Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Lourdes

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Mystiek en religie Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
schiptje

BerichtGeplaatst: 10 Aug 2008 13:10    Onderwerp: Lourdes Reageer met quote

Tijdens onze vakantie naar "Les Hautes-Pyrénées", hebben we met het gezin Lourdes bezocht. Hoewel we katholiek, maar absoluut geen pilaarbijters zijn, waren wij enorm onder de indruk van de sfeer die rond de grot hangt, waar de verschijningen plaats vonden. Zelfs de kinderen (tien, acht en zeven), hoefden niet gezegd te worden dat ze stil moesten zijn. Dat kwam vanzelf. Dit deed me denken aan onze bezoeken aan militaire begraafplaatsen. De plaats bepaalt de sfeer. Er is daar "iets".
(Zie ook het onderwerp over de begraafplaats van Vladso.)

Maar dit gezegd zijnde; toen we de kathedraal bezochten; vond ik een wand vol met tientallen bedankingsplakketten. Ongeveer A4-formaat. Gerelateerd aan de Eerste Wereldoorlog.
Ook tijdens de oorlog, heeft Maria dus gezorgd voor een aantal "Mirakels"!

Hiervan dus enkele foto's, hoewel het moeilijk te fotograferen viel door het licht en de afstand;

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
etappe gent

BerichtGeplaatst: 10 Aug 2008 20:22    Onderwerp: Reageer met quote

meer over lourdes

http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=15504
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 10 Aug 2008 21:12    Onderwerp: Reageer met quote

Mooie tegels. Hoeveel kostte het destijds om er een te laten inmetselen?
Het aandeel gesneuvelden was in Frankrijk nooit meer dan zo'n 25 procent, waarschijnlijk veel minder. Ik vind het dus voorstelbaar dat in dit heel katholieke land nogal wat overlevenden een tegel lieten inmetd=selen om hun opluchting te demonstreren.
Zaten er ook tegeltjes tussen met teksten als "Dank U dat ik van mijn vijf zoons er nog twee mocht behouden"?

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Mystiek en religie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: