Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Zwitserland

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het front Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 24 Sep 2008 16:57    Onderwerp: Zwitserland Reageer met quote

Hallo

De frontlinie liep vanaf de Belgische kust, rond Ieper richting Frankrijk die daar nog eens groot gebied door kruiste richting Zwitserland. Om bij de grens van Zwitserland te eindigen. Ik vind weinig terug van de oorlog bij Zwitserland. Welke slagen gebeurde er allemaal bij het neutrale land? Werd het land aangevallen? Of werden er andere gebeurtenissen in Zwisterland geplant zoals vluchtelingen, vliegtuigen die over staken en noem maar op? Wat deden de inwoners van Zwitserland? Bovendien word het nog eens omring door landen die oorlog voeren. Met name Frankrijk en Italië vs Duitsland en Oostenrijk-Hongarije.

Klinkt gewoon vreemd dat plots bij de grens stuk oorlog bevind en een stuk "vrede". Net of het daar plots eindigde.

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men

FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
wvanrosm

BerichtGeplaatst: 24 Sep 2008 18:26    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.geschichte-schweiz.ch/erster-weltkrieg-1914-1918.html

Misschien dat daar iets voor je in staat Sniper. Weliswaar in het Duits, maar dat is voor jou als Wiki-redacteur natuurlijk gesneden koek.

mvg, Wim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 24 Sep 2008 19:13    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt, ga ik morgen of dit weekend eens vertalen. Smile

FHSW Wikia
Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 28 Sep 2008 12:05    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb al een paar dingen. Zwisterland was toen Neutraal. Dit betekend dus dat het land niet aangevallen mocht worden. Heel veel landen hielden zich aan deze regel. Maar toch viel er een neutrale land, met name België. Door Duitsland om zo Frankrijk in een wurggreep aan te kunnen vallen (Schlieffenplan). Maar waarom werd Zwisterland niet aangevallen door Duitstland en Oostenrijk-Hongarije om zo Franrkijk en Italië in een wurggreep te kunnen aanvallen? Deze reden heb ik reeds gevonden.
  • De strijdende machten hebben geen directe oorlogsdoelen in Zwitserland.
  • Zwitserland beschikt geen economie bruikbare grondstof of voorraden die de oorlog zou kunnen helpen. Met name Olie.
  • Zwisterland was neutraal en ging geen enkel land steunen.
  • Zwitserland had een moeilijke terrein. Met name bergen.
  • Zwisterland is een doorvoerland en was niet van groot belang.
  • Zwisterland was neutraal, maar beschikte reeds over een groot leger.

Klopt dit?

FHSW Wikia
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 28 Sep 2008 17:43    Onderwerp: Reageer met quote

sniper, nog een belangrijke reden waarom zwitserland in WOI en WOII niet aangevallen werd : het diplomatieke...langsom zwitserland konden steeds allerlei zaken geregeld worden...zoals bijvoorbeeld de uitwisseling van zwaar gewonde krijgsgevangenen...waar dan ook nog eens een rol speelde dat het rode kruis zijn hoofdzetel in zwitserland had...
pascal
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 28 Sep 2008 17:46    Onderwerp: Reageer met quote

derwisj @ 28 Sep 2008 18:43 schreef:
sniper, nog een belangrijke reden waarom zwitserland in WOI en WOII niet aangevallen werd : het diplomatieke...langsom zwitserland konden steeds allerlei zaken geregeld worden...zoals bijvoorbeeld de uitwisseling van zwaar gewonde krijgsgevangenen...waar dan ook nog eens een rol speelde dat het rode kruis zijn hoofdzetel in zwitserland had...
pascal

ja ja, toen ik aan het vertalen was, heb ik dit ook gezien. Men heeft een akkoord gesloten om vanaf 1916 alle gewonde soldaten van beide partijen naar Zwitserland te sturen om daar te genezen... Door dit, daalde de voedsel in Zwitserland tot 40%. Zo ontstonden er ook relletjes tussen de bevolking. Ook werd Zwitserland slachtoffer van steenkool gebrek. Hierdoor ging men over naar elektriciteit die opgewekt werd met water. Treinen gingen over naar elektriciteit.

FHSW Wikia
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 28 Sep 2008 17:53    Onderwerp: Reageer met quote

De grens van Duitsland met Frankrijk na 1871 eindigde ten Zuiden van het nu Franse Pfetterhouse. Het douanekantoor staat er nog. Er waren voor 1914 Franse en Duitse plannen om Zwitserland in de oorlog te betrekken, maar die zijn nooit uitgevoerd.

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Nomansland

BerichtGeplaatst: 03 Okt 2008 14:46    Onderwerp: Reageer met quote

Maar hoe zat het nu met het daadwerkelijke einde van de frontlinie? Hield die zomaar bij de zwitserse grens ineens op?
Or are you ready to go?
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 03 Okt 2008 22:00    Onderwerp: Reageer met quote

Nomansland @ 03 Okt 2008 15:46 schreef:
Maar hoe zat het nu met het daadwerkelijke einde van de frontlinie? Hield die zomaar bij de zwitserse grens ineens op?

Inderdaad. Het Zuidelijk einde van het Westfront eindigde bij de Zwitserse grens, in de buurt van Pfetterhouse, en hield daar ineens op. Daar is ook niet al te veel gevochten, maar de partijen hebben daar 4 jaar lang ingegraven gezeten. Raar maar waar.

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
prins

BerichtGeplaatst: 16 Dec 2008 18:43    Onderwerp: Reageer met quote

In mijn lijst soldaten kom ik ineens dit tegen:
Joseph Jobchen, Interné Belge, N° 47, Colonie Pénitentiaire, Witz Wil, Berne, Suisse.

Hoe zou die daar verzeild zijn geraakt?
Naar boven
vlim

BerichtGeplaatst: 16 Dec 2008 18:58    Onderwerp: Reageer met quote

Niet alleen de gewonden, maar ook de (illegale) handel ging via Zwitserland. Bedrijven in rivaliserende landen waren niet te beroerd om via Zwitserland aan de tegenpartij te leveren. Een beetje zoals men ook in Nederland deed Smile
Naar boven
ieper

BerichtGeplaatst: 15 Sep 2011 21:08    Onderwerp: Reageer met quote

Dacht er ook aan dit onderwerp, na wat zoeken.... kwam ik hier uit.

Zijn er ook foto`s van? van de kust in belgie heb ik ze wel eens gezien, maar nooit van de zwitserse kant.
Scorpion

BerichtGeplaatst: 15 Sep 2011 21:28    Onderwerp: Reageer met quote

Er bestaan inderdaad foto's van, het front eindigt plots op rijen prikkeldraad. Erachter staan Zwitserse sodaten, die de grens in de gaten houden. Hoe het zat met artilleriebombardementen.... ik vraag me soms af of er nooit een eitje langs de andere kant neergekomen is .
groeten,
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Benighted

BerichtGeplaatst: 16 Sep 2011 11:42    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb alvast weet van één Belgische soldaat die in Zwitserland gesneuveld is. Hij stierf in het ziekenhuis "Clinique des Dalles" te Lausanne tgv longtuberculose. Hij staat ook op het Frans-Belgisch monument te Lausanne.

Hij stierf dus wel niet in (vuur)gevechten, maar wat hij daar gewoon deed weet ik tot op heden niet. Het gaat om Brands Jan Baptist, 8e linie.
ieper

BerichtGeplaatst: 16 Sep 2011 13:19    Onderwerp: Reageer met quote

? een Belg die in Zwitserland is gestorven?
Het front(einde) lag toch in Frankrijk, ook een eerdere post gaf een Belg aan die daar (gelegerd) was?

Hebben die in een dronken bui over het lijntje gestapt en in de kraag gevat o.i.d.

Beiden krijgsgevangenen soms? (Colonie Pénitentiaire) is toch een kamp met gevangenen in een neutraal land.

ff opgezocht naar vertaling "Colonie Pénitentiaire" = tuchtschool, strafkolonie, rijksgesticht voor observatie en opvoeding, inrichting voor buitengewone behandeling
marty

BerichtGeplaatst: 16 Sep 2011 16:03    Onderwerp: Reageer met quote

Als je te Lausanne langs de Quai d'Ouchy wandelt op weg naar het Musée Olympique, kom je eerst dit beeld tegen, infoborden bevinden zich aan de Lac-zijde.
(foto's helaas niet van goede kwaliteit).
Altijd een leuke verrassing als je iets van '1914-1918' ontdekt waar je het eigenlijk niet verwacht Smile .

Uploaded with ImageShack.us
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 17 Sep 2011 19:10    Onderwerp: Reageer met quote

Betreffende die soldaat die in zwitserland gesneuveld is : ik heb eens ergens gelezen dat er tijdens de oorlog uiwisselingen gebeurden van krijgsgevangenen die te zwaar gewond waren om nog van enig nut te zijn om in het leger te dienen, en die uitwisselingen liepen via zwitserland...misschien is zo een soldaat ziek geworden tijdens het transport en "gesneuveld" in zwitserland?
pascal
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het front Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: