnen. En daar wou ik het bij laten.
Naar boven
Erich

BerichtGeplaatst: 27 Okt 2008 22:06    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Emiel,

Ik snap je standpunt.
Ik wilde wat lucht aan de discussie geven zonder verdere bedoelingen.

Erich

Laughing

Naar boven
Emiel

BerichtGeplaatst: 27 Okt 2008 22:15    Onderwerp: Reageer met quote

Erich @ 27 Okt 2008 22:06 schreef:
Hallo Emiel,

Ik snap je standpunt.
Ik wilde wat lucht aan de discussie geven zonder verdere bedoelingen.

Erich

Laughing

No problem!
Naar boven
Wijtschate

BerichtGeplaatst: 28 Okt 2008 13:43    Onderwerp: lucht geven Reageer met quote

Dat zal dan mijn laatste reactie zijn.
De gemeente stelt budgetten ter beschikking voor een kunstwerk. We gebruiken dat volgens bepaalde voorschriften. Ach ja, dat schoolmeesterachtig belerend toontje vanuit Nederland...
Naar boven
Erich

BerichtGeplaatst: 28 Okt 2008 13:51    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Wytschate,

Wij zijn geen Nederlandse schoolmeesters maar we komen toch kijken in Wytschate !

Smile

Het kolengebroed

Naar boven
arneken

BerichtGeplaatst: 28 Okt 2008 14:10    Onderwerp: Re: lucht geven Reageer met quote

Wijtschate @ 28 Okt 2008 13:43 schreef:
De gemeente stelt budgetten ter beschikking voor een kunstwerk. We gebruiken dat volgens bepaalde voorschriften. Ach ja, dat schoolmeesterachtig belerend toontje vanuit Nederland...

heeft u zelf veroorzaakt, hoor.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Regulus 1

BerichtGeplaatst: 28 Okt 2008 15:51    Onderwerp: Reageer met quote

Laten we het vriendelijk houden aub. Iedereen heeft zijn eigen mening over het al dan niet van nut zijn van monumentjes. Dat is duidelijk.

Of dit nu gemengd toeristisch en herdenkend is zal wel een feit zijn. Maar het heeft hier ook te maken met het opsmukken van de dorpskernen van Heuvelland.

Trouwens als we het willen of niet, de Menenpoort bvb is een plaats van herdenking maar ook een toeristische trekpleister.

Het is natuurlijk bediscussieerbaar in hoeverre de komende herdenkingen van 2014/2018 voor geen wildgroei aan monumentjes gaan zorgen. Maar men kan zich natuurlijk anderzijds ook de vraag stellen waarom de ene eenheid wel recht zou hebben op een monument en de andere niet.

Anderzijds, als we eens kijken naar het fenomeen Waterloo, ook daar werden meer dan 85 jaar na de feiten en zelfs nog veel recenter, bijkomende monumentjes geplaatst.
Emiel

BerichtGeplaatst: 28 Okt 2008 22:55    Onderwerp: Reageer met quote

Jammer dat je zo kortaf moet doen en niet open wil staan voor een andermans mening..
Naar boven
Luc Klaps

BerichtGeplaatst: 28 Okt 2008 23:07    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat de drie heren uit Nederland ook voor de Leffe komen.
Gelijk hebben ze.

met vriendelijke groeten
Luc Klaps, Genk

Oeren, 11 november 2008
http://blog.seniorennet.be/bmb_oeren/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 28 Okt 2008 23:23    Onderwerp: Reageer met quote

Emiel @ 27 Okt 2008 21:38 schreef:
Oke ik snap je punt vanaf jouw kant,

alleen:
Quote:
We moeten U toch niet uw goedkeuring vragen

Ik heb ook nooit beweerd dat het mijn goedkeuring moet hebben, maar mag ik daarom mijn mening er niet over geven? Afijn, ik heb het kunstwerk/monument (bijna hetzelfde) niet gezien, maar toch verschijnen in her en der steeds meer en meer monumentjes, en ja in mijn ogen om toeristen te lokken.
Dat punt blijft bij mij en zal niet snel verwdijnen. En daar wou ik het bij laten.

Wat zou er mis zijn aan het lokken van touristen? Wink

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Emiel

BerichtGeplaatst: 28 Okt 2008 23:28    Onderwerp: Reageer met quote

Je hebt mij ook niet horen zeggen dat daar iets mis mee is, maar meer de manier waarop...
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 28 Okt 2008 23:35    Onderwerp: Reageer met quote

Als Westouternaar wil ik hierbij Wijtschate even bijstaan. Want ik denk dat het niet volledig duidelijk is. Dit heeft namelijk niks met lokken/herdenken/enzovoort, te maken. Maar eerder met een optimale dienstverlening naar de bezoeker. Komt de toerist, dan kan hij er gebruik van maken. Komt hij echter niet, wel dan is het dorp weer opgesmukt en is de inwoner ermee gebaat.

Ik wil Wijtschate bijstaan door iets informatiefs toe te voegen, over de inplanting van de DOP's en het plaatsen van een "illustratie" in de onmiddelijke omgeving ervan. Hopelijk wordt de opzet en bedoeling hierdoor duidelijk.

Van de site van Heuvelland:

Elk van de acht dorpen heeft wel een eigen verhaal te vertellen, unieke plekjes en zaken om te ontdekken. Om u alvast op weg te helpen doorheen uw ontdekkingsreis,vindt u in het centrum van enkele deelgemeenten een DOP: een DorpsOnthaalPunt. Dat zijn infoborden die u meer vertellen over de geschiedenis van het dorp en typische zaken in de onmiddellijke omgeving. Zo komt u er meer te weten over de geschiedenis van Westouter als kampgemeente en waarom Wulvergem een walvisdorp is.

En zo zien de DOP's er eigenlijk uit:
http://www.heuvelland.be/toerisme/2509-www.html
Zoals je ziet, is het niet de "illustratie" die primeert, maar de info. Om de bezoekers uit alle windstreken te informeren.

Verder nog wat duiding over de DOP's. Ja, ik vind het alvast een prachtinitiatief!

Uit het beleidsplan van de Toeristische dienst:

“Een DOP biedt de bezoeker toeristische basisinformatie en is een eerstelijnsinfopunt, een onbemande antenne van de toeristische dienst” Naast de toeristische dienst in Kemmel wil de gemeente informatiepunten zo centraal mogelijk plaatsen in het dorp. Op een DOP staan borden met toeristische informatie van de gemeente en concreet van het dorp waar u zich bevindt. Naast een kaart van de gemeente vindt u in Westouter bijvoorbeeld een plan van het Tweebergenpad.
Kemmel is het centrale informatiepunt met de toeristische dienst. Om de toerist een verplaatsing naar Kemmel te besparen, besliste de gemeente om in ieder dorp een informatiepunt voor de toerist te bouwen. Naast een informatiepunt wordt er in sommige dorpen, waar mogelijk, ook een ontmoetingsplaats voorzien. Westouter is daar een mooi voorbeeld van met zijn speelplein, omnisportplein, kampvuurplaats, picknickplaats,….
Het creëren van de dorpsonthaalpunten is een initiatief van Heuvelland in samenwerking met de Westhoek. Zo is Heuvelland de eerste gemeente in West-Vlaanderen die op doorgedreven wijze dorpsonthaalpunten (DOP’s) aanlegt.
Over enkele jaren moet elk van de acht dorpen van Heuvelland zijn DOP hebben.
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 01 Nov 2008 9:08    Onderwerp: Re: lucht geven Reageer met quote

Wijtschate @ 28 Okt 2008 13:43 schreef:

Hallo Wijtschate, ik heb lang geaarzeld om te reageren.
Vooropgesteld, een kunstwerk om The Miner ( een lang vergeten groep) te eren kan ik alleen maar toejuichen.
Jammer alleen vind ik in deze discussie dat de België/Nederland-kaart wordt uitgespeeld, omdat dat in mijn optiek afbreuk doet aan de jaren dat we hier nu samen vertoefen.
Ieder zijn/haar mening, en we hoeven het natuurlijk niet altijd met elkaar eens te zijn.

@Emiel, Wijtschate en Heuvelland staan nog niet erg bekend als WO1-toeristisch gebied, het meeste richt zich op de regio rondom Ieper.
Wel staat het al tijden bekend als een algemeen toeristisch gebied, de regio is dan ook schitterend en er is altijd veel te beleven ( kijk maar eens bv in de zomermaanden wat er allemaal georganiseerd wordt) dat een kunstwerk van The Miner meer toeristen zal lokken lijkt me niet erg aannemelijk.
Altans, ik zou naar de regio gaan voor het aanbod daar en zou in het voorbijgaan het beeld gaan bekijken, dus niet een aparte reis voor het beeld maken Smile

@ Schiptje, mooi pleidooi voor de streek, nu de TomTom nog weten te overtuigen dat het bestaat Wink

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Wijtschate

BerichtGeplaatst: 01 Nov 2008 13:34    Onderwerp: the miner Reageer met quote

Het kunstwerk is effenaf prachtig en zeer gemakkelijk te vinden vermits het op de hoek staat van het St-Medardusplein (marktplein) Vierstraat -- bij de infoborden waar ook de mijnenwandeling begint. Bij Tom Tom : Vierstraat 1 Wijtschate -- locatie -- DOP--is er rechttegenover.
Naar boven
Ieperiet

BerichtGeplaatst: 01 Nov 2008 14:34    Onderwerp: Re: the miner Reageer met quote

[quote="Wijtschate @ 01 Nov 2008 13:34"]Het kunstwerk is effenaf prachtig en zeer gemakkelijk te vinden.

Nu nog een fotoke om ons te overtuigen graag. Smile

Per ignem vincimus.

BerichtGeplaatst: 02 Nov 2008 20:07    Onderwerp: Reageer met quote

Krijg mijn foto's niet geplaatst... Kijk naar de Great War Forum... Wil wel hier posten...
Naar boven
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 02 Nov 2008 20:58    Onderwerp: Reageer met quote

Wijtschate @ 02 Nov 2008 20:07 schreef:
Krijg mijn foto's niet geplaatst... Kijk naar de Great War Forum... Wil wel hier posten...

eventueel een kinkje naar de pagina op "Great war forum" Laughing

Anders is er ergens een topic hoe je foto's kunt plaatsen en genoeg mensen die je daar bij willen helpen Wink

http://www.ahwk.fr
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 02 Nov 2008 21:00    Onderwerp: Reageer met quote

http://1914-1918.invisionzone.com/forums/index.php?showtopic=109298&hl=miner
Naar boven
Piron

BerichtGeplaatst: 02 Nov 2008 21:42    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien dat dit beter werkt. Foto van het great war forum.
Naar boven
Piron

BerichtGeplaatst: 02 Nov 2008 21:45    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vind het eerlijk gezegd nogal een 'mager' beeld. Helemaal niet sprekend. Er schijnt niets door van alle harde arbeid, ontberingen, gevaren,... waar de 'miners' aan bloot stonden.
Naar boven
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 02 Nov 2008 21:52    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,
Graafden die clay-kickers niet veelal in een half liggende houding?
Groeten.Philippe
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
schiptje

BerichtGeplaatst: 02 Nov 2008 22:00    Onderwerp: Reageer met quote

Tunellers wel, miners niet, Philippe?? speechless
Naar boven
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 02 Nov 2008 22:09    Onderwerp: Reageer met quote

Oeps!Hou me teveel bezig met de fransen en die hebben het enkel over"sapeurs".
Wat is het verschil eigenlijk tussen de twee benamingen?
Groeten.Philippe
Naar boven
Regulus 1

BerichtGeplaatst: 02 Nov 2008 22:11    Onderwerp: Reageer met quote

Meer foto's hier :

http://1914-1918.invisionzone.com/forums/index.php?showtopic=109298
schiptje

BerichtGeplaatst: 02 Nov 2008 22:27    Onderwerp: Reageer met quote

Helaba, Regulus, mijn link gepikt!! Sad
Philippe, het was een grapje...
Omdat ik eigenlijk vind dat "the tuneller" misschien beter gekozen was dan the miner. Maar met de illustratie aan de DOP, de naam "the Miner" te geven, verwijst men natuurlijk rechtstreeks naar de mijnen in de buurt gemaakt door de tunnellers. Zo begrijp ik het toch. En dan is het wel de goede naamkeuze.
Tunnellers is naar mijn idee de enige "officiele" legerbenaming voor de manschappen van de RE Tunnelling Companies.
Meestal "miners" (mijnwerkers) door het leger aangeworven. Of heb ik dit verkeerd voor?
Zie ook;
http://www.rnews.be/nl/regio/wvl-8950/nieuw-kunstwerk--the-miner--graaft-in-lokale-geschiedenis/Article-1184683226347-1194469031782.html
Naar boven
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 02 Nov 2008 22:33    Onderwerp: Reageer met quote

Dacht ik dus ook.
Maar waarom dan niet een beeld laten maken in die echt typische houding
met het al even typische gereedschap?Zou zeker veel meer tot de verbeelding van de toerist spreken dan het huidige banale mannetje.
Groeten.Philippe
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 02 Nov 2008 22:36    Onderwerp: Reageer met quote

Praktisch misschien moeilijk haalbaar voor de man die het maakte?? KWestie dat er dan een wand en zo moest zijn?
Het zou misschien een nog raarder zicht zijn geweest; een man die aan het clay-kicken is, in de typische liggende houding, tegen niets...?
Naar boven
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 02 Nov 2008 22:39    Onderwerp: Reageer met quote

Het zou de nieuwsgierigheid van de kijker aanwakkeren en de gidsen zouden er een boeiend verhaal over kwijt kunnen.
Trouwens,het mannetje van nu zit toch ook wat in het ijle te hakken.Phil.
Naar boven
Regulus 1

BerichtGeplaatst: 02 Nov 2008 22:46    Onderwerp: Reageer met quote

Oops ! Zie het nu zelf pas ! Embarassed

schiptje @ 02 Nov 2008 22:27 schreef:
Helaba, Regulus, mijn link gepikt!! Sad
Philippe, het was een grapje...
Omdat ik eigenlijk vind dat "the tuneller" misschien beter gekozen was dan the miner. Maar met de illustratie aan de DOP, de naam "the Miner" te geven, verwijst men natuurlijk rechtstreeks naar de mijnen in de buurt gemaakt door de tunnellers. Zo begrijp ik het toch. En dan is het wel de goede naamkeuze.
Tunnellers is naar mijn idee de enige "officiele" legerbenaming voor de manschappen van de RE Tunnelling Companies.
Meestal "miners" (mijnwerkers) door het leger aangeworven. Of heb ik dit verkeerd voor?
Zie ook;
http://www.rnews.be/nl/regio/wvl-8950/nieuw-kunstwerk--the-miner--graaft-in-lokale-geschiedenis/Article-1184683226347-1194469031782.html

schiptje

BerichtGeplaatst: 02 Nov 2008 22:50    Onderwerp: Reageer met quote

Klopt. Ik weet het niet, maar misschien staat er meer uitleg op de infoborden hierover? Ik vind ook jammer dat er niet gewoon een kaars en een kooitje met een vogeltje bij staan. Zou ook al meer gezegd hebben en de aandacht getrokken.

Maar misschien vertelt een gids over 150 jaar, als de stilte rondom 14-18 terug is gekeerd: "Vroeger waren alle dorpskernen hier, helemaal in kasseien aangelegd. Het was hard werken, kasseien leggen. Dit is een standbeeld voor deze verdwenen ambacht." Zijn die mensen ook eens aan bod! Evil

No hard feelings, Regulus!
Naar boven
Wijtschate

BerichtGeplaatst: 03 Nov 2008 13:06    Onderwerp: Reageer met quote

Blijkbaar hebt U nog nooit een kasseilegger aan het werk gezien... En wat U daar nog bij vertelt is gewoon stom daarbij vergeet je nog iets: het kanariezaad. U stelt de vraag wat er op de infoborden staat... Al de nodige uitleg. De kunstenaar zag trouwens de naam tunneler niet zitten. En banaal : over smaken valt niets te twisten...
Naar boven
Regulus 1

BerichtGeplaatst: 03 Nov 2008 13:09    Onderwerp: Reageer met quote

Mag ik even verzoeken niet persoonlijk te worden ?
Wijtschate

BerichtGeplaatst: 03 Nov 2008 13:23    Onderwerp: Reageer met quote

Regulus, waar slaat de tekst van Schiptje dan op, wat is het verband ???
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 03 Nov 2008 13:27    Onderwerp: Reageer met quote

Werkten de tunnelers met een entrenching tool?
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 03 Nov 2008 13:33    Onderwerp: Reageer met quote

Wijtschate @ 03 Nov 2008 13:23 schreef:
Regulus, waar slaat de tekst van Schiptje dan op, wat is het verband ???

Kaarsen en kooitjes met kanaries werden in de tunnels gebruikt om te kunnen kijken of er voldoende zuurstof aanwezig was om te kunnen overleven. Je zou het kunnen zien als symbolen van de werkzaamheden, net als de typische ruggelingse houden van de diggers. Het beeldje dat er nu staat kan van alles uitbeelden, van alles behalve eigenlijk de tunnelers.

Wijtschate @ 03 Nov 2008 13:06 schreef:
over smaken valt niets te twisten...

Bij een realistisch bedoeld kunstwerk kun je het wel over de mate van het realisme hebben.
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 03 Nov 2008 17:33    Onderwerp: Reageer met quote

Eigenlijk was mijn vraag over de uitleg op de infoborden een retorische vraag... Er staat inderdaad uitleg over de tunellers en de clay-kickers op het infobord. 'k Heb het vandaag nog eens gecontroleerd, alhoewel ik het mij dacht te herinneren. Kwestie van geen rode kaken te moeten krijgen!

Verder verduidelijkt Richard mooi mijn zin over de kaarsen en de kanaries.
Het verhaaltje over de kasseileggers was eigenlijk een grapje. Daarom zette ik Evil Misschien beter Wink gezet? Maar ik maakte wel een grapje doordat ik vrees dat een snelle voorbijganger, niet op de hoogte van geschiedenis, er zich misschien eens andere dingen zou kunnen bij gaan voorstellen. En iemand die bang is begint soms stomme grapjes te vertellen om de spanning te breken. Maar dat is toch beter dan wild om zich heen te beginnen trappen?

Enne, ik heb samen met mijn vader veel kasseien gelegd. Maar dat kan jij uiteraard niet weten. Bij deze dus; ja, ik heb al kasseileggers aan het werk gezien. Maar dan wel met een kasseileggershamer in plaats van een entrenching tool. Wink

Nog eens voor de duidelijkheid, Wijtschate; ik sta volledig achter het concept van de DOP's waarin "The Miner" past. Ik wilde alleen maar een beetje opbouwende kritiek geven, met een grapje met een dubbele bodem ertussen. Sorry daarvoor indien het kwetste! Enne, ik vind het bewonderenswaardig hoe jij met hart en ziel "the miner" blijft verdedigen. Het zit blijkbaar diep!
En als laatste: de kunstenaar kiest uiteraard met recht zelf de titel.
PS: Het is echter nog niet te laat om er een kooitje bij te plaatsen! Wink
Naar boven
Wijtschate

BerichtGeplaatst: 03 Nov 2008 17:58    Onderwerp: Reageer met quote

Toch eigenaardig wat sommigen toch schrijven. Het beeld wordt de 'miner' genoemd. Dat is daardoor heel netjes omschreven waarover het hier gaat. Nooit was het de bedoeling een voorstelling te maken van het graven van een tunnel, hier wordt enkel de persoon, een 'miner' voorgesteld. Hier is dus kooi noch kanarie vandoen. En een kaars ? och here toch. En Richard vertel dan eens wat dat beeld allemaal kan uitbeelden voor degenen die op de sokkel lezen 'the miner'.
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 03 Nov 2008 18:11    Onderwerp: Re: The miner Reageer met quote

Wijtschate:

Wijtschate @ 23 Okt 2008 14:03 schreef:
In Wijtschate wordt op vrijdagavond 31 oktober het beeld onthuld van "the miner". Ieder deelgemeente kreeg al een kunstwerk op het dorpsonthaalpunt (infopunt). Voor Wijtschate viel de keuze op een kunstwerk dat verwijst naar het graven van de tunnels ivm de mijnenslag. Het kunstwerk is van de hand van kunstenaar Jan Dieusaert uit Koksijde (voorheen Wijtschate).

OK, geen probleem...
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 03 Nov 2008 18:44    Onderwerp: Reageer met quote

Wijtschate @ 03 Nov 2008 17:58 schreef:
En Richard vertel dan eens wat dat beeld allemaal kan uitbeelden voor degenen die op de sokkel lezen 'the miner'.

Ik vind alles best Wijtschate. Hoe meer beelden, hoe mooier. En ik heb zeker geen kritiek op het initiatief. Alleen vind ik het beeldje wat minder geslaagd. Kan toch? Persoonlijk vind ik het beeld lijken op een boer van middelbare leeftijd die rustig aan het kijken is waar hij zijn pootaardappeltjes gaat planten.
Naar boven
Wijtschate

BerichtGeplaatst: 03 Nov 2008 18:59    Onderwerp: Reageer met quote

Richard, hier bij ons worden aardappelen gepoot niet geplant---Maar wat een fijne humor. Om te gieren...
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Ieper en de Westhoek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

Ga naar: