Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Honger Een geschiedenis van de Eerste Wereldoorlog

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boekennieuws - Vers van de pers - Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 10 Sep 2008 7:23    Onderwerp: Honger Een geschiedenis van de Eerste Wereldoorlog Reageer met quote

Honger
Een geschiedenis van de Eerste Wereldoorlog

Vanaf 07-10-2008 in uw boekhandel!

- Wereldoorlog I was het bloedigste en ingrijpendste conflict dat ooit is uitgevochten op Europese bodem.
- Even uitzichtloos als het conflict zelf was de dagelijkse strijd van burgers en soldaten om voedsel; honger en de zoektocht naar eten maakten van de oorlog ook los van het geweld een dagelijkse strijd op leven en dood.
- Een uitzonderlijke, alternatieve en menselijke kijk op het leven tijdens Wereldoorlog I, in de beste traditie van Frank Westerman. Niet alleen beschrijft Rick Blom aan de hand van dagboeken en getuigenissen de dagelijkse struggle for life, hij reisde ook zelf naar de plekken die de oorlog maakten tot wat hij was. Zo ondervond hij aan den lijve hoe de omstandigheden in de loopgraven moeten zijn geweest, door daar te verblijven.
- Met unieke recepten uit de veldkeukens van de soldaten en van de gewone burgers in die tijd

» Technische gegevens

ISBN : 978-90-209-8050-9
Verkoopprijs : 18,95 EUR
NUR-code : 688 | Vaderlandse geschiedenis
Vanaf 07-10-2008 in uw boekhandel! *
Formaat : 140 x 210
Product : boek
Afwerking : Paperback
Druk : 1
Aantal pagina's : 240
Uitgave : Uitgeverij Lannoo

* Gelieve er rekening mee te houden dat het soms enkele dagen duurt voor een titel effectief in de winkelrekken ligt.

» Over de auteur

Rick Blom
Rick Blom is historicus en journalist. Hij woont en werkt in Amsterdam.

www.lannoo.com

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
YvanP

BerichtGeplaatst: 02 Okt 2008 11:39    Onderwerp: Reageer met quote

Wat een uitspraak: "Wereldoorlog I was het bloedigste en ingrijpendste conflict dat ooit is uitgevochten op Europese bodem"

Of hoe een uispraak wordt gemaakt om een boek wat meer gewicht te geven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 15 Okt 2008 10:36    Onderwerp: Reageer met quote

Belangrijker is dat ik het boek voor de verloting van Lannoo gekregen heb!
Ik ga het vandaag in orde maken.
Het boek ziet er goed uit en zal veel mensen een plezier doen!
Met name:
"Met unieke recepten uit de veldkeukens van de soldaten en van de gewone burgers in die tijd"

Naar boven
YvanP

BerichtGeplaatst: 15 Okt 2008 10:49    Onderwerp: Reageer met quote

Heb er iets van gelezen in een artikel. De soldaten werden toen erg creatief om hun honger te stillen met hetgeen voorradig was; Waardoor ze nieuwe gerechten uitvonden zoals ui gevuld met bruine suiker.
Klinkt vreemd als combinatie maar moet wel lekker (geweest) zijn.
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 15 Okt 2008 11:01    Onderwerp: Reageer met quote

Zie ook:
http://www.wo1.be/ned/evenementen/erbij/2008/oktober/ieper0310/body1.htm

en:

Ieper - Los van het geweld was de Eerste Wereldoorlog ook een dagelijkse strijd om voedsel, zowel voor de soldaten als voor de burgers. Dat schrijft de Nederlandse journalist en historicus Rick Blom in zijn nieuw boek ‘Honger’. Hij sprak met oorlogsveteranen en kwam ook naar de Westhoek voor zijn onderzoek. Resultaat is een origineel boek over de zoektocht naar eten, op leven en dood.

*

Boek ‘Honger’ vertelt over dagelijkse strijd om voedsel tijdens WOI in de Westhoek

http://www.rnews.be/nl/regio/wvl-8920/overzicht/1184683200508-1194436142160.html
Onmenselijk wreed, zo was de Eerste Wereldoorlog. Door het vele geweld, maar ook door de lege maag waarmee de uitgehongerde soldaten ten strijde trokken. De bevoorrading van de troepen verliep slecht zodat ze telkens uitkeken naar etenstijd. “Stel je voor: je staat in een loopgraaf tot je heupen in de modder, het regent en één of andere gek met een geweer die op je schiet. Je hebt 24 uur niet gegeten en dan krijg je een eenvoudig meelsoepje en dan moet je nog dagenlang door”, zegt Rick Blom, auteur van het boek ‘Honger’. Soep of ander voedsel was heel belangrijk voor het moreel van de soldaten. Het tekort aan eten was cruciaal en bepaalde sommige veldslagen.

Het boek is doorspekt met originele recepten uit de veldkeukens. Die tonen hoe je met weinig middelen toch een voedzame maaltijd kon maken. De auteur dook ook drie nachten in de loopgraven van Bayernwald tussen Kemmel en Ieper. Hij leefde als een Duitse soldaat van destijds op een rantsoen van 900 calorieën per dag. ‘Honger of Een Geschiedenis van de Eerste Wereldoorlog’ is uitgegeven bij Lannoo in Tielt.

Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 16 Okt 2008 16:18    Onderwerp: Reageer met quote

Uit Honger, Voor de culinaire liefhebber: 'Wilhelm II koos eieren voor zijn geld, vluchtte uit Duitsland weg(...)' Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 16 Okt 2008 16:26    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vind het een alleraardigst informatief vlot lezend boek.
Bijna uit.

Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 16 Okt 2008 16:26    Onderwerp: Reageer met quote

YvanP @ 15 Okt 2008 11:49 schreef:
Heb er iets van gelezen in een artikel. De soldaten werden toen erg creatief om hun honger te stillen met hetgeen voorradig was; Waardoor ze nieuwe gerechten uitvonden zoals ui gevuld met bruine suiker.
Klinkt vreemd als combinatie maar moet wel lekker (geweest) zijn.

Katten schijnen ook dikwijls het slachtoffer te zijn van (Belgische) culinaire creativiteit in moeilijke tijden.

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 16 Okt 2008 16:29    Onderwerp: Reageer met quote

Daar ben ik het recept nog niet van tegengekomen Yvonne blik
Wel andere recepten die ik eens ga uitproberen.

Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 16 Okt 2008 16:30    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne @ 16 Okt 2008 17:29 schreef:

Is hetzelfde recept als voor konijn op Vlaamse wijze Very Happy

Naar boven
Tandorini

BerichtGeplaatst: 16 Okt 2008 16:31    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne @ 16 Okt 2008 17:29 schreef:

Dat maakten ze klaar net als "Konijn met bier"
Paddy was eerst Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Richard

BerichtGeplaatst: 16 Okt 2008 18:28    Onderwerp: Reageer met quote

Om het belang van het thema te onderstrepen, en als een soort conclusie, beëindigt de auteur zijn boek met:
Quote:
Twee dagen na de wapenstilstand schreef de Duitse kroonprins Wilhelm aan zijn troepen dat hij het commando neerlegde. 'De legergroep is niet verslagen door wapens,'noteerde hij. 'We zijn hiertoe gedwongen door honger.'

Wilhelm had het echter in zijn Erinnerungen over honger én TEKORTEN. Kennelijk heeft Blom dat laatste woord in hetzelfde zinnetje over het hoofd gezien of kwam het hem niet zo goed van pas.
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 21 Okt 2008 13:20    Onderwerp: Reageer met quote

Vandaag was een interview met Rik Blom op Radio 1 (AVRO, de practijk). Het is vast via Internet terug te luisteren. Hij had wel een interessant verhaal, onder anderen hoe hij zelf drie dagen in een loopgraaf in Bayernwald had doorgebracht.

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 21 Okt 2008 13:54    Onderwerp: Reageer met quote

Van http://www.avro.nl/radio/programmas_a-z/avrodepraktijk/artikelen/vandaag.aspx :

Quote:
Honger in WO I
90 jaar geleden eindigde de eerste wereldoorlog. Het bloedigste conflict ooit op Europese bodem. Duitsers vochten tegen de Fransen en Britten, maar de grootste vijand van alle soldaten én burgers was misschien wel de honger. Rick Blom, historicus en zelf ooit dienstweigeraar, schreef hierover het boek Honger!, een geschiedenis van de eerste wereldoorlog. Een gesprek.

Ik denk dat het programma over enkele dagen op internet te beluisteren is.

Ook op de achterkant van het boek staat dat WO1 het bloedigste conflict ooit was op Europese bodem. Dat klopt niet. Er stierven minder dan 10 miljoen mensen wereldwijd. Tijdens WO2 vielen álleen al aan Russische kant meer dan 23 miljoen doden. Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Slachtoffers_in_de_Tweede_Wereldoorlog
Of de grootste vijand van alle soldaten en burgers de honger was, betwijfel ik ten zeerste.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 22 Okt 2008 15:49    Onderwerp: Reageer met quote

Het staat inmiddels on line.

http://www.radio1.nl/contents/2015-honger-in-wo-i

Negen minuten met nieuwe inzichten.
Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 06 Nov 2008 22:24    Onderwerp: Reageer met quote

Vandaag gekocht en een dezer mijn bevindingen.

Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 14 Dec 2008 12:02    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb wat moeite met het boek… Op bijna iedere bladzijde frons ik de wenkbrauwen wel eens.

Blz. 22: “De Duitse opmars door België verliep voorspoedig. Het Belgische leger bood amper tegenstand tegen de troepen met hun enorme aantallen, hun artillerie en ander modern wapentuig. Snel werd duidelijk dat dit een ander soort oorlog zou zijn dan alle andere oorlogen ervoor. De Duitsers zetten hun zwaar geschut in om van een veilige afstand de vijandelijke troepen te decimeren en de fortificaties uit de weg te ruimen. De eenvoudige wapens waar de geallieerden mee waren uitgerust, boden weinig weerstand tegen het spervuur van de mitrailleurs.
De stad Luik werd ondanks hevig verzet, tamelijk snel ingenomen. Andere steden volgden: Brussel, Namen, Antwerpen, Gent. Bij Mons hadden de Britten even stand gehouden, maar ook daar moesten zij capituleren en zich terugtrekken
.”

Hiermee is de strijd tegen België afgedaan…

Blz. 23: “De Duitsers legden lange marsen af. Ongeveer dertig kilometer per dag.
Blz. 27: “Er waren dagmarsen met volle bepakking van zestig kilometer per dag” (Ook door de Duitsers.)
Blz. 28: “Veertig kilometer nog voor de stad (Parijs) was bereikt. In het marstempo dat toen werd aangehouden, betekende dat twee dagen.”

Verder staan de soldaten constant tot hun knieën in de modder, dagen en wekenlang…

Bij het culinaire gedeelte heb ik ook wat bedenkingen. Ik snap niet goed hoe ik eend in water moet braden (blz. 35) of prei in blokjes moet snijden blz. 91).

Het zal wel komman*uken en muggenziften zijn maar met wat militair historische en culinaire herzieningen kan het een prima boek worden.

Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 14 Dec 2008 12:13    Onderwerp: Reageer met quote

Paddy @ 14 Dec 2008 12:02 schreef:
Ik heb wat moeite met het boek…
Verder staan de soldaten constant tot hun knieën in de modder, dagen en wekenlang…

Ik kan je volledig volgen, Paddy. Heb daar ook wel soms moeite mee.
Het is een beeld dat gevormd wordt van de Eerste Wereldoorlog.
Idem voor het eten.
Naar boven
Robert

BerichtGeplaatst: 14 Dec 2008 13:47    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Is hetzelfde recept als voor konijn op Vlaamse wijze

Een reeds overleden kennis van mij noemde dit 'Keun zonder kop'. Kat smaakt blijkbaar als konijn en enkel aan de kop kon men vaststellen dat er geen keun in de pot zat, maar een ander dier... Vandaar dat men de kop achterwege liet.
Naar boven
genie79libanon

BerichtGeplaatst: 14 Dec 2008 15:35    Onderwerp: Reageer met quote

Robert @ 14 Dec 2008 13:47 schreef:
Quote:
Is hetzelfde recept als voor konijn op Vlaamse wijze

Een reeds overleden kennis van mij noemde dit 'Keun zonder kop'. Kat smaakt blijkbaar als konijn en enkel aan de kop kon men vaststellen dat er geen keun in de pot zat, maar een ander dier... Vandaar dat men de kop achterwege liet.

dat is de rede dat de poten er aan horen te zitten bij de poulier/slager
mijn vader heeft geduurende ww2 de nodige "dakhazen" genuttigd
er zijn er wel meer tijdens deze periode gegaan
als ik konijn eet denk ik vaak aan de verhalen mijne vader
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
RickB

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2009 9:43    Onderwerp: reactie op recensie Paddy Reageer met quote

Beste Paddy,

dank voor de recensie van mijn boek. Altijd fijn als mensen mijn werk serieus nemen.
Ik pretendeer niet een feilloos boek te hebben geschreven, wel een boek dat de oorlog eens vanuit een andere invalshoek bekijkt. Een boek dat het belang onderstreept van de voedselvoorziening en logistiek in een oorlog. Ik heb daarbij geprobeerd een boek te schrijven dat goed leesbaar is. Niet alleen voor kenners, ook voor mensen die een basale interesse in de Eerste Wereldoorlog hebben. Een boek daarom ook dat journalistieke reportage combineert met geschiedschrijving. Maar weer niet een boek dat een volledig overzicht wil geven van de oorlog. Dus dat de strijd in België er misschien bekaaid vanaf komt, is omdat het verhaal nou eenmaal niet over die strijd in België gaat. Ik had er ongetwijfeld nog wel duizend pagina’s aan toe kunnen voegen, maar dan nog vrees ik dat het dan een onvolledig werk zou zijn.
Wat betreft de recepten: die komen uit receptenboekjes, cursusmateriaal van kookscholen en kookboeken uit die tijd. Zie de bronvermeldingen. Dat er destijds werd gesproken over prei in blokjes snijden, tja. Dat was toen kennelijk zo. Wie ben ik om de originele recepten van toen te bewerken. Dat zou pas echt vreemd zijn geweest. Kort en goed: er zal altijd, in elk boek, ruimte zijn voor verbetering of meer volledigheid, maar ik ben trots op wat nu verschenen is en ik ben niet de enige die daar meer dan tevreden mee is. Zie bijvoorbeeld de quote van Johannes van Dam op de achterflap van het boek. Ik ken in ons taalgebied niemand die hoger aangeschreven staat dan hij als het om koken en recepten gaat. Hoe dan ook: mocht er ooit een tweede druk komen, dan sta ik altijd open voor enkele concrete suggesties om het boek nóg beter of vollediger te maken dan het nu al is. Dus als dat gebeurt, dan hoor ik die suggesties graag van je.

Met groet,

Rick Blom
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Richard

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2009 10:58    Onderwerp: Re: reactie op recensie Paddy Reageer met quote

RickB @ 09 Jan 2009 9:43 schreef:
(...) ik ben trots op wat nu verschenen is en ik ben niet de enige die daar meer dan tevreden mee is.
Rick Blom

En daar gaat het om.
Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2009 16:43    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Rick (en alle andere lezers)
Het laatste wat ik wil doen is jouw werk omlaaghalen want daarvoor is het inderdaad te uniek opgevat. Logistiek wordt veel te vaak stiefmoederlijk behandeld door de “geďnteresseerden” die liever heldendaden lezen maar jammer genoeg is een elite-eenheid zonder logistieke ondersteuning, of eten, geen lang leven beschoren.
Ik heb er ook nog steeds geen minuut spijt van dat ik het gekocht heb en je schrijft veel vlotter en begrijpelijker dan ikzelf ooit zal kunnen ;-)

Wat de recepten betreft; waarschijnlijk zijn typische keukentermen te letterlijk vertaald of verkeerd geďnterpreteerd. Je kunt bvb. vlees of gevogelte smoren (braiseren). Men gaat dus onder gesloten deksel zachtjes koken met (een weinig) vloeistof, bvb Vlaamse karbonaden. Verkeerdelijk in Vlaanderen “stoofvlees” genoemd, want stoven (étuver) gebeurt onder gesloten deksel met vetstof.
Groenten worden versneden o.a. als volgt: émicer = in dunne plakjes, ciseler = wat grovere stukken, of concasser, wat dan weer heel grof is. Je kan groenten wel brunoise (blokjes) of julienne (reepjes) snijden maar dit zijn fijne garnituren die naar alle waarschijnlijkheid niet in een veldkeuken gebruikt worden.
Misschien hier nog voor de duidelijkheid aan toevoegen dat ik kok van opleiding ben en uit ervaring weet dat deze, en nog een hoop andere vaktermen, nog steeds in de keuken gebruikt worden.

Richard @ 09 Jan 2009 10:58 schreef:
RickB @ 09 Jan 2009 9:43 schreef:
(...) ik ben trots op wat nu verschenen is en ik ben niet de enige die daar meer dan tevreden mee is.
Rick Blom

En daar gaat het om.

Volkomen mee eens

Naar boven
RickB

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2009 16:57    Onderwerp: Reageer met quote

Fijn dat te horen Paddy! Nu goed, wellicht dat er hier en daar in de vertaling niet altijd de precieze termen in de recepten zijn gebruikt. Ik hoop op een tweede druk, want perfectie is natuurlijk wel het streven Wink

De complimenten zijn in dank aanvaard.

Rick
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 17 Jan 2009 12:20    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne @ 15 Okt 2008 11:01 schreef:
De auteur dook ook drie nachten in de loopgraven van Bayernwald tussen Kemmel en Ieper. Hij leefde als een Duitse soldaat van destijds op een rantsoen van 900 calorieën per dag.

Ik vind dat net zoiets als een rondje rolschaatsen en daarna denken dat je over de Elfstedentocht kunt meepraten.
Naar boven
RickB

BerichtGeplaatst: 18 Jan 2009 16:44    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Richard,

bij mijn weten staat er nergens dat dat dé manier was om zodoende álle ins en outs van de oorlog te kennen. Misschien het boek eens lezen en dan oordelen?

Met groet,

Rick Blom
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 18 Jan 2009 17:04    Onderwerp: Reageer met quote

RickB @ 18 Jan 2009 16:44 schreef:
Beste Richard,

bij mijn weten staat er nergens dat dat dé manier was om zodoende álle ins en outs van de oorlog te kennen. Misschien het boek eens lezen en dan oordelen?

Met groet,

Rick Blom

Ik heb het boek gelezen, Rick.
Inderdaad staat dat nergens. Maar door het te (laten) vermelden suggereer je toch dat het iets toevoegt. Het lijkt dan net alsof het een meerwaarde heeft – met je waarschijnlijk goed doorvoede lijf – een paar dagen in een gereconstrueerde loopgraaf te gaan blauwbekken en te sonjabakkeren. Over je kennis van alle ins en outs had ik het niet. Bovendien gebruikte ik de woorden 'dé manier' niet.
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 18 Jan 2009 17:32    Onderwerp: Reageer met quote

Je kunt van een schrijver niet het onmogelijke vragen. Maar hij heeft iets geprobeerd, en dat waardeer ik wel. Er is nu eenmaal geen goede "zandbak"meer om WO1 te oefenen. Gelukkig maar, er is al genoeg ellende in de wereld.

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 27 Jan 2009 13:11    Onderwerp: Reageer met quote

RickB @ 18 Jan 2009 16:44 schreef:
bij mijn weten staat er nergens dat dat dé manier was om zodoende álle ins en outs van de oorlog te kennen.

Wel schrijf je dat je zo aan den lijve ondervond hoe de omstandigheden in de loopgraven moeten zijn geweest.
Naar boven
RickB

BerichtGeplaatst: 01 Feb 2009 13:59    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Richard,

Dit is wat ik schrijf, zie pagina 240-241:

"Na drie dagen bivak in de loopgraven ben ik hongerig en moe, maar ik heb tenminste gevoeld hoe het is om in een loopgraaf op een karig rantsoen te leven. Ik heb ervaren hoe belangrijk een paar happen warm eten kunnen zijn. Alleen dat geeft warmte en vertroosting en houdt een mens in de kou en gedurende de lange uren op de been. Al heb ik nog makkelijk praten, want ik heb allesbehalve meegemaakt wat
de mannen destijds ervaren hebben."
Dat is wat ik aan den lijve heb ondervonden en dat is wat het voor mij betekende. Ik ga er vanuit dat het nu helemaal duidelijk is voor je.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 01 Feb 2009 14:22    Onderwerp: Reageer met quote

Niet helemaal. Ik blijf me afvragen waarom dan in het verkooppraatje staat 'Zo ondervond hij aan den lijve hoe de omstandigheden in de loopgraven moeten zijn geweest, door daar te verblijven', als je het in het boek tegenspreekt.
Verder vraag ik me bijvoorbeeld af waarom je als een soort eindconclusie een citaat van kroonprins Wilhelm 'aanpast' zodat het in het straatje van het boek past.

Waarom besteed je geen woord aan de honderdduizenden hongerdoden die in Duitsland vielen als gevolg van het voortduren van de Britse blokkade tot aan de ondertekening van het Verdrag van Versailles, het einde van WO1? Daar was pas honger, in de loopgraven viel dat in vergelijking erg mee.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 01 Feb 2009 14:37    Onderwerp: Reageer met quote

En hoezo 'Alleen dat geeft warmte en vertroosting en houdt een mens in de kou en gedurende de lange uren op de been'?
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 01 Feb 2009 17:22    Onderwerp: Reageer met quote

Vind je trouwens ook niet dat je wel héél erg sterk overdrijft, en dan druk ik me nog zacht uit, als je op de radio vertelt dat de Duitsers begin september 1914 de oorlog al door honger verloren hadden? Een mening die volgens jou door de Duitse kroonprins gedeeld werd?
Naar boven
RickB

BerichtGeplaatst: 03 Feb 2009 17:09    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Richard,

Ik geloof niet dat we het erg eens zullen worden. Maar dat hoeft ook niet. Even zo goed bedankt voor je berichten.

Met vriendelijke groet,

Rick Blom
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 03 Feb 2009 19:23    Onderwerp: Reageer met quote

Jammer dat je daar bij voorbaat vanuit gaat Rick. Dan zet ik het boek wel weer terug op de boekenplank, naast Velden van Weleer.
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 03 Feb 2009 19:41    Onderwerp: Reageer met quote

Gentlemen, you have agreed to disagree.

Laat ons hiermee de discussie maar afsluiten. Het was een interessante!

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
pifilsofimos

BerichtGeplaatst: 07 Feb 2009 21:05    Onderwerp: Reageer met quote

Richard is een verdomd lastige kerel, maar ik stel telkens vast dat ik hem alweer moet gelijk geven. Ik word sowieso wantrouwig als mensen zich drie dagen 'opsluiten' in Bayernwald. Wat is in godsnaam het nut daarvan?
Maar goed, elk zijn eigen hobby. Minder leuk vind ik dat in het boek staat dat koks met pollepels in de Tweede Slag van Ieper moesten inspringen.
Benieuwd waar R. Blom die informatie vandaan haalt.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 07 Feb 2009 21:59    Onderwerp: Reageer met quote

pifilsofimos @ 07 Feb 2009 21:05 schreef:
Minder leuk vind ik dat in het boek staat dat koks met pollepels in de Tweede Slag van Ieper moesten inspringen.
Benieuwd waar R. Blom die informatie vandaan haalt.

Ik ben bang dat de heer Blom het 'niet met je eens zal worden' en verwacht daarom geen antwoord. Dat is jammer, want ikzelf heb ook nog wel een paar A4'tjes met opmerkingen. Zo schijnt er een 'bekend verhaal' te zijn - waar ik nog nooit van gehoord heb, maar dat zegt natuurlijk niets - dat de Duitsers in Vlaanderen wekenlang uitsluitend komkommers aten.
Naar boven
Hanne

BerichtGeplaatst: 28 Apr 2009 15:34    Onderwerp: soldatenrantsoen Reageer met quote

Wat zat er in het dagelijkse rantsoen van een Belgische soldaat?
Was er iets waar iedereen van walgde? Was er iets wat iedereen begeerde ?
Naar boven
RJ

BerichtGeplaatst: 14 Jul 2009 17:32    Onderwerp: Reageer met quote

Afgelopen dagen het boek gelezen en wil toch nog even in dit topic reageren.
Allereerst is het een uiterst goed leesbaar boek. Prettig geschreven, behapbaar, duidelijk informatie en het ziet er allemaal goed uit.

Maar...ik heb dezelfde opmerkingen als Paddy. Soms staan er vlak naast elke beweringen die elkaar tegenspreken.
Daarnaast lijkt het net alsof dingen in het boek zijn overdreven om het nut van het boek duidelijk te maken (zie ook opmerking van Richard over de laatste zin)
De recepten zijn alleraardigst, maar bruikbaar? Ik heb geen idee hoe.
De interviews met een aantal WO-1 overlevenden zijn leuk. Maar........inhoeverre relevant voor het onderwerp? Begrijp mij niet verkeerd: erg leuk om te lezen, interessant zelfs, maar een echte band met het onderwerp vind ik ze niet hebben.

Toch zet ik dit boek in mijn boekenkast, niet naast Velden van Weleer, maar een stukkie er vandaan. Omdat ik het gewoon een aardig boek vind met leuke inzichten.

Owja, nog 1 opmerking: pagina 18: "De Duitsers hadden zonder aarzeling het Von Schlieffenplan geactiveerd." Volgens mij was er wel duidelijk sprake van enige aarzeling..pak Tuchmann er maar eens bij!
Smile, boys, that’s the style.”
Naar boven
RJ

BerichtGeplaatst: 24 Okt 2010 15:36    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.boekenkraam.nl/details/9789020980509/r_blom/honger/

Momenteel goedkoop te krijgen!
Smile, boys, that’s the style.”
Naar boven
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 18 Mrt 2011 22:17    Onderwerp: Reageer met quote

Vandaag meegegraaid in de plaatselijke Standaard BH voor 9,50 eurootjes Cool
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Karijn

BerichtGeplaatst: 21 Mrt 2011 16:23    Onderwerp: Reageer met quote

Bij Cosmox ook 9,50 en geen verzendkosten
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 16 Mei 2011 11:25    Onderwerp: Reageer met quote

Dit boek is vriendelijk aangeboden als prijs voor onze nu toch wel beroemde WinterQuiz 2011

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 20 Dec 2011 12:42    Onderwerp: Reageer met quote

Ter beschikking gesteld door Den Korigann
Zie ook:
http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=16113

WinterQuiz:
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=26534

Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boekennieuws - Vers van de pers - Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: