Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Great War Memorials in Londen

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Monumenten en begraafplaatsen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Wienne

BerichtGeplaatst: 01 Aug 2008 20:13    Onderwerp: Great War Memorials in Londen Reageer met quote

Tijdens mijn uitstap naar Londen ben ik even op jacht gegaan naar WO1 monumenten. Dat zijn er dus heel wat!

We beginnen met natuurlijk het bekendste:

De Cenotaph, gelegen langs Whitehall, midden de regeringsgebouwen, vlakbij de parlementsgebouwen en Downing Street.

Jammer genoeg waren er juist werken aan de gang op Whitehall, dus is het bij deze 2 gebleven (de eerste is genomen vanop zo'n open dubbeldekker bus.) Bovendien is Whitehall zodanig druk en houd men met voetgangers zodanig weinig rekening dat het gewoon gekkenwerk is om het monument dichter te benaderen...

Het volgende: Royal Regiment Foot Guards Memorial, tussen St.James Park en de Horse Parade Grounds:

Wienne

Wienne's site
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Wienne

BerichtGeplaatst: 01 Aug 2008 20:18    Onderwerp: Het RAF, RCF en RNAS Memorial Reageer met quote

En we gaan verder...

Het RCF, RNAS en RAF Memorial langs de oevers van de Thames (Vicotria Embankments), met aan de overkant the London Eye.

Bizarre is dat de achterkant van het monument naar de straat gericht is en de voorkant naar de Thames. Langs de voorkant is er wel een steiger, maar die is niet te betreden (Private Territory).

Wienne

Wienne's site
Naar boven
patrick vc

BerichtGeplaatst: 01 Aug 2008 20:20    Onderwerp: Reageer met quote

schitterende close up foto's wienne
ja daar zal hij nooit vergeten worden he de great war
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Yahoo Messenger MSN Messenger
Wienne

BerichtGeplaatst: 01 Aug 2008 20:25    Onderwerp: Royal Regiment of Artillery Memorial Reageer met quote

Het Royal Regiment of Artillery monument. Gelegen op Grosvenor Square aan Hyde Park Corner:

Bovenaan staat een gebeeldhouwde 9.2 inch howitser. Rondom staan 4 bronzen figuren, nu ja staan, de rechtse is een gesneuvelde en ligt dus neer. Aan het monument ligt er ook een massieve bronze plaat die het ook toewijd aan de artilleristen gesneuveld tijdens WO2.

Wienne

Wienne's site
Naar boven
Wienne

BerichtGeplaatst: 01 Aug 2008 20:29    Onderwerp: Machine Gun Corps Memorial Reageer met quote

Volgende:

Ook op Grosvenor Square en heel wat bescheidener dan het Artillerie Monument: Het Machine Gun Corps monument.

[De onderste regel is wel toepasselijk op het wapen van het MGC...

Wienne

Wienne's site
Naar boven
Wienne

BerichtGeplaatst: 01 Aug 2008 20:36    Onderwerp: Animals In War Monument Reageer met quote

Een specialleke!

Dat is waarschijnlijk iets dat je alleen in Engeland kan vinden: Een monument gewijd aan dieren in de oorlog: Het Animals in War monument.
Best een mooi monument, ook zeer recent (dateert dacht ik van 2004). Opgebouwd als een halve ronde boog met een opening, waardoor 2 muilezels trekken. Aan de achterkant van de boor staan een bronzen paard en hond die onbelast wegrennen, de hond omkijkend... Eindelijk bevrijd van alle lasten?

Morgen komen er nog.

Wienne

Wienne's site
Naar boven
David V

BerichtGeplaatst: 01 Aug 2008 20:37    Onderwerp: Goe bezig Reageer met quote

Goe bezig, Wienne !

Allez, nog maar 1483 te gaan, niet opgeven, we steunen u.

Alvast dank voor de mooie pics tot nu toe,

David
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
pifilsofimos

BerichtGeplaatst: 01 Aug 2008 20:49    Onderwerp: Reageer met quote

Nauwelijks 200 meter voor dat monument voor de RFC op de Victoria Embankment en rechttegenover Cleopatra Obelisk staat een prachtige bronzen beeldengroep die een Belgische vluchtelinge voorstelt samen met haar kinderen. Het is een hommage aan de Belgische vluchtelingen.

Dit monument was een geschenk van de Belgische natie aan Groot-Brittannië om dank te betuigen voor de steun aan de Belgische vluchtelingen tijdens WO 1. Het werd onthuld op 12 oktober 1920 door princes Clementine.
Naar boven
Wienne

BerichtGeplaatst: 02 Aug 2008 11:59    Onderwerp: Reageer met quote

He, jammer dat ik die niet gezien heb! Nu, ja ik heb daar wel de nodige monumenten en zo gezien (o.a. een stanbeeld van Faraday) maar ik liep aan de kant van de Thames en de straat oversteken is daar gewoon gekkenwerk! Als je ooit de waanzin wil meemaken van een stad volledig opgeofferd aan de heerschappij van de auto, moet je in Londen zijn: gewoon pure verschrikkelijke waanzin!

Ik heb ook niet op voorhand bekeken wat er te vinden is (enkel de Cenotaph wist ik van) maar op goed geluk gaan rondwandelen en mij laten verrassen, een beetje op mijn eigen ontdekkingstocht... Nu, die busrondrit de eerste dag in die open dubbeldekker heeft veel geholpen. Ik had ook nog een standbeeld van Foch gezien, maar dat heb ik niet meer terug gevonden...

Bon, maar we gaan verder, met nog een speciaaltje:

Het Memorial to the Missing of the Merchant Navy & Fishing Fleet in The Great War:
Dit ligt aan Tower Hill, vanaf de Thames bekeken, kloef achter de Tower.

Jammer genoeg niet zo best onderhouden: hier rook het zwaar naar de urine, wordt dus 's nachts gebruikt als openbaar urinoir...

De zuilen staan vol met die borden, De namen staan per schip vermeld. Telkens de naam van het schip, de thuishaven en de namen van de vermisten er onder.

Wienne

Wienne's site
Naar boven
Wienne

BerichtGeplaatst: 02 Aug 2008 12:09    Onderwerp: Australia Memorial Reageer met quote

Ook gelegen op Grosvenor Square: het Australia Memorial. Ter herdenking van alle militairen gesneuveld in Commonwealth dienst.

Mooi, duidelijk modern monument.
Het is een gebogen muur, met daarop een heleboel plaatsnamen, ik veronderstel van plaatsen in Australië.

Die namen worden op sommige plaatsen extra dik aangezet en vormen dan de namen van plaatsen waar Australiërs ingezet geweest zijn. Van dichtbij vallen die niet op, maar zodra je een paar meter achteruit gaat, zie je ze duidelijk. Hier bvb. vormen ze Bullecourt. Mocht je het niet zien op je monitor, ga gewoon even een halve meter of een meter achteruit.

De centrale stenen met de dedicatie.

Ook heel mooi, maar moeilijk te fotograferen: over de stenen met de namen liep er doorlopend water dat een soort gordijn vormde, vandaar de glans die je ziet.

Wienne

Wienne's site
Naar boven
Wienne

BerichtGeplaatst: 02 Aug 2008 12:28    Onderwerp: Reageer met quote

Nog eentje op Grosvenor Square, dat andere deel van de Anzacs:
Het New Zealand Memorial.

Heel mooi, voor mij het mooiste van de monumenten die ik ter plaatse gezien heb! Natuurlijk ben ik bevooroordeeld, mijn voorliefde voor Nieuw Zeeland kennende, maar toch... Je mag me dan ook niet kwalijk nemen dat ik voor dit monument meer foto's plaats...

Het is duidelijk een modern monument en zeer in contrast met de Australiërs. Is dat van de Australiërs duidelijk eerder klassiek geörienteerd, met de lijsten van namen, de muur, enz... Dan is het Nieuw-Zeelands duidelijk anders van opzet en verwijst eerder naar de culturele diversiteit en invloeden in NZ. Het staat vol van verwijzingen naar de Maori-cultuur, alle teksten zijn zowel in het Engels als in het Maori, enz...
Het monument bestaat uit een reeks metalen palen met een X of kruisvormige doorsnede. Ze staan allemaal lichtjes schuin in dezelfde richting en de bovenkanten zijn ook allemaal schuin onder dezelfde hoek afgesneden en de uiteinden glanzend gepolierd. Op het eerste gezicht nogal saai, maarrr eenmaal je de structuren van dichterbij gaat gaan bekijken, blijken ze vol van verwijzingen te zitten, zoals:

De Fern mocht natuurlijk als symbool niet ontbreken!
Referentie naar WO1: De vlag van het Maori Pioneer Battalion.
Het Maori symbool voor de golven, de zee...
Eerst dacht ik, een ei als symbool van het begin van alle leven, maar bij nader kijken blijkt het een rugby-bal te zijn!
Wienne

Wienne's site
Naar boven
Wienne

BerichtGeplaatst: 02 Aug 2008 12:51    Onderwerp: Reageer met quote

En om te besluiten nog een paar eerder zijdelings WO1 gerelateerd, maar toch noemenswaardig:

Het standbeeld van Edward VII, zoon van Koningin Victoria. Regeerde maar pakweg 10 jaar (1901-1910) omdat zijn moeder het zolang uithield. Was een bekende rokkenjager, hield van goede leven, maar is ook verantwoordelijk voor heel wat democratische, culturele en sociale veranderingen na de toch verstikkende jaren van het bewind van zijn moeder. Zodanig zelfs dat ondanks zijn beperkte tijd op de troon, men in Engeland herhaaldelijk refereert naar de 'Edwardian' periode in de socio-culturele geschiedenis van de UK.

Zijn belang voor WO1? Wel, hij was de man die zowat de entente tussen Engeland en Frankrijk in gang gezet heeft. Samen met Fashoda betekende dat een einde aan honderden jaren naijver tussen Engeland en Frankrijk en tevens de aanzet van de Triple Entente. Slaagde er in om bij een staatsbezoek aan Frankrijk door zijn charme het vijandige Franse publiek voor hem te winnen. Waren zijn moeder en vader (Prins Albert) eerder Duitsgezind, dan had hij het eerder voor Frankrijk. Stond ook bekend als de Oom van Europa omdat hij familiebindingen had met zowat alle gekroonde hoofden van Europa, met alle had hij ook goede kontakten, behalve met Willem II. Die was naar het schijnt enorm jaloers op Edward. Zijn begrafenis was de grootste bijeenkomst van gekroonde hoofden ooit.

Het standbeeld van Wellington, overwinnaar van de Slag om Waterloo. Waarom deze hier? Wel, enerzijds wegens de geplande forummeet in Waterloo (waar ik jammer genoeg niet bij kan zijn...) en anderszijds omdat Waterloo door de meeste historici als een breekpunt in de Europese geschiedenis wordt beschouwd:
Het begin van 100 jaar Splendid Isolation van de UK (die ten einde kwam met WO1), erkenning van de Nederlanden, met daar uitvloeiend de splitsing 15 jaar later in België en Nederland. De restauratie, Concert van Wenen, enz...

De triomfboog voor Waterloo, staat vlakbij...

Een paar 100m verder in Hyde Park zelf staat er nog een monument voor Wellington en Waterloo...

Bon, hier houd ik het bij...

Wienne

Wienne's site
Naar boven
marty

BerichtGeplaatst: 02 Aug 2008 13:44    Onderwerp: Reageer met quote

Tks Wienne,
alleen al voor die Memorials is Londen een bezoekje waard.
Naar boven
pifilsofimos

BerichtGeplaatst: 02 Aug 2008 14:01    Onderwerp: Reageer met quote

Gefeliciteerd met deze bijdrage - hoewel ik de meeste monumenten ken en heb gezien is het fotografisch beter dan in gepubliceerde boeken. Je moet me echt meer vertellen over dat monument in Grosvenor Square. Ik heb het nog nooit gezien en op heel internet vind ik geen enkele verwijzing. Je bent toch zeker dat het op Grosvenor Square is ? Ik wil het in september absoluut bezoeken
Nog een monument gelinkt met België : Edith Cavell rechts van National Portrait Gallery en links van de kerk St Martin in the fields.

Ik heb zelf een achttal foto's van monumenten over WO 1 in Zuid-Afrika, maar niemand zit daar op te wachten, vrees ik.
Naar boven
Wienne

BerichtGeplaatst: 02 Aug 2008 18:33    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt pifilsofimos, ik weet niet welk monument je juist bedoeld, op Grosvenor Square zijn er tenminste zes:

Het artillerie monument
Het MGC monument
Standbeeld van Wellington
Triomfboog
Australië monument
Nieuw-Zeeland Monument

Ik ben tamelijk zeker dat het pleintje/parkje Grosvenor Square heet. Het ligt juist tussen Hyde Park Corner en St. James Park. Het metro-station Hyde Park Corner ligt aan de overkant van de straat, er is zelfs een aparte ingang onder de straat, leidend naar het parkje. Op de muren van die gang staat de ganse Slag van Waterloo op verschillende tijdstippen uitgebeeld in mozaieken of zo. Best ook de moeite. Gans die hoek staat duidelijk in het teken van Waterloo.

Als je het NZ monument bedoeld, kan goed zijn dat het heel recent is, op Google Earth is er geen spoor van terug te vinden. Het Australië monument wel.

Ik voeg hier nog een beeldje van GE bij:

Veel plezier in september, volgende keer ga ik toch ook een beetje gerichter zoeken op voorhand. Was eerst niet van plan buiten de Cenotaph veel op te zoeken van monumenten, maar met die busrit de aantallen te zien toch maar op jacht gegaan. Het eerste deel had ik jammer genoeg nog geen kaart en dan wel een kaart maar geen balpen om aan te duiden, zodat ik er een paar niet meer terug gevonden heb (onder andere de standbeelden van Foch en Nelson Mandela).

En die Zuid-Afrikaanse, waarom niet? Zuid-Afrika was misschien wel fout vroeger in onze ogen, maar ten tijde van WO1 was de tijdsgeest gans anders.

Wienne

Wienne's site
Naar boven
Wienne

BerichtGeplaatst: 06 Nov 2010 15:06    Onderwerp: Reageer met quote

Jammer genoeg zijn de beelden gesneuveld op het veld van eer...
De locatie waar ik ze hoste is buiten mijn controle nu en de huidige beheerders hebben blijkbaar alles gewist...

Ik heb de beelden ondertussen doorgegeven aan Yvonne (die me er p had gewezen dat de foto's verdwenen waren, bedankt Yvonne) om de links terug in orde te zetten.

Ik heb er trouwens een paar extra foto's bij gezet van Cleopatra's Needle: De sfinxen aan de voet er van (en de zuil zelf ook, maar dat was door de onderhoudswerken toen niet zichtbaar) werden door een bom beschadigd tijdens een nachtelijke raid op 4 september 1917.
Met tijd zal ik er trouwens nog wel een aantal foto's op zetten, maar dan niet direct WO1 gerelateerd.

Wienne

Wienne's site
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 06 Nov 2010 15:37    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben nog wat aan het nasudderen van de griep en ga kijken wat ik kan repareren.
Alvast enorm bedankt voor het plaatsen van je album.
En ik zie nu dat ik bij de sfinxen nooit die beschadigingen heb gezien, en ik heb ze nu een paar keer gezien.

Ik heb iig weer een stel mooie tips voor m'n Londonreisje
Kunnen we mooi dit topic gebruiken om aan te vullen.
Want het is ongelooflijk hoeveel WO1 je tegenkomt in London.

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 08 Nov 2010 22:55    Onderwerp: Reageer met quote

Aan Victoria Embankment te London staan de bekende bankjes met sfinx, maar sommigen hebben een kamelenkop, ter herinnering aan dit regiment:
Imperial Camel Brigade
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=22456

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 12 Nov 2010 21:22    Onderwerp: Reageer met quote

Even vanuit Londen:
Animals in War-monument.

Daar schieten dus de tranen bij in de ogen, wat een ongelooflijk goed getroffen monument.
De dieren die nog door het gat moeten, wijd opengesperde neusvleugels van angst.
Je ziet hun angst.
Dan de dieren aan de andere kant, een hond en een paard, maar zó enorm goed getroffen.
De hond kijkt écht, je wilt 'm gewoon aaien.
\De hond kijkt met een blik terug naar de muur, die van alles weerspiegelt, ongeloof, twijfel, nawerking van de verschrikkingen die hij gezien heeft.
Klinkt raar hč?
Maar ik heb in m'n hele leven nog nooit zo'n treffend beeld gezien.

Ook het paard was goed getroffen: het ene oor voorwaarts gericht, het ander nog naar achteren gedraaid om nog te luisteren of te dralen bij de verschrikkingen die achter de rug zijn.

Ik zet foto's neer zo gauw we weer thuis zijn.
Maar dit moest ik even kwijt Smile

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 18 Mei 2011 9:18    Onderwerp: Reageer met quote

De openingspost is hersteld Smile

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 27 Mei 2011 22:06    Onderwerp: Reageer met quote

Australian War Memorial London
Imposant monument
Foto's volgen

Sites waar je het monument kunt bekijken ( in flash)
http://www.awmlondon.gov.au/
http://www.londonrevolution.net/virtual_tours/australian-war-memorial/index.php
http://www.dva.gov.au/commems_oawg/OAWG/about_OAWG/Documents/P01114%20OAWG%20London%20Memorial%20brochure.pdf
http://www.janetlaurence.com/australian-war-memorial-london/

Naar boven
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 18 Feb 2012 16:10    Onderwerp: Reageer met quote

Monument bij Euston Station

Op de marmeren plaats heeft ooit tekst gestaan. Helaas vallen er nu alleen maar heel vaag 1914-1919 en wat letters hier en daar te lezen.

http://ww1relics.com/
Naar boven
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 18 Feb 2012 16:51    Onderwerp: Reageer met quote

Bij the Bank of England

http://ww1relics.com/
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 06 Okt 2013 13:31    Onderwerp: Reageer met quote

Alle foto's zijn weer hersteld.

Naar boven
Ludovik Manivelle

BerichtGeplaatst: 06 Okt 2013 15:41    Onderwerp: Re: Animals In War Monument Reageer met quote

Wienne @ 01 Aug 2008 20:36 schreef:
Een specialleke!

Dat is waarschijnlijk iets dat je alleen in Engeland kan vinden: Een monument gewijd aan dieren in de oorlog:

Sinds enige tijd is er ook een monument voor de dieren die gevallen zijn in de oorlog in de buurt van Ieper.
Gelegen op de expressweg van Ieper (Noorderring) richting Poperinge op het rondpunt op het kruispunt van de Noorderring met de Bellestraat (ter hoogte van Vlamertinge)
coördinaten: +50° 51' 1.41", +2° 49' 12.50"

Over het nieuwe monument in het Nieuwsblad
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20121214_00402570

Verslag van de onthulling van het monument
http://jewaserbij.wo1.be/WO1Detail.aspx?genericid=2344

Het monument kwam al aan bod in het forum namelijk op de volgende bladzijde:
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=28457&sid=867c07027668c12cd667511edf074ea4
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2013 21:08    Onderwerp: Reageer met quote

Winkelend door ‘House of Fraser’ Victoriastreet London ,een bekende winkelketen in Engeland, kwam ik in de hal 2 WO1 Commemorative plaque’s tegen.

Uiteraard maakte ik er een foto van, mijn nieuwsgierigheid was gewekt.

House of Fraser heette vroeger The Army & Navy Co-operative Society, in 1871 opgericht door een groep leger en marine officieren.

Deze naam vind je nog in kleding:

De opzet was: “to supply 'articles of domestic consumption and general use to its members at the lowest remunerative rates'
Het was een warenhuis voor de ‘middle class’en men kon er zaken kopen als: goederen voor decoratieve doeleinden, wapens, chique kleding en drugs.
Dat zal geen zak weed geweest zijn, maar bv voorgeschreven medicijnen, hoofdpijnpoedertjes en wat dies meer zij. En voor de officieren had men een afdeling waar men goederen kon kopen als men op ‘campagne’ ging, denk bv aan die grote koffers waar je een hele kledingkast in kon hangen, meubilair, speciaal bestek, kleding enfin, noem maar op. En uiteraard ook wapens.
De winkels leden onder de Eerste Wereldoorlog omdat personeel onder de wapenen geroepen werd en de klanten minder geld om uit te geven hadden.
Aan de andere kant ontstond er een nieuwe markt: het War Office gaf een nieuwe opdracht:uitrustingen voor het leger.

Voorkant van de reclamefolder 1916/17

In 1919 werd de zaak getroffen door een grote staking en leed daarna zwaar onder de depressie.

In 1914 bestond de Directie uit minder dan zes en niet meer als acht leden.
De laatst overgebleven directeur van het originele bestuur: Captain Ernest Lewis overleed op acht April 1926.

Een van zijn zonen was Luitenant-Kolonel Donald Swain Lewis, D.S.O., R.E.,en R.F.C.

Overleden in 1916
Onderdeel: Royal Flying Corps.

In het boek:
Airfields and Airmen: Ypres
Door Michael O'Connor staat er een passage over Lieutenant-Colonel Donald Swain Lewis

Zijn dood, en D.S.O.

http://www.flightglobal.com/pdfarchive/view/1916/1916%20-%200362.html
http://www.flightglobal.com/pdfarchive/view/1916/1916%20-%200550.html
http://www.flightglobal.com/pdfarchive/view/1915/1915%20-%200024.html

Lieutenant Colonel Donald Swain Lewis DSO was killed in action when shot down by anti-aircraft fire east of Wytschaete while flying Morane LA 5132, with Capt A W G Gale as observer, on 9 or 10 April 1916. Capt Gale was wounded.
.
Donald Swain Lewis and Arthur Witherby Gale buried, LIJSSENTHOEK MILITARY CEMETERY, 5 A. 25/26

http://1914-1918.invisionzone.com/forums/index.php?showtopic=158089

Lieutenant Swain Lewis Flying over the German Lines to Direct Artillery Fire.
http://www.directart.co.uk/mall/more.php?ProdID=9330

Vermeld in:
Title: The War in the Air; Vol. 1
The Part played in the Great War by the Royal Air Force

Author: Walter Raleigh

http://www.gutenberg.org/files/28226/28226-h/28226-h.htm

Foto’s © Yvonne Heslinga
Bronnen:
http://www.standard.co.uk/news/last-post-for-army--navy-store-6961348.html
http://www.housefraserarchive.ac.uk/company/?id=c0512
http://en.wikipedia.org/wiki/Army_%26_Navy_Stores_(United_Kingdom)
http://books.google.nl/books?id=GsaOG5DjfVsC&lpg=PA39&ots=yOdAw4RXfZ&dq=Lt-Col%20D%20S%20Lewis&hl=nl&pg=PA41#v=onepage&q=Lt-Col%20D%20S%20Lewis&f=false
http://www.readcentral.com/book/Walter-Raleigh/Read-The-War-in-the-Air-Vol-1-The-Part-played-in-the-Great-War-by-the-Royal-Air-Force-Online

http://www.armynavyairforce.co.uk/royal_engineers.htm

House of Fraser 107 Victoria Street London

Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Monumenten en begraafplaatsen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: