Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Oorlogskroniek der stad Aalst 1914-1918
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Overige oorlogstonelen in België Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
mercatus

BerichtGeplaatst: 18 Mei 2011 13:50    Onderwerp: 18-21 mei 1917 Reageer met quote

A. Van der Heyden:

MEI 18 tot 21
Op 3 dagen tijd worden in het Land van Aalst 3 - 4 Duitse gendarmen en geheime politiemannen vermoord. De Duitsers maken razend jacht op de doders maar kunnen ze niet gemakkelijk snappen, want de daders zijn bijna allen smokkelaars die speciale schuilplaatsen hebben en georganiseerd zijn om niet in handen der Duitse politie te vallen.

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 31 Mei 2011 12:43    Onderwerp: 31 mei 1917 Reageer met quote

A. Van der Heyden:

MEI 31
De stad Aalst wordt nog eens, voor de zoveelste maal, gestraft. Twee opeenvolgende zondagen mag na twee uur in de namiddag geen mens zich meer op straat vertonen. De mensen laten het zich niet aan hun hart komen : ze zetten deuren en vensters wagenwijd open en praten met elkaar, geleund op de vensterbanken. De mannen komen samen bij één gebuur en kaarten uren aan een stuk. Voor dezen die zich toch op straat wagen is er niet te veel gevaar. Als de Duitsers ergens opdagen, worden de overtreders van het gebod verwittigd door fluitsignalen om ergens binnen te springen. En de feldgendarmes per fiets doorkruisen wel veel de straten, maar zonder succes. Eens voorbij, komen de mensen zich weer aan hun deur vertonen. Door een onvoorzichtigheid van een broer wordt deze op straat gesnapt en krijgt een ferme pandoering. Maar ze laten hem daarna toch gaan... .

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 01 Jun 2011 19:26    Onderwerp: 1 juni 1917 Reageer met quote

A. Van der Heyden:

JUNI 1
Een aantal ontvluchte opgeëisten is weer gevangen en worden terug vanuit de Gendarmerie in de Denderstraat naar werkkampen in Frankrijk en Duitsland gestuurd.

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 02 Jun 2011 13:31    Onderwerp: 2 juni 1917 Reageer met quote

A. Van der Heyden:

JUNI 2
Een aantal bakkers worden opgeëist om in de militaire bakkerijen te gaan helpen.

Eén van deze opgeëisten zou in 1919 verklaren dat hij van een Duiste soldaat in de bakkerij een soort "brandstof" mee gekregen had, probeerde hiermee zijn kachel aan te steken, een hevige explosie volgde en het resultaat was dat hij er een hand bij verloren had.

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 03 Jun 2011 17:42    Onderwerp: 3 juni 1917 Reageer met quote

A. Van der Heyden:

JUNI 3
Het beheer van de "Filteries Réunies (gezegd "Borremans") geeft toelating aan haar werklieden en bedienden om de bomen en struiken in hun bos op de Siezegemkouter om te hakken en het hout als wintervoorraad naar huis te vervoeren. Daarmee was het sein gegeven om overal in de bossen bomen en struiken te gaan kappen. Daar de mensen geen goed gerief hadden om de bomen juist tegen de grond af te zagen of te kappen, deed men dit op manshoogte met het gevolg dat na de operatie, er hondertallen boomstammen overbleven die een hoogte behielden van 1 meter; nadien zal men met spade en bijl die boomstronken aanpakken en tot de wortels toe uit de grond halen. Maar het gaf een rare aanblik overal van die resterende stukken van een meter hoog, in bossen, weiden en langsheen de wegen te zien staan.

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 04 Jun 2011 11:19    Onderwerp: 4 juni 1917 Reageer met quote

A. Van der Heyden:

JUNI 4
Op de toren van de O.L.Vrouwkerk en de St.Jozefskerk worden wakers geplaatst die nakende geallieerde vliegtuigen moeten signaleren en 's nachts moeten aanduiden waar lichthaarden in de huizen te zien zijn. Als tijdens de dag vliegers kwamen was iedereen verplicht binnen te blijven en in de kelders af te dalen. Maar steeds gebeurde het omgekeerde: iedereen kwam op straat kijken... ook al om te zien of er geen strooibriefjes werden uitgeworpen en tevens naar de wolkjes te kijken, veroorzaakt door het afweergeschut die de vliegers onder vuur namen. Maar sedert de Amerikanen in de oorlog waren gekomen, werd het aantal overvliegende vliegers steeds maar groter, tot grote vreugde van de bevolking. Groepen van 50 vliegers waren geen zeldzaamheid meer.

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 06 Jun 2011 21:29    Onderwerp: 6 juni 1917 Reageer met quote

A. Van der Heyden:

JUNI 6
De burgemeester van Haaltert, de heer E. De Saedeleer, wordt aangehouden omdat hij een duif, opgesloten in een mandje en hangende aan een kleine ballon, in de nabijheid van zijn woning neergekomen, niet onmiddellijk bij de Duitsers had ingeleverd. Hij werd verraden door een vrouw van zijn gemeente. Hij wordt naar Duitsland verbannen en zal er gevangen blijven tot 11 november 1918. Tien dagen na die datum kwam hij terug thuis na 544 dagen gevangen te zijn geweest.

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 08 Jun 2011 19:46    Onderwerp: 8 juni 1917 Reageer met quote

A. Van der Heyden:

JUNI 8
Men verneemt dat door de bombardementen van de geallieerde vliegers, reeds op veel plaatsen burgers zijn gedood.

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 13 Jun 2011 15:42    Onderwerp: 13 juni 1917 Reageer met quote

A. Van der Heyden:

JUNI 13
De Duitsers zijn zeer ontevreden omdat er zo weinig koper, brons en tin wordt ingeleverd. Ze dreigen dan ook van andere maatregelen te treffen tegenover de onwilligen.

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 15 Jun 2011 19:08    Onderwerp: 15 juni 1917 Reageer met quote

A. Van der Heyden:

JUNI 15
Een stroom vluchtelingen uit de streken van Frans en Vlaams Komen en Menen is uit de frontstreek moeten vluchten en zakt naar Aalst af. Er moeten onmiddellijk maatregelen genomen worden om er hier ± 2.500 op te vangen. Dat schept enorme problemen voor het stadsbestuur. Daarom werd onmiddellijk een "Opvangkomiteit voor de Vluchtelingen" gesticht. De vreemdelingen werden dan zoveel mogelijk bij de burgers ondergebracht. Wij kregen niet minder dan 8 Franse vluchtelingen in huis. Gelukkig allemaal mensen die niet de minste last gaven en die zich onder elkaar goed organiseerden. We bezitten nog een aantal adressen van die personen die bij ons een tijdlang hebben verbleven.

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 18 Jun 2011 9:46    Onderwerp: 18 juni 1917 Reageer met quote

A. Van der Heyden:

JUNI 18
De Duitsers eisen dat vandaag veel koper moet ingeleverd worden, ook de laatste klinken en brievenbussen. Maar de Aalstenaars zijn niet bang voor al die eisen; ze zijn er aan gewoon geraakt die te negeren.
Ik hoor vader vertellen dat de "Raad van Vlaanderen" is gesticht en meteen de onafhankelijkheid van de Vlaamse provincies. Maar ik verstond niets van die zaken en ik hoorde ook dat de meeste mensen zich aan deze zaken niet interesseerden, ook al omdat ze er geen verstand van hadden. Eten en brandstof waren de enige bekommernis.

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 25 Jun 2011 18:40    Onderwerp: 25 juni 1917 Reageer met quote

A. Van der Heyden:

JUNI 25
De Duitsers herhalen hun eis dat zich 1.000 vrijwillige arbeiders zullen aanmelden, alsmede een aantal bakkers. Nogmaals weinig succes.

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 26 Jun 2011 13:37    Onderwerp: 26 juni 1917 Reageer met quote

A. Van der Heyden:

JUNI 26

De eerste groepen vluchtelingen zijn in de stad aangekomen en worden onmiddellijk op vooraf bepaalde plaatsen ondergebracht.
De politie krijgt nog strengere onderrichtingen om de bewoners binnen hun huizen te drijven bij het naderen van geallieerde vliegtuigen, maar de stad kan in alle straten onmogelijk één of twee agenten sturen. Ten andere, veel onder hen keken zelf geïnteresseerd toe. Dit gebod van de Duitsers was weeral een maat voor niets en werd niet opgevolgd.

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 28 Jun 2011 11:26    Onderwerp: 28 juni 1917 Reageer met quote

A. Van der Heyden:

JUNI 28
Nu wenst de bezetter vrouwen (gehuwd of ongehuwd) aan te werven om mits goede betaling, kost en inwoon gratis, in Duitsland bij de boeren te gaan werken. Daar zijn immers de meeste mannen als soldaat naar de fronten moeten vertrekken.
Dit jaar mag geen enkele aardappel geoogst worden vóór 10 juli.

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 30 Jun 2011 21:37    Onderwerp: 30 juni 1917 Reageer met quote

A. Van der Heyden:

JUNI 30
De discipline onder de soldaten is nu ook volledig zoek. Ze doen huiszoekingen op eigen houtje en bestelen de mensen zoveel ze kunnen.

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 02 Jul 2011 11:53    Onderwerp: 2 juli 1917 Reageer met quote

A. Van der Heyden:

JULI 2
De Duitsers vinden geen enkele liefhebster bij de vrouwen om naar Duitsland te gaan werken op de boerderijen.

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 04 Jul 2011 6:52    Onderwerp: 4 juli 1917 Reageer met quote

A.Van der Heyden:

JULI 4
Vele mannen gaan niet meer naar de kontrole op het "Meldeambt" en duiken onder bij familie en vrienden uit vrees van gevangen te worden gehouden.

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 04 Jul 2011 9:46    Onderwerp: Reageer met quote

( complimenten!)

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 04 Jul 2011 11:16    Onderwerp: Reageer met quote

Vind dit ook een geweldige topic!
Vind het haast jammer dat ik geen Aalstenaar ben Smile poppy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
mercatus

BerichtGeplaatst: 08 Jul 2011 18:46    Onderwerp: 8 juli 1917 Reageer met quote

A. Van der Heyden:

JULI 8
Het is verboden nog verder hout te vervoeren (zelfs brandhout !) zonder schriftelijke toelating van de Duitsers. Die gesnapt wordt is zijn lading kwijt !

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink

PS: Finnbar & Yvonne (en natuurlijk gans het FEW)

bedankt voor de aanmoedigingen Rolling Eyes

wacht maar tot dat dit alles (en vééééél meer) in boekvorm verschijnt, we blijven maar nieuwe bronnen, met totaal nieuwe gegevens, ontdekken.
mercatus

BerichtGeplaatst: 17 Jul 2011 11:08    Onderwerp: 17 juli 1917 Reageer met quote

A. Van der Heyden:

JULI 17
Huiszoekingen huis na huis, naar koper, maar sommige "zoekers" laten zich gemakkelijk uitkopen en gebaren niets te hebben gevonden. Bij ons thuis steekt een grote hoeveelheid in de grond... .

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 20 Jul 2011 16:32    Onderwerp: 20 juli 1917 Reageer met quote

A. Van der Heyden:

JULI 20
Er ontbrandt een vinnige strijd bij middel van pamfletten, tussen de aktivisten en de nationalisten, maar de gewone man trekt zich daar niets van aan... ten andere, hij tracht zelfs niet te begrijpen waar het om gaat.

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 21 Jul 2011 9:46    Onderwerp: 21 juli 1917 Reageer met quote

A. Van der Heyden:

JULI 21
Weer komt een grote groep vluchtelingen uit de streek van de IJzer hier aan. De mensen vragen zich af wat er zich afspeelt aan het IJzerfront. Ze horen alleen dat er zwaar kanongebulder is, dag en nacht !

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 25 Jul 2011 6:59    Onderwerp: 25 juli 1917 Reageer met quote

A. Van der Heyden:

JULI 25
Een groep van ongeveer 100 geallieerde vliegers trekt over de stad. Er is geweldig afweergeschut in aktie maar we zien geen enkel, vliegtuig neerhalen. Zoals gewoonte staat weer de bevolking het gedoe in de lucht aan te gapen, in plaats van binnen te blijven en in de kelders te gaan.

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 28 Jul 2011 13:05    Onderwerp: 28 juli 1917 Reageer met quote

A. Van der Heyden:

JULI 28
Tot hiertoe werd de post voor de buitengemeenten door Duitse koeriers per fiets naar de gemeenten gebracht. Van vandaag af moeten de burgemeesters van deze gemeenten iemand naar Aalst zenden om de post te komen ophalen.

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 01 Aug 2011 19:39    Onderwerp: 1 augustus 1917 Reageer met quote

A. Van der Heyden:

AUGUSTUS 1
Deze maand wordt gekenmerkt door dagelijkse huiszoekingen. Men voelt aan dat de Duitsers aan alles te kort krijgen. Maar voor de burgers was het niet beter. Toch kan nog in deze maand wekelijks aan elk huisgezin 25 kg. kolen worden bezorgd. Het was niet genoeg, maar het was beter dan niets te krijgen.

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 08 Aug 2011 14:25    Onderwerp: 8 augustus 1917 Reageer met quote

A. Van der Heyden:

AUGUSTUS 8
In Aalst komen massa's Duitse gewonden toe. Zoals vroeger reeds was bevolen moeten de straten tijdens het transport ledig blijven en de mensen in hun huizen. Maar ze horen het gekerm en gekreun der gewonden.

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 10 Aug 2011 20:56    Onderwerp: 10 augustus 1917 Reageer met quote

A. Van der Heyden:

AUGUSTUS 10
De paters van de Capucienen op St. Job worden uit hun klooster verdreven om plaats te maken voor een militair hospitaal. Er werken over heel Aalst meer dan 50 militaire dokters.

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 19 Aug 2011 14:50    Onderwerp: 19 augustus 1917 Reageer met quote

A. Van der Heyden:

AUGUSTUS 19
De straten lopende naar de ziekenhuizen worden voor alle verkeer verboden en tijdens de ziekentransporten mogen de bewoners zelfs niet buiten komen, in de deur gaan staan of achter het venster staan te loeren.

mvg. mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 21 Aug 2011 14:17    Onderwerp: 21 augustus 1917 Reageer met quote

A. Van der Heyden:

AUGUSTUS 21
De stroom der vluchtelingen die naar Aalst komen, houdt niet op, maar het opvangkomiteit is perfekt georganiseerd en geraakt steeds uit de moeilijkheden, temeer daar de hele bevolking groot begrip toont voor het droevig lot van die mensen die alles moesten achterlaten.

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 01 Sep 2011 8:43    Onderwerp: september 1917 Reageer met quote

A. Van der Heyden:

SEPTEMBER
De eerste helft van de maand gaat voorbij zonder schokkende gebeurtenissen.

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 17 Sep 2011 13:21    Onderwerp: 17 september 1917 Reageer met quote

A. Van der Heyden:

SEPTEMBER 17
Er verschijnt een besluit dat beveelt dat alle Franse opschriften op de openbare wegen moeten weggenomen of uitgewist worden. Daarbij komt dat de aktivisten in gans het Land van Aalst een geweldige kampagne voeren voor het totaal vernederlandsen van alle officiële diensten en instellingen. Maar het valt moeilijk om de grote massa van het volk te doen interesseren voor deze stroming. Enkel veel intellektuelen sluiten zich bij deze beweging aan.

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 26 Sep 2011 6:36    Onderwerp: 25 september 1917 Reageer met quote

A. Van der Heyden:

SEPTEMBER 25
Een nieuwe verordening van de bezetters beveelt dat alle honden 's avonds tegen 8 uur moeten binnenshuis gehaald worden en dat de bezitters ervan moeten zorgen dat ze 's nachts niet meer zouden blaffen. Hoe men dat zou kunnen doen, dat stond in het bevelschrift niet uitgelegd.

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 28 Sep 2011 12:52    Onderwerp: 28 september 1917 Reageer met quote

A. Van der Heyden:

SEPTEMBER 28
In Aalst bestond een geheime patriotische organisatie waarvan de studenten Boulvin en Buys de leiders waren. Ze hielden zich met alles bezig, wat de Duitsers en aktivisten kon pesten. Ze organiseerden het oversmokkelen van mannen over de Hollandse grens, om ze dan verder te sturen naar Engeland om de verbonden legers te gaan vervoegen, maar verschillende van die personen werden aan de grens aangehouden en naar Duitsland gestuurd. Er was bijna steeds verraad in het spel. Dan, zoals hoger gezegd, hielden Boulvin en Buys zich bezig met het drukken van strobiljetten tegen de Duitsers en de aktivisten, drukten valse identiteitskaarten en passen. Er werd dan ook door de Duitsers en aktivisten op hen verwoed jacht gemaakt. Het gevolg bleef niet uit: op 29 september liepen ze in de val, meteen ook hun drukkers en medewerkers. Allen werden tot 19 november in de Gendarmerie opgesloten. Dan kregen ze hun proces: Boulvin en Buys werden naar Duitsland gestuurd en men hoorde van hen nooit meer iets. De drukker J. Van Opdenbosch kreeg een jaar cel (dus tot 19 november 1918). Zijn helpers en drukkersgasten kregen 6 weken gevang. Van Opdenbosch bleef werkelijk in Duitsland gevangen tot 19 november 1918, werd toen ontslagen en kon vanuit een doortochtskamp terugkeren naar Aalst waar hij op 24 november 1918 terugkeerde. Niettegenstaande de geweldige propaganda nam de aktivistische beweging hier niet de gewenste uitbreiding, gemakkelijk te begrijpen, de mensen waren niet zo politiek onderlegd als nu, en velen waren ongeletterd, vandaar de onverschilligheid. Anderen waren niet akkoord met het aktivisme omdat ze het aanschouwden als een meeheulen met de bezetter, die het volk uithongerde, de werklieden naar de werkkampen sleurde, en verder niets deed dan verbodsbepalingen uitvaardigen. En dat werd in de tegenmanifesten uitgelegd. En verder was er het feit dat de bevolking er van overtuigd was dat Duitsland de oorlog zou verliezen nu de Amerikanen met hun grote macht de geallieerde legers kwamen versterken.

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 30 Sep 2011 16:07    Onderwerp: 30 september 1917 Reageer met quote

A. Van der Heyden:

SEPTEMBER 30
De aktivisten kondigen voor Aalst een grote meeting aan. Deze meeting kreeg als titel "De Vredesmeeting" en niemand minder dan de grote leider René de Clercq zou er het woord komen voeren. Van dagen tevoren was het volk opgeroepen om te komen luisteren en in alle straten zag men affiches aangeplakt met als hoofding : "René De Clercq komt". Maar er was een grote reactie bij de anti-Duitsers die met spotschriften en driekleurige plakbrieven de aktivisten voor Duitsers en verraders uitscholden. In alle geval het bewees dat het werk van Boulvin en Buys werd voortgezet; maar over hun lot werd van alles verteld, want maanden nadien waren er geruchten dat Buys was vrijgelaten, maar de stad had moeten verlaten, terwijl Boulvin zou uit zijn gevangenschap hebben kunnen ontsnappen en Holland bereiken... Toch zal de anti-Duitse propaganda enkel nog tot in februari 1918 voortduren wanneer zij, wegens het grote gevaar voor verraad toch verplicht wordt alle aktiviteit te stoppen.
Om de maand september ordentelijk (!) te besluiten, kwam er nog een laatste verordening: alle autobanden, fietsbanden, boorden van biljarts in caoutchou moeten onmiddellijk (als naar gewoonte) worden ingeleverd.

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 01 Okt 2011 16:06    Onderwerp: 1 oktober 1917 Reageer met quote

A. Van der Heyden:

OKTOBER 1
In te leveren: deurklinken en vensterknoppen, lusters en kranen (weeral laatste verwittiging).

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 02 Okt 2011 13:11    Onderwerp: 2 oktober 1917 Reageer met quote

A. Van der Heyden:

OKTOBER 2
Inlevering van banden van rijwielen, wollen matrassen en kussens (ook de zoveelste "laatste verwittiging").

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 05 Okt 2011 20:19    Onderwerp: 5 oktober 1917 Reageer met quote

A. Van der Heyden:

OKTOBER 5
Weeral worden alle herbergen gesloten, wordt alle postverkeer opgeschort en wordt geen enkel paspoort meer afgeleverd om de stad te verlaten.

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 06 Okt 2011 19:55    Onderwerp: 6 oktober 1917 Reageer met quote

A. Van der Heyden:

OKTOBER 6
Haveloze soldaten, vuil en uitgehongerd komen te Aalst toe. De meeste onder hen vervloeken de oorlog en vertikken het eerbiedig te zijn tegenover hun officieren.

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 07 Okt 2011 8:48    Onderwerp: 7 oktober 1917 Reageer met quote

A. Van der Heyden:

OKTOBER 7
Verkeer verboden van 7 uur 's avonds tot 6 uur 's morgens.

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 10 Okt 2011 16:25    Onderwerp: 10 oktober 1917 Reageer met quote

A. Van der Heyden:

OKTOBER 10
De vrijwillige werkers die een kontrakt met de Duitsers hadden getekend, gaan na een bekomen verlof niet meer terug naar hun arbeidsplaats. Ze duiken onder en hebben meer kans vrij te blijven gezien de ontreddering die bij de Duitsers begint te heersen.
Dit was ook een gevolg van de Oktoberrevolutie in Rusland. Maar het einde van de oorlog was nog op verre na niet in 't zicht.

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 20 Okt 2011 19:49    Onderwerp: 20 oktober 1917 Reageer met quote

A. Van de Heyden:

OKTOBER 20
De Duitsers brengen ter kennis van de bevolking dat de allerlaatste datum voor het inleveren der wol bepaald is op 30 oktober. Maar, in bijna alle huizen heeft men zich een mini-spinnewiel aangeschaft, of een toestel op de naaimachine geplaatst om de wol tot breigaren te kunnen spinnen. En vele vrouwen zitten met ganse dagen lustig te spinnen; met dat breigaren zullen ze nu kunnen wollen gilets of wollen truien breien dat voor de komende winter goed van pas zal komen. En de Duitsers krijgen de wol niet...

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 08 Nov 2011 13:45    Onderwerp: 8 november 1917 Reageer met quote

A. Van der Heyden:

NOVEMBER 8
Een groep door de Duitsers gevangen Belgische soldaten komt toe te Aalst.

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 15 Nov 2011 20:55    Onderwerp: 15 november 1917 Reageer met quote

A. Van der Heyden:

NOVEMBER 15
Er komt streng verbod om in kontakt te komen met de Belgische krijgsgevangenen, 't zij door tekens, schriften of gesprekken. Er mocht hun niets overhandigd worden van eten of rookgerief, maar de Belgische soldaten die in Aalst een familielid hadden welk lid was van de aktivistische beweging, mochten deze gaan bezoeken; nochtans moesten ze steeds door een Duits soldaat worden begeleid.
Vandaag wordt door de Duitse overheid de meest hatelijke maatregel genomen van de ganse oorlog. De verslagenheid heerst bij de ganse bevolking. De Duitsers hebben immers besloten voor alle gevluchte opgeëiste een gijzelaar door hen gekozen, gevangen te zetten, tot de ondergedokene zich vrijwillig komt ingeven. Zo worden vaders of broers of andere personen gevangen gezet. En de politie moet aan de klopjacht op de ondergedokenen deelnemen en zelf ook aanhoudingen verrichten. Wat gebeurt er nu ? Politiemannen gaan de Duitsers helpen om de ondergedokenen te snappen om sommige gijzelaars weer te kunnen vrijkrijgen. En zij kennen veel plaatsen waar gevluchten zich verdoken houden. Mijn eigen broer was ook een van de ontvluchten... 's Nachts werd op de deur gebonsd... Men zag een politieagent met twee Duitsers in 't midden van de straat staan. Vader weigerde open te doen voor mijn broer het huis langs achter kon ontvluchten, maar toen deze over de achtermuur van ons huis wipte, sprong hij in de armen van twee Duitsers en een politieagent ("dienstdoende" die men als dan bandchampetters noemde en waar vele ongure elementen bij waren). Het was dus klaar en duidelijk dat mijn broer verraden was en dat de achtermuur van onze woning was aangeduid.
Mijn broer werd in de gendarmerie opgesloten maar kwam reeds enkele dagen nadien vrij, dank zij het effekt van een vocht dat de heer Delbecq (apotheker en vriend van mijn vader) had bezorgd en dat we hadden kunnen aan de gevangene bezorgen. Deze streek er zich goed mee in, kreeg 2 dagen nadien een vreemde huiduitslag als van een besmettelijke ziekte, en werd terstond vrijgelaten... Maar hij heeft nooit meer thuis geslapen, en tijdens de dag ging hij bij een boer werken. Zo werden nog andere jongens aan de Duitsers verraden om gijzelaars vrij te krijgen. Wie zal hierover een juist oordeel vellen ?

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 16 Nov 2011 21:22    Onderwerp: 16 november 1917 Reageer met quote

A. Van der Heyden:

NOVEMBER 16
Alle jongelingen van 14 tot 16 jaar moeten een paspoort afhalen op het "Meldeambt", maar de meesten zenden hun kat. Ze vertrouwden het spel niet.

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 17 Nov 2011 16:05    Onderwerp: 17 november 1917 Reageer met quote

A. Van der Heyden:

NOVEMBER 17
Nu komen er ook een aantal Engelse krijgsgevangenen te Aalst toe. Hun bewaking is nog strenger dan voor de Belgische krijgsgevangenen; maar deze houden er goed de moed in en zingen en fluiten als ze door de straten opgeleid worden. Dat geeft bij de Aalstenaars een goede indruk en blijde hoop in de harten.

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 19 Nov 2011 15:10    Onderwerp: 19 november 1917 Reageer met quote

A. Van der Heyden:

NOVEMBER 19
Nu vragen de Duitsers naar 100 vrijwilligers grondwerkers. Ditmaal bieden er zich een aantal aan uit vrees anders met dwang te worden opgeëist, een zeer aannemelijke reden en een zekerheid niet aangehouden te worden daar ze een speciale pas bekomen.

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 22 Nov 2011 8:30    Onderwerp: 22 november 1917 Reageer met quote

A. Van der Heyden:

NOVEMBER 22
Ditmaal is het zover: in de scholen zijn meest alle kolenvoorraden opgebruikt en er komt geen nieuwe bedeling meer. Dus worden ze eenvoudig gesloten. De scholen die nog wat voorraden hebben mogen nog wat open blijven tot ook hun voorraad is opgebruikt. Dan moeten ze ook sluiten. In onze school worden de grootste leerlingen ingezet om banken, borden en alle ander klasgerief in één klas op te stapelen. Een werk dat door de schooljeugd met veel ijver wordt verricht. Nu is de straat gans voor hen... en kunnen ze vrij gaan spelen.
Daar het gebrek aan kleding steeds nijpender wordt, sticht men te Aalst het "Werk der Kleeren" en wordt aan de bevolking gevraagd om hun overtollige klederen af te staan teneinde ze aan de armen te kunnen uitdelen. Dit werk kent een groot succes en veel mensen worden geholpen. Het was ook hoog tijd want het wordt bitter koud.
Voor de smokkelaars en sjacheraars is het inmiddels een gouden tijd. Ze verdienen grof geld met het uitbuiten der bevolking die veelal op de "zwarte markt" is aangewezen om nog iets van voedsel of kleding te bekomen. Mijn moeder heeft een hemd kunnen voor mij aanschaffen. Het is gemaakt van alle soorten lappen van gekleurd linnen. Ik ben er heel tevreden mee en zing lustig : "Mijn broek zit vol koleuren, van ribbedebie, van ribbedebie, mijn broek zit vol koleuren..."
Adolf Buyl, socialist, die geen blad voor de mond houdt en een grote vijand van de Duitsers is, wordt aangehouden en ook in de Gendarmerie voor een paar weken opgesloten. Maar, daar geeft hij niet om... .

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 05 Dec 2011 12:17    Onderwerp: 5 december 1917 Reageer met quote

A. Van der Heyden:

DECEMBER 5
Inleveren van de burgerlijke stand der bevolking (zoals naar gewoonte !).

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
mercatus

BerichtGeplaatst: 12 Dec 2011 15:30    Onderwerp: 12 december 1917 Reageer met quote

A. Van der Heyden:

DECEMBER 12
Drama in de timmerplaats en zagerij van de Bergemeersen, waar een vrouw van 21 jaar was doodgeschoten bij een poging om wat brandhout te stelen. Toen men ze wegdroeg had ze nog twee stokjes hout in de hand.

wordt vervolgd

mvg. mercatus Wink
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Overige oorlogstonelen in België Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11  Volgende
Pagina 9 van 11

Ga naar: