Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Veldflessen

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Je nieuwste aankoop Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 24 Aug 2008 18:58    Onderwerp: Veldflessen Reageer met quote

Op vakantie twee veldflessen gescoord "voah weinag", zullen we maar zeggen. Werden me verkocht als beide authentiek WOI en beide Frans, hoewel de ene verkoopster meldde dat die van haar opa geweest was en het kan natuurlijk een Duitser zijn geweest. De ene lijkt me zeker Frans, de andere dus Duits. De Duitse ziet er origineel uit, de Franse is zo te zien later gesoldeerd en voelt erg dun en blikkig. Benieuwd naar de mening van de expert(s). Hier zijn ze:

Gr P
ww_soldier

BerichtGeplaatst: 24 Aug 2008 19:02    Onderwerp: Reageer met quote

Die ene is idd een Franse, die andere (met leder) is een Duitse. Kijk bij die Duitse eens op de zijkant bovenaan, daar kan een jaartal staan.
Mart

BerichtGeplaatst: 24 Aug 2008 20:43    Onderwerp: Reageer met quote

Al die Franse flessen zien er gesoldeerd uit. Dat hoort zo. Deze flessen zijn heel goedkoop in ongelofelijk grote aantallen gemaakt. Vandaar dat de kwaliteit niet geweldig is. De Franse fles op de foto is de "kleine" versie. er bestaat ook nog een grotere maat.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 24 Aug 2008 20:49    Onderwerp: Reageer met quote

Dank je, ww_s en Mart. Het jaartal heb ik niet kunnen ontdekken maar op de Duitse zit ook nog wat roest. Maar goed, het lijken me geen miskopen als ik het zo hoor. Smile

Gr P
Emiel

BerichtGeplaatst: 24 Aug 2008 21:38    Onderwerp: Reageer met quote

Mart @ 24 Aug 2008 21:43 schreef:
Al die Franse flessen zien er gesoldeerd uit. Dat hoort zo. Deze flessen zijn heel goedkoop in ongelofelijk grote aantallen gemaakt. Vandaar dat de kwaliteit niet geweldig is. De Franse fles op de foto is de "kleine" versie. er bestaat ook nog een grotere maat.

Hmm mij lijkt deze juist de grote versie, die kleine waren trouwens voor de alpen-troepen is mij verteld.

Laatst aangepast door Emiel op 24 Aug 2008 21:45, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Mart

BerichtGeplaatst: 24 Aug 2008 21:43    Onderwerp: Reageer met quote

Emiel @ 24 Aug 2008 22:38 schreef:

Hmm mij lijkt deze juist de grote versie, die kleinen waren trouwens voor de alpen-troepen is mij verteld.

Jij bedoeld denk ik de Duitse veldfles.. Wink
Naar boven
Emiel

BerichtGeplaatst: 24 Aug 2008 21:45    Onderwerp: Reageer met quote

Mart @ 24 Aug 2008 22:43 schreef:
Emiel @ 24 Aug 2008 22:38 schreef:

Hmm mij lijkt deze juist de grote versie, die kleinen waren trouwens voor de alpen-troepen is mij verteld.

Jij bedoeld denk ik de Duitse veldfles.. Wink

Nee, ik had het ook over de Franse Wink
Naar boven
Mart

BerichtGeplaatst: 24 Aug 2008 22:12    Onderwerp: Reageer met quote

Emiel, precies weet ik het niet, maar volgens mij hebben de Fransen twee verschillende veldflessen gebruikt. De kleinste had een inhoud van een liter en de andere 2 liter.
Naar boven
Emiel

BerichtGeplaatst: 24 Aug 2008 22:17    Onderwerp: Reageer met quote

Mart @ 24 Aug 2008 23:12 schreef:
Emiel, precies weet ik het niet, maar volgens mij hebben de Fransen twee verschillende veldflessen gebruikt. De kleinste had een inhoud van een liter en de andere 2 liter.

Dat ben ik met je eens Mart, en naar mijn weten werden de 1 liter flessen in de Alpen gebruikt en gaat het bij de bovenstaande veldfles volgens mij om een 2 liter veldfles.
Naar boven
Mart

BerichtGeplaatst: 24 Aug 2008 22:38    Onderwerp: Reageer met quote

dat zou goed kunnen, maar dan zouden ze toch zeldzamer moeten zijn. Je komt die kleine flessen toch redelijk vaak tegen. On-topic: wel mooi dat de originele berieming nog om die Duitse fles zit, tewijl het emaille er helemaal af is. Beide flessen hebben ok een canvas/stoffen bekleding gehad in resp. horizon bleu en feldgrau.
Naar boven
jurggie

BerichtGeplaatst: 24 Aug 2008 22:40    Onderwerp: Reageer met quote

Naar wat ik weet, was eerst de kleine veldfles in gebruik, gewoon aan het front, niet specifiek in de Alpen.
Omdat later bleek dat 1 liter water gewoon per dag gedronken werd, en men niet elke dag vers water kon aanvoeren heeft men een groter fles ingevoerd, zodat men die 2 dagen kon gebruiken zonder te hoeven bijvullen.

Het is trouwens een mooi setje veldflessen, ben wel een klein beetje jaloers puh
Naar boven
Mart

BerichtGeplaatst: 24 Aug 2008 23:16    Onderwerp: Reageer met quote

Je hebt gelijk Jurggie. De kleine bidon (model 1877) werd aan het begin van WO1 door alle Franse soldaten gebruikt. De grote veldfles voor 2 liter was aanvankelijk bedoeld voor de troepen in Afrika, maar werd later de standaard maat vanwege de vraag naar een grotere veldfles. Beide flessen zijn de gehele oorlog door gebruikt .
Naar boven
Emiel

BerichtGeplaatst: 25 Aug 2008 10:25    Onderwerp: Reageer met quote

Ah oke! weer wat geleerd!
Naar boven
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 25 Aug 2008 18:41    Onderwerp: Reageer met quote

En ik ook! Laughing De Franse is zeker 1 liter en niet meer. En wat een dun armetierig dingetje eigenlijk, een granaatscherf zou er zo doorheen gaan volgens mij. De Duitser lijkt inderdaad het originele hengsel te hebben, de ijverige bezitter heeft hem zelfs op 2 plaatsen gestikt.

Gr P
Mart

BerichtGeplaatst: 25 Aug 2008 19:47    Onderwerp: Reageer met quote

De Duitse fles is ook het oude model van voor WO1. De latere "ersatz" uitvoering had alleen maar een riem om de hals met een musketon-haak. om aan de koppelriem te hangen.
Naar boven
Erik de Bruin

BerichtGeplaatst: 26 Aug 2008 9:00    Onderwerp: Reageer met quote

De duitse fles is een Modell 1893. Kenmerk is de brede kraag en de hals. De inhoud was ongeveer 3/4 liter, de mondbreedte 18mm.
De fles werd origineel in een lichtbruine vilten omhulsel gedragen. Om de hals was een riempje bevestigd met daaraan aan voor- en achterzijde een riem naar beneden, die elkaar troffen (en sloten) rond een knop die in het vilten omhulsel was gezet. De dwarsriem van de fles op de foto was voor zover ik weet geen militaire verstrekking maar eigen aanmaak.
De originele berieming was ook 18mm breed. Tijdens de oorlog werden steeds smallere riemen gebruikt om leer te sparen. Zo rond 1917 waren het voornamelijk hergebruikte weefsels die als 'leer' moesten dienen...
Origineel hoort de fles in aluminium uitgevoerd te zijn, maar werd in meerdere metalen gemaakt. Er bestond ook een ge-emailleerde versie.
De fles is vervangen (of eigenlijk: het arsenaal werd uitgebreid) door het Modell 1907: zelfde vorm, alleen geen hals en een schroefdop! Rond de 'hals' (die er niet was) kwam een leren kraagje te liggen waaraan hetzelfde soort riemenstel was bevestigd als het M1893. Beide flessen waren tijdens de oorlog in gebruik.
Plaats van de fles conform voorschrift: op de klep van de broodzak aan de D-ring van de achterste draaglus. Achterriem van de fles door de passant op de klep gehaald. De fles bevestigd met de nikkelen karabijnhaak aan de D-ring. Dat de fles later zoals Mart verhaalt voor het gemak aan de koppel werd geklikt is waarschijnlijk (zou ik als soldaat ook doen) hoewel het mij van beeldmateriaal of beschrijvingen niet bekend is.
Mart

BerichtGeplaatst: 26 Aug 2008 11:19    Onderwerp: Reageer met quote

Erik,

Bedankt voor deze uigebreide beschrijving. Vooral de extra informatie over de berieming is welkom. Ik heb zelf alleen een ersatzmodel zonder de vertikale riem en bekleed met canvas en de met vilt beklede modellen zijn natuurlijk heel bekend. Zoals je reeds vemeldde zijn er natuurlijk ook genoeg privé aankopen geweest die afwijken van de militair uitgereikte modellen.
Naar boven
Erik de Bruin

BerichtGeplaatst: 26 Aug 2008 11:56    Onderwerp: Reageer met quote

Mart @ 26 Aug 2008 12:19 schreef:
....bekleed met canvas en de met vilt beklede modellen zijn natuurlijk heel bekend. Zoals je reeds vemeldde zijn er natuurlijk ook genoeg privé aankopen geweest die afwijken van de militair uitgereikte modellen.

Tevens heel bekend zijn de fleshoesjes van een soort ribstof, je ziet ze nog met enige regel op Ebay aangeboden worden. De fles had hoe dan ook een bekleding; anders paste het riemenstel niet goed (vanwege de knop onderaan die aan de hoes vastzat) en moest je je als soldaat behelpen met een steunriem: wat je ziet op jouw veldfles! De riem heeft vroeger een ander doel gediend gezien de gespgaatjes.
Ik vermeldde overigens niet dat er genoeg privé-aankopen waren; de reguliere industrie maakten de flessen uit voor de hand liggende materialen. Ongetwijfeld zullen er privéflessen bestaan hebben; vooral de heren officieren zullen zich niet uitgerust hebben met een standaard soldatenflesje.
Mart

BerichtGeplaatst: 26 Aug 2008 12:02    Onderwerp: Reageer met quote

Een foto van mijn eigen fles. Een uitvoering in blauw emaille en een soort canvas bekleding. Vooraan is duideijk de haak te zien waarmee de fles aan koppelriem werd bevestigd.

Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Je nieuwste aankoop Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: