Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Fotocollage van de Royal Naval Division in Antwerpen, 1914

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Foto's België 1914-1918/Belgium 1914 - 1918 Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Niko

BerichtGeplaatst: 08 Sep 2008 22:18    Onderwerp: Fotocollage van de Royal Naval Division in Antwerpen, 1914 Reageer met quote

Hallo,

Ik ben niet zeker of deze correct geplaatst is, maar ik heb me een tijdje beziggehouden om een collage te maken van de meeste foto's van de RND in 1914, samengevoegd met oude postkaarten en foto's van de sites nu.

Neem gerust een kijkje op:
http://nl.youtube.com/user/battlegroundbelgium

Grtz,
Niko.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Cnock

BerichtGeplaatst: 17 Jan 2009 12:31    Onderwerp: Reageer met quote

Nico,

Ik vind dat zeer geslaagd, is ook van een minder gekend thema

Cnock
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Niko

BerichtGeplaatst: 17 Jan 2009 23:02    Onderwerp: Reageer met quote

Dankjewel, Eddy....

Het was een geduldenswerkje om alle gegevens bij elkaar te vinden maar ik heb er reeds goede commentaar over gekregen, vooral uit Groot-Britannië.

Grtz,
Niko.
Naar boven
abn

BerichtGeplaatst: 27 Sep 2010 18:37    Onderwerp: Reageer met quote

Vorige week op e-bay een foto gekocht van wat op het eerste zicht een mij nog niet gekend beeld was van verwoeste gebouwen in Lier.

Vandaag per post de foto binnen gekregen en het blijkt zowaar een actie-foto te zijn van de RMLI in Lier Very Happy
Hieronder het prentje van ebay, ik zal later een paar betere scans plaatsen.

groeten,
Bert
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Niko

BerichtGeplaatst: 27 Sep 2010 19:38    Onderwerp: Reageer met quote

Dag Bert,

Ik heb reeds een tijdje een behoorlijke scan van deze foto in mijn collectie....

Als je goed kijkt, zie je in het midden van de foto de kisten .303 munitie voor de enfield SMLE opgestapeld staan!

Fantastische foto!

Grtz,
Niko.

Ter herinnering aan mijn overgrootvader, Frans Van Kerckhoven, Vesting Jager te Voet tijdens het Beleg van Namur, augustus 1914

http://chasseurgraves.weebly.com
Naar boven
abn

BerichtGeplaatst: 29 Sep 2010 20:19    Onderwerp: Reageer met quote

Niko,

Heb je nog weet van nog gelijkaardige beelden? Van het transport tot in Mortsel/oude God bestaan er heel wat foto's, maar van Lier en omstreken is mij weinig of niets bekend.

Groeten,
Bert
Naar boven
Niko

BerichtGeplaatst: 29 Sep 2010 21:11    Onderwerp: Reageer met quote

Dag Bert,

Neem een kijkje op: http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=15355&highlight=

Daar staan er een paar die ik geidentificeerd heb, denk ik.

Verder bestaat er nog eentje waarop je de naval battalions stelling ziet innemen terwijl hun officieren op de weg staan te praten met Belgische officieren. Volgens mij is deze genomen halverwege tussen Lier en Boechout, met de kerk van Boechout op de achtergrond (niet ver van La Rocca) op de Antwerpsesteenweg.

Dit was de "intermediate line" die slechts voor zeer korte tijd werd bemand.

Grtz,
Niko.

Ter herinnering aan mijn overgrootvader, Frans Van Kerckhoven, Vesting Jager te Voet tijdens het Beleg van Namur, augustus 1914

Naar boven
abn

BerichtGeplaatst: 29 Sep 2010 21:51    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Niko,

Dan bedoel je de serie rond onderstaand beeld? Ik had me al afgevraagd waar het kasteeltje staat dat je op sommige van die foto's kan zien.

Op the Great War in a Different Light staat trouwens nog een foto vanuit een iets andere hoek van de barricade in Lier.

groeten,
Bert
Naar boven
Niko

BerichtGeplaatst: 30 Sep 2010 6:55    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, de kans is dus niet onbestaande dat deze genomen is op de Antwerpsesteenweg. Het kasteeltje is eerder een herenboerderij. Ik heb haar nog op geen enkele oude postkaart van Mortsel of Oude God ontdekt.

De plaats en richting van de loopgraven klopt, als je de lijn doortrekt naar rechts, kom je in de Cijnshofweg terecht, de dreef waar volgens mij de foto van de mitrailleurstelling van de RMLI is genomen. Zoals je ziet is het eerder een greppel ipv de loopgraven die je opmerkt op andere foto's bij de binnenforten. Daarom de interpretatie van de 'intermediate line'

Let op, ik kan me vergissen, natuurlijk. het is niet gemakkelijk om deze oude foto's te 'interpreteren'.

Grtz,
Niko.

Naar boven
abn

BerichtGeplaatst: 20 Feb 2011 21:37    Onderwerp: Reageer met quote

Toen & nu :

groeten,
Bert
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Foto's België 1914-1918/Belgium 1914 - 1918 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: