Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

POW, tot aan de poort van het kamp en voorbij

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Specifiek Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Paddy

BerichtGeplaatst: 16 Okt 2008 20:13    Onderwerp: POW, tot aan de poort van het kamp en voorbij Reageer met quote

POW, tot aan de poort van het kamp.

Krijgsgevangene, Prisoner of War, Prisonier de Geurre, Kriegsgefangene, de naam zegt het al: tijdens krijgsverrichtingen word je gevangen genomen en houdt je actief leven als militair op.
Tijdens een oorlog kan dit lot je overkomen op verschillende manieren. Je eenheid moet terugtrekken en je bent gekwetst of je kan het tempo niet bijhouden en de “vijand” haalt je in of tijdens een raid wordt je meegesleurd omdat men jou nodig wat vragen wil stellen.
Wie het ook overkomt, ervaart een gevoel van angst, onzekerheid en gefaald te hebben.
Een soldaat die in 1914 krijgsgevangen werd genomen getuigde dat hij dat moment nooit zou vergeten al werd hij 100 jaar. Overwonnen, ontwapend, het vertrek naar het onbekende staan in zijn geheugen gegrift als de meest afschuwelijke gebeurtenis in zijn bestaan.
Bijna iedere krijgsgevangene ondergaat hetzelfde lot, de zakken worden leeggemaakt en onderzocht, tijdens het verhoor probeert men zoveel mogelijk puzzelstukjes uit jou te krijgen. Soms met de belofte van voedsel en drinken, soms met wat oorvijgen maar alleen jou ondervrager weet wanneer het stopt en hoe.
Eens dit stadia voorbij is het wachten in meestal oncomfortabele omstandigheden tot je op transport wordt gesteld naar een kamp. Het transport verloopt meestal in volgepropte goederenwagons en met een trein die nergens voorrang heeft zodat een relatief korte afstand dagen kan duren.
In dit topic had ik dus graag gegevens verzameld over het lot van krijgsgevangenen in het stadia tussen de gevangenneming en de aankomst in het kamp.
Belg, Brit, Frans of Duits het maakt niet uit want allen deelden hetzelfde lot.

De gevangenneming

Het verhoor

Het wachten

Het transport

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"

Laatst aangepast door Paddy op 17 Okt 2008 21:22, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Paddy

BerichtGeplaatst: 17 Okt 2008 9:12    Onderwerp: Reageer met quote

De Vlaamse schrijver Ernest Claes, soldaat bij het 10é Linieregiment werd eind augustus 1914 gevangen genomen in de buurt van Namen. In zijn in 1919 verschenen boek “Namen 1914” schrijft hij het volgende:

“Het is een zo heerlijke prachtige morgen, ik kijk met gelukkige ogen naar het groen, naar de blauwe lucht, naar de ochtendzon, die boven de heuvelen staat. Het is zo mooi, het leven!... Wij hebben pas enkele stappen gedaan, of daar horen we plots roepen: 'Halt! Lefez les maings!' en een ruiter komt in wilde draf dwars door het veld op ons aangerend, een revolver dreigend in de opgeheven vuist. Ik steek mijn rechterarm omhoog, mijn linker kan ik niet bewegen; en de luitenant steekt niets omhoog, daar hij anders zou neertuimelen.
De ruiter houdt vlak voor ons stil, mikt, en ik meen waarachtig dat mijn laatste uur geslagen is.
'Wir sind Verwundeten!' roep ik hem toe, en verbaasd kijkt hij mij aan. Zijn paard schijnt wantrouwig zijn kop naar ons toe te keren.
'Sprichst Deutsch?'
Ik antwoord niet meer, daar de dreigende revolver zakt.
Ik ben krijgsgevangene.

Het is een lange kerel met ruwe trekken, koude harde ogen als van blauw porselein, en een schorre bierstem. Een echte ijzervreter ziet hij eruit, met zijn zware opgekrulde snor, zijn borstelige wenkbrauwen, en hij zit als gegoten op zijn onrustig paard. Terwijl hij even zijn helm oplicht om het zweet van zijn voorhoofd te vegen, zie ik dat hij bijna gans kaal is. Wij zijn op het gras gaan zitten, op de hoge rand van de weg. De man kijkt ons aan met een harde blik.
'Wat betekent die ster op uw kraag?' vraagt hij aan luitenant Mathieu op een bevelende toon.
'Luitenant,' antwoord ik.
'En gij?'
'Piot.'
'Was?.. Pionier?'
'Soldaat!'
'Qu' est-ce qu'il demande, le Boche?' vraagt Mathieu, die heel zijn aplomb schijnt teruggekregen te hebben. En ik herhaal in het Frans wat er gezegd is.
Die lange paloeter op zijn dempig paard boezemt me bijzonder weinig vertrouwen in. Het is zo net een man, dunkt me, om iemand een verraderlijke slag toe te brengen. Hij stelt me enkele vragen, waar de andere Belgen zijn, hoeveel dat we waren, of er nog soldaten in de huizen verscholen zitten en dies meer. Daar ik zijn rang niet ken'noem ik hem de ene keer 'Herr Major', bij een tweede antwoord 'Herr Leutnant' of 'Herr Oberst' en hij schijnt dit zeer welgevallig aan te nemen. Het enige wat ik hem zeg is dat er in de kelder daar nog gewonde soldaten liggen die dringend hulp behoeven.
'Demandez-lui un peu ce qu'il pense des Belges’ vraagt de luitenant, en al vind ik die vraag wel erg dwaas en helemaal nutteloos, stel ik ze toch aan de Pruis.
Hij bekijkt me met een paar nijdige blikken, als een hond die bijten gaat, en antwoordt op barse toon:
'Die Belgier? 's Sind Feiglinge – hintertückische Schweinhunde.'
Ik kijk voor me uit. Het is nogal hard voor twee gekwetste strijders.
‘Qu'est-ce qu'il a dit, le Boche?' vraagt Mathieu, en op treurige toon geef ik hem ten antwoord: ‘il dit que nous sommes des lâches, mon lieutenant.'
De ruiter heeft ondertussen een teken gegeven aan een soldaat, die in een tuin zich te goed doet aan de groene pruimen, en deze komt nu naast ons staan. Het is een goedhartige blonde jongen, die ons verlegen aankijkt, de pruimen uitdeelt die hij in zijn zakken heeft; en ons zijn veldfles laat leegdrinken. Hij spreekt echter geen gebenedijd woord. De paardeman komt terug met een paar andere infanteristen, en aan deze moet ik de kelder wijzen waar de gekwetsten liggen. Een der mannen moet mij ondersteunen, ik ben op. Al geef ik hun de stelligste verzekering dat ze van de gewonden in de kelder niets te vrezen hebben, plaatsen zij zich toch voor de deur van het huisje, schietvaardig, en de ruiter gebiedt hun mij neer te schieten bij het minste onraad. Ik trek de deur van de kelder open. Geen geluid. 'Jongcns komt er maar uit, de Duitsers doen u niets.' Geen antwoord. Ik roep nogmaals, noem mijn naam, en dan komt er eindelijk gerucht in de donkere holte. Ik ga op de dorpel zitten bij de voordeur, en nu komen ze voor de dag. Ze gelijken bijna op geen mensen meer. Als idioten blikken ze naar de Duitse soldaten, die op hen mikken. Strompelend en sukkelend, stinkend van vuiligheid, als verblind door het plotselinge licht, zien ze om zich heen. Ziekendragers komen nader en geven hun water te drinken. Dan vallen ze neer op het gras, sprakeloos. Vier komen er zo naar boven, de hospitaalsoldaten halen er nog twee uit de kelder, al de anderen zijn dood. Een onderofficier geeft hun bevel 'alle wapens die ze bij zich dragen op het gras neer te leggen'. Ze werpen alles op de grond wat ze op zak dragen, een koperen geweerstop, een paar zakmessen, een koord, en een geeft zelfs zijn pijp. De barse ruiter komt terug, ditmaal met een jonge dokter, eveneens te paard. Deze draagt een grote bril met hoornen montuur, een prachtige grijze mantel van zijige stof, en alles aan hem en aan zijn paard is fonkelnieuw. Aan de zadel hangt in een leren huls achter een micaplaatje een landkaart, op zijn borst aan een riempje zijn veldkijker. De soldaten staan eerbiedig ter zijde en de dokter werpt een blik op de gewonden. Dan vraagt hij of er niemand een kaart van de streek in zijn bezit heeft. Niemand, natuurlijk.
Een ziekenwagen komt langs ons gereden met gekwetsten uit onze loopgraaf. Ik herken enkele van mijn makkers, en wij groeten elkander met een stomme treurige hoofdknik. Een tweede wagen houdt stil voor ons, we worden op draagberries gelegd en erin geschoven.”

Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 17 Okt 2008 11:55    Onderwerp: Reageer met quote

Het verhoor

het afwachten

afmarcheren en afvoeren

en tussendoor wat poseren voor de propaganda van de "vijand"

Naar boven
Reiné

BerichtGeplaatst: 17 Okt 2008 15:21    Onderwerp: Reageer met quote

Onderschrift: Duitse krijgsgevangen,.............(maar waar?)

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Reiné

BerichtGeplaatst: 17 Okt 2008 15:40    Onderwerp: Reageer met quote

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Paddy

BerichtGeplaatst: 17 Okt 2008 19:46    Onderwerp: Reageer met quote

Een van de boeken die dit onderwerp aansnijdt is “Het leven van de Vlaamse krijgsgevangenen in Duitsland in de Eerste Wereldoorlog” door Karolien Cool, uitgegeven in 2002 door het Algemeen Rijksarchief te Brussel. Hier verteld de schrijfster ons het volgende:

“Voornamelijk in het begin van de oorlog stond in ieder station een dolle menigte Duitsers. Zij scholden de gevangenen uit voor schweine en moordenaars. Kinderen durfden van op het perron stenen en houten blokken naar hen gooien. Dit maakte op hen allen een geweldige indruk en vergrootte slechts hun moedeloosheid en angst voor de toekomst”
(blz. 21)

“De Duitsers schenen voornamelijk in het begin van de oorlog de Engelse krijgsgevangenen te viseren. Zij konden het niet verkroppen dat Engeland Duitsland de oorlog had verklaard. De Tommies konden bijgevolg op weinig sympathie rekenen bij de Duitse soldaten en werden uitgescholden, soms afgeranseld en kregen zelden of nooit voedsel uitgereikt”
(blz. 21)

Hoe zat het met Duitse soldaten die in het begin van de Eerste wereldoorlog werden krijgsgevangen gemaakt? Op hoeveel sympathie konden zij rekenen?

Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 17 Okt 2008 20:12    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Hoe zat het met Duitse soldaten die in het begin van de Eerste wereldoorlog werden krijgsgevangen gemaakt? Op hoeveel sympathie konden zij rekenen?

Lees het eerste hoodstuk van Barthas maar eens na
hij bewaakt de Duitse Gevangenen in een fort
ergens aan de Spaanse grens ,
ze worden er niet beter op behandeld .

Trouwens de Fransen hebben op dit punt geen al te goede reputatie
ten opzichte van hun gevangen Duitsers en het ging van kwaad tot erger
Noord afrika eerst en dan bijna strafkampen en werkampen in de de industrie /mijn zones van bv
St Etienne bv aan het einde en na de oorlog ,1919-1920
Verschillende van die sadistische Franse kampcomandanten
zijn aangeklaagd op een of ander rood of wit boek maar nooit veroordeeld een ervan was de beruchte Capitaine Blache

die ist ein Begriff geworden !!!

Der Begriff des hungers der schlechten Behandelung der Schwerarbeit bei ungenugendem essen , der Menchenausbeutung, der Ungerechtigkeit .

Wir werden uns noch mit ihm zu beschaftigen haben . In der Sogenannten Deutschen Gegenliste die in 1921 veroffentlicht wurde . stand Blache an der Spitze aller
franzosischen kriegsverbrecher , angeklagt , viele kriegsgefangene durch hunger und schlechte behandelung bewust zugrunde gerichtet zu haben .
Das Ist Blache .
Fur die Tapferen und ehrlichen Franzoscschen Frontoffiziere bedeutet es eine Schmach, dass Blache ihre Uniform uns Orden tragen durfte

uit Ettitghoffer p151 Das Gefesselte Heer .

@+
patrick
Naar boven
Schoeters Dirck

BerichtGeplaatst: 17 Okt 2008 21:05    Onderwerp: Reageer met quote

"Messieurs, avec les prisonniers, soyé humain, mais n'en faites pas": Dat is een frans bevel in augustus 1914.
Ik heb een foto van de manier dat de frans en de engles hun prisonier behandeld.Ik begrijp warom er zijn zoveel die hebben proberen om te ontsnapen.
Der is een monument niet ver van Verdun over de duitse "kamp de Represaille". Die kamp werd gebouw na dat de duitse wist dat hun mens die KG waren werd gebruik als schild op strategishe plaats.
Paddy

BerichtGeplaatst: 17 Okt 2008 22:50    Onderwerp: Reageer met quote

Schoeters Dirck @ 17 Okt 2008 22:05 schreef:
"Messieurs, avec les prisonniers, soyé humain, mais n'en faites pas": Dat is een frans bevel in augustus 1914.
Ik heb een foto van de manier dat de frans en de engles hun prisonier behandeld.Ik begrijp warom er zijn zoveel die hebben proberen om te ontsnapen.
Der is een monument niet ver van Verdun over de duitse "kamp de Represaille". Die kamp werd gebouw na dat de duitse wist dat hun mens die KG waren werd gebruik als schild op strategishe plaats.

Mogen wij die foto's ook zien Dirck Confused Cool

Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 18 Okt 2008 5:04    Onderwerp: Reageer met quote

Camps de represailles-1917-Flabas nabij verdun

foto’s user goofy chicken
zie topic
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?p=117242

Onlangs poste een user recente foto’s van deze onheilsplek
maar kan ze niet terugvinden

@+
Patrick
Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 18 Okt 2008 20:57    Onderwerp: Reageer met quote

Het systeem van de Duitse krijgsgevangenenkampen.

Duitsland was onderverdeeld in 25 Armeekorpsen en zodoende waren er 25 militaire districten. Aan het hoofd van een Armeekorps stond een generaal, die op de Keizer na de hoogste militaire bevoegdheid had. Daardoor droeg hij ook de verantwoordelijkheid over de krijgsgevangenenkampen, die in zijn gebied waren opgericht. Zijn prioriteiten lagen wel in de buurt van het front, zodoende werd hij bijgestaan door een “Inspektion” die zich in de hoofdplaats van ieder district bevond. Deze “Inspektion” was verantwoordelijk voor de huisvesting, voedselbevoorrading, tewerkstelling, post enzovoort van de gevangenen.
De Generaal benoemde een kampcommandant die werd bijgestaan door een hulpofficier, een betaalmeester, enkele onderofficieren, een paar tolken en een postverantwoordelijke. Tevens kreeg de kampcommandant de bevoegdheid over enkele compagnieën Landsturm voor de bewaking van het kamp en de gevangenen.
Dit alles werd overkoepeld door het Ministerie van Krijgsgevangenen, een centraal orgaan in Berlijn. Het zorgde voor de algemene richtlijnen inzake voedselbedeling, behandeling, bewaking en zoveel meer. De kampoverste kreeg wel een grote flexibiliteit waardoor zijn karakter maar vooral zijn houding tegenover de oorlog en de “vijand” een stempel drukte op het dagelijkse leven in het kamp.

Korps Militair District Hoofdplaats
Garde Brandenburg Berlin
I. Ost-Pruissen Königsberg
II. Pommern Stettin
III. Brandenburg Berlin
IV. Sachsen-Anhalt Magdeburg
V. Niederschlesien Posen
VI. Schlesien Breslau
VII. Westfalen Münster
VIII. Rhein Provinz Coblenz
IX. Schleswig-Holstein Altona-Elbe
X. Hannover Hannover
XI. Thüringen & Hessen-Nassau Kassel
XII. Ost-Sachsen Dresden
XIII. Württemberg Stuttgart
XIV. Baden Karlsruhe
XV. Elsass Strassburg
XVI. West-Lothringen Metz
XVII. West-Preussen Danzig
XVIII. Hessen Frankfurt/am/Main
XIX. West-Sachsen Leipzig
XX. Ost-Preussen Allenstein
XXI. Saar Saarbrücken
I BAY. Niederbayern München
II BAY. Unterfranken Würzburg
III BAY. Oberbayern Nürnberg

Een krijgsgevangenen kreeg bij zijn aankomst in het kamp een nummer opgespeld, meestal een witte lap stof met zwarte letters. Het nummer bestond uit 4 componenten, bvb:

XI VII
3.2997

XI= het nummer van het Armeekorps, in dit geval Thüringen & Hessen-Nassau
VII = het zevende kamp uit dit district, met andere woorden Göttingen
3 = het bataljon. Een kamp werd onderverdeeld in bataljons van 24 woonbarakken.
2997 = het individuele nummer van de krijgsgevangene.

Bron: “Het leven van de Vlaamse krijgsgevangenen in Duitsland in de Eerste Wereldoorlog” door Karolien Cool, uitgegeven in 2002 door het Algemeen Rijksarchief te Brussel.

Jozef Bauwens, geboren te Dendermonde op 03/08/1886 overleed te Göttingen op 18/08/1918. Hij werd in augustus 1914 als soldaat van het 10é Linie, gevangen genomen in de buurt van Namen. Heden begraven op de Belgische militaire begraafplaats te Leopoldsburg, graf E-6

Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 19 Okt 2008 3:01    Onderwerp: Reageer met quote

Hierover

Niet te versmaden lectuur van eigen bodem
Bei uns in Deutschland”. Ernest Claes

Over zijn krijgsgevangenschap
Ernest werd ook te Namen krijgsgevangene gemaakt in 14
En kon op een slinkse manier naar zwitserland worden uitgwisseld als verpleger
En zodoende het zware kampleven ontvluchten

voor meer zie topic
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?p=204495#204495
Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 19 Okt 2008 16:47    Onderwerp: Reageer met quote

Een Duitse krijgsgevangene

Aan het werk in een steengroeve

of als straatveger

Ingescheept richting Marokko

Naar boven
Schoeters Dirck

BerichtGeplaatst: 19 Okt 2008 20:29    Onderwerp: Reageer met quote

@Paddy,

Jammer genoeg, heb ik geen digitaal fotos apparaat om een beeld te maaken en om die site te zetten.

Nb; als iemand kan mij nog uitleggen hoe moet jij doen om een foto te zetten. Dank U;
Tandorini

BerichtGeplaatst: 19 Okt 2008 20:34    Onderwerp: Reageer met quote

Gewoon de url van de foto tussen dit zetten: [img][/img]
http://nl.escertico.wikia.com/wiki/Militaria_Wiki
Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 21 Okt 2008 18:54    Onderwerp: Reageer met quote

In totaal werden circa 730 officieren en 40.500 onderofficieren en manschappen van het Belgische leger krijgsgevangen genomen, deze waren voornamelijk te vinden in :

Officieren:
Altenau i/ Harz: (in) 1918 103
Eutin (Holstein): (in 1918) 116
Maagdenburg: (in december 1917) 150

Onderofficieren & manschappen:
Soltau:
In 1915 circa 17.000
In 1918 circa 14.500
Parchim:
In 1916 circa 6.000
In 1918 circa 2.400
Altengrabow:
In juli 1915 circa 2.150
Eind 1918 circa 10.700
Göttingen:
In juli 1915 circa 1.125
In maart 1917 circa 2.300 en meestal Vlamingen
Güstrow:
In juli 1915 circa 1.800
Eind 1918 circa 1.400
Giessen:
Hier draaide het aantal over gans de periode rond de 900 Belgische gevangenen.

Bron: “Het leven van de Vlaamse krijgsgevangenen in Duitsland in de Eerste Wereldoorlog” door Karolien Cool, uitgegeven in 2002 door het Algemeen Rijksarchief te Brussel.

Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 21 Okt 2008 19:02    Onderwerp: Reageer met quote

Soltau

Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 29 Okt 2008 20:29    Onderwerp: Reageer met quote

Op de Duitse krijgsgevangenkampen werd toezicht gehouden door neutrale commissies. Deze konden de kampen bezoeken en erop toezien dat Duitsland zich hield aan de humanitaire voorschriften en of de Conventies van Den Haag werden gerespecteerd.
Werden geallieerde kampen ook bezocht met dit doel? En werd er dan ook een schertsbedoening van gemaakt?

Niet alleen de rapporten van deze commissies maar ook de prentkaarten die toen in omloop waren laten een beeld na dat het kamp een “gelukkige familie “was .

Uit een reeks van 5 prentkaarten, allen vanuit Hameln door Victor Brasseur naar Mademoiselle Rose Van Broeckhoven gestuurd in 1917

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 20 Nov 2008 11:16    Onderwerp: Reageer met quote

Behandeling gewonde soldaten in Duitsland:

http://edu.archive.scotsman.com/article.cfm?id=TSC/1915/06/04/Ar00908&keywords=canadian%20prisoners%20war%20german&match=allWords

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 17 Feb 2009 22:01    Onderwerp: Reageer met quote

lijst van de Duitse gevangeniskampen in Frankrijk
kwestie die niet te verliezen (heb diep moeten zoeken)

Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 17 Feb 2009 22:11    Onderwerp: Reageer met quote

les prisonniers de la citadelle de Blaye (33)

Foto Xavier
Naar boven
de_jerre

BerichtGeplaatst: 17 Apr 2009 16:45    Onderwerp: Reageer met quote

ik ben opzoek naar het dossier van mijn overgrootvader, carolus walschaerts, waarvan ik nu zeker weet dat hij geen soldaat was maar een gedeporteerde naar soltau.

hoe kan ik zijn dossier in soltau opvragen?
heeft iemand hier een adres of een e-mailadres van?

op voorhand bedankt!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paddy

BerichtGeplaatst: 02 Sep 2009 11:35    Onderwerp: Reageer met quote

Map of the main prison camps in Germany and Austria (1920)
Author: Pope-Hennessy, Una Birch, 1876-

http://www.archive.org/details/mapofmainprisonc00poperich

De kaart:
http://users.pandora.be/ABL1914/POW.jpg

Naar boven
lieven guffens

BerichtGeplaatst: 04 Sep 2009 13:48    Onderwerp: Reageer met quote

Paddy,
Kon men vrijkomen uit krijgsgevangenschap ?
Zo weet ik uit het dossier van een dokter waarmee mijn grootvader heeft samengewerkt en na de oorlog goed bevriend is gebleven, dat hij eveneens op 23.8.1914 te Namen krijgsgevangen werd genomen en naar Duitsland gevoerd. In januari 1916 echter keerde hij terug naar het Belgische leger en was hij dan werkzaam in het militaire hospitaal van Calais. In maart 1916 ging hij dan over naar het 12e LR aan het front.
Ik veronderstel dat duur van krijgsgevangenschap voor (onder)officieren (hij was beroeps) beperkt was ? Of heb ik het mis ?

L. Guffens, Opwijk.
Naar boven
A. de Koster

BerichtGeplaatst: 04 Sep 2009 13:54    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk eerder dat hij één van de gelukkige was die werd uitgewisseld. Normaal maakte het niet uit of je vrijwilliger was of beroeps. Je kwam normaal gezien niet vrij.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paddy

BerichtGeplaatst: 04 Sep 2009 14:41    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Lieven,
Zoals A. de Koster hierboven reeds zei "krijgsgevangene was men tot het einde van de oorlog" maar ...

In een ander topic vond ik:
1915 werd er een Duits-Frans akkoord gesloten
zo moet er ook een akkoord geweest zijn betreffende gevangene
Ziekenhuispersoneel of verplegers
Want Ernest Claes heeft daar gebruik van gemaakt om langs zwitserland
naar Frankrijk te worden uitgewiseld (
hij gebruikte daarvoor de rode kruis band die hem tijdens zijn gevangenname periekelen rondom Namen (1914)
door omstandigheden over z'n mouw werd geschoven .
Hij was namelijk geen verpleger

lees de beide romans
Namen en Bei uns in Deutschland van Ernest Claes
puike lektuur

@+
Patrick
http://www.forumeerstewereldoorlog.be/viewtopic.php?p=179308#179308

Aangevuld:
Op 15 mei 1915 werd er een Duits-Frans akkoord gesloten waarbij krijgsgevangenen zouden worden uitgewisseld. Het gaat hem vooral om zieke & oudere (+45 jaar Mad Mad ) gevangenen die minstens 18 maand "zitten". Ook werd er in dit akkoord gepraat over Belgische POW's die ŕ ratio van 1 Belg tegenover 10 Fransen zouden worden uitgewisseld. "jusqu'ŕ épuisement du nombre des prisonniers de geurre allemands capturés par le troupes belges (Art. 17 §2 van dit akkoord)
Bron: JMO 1918, Tome II, blz 340.
http://www.forumeerstewereldoorlog.be/viewtopic.php?p=179232#179232

Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 04 Sep 2009 17:39    Onderwerp: Reageer met quote

Paddy @ 17 Okt 2008 20:46 schreef:
(knip

“De Duitsers schenen voornamelijk in het begin van de oorlog de Engelse krijgsgevangenen te viseren. Zij konden het niet verkroppen dat Engeland Duitsland de oorlog had verklaard. De Tommies konden bijgevolg op weinig sympathie rekenen bij de Duitse soldaten en werden uitgescholden, soms afgeranseld en kregen zelden of nooit voedsel uitgereikt”
(blz. 21)

knip

Uit: 13 days, the chronicle of an escape from a German prison (1918) van John Alan Lyde Caunter, 1st Bn. The Glouchestershire Regiment, een Britse officier die op 31 oktober 1914 werd gevangengenomen te Geluvelt:

I saw
a British soldier, with a shrapnel wound in
the back, made to carry a heavy German
pack which bumped up and down on the
open wound. This fact was remarked upon
by a German private soldier, who, more
humane than the rest, protested against
this treatment. But the Unter-Offizier
would not alter his order and the wounded
man had to carry his burden for seven
miles or more.

When asked for water at Aix-la-Chappelle
railway station, by prisoners who had
hardly had a drop to drink for two days,
and scarcely a scrap of food to eat, I heard
the Red Cross " Ladies " ! reply—" For
an " Englander " ? Nein ! "

At Cologne station I saw the brute beasts
of German officials haul three or four of
the most miserable British private soldiers
they could find, out of the cattle trucks and
place them on the platform to be baited
by the populace, comprised largely of women.
There were German officers on the platform,
so there was no excuse ; it could have been
stopped instantly by them.

http://www.archive.org/details/13dayschronicleo00caun

Naar boven
lieven guffens

BerichtGeplaatst: 04 Sep 2009 18:50    Onderwerp: Reageer met quote

OK, Paddy, bedankt.
Komt daarbij misschien ook nog dat medisch personeel gemakkelijk in aanmerking kwam voor uitwisseling ivm hun neutraliteit ?
Ik ga zeker de Claes-lectuur eens doornemen.
Lieven.
Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 05 Sep 2009 20:38    Onderwerp: Reageer met quote

Cijfers over Britse krijgsgevangenen in Turkije volgens het officiële "Report on the Treatment of British Prisoners of War in Turkey,", aan het Britse “Parliament“ overhandigd in november 1918.

Het verhaal van een Britse officier, gevangen genomen tijdens de strijd op Gallipoli, over zijn verblijf in Turkije als krijgsgevangene:
A prisoner in Turkey (1920), Author: John Still
http://www.archive.org/details/prisonerinturkey00stiluoft

Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 27 Sep 2009 16:53    Onderwerp: Reageer met quote

Een Duitse kaart met krijgsgevangenen. Helaas staat er niet op uit welk kamp:

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 27 Sep 2009 18:42    Onderwerp: Reageer met quote

Belangrijk om in dit topic te vermelden
Is dat het infame gazette des ardennes
Een oorlogskrant uitgegeven in Charleville Mezieres
Vanaf 5 April 1915 telkenmale een lijst publiceeerde
Met de gevangengenomen Franse krijgsgevangenen .
En het kamp waar ze zich in Duitsland bevonden .

Deze kranten zijn door een project van
de Universiteits Bibliotheek van Heidelberg
Online te raadplegen ,iets wat onze Franse forum vrienden in hun
Opzoekingen veel doen .
http://www.ub.uni-heidelberg.de/helios/digi/feldzeitungen.html

@+
Patrick
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 27 Sep 2009 20:48    Onderwerp: Reageer met quote

Patrick Mestdag @ 27 Sep 2009 19:42 schreef:
Belangrijk om in dit topic te vermelden
Is dat het infame gazette des ardennes
Een oorlogskrant uitgegeven in Charleville Mezieres
Vanaf 5 April 1915 telkenmale een lijst publiceeerde
Met de gevangengenomen Franse krijgsgevangenen .
En het kamp waar ze zich in Duitsland bevonden .

Deze kranten zijn door een project van
de Universiteits Bibliotheek van Heidelberg
Online te raadplegen ,iets wat onze Franse forum vrienden in hun
Opzoekingen veel doen .
http://www.ub.uni-heidelberg.de/helios/digi/feldzeitungen.html

@+
Patrick

Interessante bron. Maar zo te zien is bovenstaande briefkaart al van 1914, dus voordat de "Gazette des Ardennes" begon.

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 05 Jan 2010 21:13    Onderwerp: Reageer met quote

Nog een typisch krijgsgevangenen portret. Een opgehangen achtergrond, opgeblonken uniformen, zure gezichten en censuur ...

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 21 Nov 2010 20:58    Onderwerp: Reageer met quote

Dit topic kan hier ook wel bij:
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=14220

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 21 Nov 2010 21:04    Onderwerp: Reageer met quote

Map of Main Prison of War Camps Germany 1914-1918

Voorbeeld:

De rest op:
http://www.scribd.com/doc/42374545/Map-of-Main-Prison-of-War-Camps-Germany-1914-1918

Naar boven
Scorpion

BerichtGeplaatst: 28 Mei 2015 21:40    Onderwerp: Reageer met quote

Paddy @ 18 Okt 2008 20:57 schreef:
Het systeem van de Duitse krijgsgevangenenkampen.

Duitsland was onderverdeeld in 25 Armeekorpsen en zodoende waren er 25 militaire districten. Aan het hoofd van een Armeekorps stond een generaal, die op de Keizer na de hoogste militaire bevoegdheid had. Daardoor droeg hij ook de verantwoordelijkheid over de krijgsgevangenenkampen, die in zijn gebied waren opgericht. Zijn prioriteiten lagen wel in de buurt van het front, zodoende werd hij bijgestaan door een “Inspektion” die zich in de hoofdplaats van ieder district bevond. Deze “Inspektion” was verantwoordelijk voor de huisvesting, voedselbevoorrading, tewerkstelling, post enzovoort van de gevangenen.
De Generaal benoemde een kampcommandant die werd bijgestaan door een hulpofficier, een betaalmeester, enkele onderofficieren, een paar tolken en een postverantwoordelijke. Tevens kreeg de kampcommandant de bevoegdheid over enkele compagnieën Landsturm voor de bewaking van het kamp en de gevangenen.
Dit alles werd overkoepeld door het Ministerie van Krijgsgevangenen, een centraal orgaan in Berlijn. Het zorgde voor de algemene richtlijnen inzake voedselbedeling, behandeling, bewaking en zoveel meer. De kampoverste kreeg wel een grote flexibiliteit waardoor zijn karakter maar vooral zijn houding tegenover de oorlog en de “vijand” een stempel drukte op het dagelijkse leven in het kamp.

Korps Militair District Hoofdplaats
Garde Brandenburg Berlin
I. Ost-Pruissen Königsberg
II. Pommern Stettin
III. Brandenburg Berlin
IV. Sachsen-Anhalt Magdeburg
V. Niederschlesien Posen
VI. Schlesien Breslau
VII. Westfalen Münster
VIII. Rhein Provinz Coblenz
IX. Schleswig-Holstein Altona-Elbe
X. Hannover Hannover
XI. Thüringen & Hessen-Nassau Kassel
XII. Ost-Sachsen Dresden
XIII. Württemberg Stuttgart
XIV. Baden Karlsruhe
XV. Elsass Strassburg
XVI. West-Lothringen Metz
XVII. West-Preussen Danzig
XVIII. Hessen Frankfurt/am/Main
XIX. West-Sachsen Leipzig
XX. Ost-Preussen Allenstein
XXI. Saar Saarbrücken
I BAY. Niederbayern München
II BAY. Unterfranken Würzburg
III BAY. Oberbayern Nürnberg

Een krijgsgevangenen kreeg bij zijn aankomst in het kamp een nummer opgespeld, meestal een witte lap stof met zwarte letters. Het nummer bestond uit 4 componenten, bvb:

XI VII
3.2997

XI= het nummer van het Armeekorps, in dit geval Thüringen & Hessen-Nassau
VII = het zevende kamp uit dit district, met andere woorden Göttingen
3 = het bataljon. Een kamp werd onderverdeeld in bataljons van 24 woonbarakken.
2997 = het individuele nummer van de krijgsgevangene.

Jozef Bauwens, geboren te Dendermonde op 03/08/1886 overleed te Göttingen op 18/08/1918. Hij werd in augustus 1914 als soldaat van het 10é Linie, gevangen genomen in de buurt van Namen. Heden begraven op de Belgische militaire begraafplaats te Leopoldsburg, graf E-6

Paddy,
Ik had hier nog een vraagje. Een dorpsgenoot draagt eveneens die witte lap met XI nummer District.... VII = Göttingen. Maar als ik de kaarten bekijk van de militaire districten ligt Göttingen in het Xde district. Wat zou de reden zijn van dit verschil?
groeten,
Jef
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
AOK4

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2015 6:11    Onderwerp: Reageer met quote

Göttingen is inderdaad een raar geval.
Er waren verschillende eenheden van het XI. Armeekorps gekazerneerd in Göttingen, maar de stad zelf behoorde tot het X. Armeekorps.

Ik heb me daar zelf ook al eens het hoofd over gebroken (maar weet niet meer of ik dan een antwoord heb gevonden). Ik ga eens zien of ik iets terugvind.
Naar boven
Scorpion

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2015 9:39    Onderwerp: Reageer met quote

Aub Jan en dank voor uw reactie.
Ik wil de studie van Karolien Cool niet in twijfel trekken, misschien is er een logische verklaring? Ben bezig het dagboek van een dorpsgenoot dat het daglicht nog niet zag ....
nogmaals dank,
Jef
Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2015 10:19    Onderwerp: Reageer met quote

Zoals ik zei, is Göttingen heel bizar: officieel behoorde het gebied tot het X. Armeekorps (Niedersachsen), maar de eenheden die ook voor de oorlog al in de stad gekazerneerd waren, behoorden tot het XI. Armeekorps (dat o.m. Kurhessen en Thüringen omvatte).

Vandaar dat ook het Kriegsgefangenlager tot het XI. Korpsbezirk hoorde. Zie ook: http://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_Kriegsgefangenenlager_in_Deutschland_1914%E2%80%931918

Jan
Naar boven
Scorpion

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2015 22:03    Onderwerp: Reageer met quote

Dank U, Jan.
Jef
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Specifiek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: