Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Re-enacten .... Wat vinden jullie van deze zin ?
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Levende geschiedenis en re-enactment Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Vansteenkiste

BerichtGeplaatst: 27 Jul 2008 10:51    Onderwerp: Re-enacten .... Wat vinden jullie van deze zin ? Reageer met quote

Complete artikel:

http://nieuwsblad.typepad.com/ieper/2007/07/1917-op-authent.html

quote uit het artikel:

Quote:
Is zo'n re-enacting een zinvol gebeuren? Of is het gewoon wat oorlogje spelen door een aantal volwassenen die ze niet allemaal op één rij hebben? Ga eens kijken naar hun kampement en laat het ons weten! (pli)

Geplaatst door Piet Lesage

Sold. David Camille °Elverdinghe 15.11.1898 - C.I.Ax + 16.05.1918
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Paddy

BerichtGeplaatst: 27 Jul 2008 10:55    Onderwerp: Reageer met quote

De reactie is ook niet van de poes puke

Ik ga niét kijken naar hun kampje. Re-enacting is een potsierlijke hobby die men natuurlijk het liefst beoefent op de plaats waar het allemaal gebeurde, wat dacht je? Wat ze helaas niet kunnen re-enacten zijn de live-bullets, shells, machine guns, wounded, dead, crippled, mud, decomposing bodies, rats, lice, ...
Dat de Last Post Association het neerleggen van een krans door deze geüniformeerde wandelende poppen toelaat, gaat er bij mij niet in. De kindjes-met-hun-zakjes-chocolade gaan denken dat oorlog nog zo slecht niet is, want zie, nadien kan je die re-enacten...

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 27 Jul 2008 11:01    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ga me eigenlijk niet druk meer maken ( het is warm en ik moet zo gaan werken)over een artikel uit 2007, iedereen mag er een mening over hebben en Piet is journalist genoeg om een zinnetje erbij te zetten dat reactie uitlokt.
Alleen een dingetje, waarom hoor ik niet evenveel commentaar over de talloze andere re-enacting, van Romeinen tot weetikveelwat.

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Vansteenkiste

BerichtGeplaatst: 27 Jul 2008 11:12    Onderwerp: Reageer met quote

Lijkt me hier toch WO 1 forum ???

Voor mijn part .. romeinen dan .. al hebben we weinig materiaal om er veel over te zeggen bedunkt ...

Ik vond dit artikel en die frapante passages .... Confused
Naar boven
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 27 Jul 2008 14:35    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,
Re-enacting?Kinderachtig.Vooral dan die Amerikaantjes met dikke buik in hun jeepje en het obligate handgranaatje netjes op de rechterschouder.Gewoon om te gieren/wenen.
Groeten.Philippe
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
vlim

BerichtGeplaatst: 27 Jul 2008 15:11    Onderwerp: Reageer met quote

Los van het feit dat het 'echt moorden en sneuvelen' gelukkig niet gereproduceerd wordt, heeft het re-enacten nog wel een aantal voordelen, en er is in basis natuurlijk niks mis met mensen die op deze manier zich amuseren en tegelijkertijd een stuk geschiedenis levend houden. Het feit dat een ander zijn hobby / zienswijze de jouwe niet is, lijkt me geen grond om hem dan maar als 'gek / zielig' af te serveren. Dat is een beetje erg kort door de bocht en getuigt ook niet van veel inlevingsvermogen.

Een van de voordelen zit hem in de kleine details. Vaak kom je door het simpel weg gebruiken van historisch correcte voorwerpen weer achter de voordelen, nadelen en beperkingen van diezelfde voorwerpen en breng je weer een stukje ervaring tot leven wat verloren was gegaan in de geschiedenis, zeker omdat weinigen de moeite nemen en genomen hebben om juist die kleine details (want zo logisch) te beschrijven.

Ik denk dat het voor een historicus erg interessant kan zijn om een serieuze groep re-enactors eens van dichtbij te volgen. Goed, het benadert de realiteit maar op een relatief klein deel, maar iets is nog altijd beter dan niets.

Het is natuurlijk wel belangrijk om een bepaalde schifting aan te brengen. Er zijn mensen die het gewoon leuk vinden om, bijvoorbeeld bij het gebruik van een historisch legervoertuig, een passend uniform te dragen. Dat is geen re-enacting, maar gewoon plezier en ook daar is niets mis mee.

De kracht van re-enacting zit hem in het vermogen om op zoek te gaan naar de authenticiteit van de uitrusting, het gedrag en de omgeving.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Vansteenkiste

BerichtGeplaatst: 27 Jul 2008 15:17    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
De kracht van re-enacting zit hem in het vermogen om op zoek te gaan naar de authenticiteit van de uitrusting, het gedrag en de omgeving.

Daar kan ik inkomen en volgen, maar wat als er eentje niet klopt (uitrusing, gedrag & omgeving) en de personen (persoon) het niet ziet of wil zien .. catapulteer je dan jezelf niet onmiddellijk in het 1ste en word je bijgevolg door je karikaturaal optreden geen plaatje, welke juist door de ander aangegrepen kan worden om het geheel een stempel te geven ... ???

Confused
Naar boven
vlim

BerichtGeplaatst: 27 Jul 2008 15:20    Onderwerp: Reageer met quote

Dat klopt helemaal. Vooral het gedrag speelt daarbij een belangrijke rol. Een serieuze re-enactor zal zich qua gedrag volslagen moeten aanpassen aan de rol die hij speelt / het type wat hij uitbeeldt. Doet hij dat niet, dan gaat het effect voor een erg groot deel verloren.
Naar boven
Vansteenkiste

BerichtGeplaatst: 27 Jul 2008 15:24    Onderwerp: Reageer met quote

We begrijpen elkaar .. allez hier toch Embarassed
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 27 Jul 2008 17:32    Onderwerp: Reageer met quote

Paddy @ 27 Jul 2008 11:55 schreef:
De reactie is ook niet van de poes puke

Ik ga niét kijken naar hun kampje. Re-enacting is een potsierlijke hobby die men natuurlijk het liefst beoefent op de plaats waar het allemaal gebeurde, wat dacht je? Wat ze helaas niet kunnen re-enacten zijn de live-bullets, shells, machine guns, wounded, dead, crippled, mud, decomposing bodies, rats, lice, ...
Dat de Last Post Association het neerleggen van een krans door deze geüniformeerde wandelende poppen toelaat, gaat er bij mij niet in. De kindjes-met-hun-zakjes-chocolade gaan denken dat oorlog nog zo slecht niet is, want zie, nadien kan je die re-enacten...

Als onderschrift:

Paddy @ 27 Jul 2008 11:55 schreef:

En daar zit hem nu volgens mij de kneep. Ook voor de omstanders is er een heel dun lijntje tussen de bewondering van die leuke re-enactors en de potsierlijkheid van diezelfde figuren. Het is maar aan welke kant van het lijntje je staat.

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Vansteenkiste

BerichtGeplaatst: 27 Jul 2008 17:35    Onderwerp: Reageer met quote

Daar zit ook weer een grond van waarheid in!

Misschien is het juist omdat me n het niet doet of kan doen dat er een soort afgunst ontstaat... of zie ik dit verkeerd?
Confused
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 27 Jul 2008 17:36    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben de laatste jaren van de ene kant van het lijntje naar de andere kant gevallen. Als ik zie hoe MMP Zonnebeke hun reenactment aanpakt dan vind ik het erg knap gedaan.
Op begraafplaatsen e.d. vind ik deze acteurs echter gevoelsmatig niet thuishoren; hoe goed bedoeld ook.
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 27 Jul 2008 17:53    Onderwerp: Reageer met quote

Ook ik ben niet zo negatief over die re-enactoren. Alleen zie ik ze niet bezig als re-enactoren, maar eerder als grappige mannetjes en vrouwtjes die laten zien in wat voor pakken ze vroeger oorlog voerden. Het leukste dat ik ooit ben tegengekomen was eerst een legioen Romeinen, gevolgd door een troep Napoleonsoldaten op weg, over dezelfde weg, vermoedelijk naar twee verschillende slagveldjes. Ik had die twee groepen graag eens tegen elkaar zien "vechten", maar dat was me niet gegund Wink

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 27 Jul 2008 21:57    Onderwerp: Reageer met quote

Richard @ 27 Jul 2008 18:36 schreef:
Ik ben de laatste jaren van de ene kant van het lijntje naar de andere kant gevallen. Als ik zie hoe MMP Zonnebeke hun reenactment aanpakt dan vind ik het erg knap gedaan.
Op begraafplaatsen e.d. vind ik deze acteurs echter gevoelsmatig niet thuishoren; hoe goed bedoeld ook.

Dat treed ik volmondig bij.
Ik gun iedereen z'n hobby, maar re-enactors op begraafplaatsen of bij monumenten vind ik echt niet kunnen.
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 27 Jul 2008 22:00    Onderwerp: Reageer met quote

Roma @ 27 Jul 2008 22:57 schreef:
Richard @ 27 Jul 2008 18:36 schreef:

Dat treed ik volmondig bij.
Ik gun iedereen z'n hobby, maar re-enactors op begraafplaatsen of bij monumenten vind ik echt niet kunnen.

Hoezo? Op die begraafplaatsen en bij die monumenten zie ik met grote regelmaat re-enactors. Maar die hebben moderne pakken aan. Waar zit hem dat verschil dan?

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Tandorini

BerichtGeplaatst: 27 Jul 2008 22:12    Onderwerp: Reageer met quote

Lingekopf @ 27 Jul 2008 23:00 schreef:

Hoezo? Op die begraafplaatsen en bij die monumenten zie ik met grote regelmaat re-enactors. Maar die hebben moderne pakken aan. Waar zit hem dat verschil dan?

Dat zijn wel echte soldaten.
http://nl.escertico.wikia.com/wiki/Militaria_Wiki
Naar boven
Wienne

BerichtGeplaatst: 28 Jul 2008 16:59    Onderwerp: Reageer met quote

So what?

Waarom zouden zij wel mogen en re-enactors niet? Tenslotte lopen zij niet in bestaande uniformen en for all sense and purpose zijn ze burgers in een pakje dat toevallig op dat lijkt van die tijdens WO1. Of ze nu toevallig in zo'n pak lopen of in short, teensletsen en een t-shirt van Iron Maiden? Wat denk je dat er van meer respect getuigt?

Ik heb minder problemen met een aantal re-enactors die vanuit hun interesse en passie ingetogen en in hun pakjes (maar zonder wapens) aan de kant staan onder de Menenpoort dan met een kolonne één of andere groep Britse kortgeschoren pseudo-militaire kadetten tijdens die plechtigheid onder de poort door marcheren allen gewapend met een zakje pralines, om na de plechtigheid onder veel kabaal de kroegen terug te gaan opzoeken. De re-enactors bleven ter plaatse de panelen en kransen bekijken en uitleg gevend aan al wie er om vroeg.

R-enacting is ook niet mijn hobby, ik houd het liever klein (modelbouwers doen het in het klein), maar ook wij streven zo veel mogelijk de werkelijkheid na en dat is een passie die ik ook terug vind bij de re-enactors die ik ken: die drang naar authenciteit, maar dan op een ander vlak: gaat het bij mij om de juiste loop van de vliegdraden op dat model of het juiste kleur PC10 en of de rib tapes nu wel of niet zichtbaar waren enz, bij hen gaat het om de juiste uniformstukken, de juiste dril, de juiste uitrusting, enz...

Als mensen behoefte hebben om hun respect op die manier te tonen, moet dat kunnen. Wapens zijn er voor mij dan wel een beetje te over, zeker bvb aan de Menenpoort en bij (her)begrafenissen. Bij het leven in kampement en zo horen ze er bij en laten we wel wezen: bij een groot gedeelte van de mensen is er een enorme fascinatie in die wapens.

En over de kwestie van militair zijn of niet. Mijn idee daaromtrent is simpelweg: De overgrote meerderheid van al die jongens die in de Ieperse bodem ligt op die oorlogsbegraafplaatsen waren burgers! Ze waren er enkel in 'for the duration'. Al die jonge mannen waren in de eerste plaats burgers, die vrijwillig of verplicht in het leger gingen en als ze het geluk hadden om de oorlog te overleven terug burger werden of als ze dat geluk niet hadden tenminste van plan waren om terug burger te worden.

Daarom heb ik het een beetje moeilijk met het 'claimen' door het militaire wezen van de oorlogslachtoffers en begraafplaatsen, alsof zij alleenrecht hebben om te herdenken. Dat klinkt misschien cru, maar zo komt het toch op mij over. Ik heb zo beetje het gevoel dat wij burgers en zeker die de herinnering levendig willen houden door als hobby re-enacting te kiezen er te veel aan zijn en met moeite op 'hun begraafplaatsen' geduld worden, we mogen al blij zijn als we achter de afsluiting mogen plaats nemen.

Bon, rantmode off...

Wienne

Wienne's site
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 28 Jul 2008 17:57    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,
Ik was nog het Glenn Miller muziekje vergeten en het ronscheuren met het jeepje,liefst met de kleine langs achter ook al in zo'n schattig Amerikaans uniformpje....
Laat het niet aan uw hart komen!Philippe
Naar boven
.303

BerichtGeplaatst: 28 Jul 2008 18:29    Onderwerp: Reageer met quote

Hi

Re-enactment is een hobby met vele deelnemers, en dus ook onder de re-enactors vele manieren om die te bedrijven. De een ziet het als "toegepaste militaire geschiedenis" en de andere een mooie verkleedpartij waarbij je ook nog soldaatje kunt spelen, type "cowboy's". Dus "re-enactment" over een kam scheren is niet mogelijk. Hier doe je namelijk de velen die welgemeend de geschiedenis levend willen houden teniet.
Re-enactors die op begraafplaatsen rondlopen, mag mijns inziens wel, maar zorg dat je in uniform er dan netjes bijloopt, zoals degenen die je re-enact er ook zouden uitzien als ze op een begraafplaats zouden rondlopen. Met respect dus.

.303
Naar boven
Fixbayonetbunny

BerichtGeplaatst: 05 Aug 2008 20:19    Onderwerp: Reageer met quote

Alles kan, alles is mogelijk als je puttes niet naar beneden zakken .. maar dan zijn gelukkig de schoenen gecamoufleerd
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 05 Aug 2008 20:34    Onderwerp: Reageer met quote

schater schater schater

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 06 Aug 2008 6:09    Onderwerp: Reageer met quote

Tsja, toch geen re-enacting..
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?p=232077&highlight=#232077

Naar boven
Fixbayonetbunny

BerichtGeplaatst: 06 Aug 2008 11:05    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 06 Aug 2008 11:08    Onderwerp: Reageer met quote

Frans zei:
Dit zijn reguliere soldaten van het britse leger die momenteel gelegerd zijn in Noord Ierland. Meerdere van deze soldaten hebben ook een tour Afghanistan of Iraq achter de kiezen.

Doel van deze aktie is geld in te zamelen en vooral aandacht bij het britse publiek voor terugkerende soldaten uit oorlogsgebieden met combatstress.

De pipers waren verzocht om de groep te begeiden van de Lille gate naar de Menin gate, de groep soldaten had toen al een goede 30 kilometer achter de kiezen.

http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?p=232077

Naar boven
Frans

BerichtGeplaatst: 06 Aug 2008 11:15    Onderwerp: Reageer met quote

Fixbayonetbunny @ 06 Aug 2008 12:05 schreef:

De soldaat met de zachte boots is colour sargent Sean van de grenadier gaurds reg. Heeft zijn schoenen mogen wissellen omdat hij na vier dagen marcheren op rauwe biefstukken liep.
Vansteenkiste

BerichtGeplaatst: 06 Aug 2008 13:12    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zat te draaien met mijn stylo of liever weg en weer te gaan met de muis!
Ik vind het niet makkelijk, maar moet eerlijk zijn!

Waar begint re-enacten en waar eindigt het?

Op het moment dat je je in een plunje stopt dat niet eigen is aan je persoon of je dagelijkse bezigheden begin je te acteren.

Op het moment dat je terug grijpt naar een historische periode en bijgevolg poogt die uit te beelden zit je met reconstructie.

Voeg deze samen en je hebt re-enacting.
Naar boven
Tourdessites

BerichtGeplaatst: 06 Aug 2008 17:09    Onderwerp: Luik - 20/09/08 - Historische reenactment - deelnemer? Reageer met quote

Wij organiseren op 20 september een “Historische cortège” in centrum van Luik. Wij zijn op zoek naar mensen met costumes van de 1ste wereldoorlog om deel te nemen aan dit evenement. De bedoeling is een 20tal Belgische soldaten te hebben en een 10tal duitse soldaten om dit historische periode van luik te illustreren.
Naar boven
patrick

BerichtGeplaatst: 10 Aug 2008 17:20    Onderwerp: Reageer met quote

Even terug naar het artikel waarmee het begon. Hat kampement was opgezet door de groep die in 2006 de somme march hebben gedaan. Ben zelf een van de deelnemers geweest aan deze Ypres-march 2007 ter herrinering aan de derde ieperslacht.
Dit met medewerking van het britse leger. Zoals gewoonlijk de enige ausralier in brits gezelschap. Ieder zijn eigen mening over reenactment of living history of of of. Heb me al vaak genoeg in discussies geworpen die zoals wo1 toch alleen maar in een stelling oorlog eindigen. Heb ook geen behoefte om mijzelf te moeten verantwoorden ieder zijn eigen

WE WILL REMEMBER THEM
hieronder een link naar foto's van de ypres march

http://www.ypres-march.eu/Ypres%20March%20August%202007/album/index.html

cooee
patrick
Naar boven
Schoeters Dirck

BerichtGeplaatst: 12 Aug 2008 21:03    Onderwerp: Reageer met quote

Hello Patrick.

Re-enacting is:
-Genoeg discipline hebben om een heel WE of een week, om zonder televiesie, GSM, bref zonder alle moderne speelgoed te leven.
-Is genoeg discipline om in een oude kessel met een oude lepel durven eten.met de technologie van die tijdperk te leven.
-Is kunnen tegen de koud(rond 3uur s'morgen), de regen, de vogtiheid gaan.
-Is zover als u kunt, de authenticiteit van uw thema te herontdekken.
Er zijn nog zoveel dingen over te zeggen maar als u dit al kunt dan ben jij een re-enactor.
Personlijk, ik zou graag nog verder gaan. Zo een hele week in een loopgraf leven, vechtend Enz...Maar zou de mensen nog so sterk zijn om dat willen doen? Arme westelijk mentaliteit.
Ook wij zulle tegen de "politicly correct"gedacht boksen.
Erik de Bruin

BerichtGeplaatst: 19 Aug 2008 10:22    Onderwerp: Reageer met quote

Ook ik loop regelmatig in uniformen zoals die in het verleden zijn gedragen. Of in een plus-fours uit de jaren dertig. Ik noem mezelf geen re-enactor. Mijn doel is, naast het hebben van het plezier dat ik in deze hobby heb, een aandeel te leveren in een levend diorama van twintigste-eeuwse krijgsgeschiedenis. Daarmee een didactisch leermiddel te zijn, kennis te kunnen overdragen waar dit mist bij het overgrote deel van de mensen. Het kunnen uitvinden waarom men uitrusting droeg zoals men dat droeg, een stuk toegepaste militaire geschiednis dus.

En nee, ik ben geen zielepiet die z'n militaire diensttijd node heeft gemist en alleen z'n mannelijkheid nog kan halen uit wapenbezit en rondhangen in uniformen. Mensen die verkondigen dat re-enacters bestaan uit "kindjes-met-zakjes-chocolaad" hebben óf naar de verkeerde tentoonstelling gekeken (wellicht de blik gewend naar het naburig scoutingbivak?) danwel volkomen en totaal niets begrepen van de doelstelling van living history.

En ja hoor, ik sta ook op begraafplaatsen en monumenten. Sterker nog, ik word door veteranen uit WO-2 gevraagd om hun herdenking van de gevallenen op te luisteren met een militaire monumentenwacht van living historymensen in uniformen zoals die toendertijd werden gedragen. Ja hoor, ik sta op verzoek in de houding in historisch uniform bij de begrafenis van een oud-soldaat. En als men mij vraagt saluutschoten af te geven doe ik dat ook. Omdat ik van mezelf weet dat ik dat met zorg doe. Dat ik met zorg mijn voorstelling voorbereid. Zo nauwkeurig en zo realistisch mogelijk. Ter ere van heb die in dit tenue vochten, maar ook voor mezelf. Dat ik mijn hobby voor mezelf goed kan verantwoorden.

Wie zijn de inzenders dat zij kunnen oordelen over mijn intenties! Wie zijn de inzenders die veteranen, die vragen om een vertegenwoordiging van living historymensen bij hun herdenking, op deze wijze niet serieus nemen? Welke bijzondere plek van normen en waarden nemen deze criticasten in onze maatschappij in? Die slechts kunnen spreken over "wandelende etalagepoppen", "volwassenen die ze niet allemaal op één rij hebben" en "grappige mannekes en vroukes".

Naar mijn mening zijn living historymensen, of ze nu in 19e eeuws rokkostuum lopen, in 17e eeuwse burgerwacht, Napoleantisch of 20e eeuws militair, geschiedkundigen die weten waar ze mee bezig zijn.
Het wel of niet hebben van de status van militair of veteraan is daarbij niet belangrijk. De jongeman van 22 die vol vuur en geschiedkundig geheel correct in z'n verschijning en gedrag een soldaat WO-1 'neerzet' is naar mijn mening beter bezig dan de 40-jarige veteraan die zuipend in z'n samengeraapte uniform achterin z'n Dodge het evenement aanziet.

Maar misschien zie ik het wel verkeerd. Als grappig mannetje.
Schoeters Dirck

BerichtGeplaatst: 31 Aug 2008 21:04    Onderwerp: Reageer met quote

OK met U. Nieks meer te zeggen.
Vansteenkiste

BerichtGeplaatst: 31 Aug 2008 22:31    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Naar mijn mening zijn living historymensen, of ze nu in 19e eeuws rokkostuum lopen, in 17e eeuwse burgerwacht, Napoleantisch of 20e eeuws militair, geschiedkundigen die weten waar ze mee bezig zijn.

Heel gevaarlijk als je dit algemeen stelt.
Ik spreek me absoluut niet uit over jouw intensies, want als je zo kordaat pent, zal je wel weten dat hoge bomen veel wind vangen.
Maar ik ken van die pseudo historicus-personen die met veel bla bla & fa fa in kostuum je reinste onzin uitbrabbelen tov onze Engelse vrienden die dit alles slikken als kouwe pap. Juist dit maakt onder andere re-eancting zo dubieus!

Wees gerust Erik, ik heb ook mijn uniform en begrijp je heel goed ! Laughing
Naar boven
Erik de Bruin

BerichtGeplaatst: 29 Sep 2008 21:29    Onderwerp: Reageer met quote

Vansteenkiste @ 31 Aug 2008 23:31 schreef:
Maar ik ken van die pseudo historicus-personen die met veel bla bla & fa fa in kostuum je reinste onzin uitbrabbelen tov onze Engelse vrienden die dit alles slikken als kouwe pap. Juist dit maakt onder andere re-eancting zo dubieus!

Ha ja, die ken ik ook.
Dés te serieuzer en beter doordacht moeten wij als living history mensen onze 'act' neerzetten. En dat serieuze werken gebeurt in het kader van WO-1 vaker dan dat ik wel eens zie bij andere grote militaire treffen in de afgelopen eeuw...
Vansteenkiste

BerichtGeplaatst: 30 Sep 2008 9:22    Onderwerp: Reageer met quote

Cool

Soms weet ik niet goed als we dit moeten zien als kolder Embarassed of diep en intens moeten "wenen" Sad !
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 13 Okt 2008 11:03    Onderwerp: Reageer met quote

Ik begeef me vast op glad ijs om me in deze topic te mengen, maaaaaaaaaaaaaaaaar,
afgelopen weekend hadden we twee gasten in uniform, ík heb niet de kennis om te zien of het stiksel van het 6e knoopsgat linksomachterstevoren gestikt was, kenmerkend voor 1914,1915,1916,1917,1918 ( kies er maar een) maar ik heb wél genoten van de twee heren d'r outfit en uitleg hierover.
Het enthousiasme, de kennis, het geduld, de betrokkenheid met hetgeen ze uitbeelden heeft voor mij een meerwaarde, meer dan het weten of het stiksel van het 6e knoopsgat wel correct is. Dan telt voor mij wel degelijk de liefde voor je vak. En de benaderbaarheid.
Dit zie ik veel liever dan de zoveelste slagveldtourbus met als gids "kijk, daar is gevochten en daar ook" om maar eens even offtopic te gaan

Cool

Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 13 Okt 2008 11:35    Onderwerp: Reageer met quote

Minstens een deel van deze discussie gaat (en daar slaat Yvonne de spijker op de kop) tussen "preciezen"en "rekkelijken". En dat stuk van de discussie is dus niet zinvol, want daar zullen ze nooit uitkomen.

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 13 Okt 2008 12:39    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne @ 13 Okt 2008 12:03 schreef:
Ik begeef me vast op glad ijs om me in deze topic te mengen, maaaaaaaaaaaaaaaaar,
afgelopen weekend hadden we twee gasten in uniform, ík heb niet de kennis om te zien of het stiksel van het 6e knoopsgat linksomachterstevoren gestikt was, kenmerkend voor 1914,1915,1916,1917,1918 ( kies er maar een) maar ik heb wél genoten van de twee heren d'r outfit en uitleg hierover.
Het enthousiasme, de kennis, het geduld, de betrokkenheid met hetgeen ze uitbeelden heeft voor mij een meerwaarde, meer dan het weten of het stiksel van het 6e knoopsgat wel correct is. Dan telt voor mij wel degelijk de liefde voor je vak. En de benaderbaarheid.
Dit zie ik veel liever dan de zoveelste slagveldtourbus met als gids "kijk, daar is gevochten en daar ook" om maar eens even offtopic te gaan

Cool

Mag ik er aan toevoegen dat ik GEEN re-enactor ben, ik gebruikte het uniform van een vriend om mijn onderdeel "Passendale 1918" te illustreren.

"We're doomed, I tell ye!"
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 13 Okt 2008 12:43    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb ook veiligheidshalve het woord re-enactor weggelaten Wink

Naar boven
Vansteenkiste

BerichtGeplaatst: 13 Okt 2008 13:43    Onderwerp: Reageer met quote

Je hebt mensen die pretenderen, "HET" te zijn.
Wel die moeten het dan maar ook zijn ! ! !
Een Schot in voetbalkousen en een "soldier" die ieder poogt wijs te maken van 100% authentiek te zijn, terwijl zijn confectie broek van zijn gat zakt ... puke

Toen ik de foto's van de meeting bekeek was ik ten eerste verrast dat Paddy en man was, want met die rok was me dat niet duidelijk (eerdere foto's) > "Joke my dear lady from hell !"

Dat is het hem juist, evoceren moet niet 100% te zijn, er is nog steeds iets als aangenaam, ludiek, zout op de frieten met klak mayonaise ...

Die mensen hebben dus de pretentie niet en dat siert hen mijns inziens dubbel en drie !!! Laughing
Naar boven
patrick

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2008 1:02    Onderwerp: Reageer met quote

hahaha zolang je je frieten maar uit je ww1 gamel eet is het nog authentiek hahahaha

cooee
patrick
Naar boven
patrick

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2008 1:07    Onderwerp: Reageer met quote

oke maar weer serieus.. authenticiteit staat hoog in het vaandel. Kennis van zaken en alles is te leren. Ik ken groepen waar alles 100% aan materiaal in orde moet zijn. Heffen zich met z'n alle in een Australisch uniform maar hebben geen benul van het belangrijkste... Mateship.
Als er iets is dat die periode kenmerkte was het dat wel.

cooee
patrick
Naar boven
Vansteenkiste

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2008 7:05    Onderwerp: Reageer met quote

Je hebt gelijk wat dat facet betreft !
Volmondig gelijk !!!

Maar, heeft dit niet eerder te maken met de kwalijke karaktertrekken van bepaalde mensen die je beter leert kennen, na bepaalde tijd.
De mensen die een rol op zich nemen, beelden die uit en zijn niet steeds doorleefd van de materie.

Je kan dit ergens ook niet verwachten, maar meen ergens een ontgoocheling te bespeuren in je woorden en hint naar een of ander sujet.

Wel ik ken er ook zo eentje en die denkt nochtans van zichzelf een perfect Schot te zijn, een opperbeste Belg, een Aussi, Kiwi en zelfs Engelsman. Volgens mij kan je dit maar allemaal goed doen als je de perfecte schizofreen bent, waar meedere persoonlijkheden in een en dezelfde zitten ... Confused
Naar boven
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2008 8:56    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,
Ik stel voor dat alle re-enactors(waarom spreken wij ook niet even over"reconstitution" onze wereld is al genoeg verengelst)waar was ik gebleven,ach ja,ik stel voor dat al die figuranten ook zouden meelopen in de heksenstoet van Beselare,kwestie van het allemaal iets bangelijker te laten lijken.
Zet'm op!(die helm natuurlijk)
Philippe[/quote]
Naar boven
ww_soldier

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2008 10:19    Onderwerp: Reageer met quote

Vansteenkiste @ 14 Okt 2008 8:05 schreef:

Wel ik ken er ook zo eentje en die denkt nochtans van zichzelf een perfect Schot te zijn, een opperbeste Belg, een Aussi, Kiwi en zelfs Engelsman. Volgens mij kan je dit maar allemaal goed doen als je de perfecte schizofreen bent, waar meedere persoonlijkheden in een en dezelfde zitten ... Confused

Nou deze ga je me dan toch even moeten verduidelijken hoor. Zelf doe ik ook verschillende nationaliteiten (of ben die van plan te doen). En wat zou er daar dan mis zijn.
Nu hamer je enkel en alleen over 1 wel bepaalde oorlog. Misschien toch ook even zeggen dat er mensen zijn die compleet verschillende periodes met elkaar combineren. Dan kijk ik even in de richting van Napoleontisch, Amerikaanse Burgeroorlog, Boerenoorlog, WO1 en WO2. Zijn die mensen misschien ook compleet schizofreen? Ik dacht het niet.
Als ik in mijn klas sta, dan moet ik in mijn 2e jaar spreken over Grieken en Romeinen, en ja af en toe leef ik me daar in in. Het uurtje nadien volgen dan de middeleeuwen en ga zo maar verder (ja 1ste jaar zit er ook bij en dan gedraag ik mij als holbewoner Evil )
Het is een standpunt, maar ieder zijn mening.
Vansteenkiste

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2008 14:22    Onderwerp: Reageer met quote

Wel het is eigenlijk heel simpel.

Jij speelt die rollen. Hopelijk toch van die holbewoner .... yummie

Menen, denken ... dat je een Schot bent, een Belg bent ... menen dat je iets bent ... ligt volledig anders.

Stef Bos maakte er ooit een liedje van: "Morgen ben ik God, vandaag Napoleon."

Misschien was ik hier niet duidelijk, in mijn voorbeeld, want in een andere topic zal je lezen dat ik er precies zo over denk als jij.

Maar oa rondcrossen in het dagelijks leven of bij geboortes, trouwpartijen, sterfgevallen ... als een re-enactor ... ???? Het lijkt me dan inderdaad allemaal als een grote klucht of "Gek zijn is gezond, morgen ben ik God ..."(Bos)

Excuses voor mijn onduidelijkheid!
Naar boven
Wienne

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2008 14:52    Onderwerp: Reageer met quote

Tiens, begin hier precies weer een bepaalde stijl en trend te herkennen...

Zitten er soms Bruyne tekens in de dierenriem?

Wienne Rolling Eyes

Wienne's site
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Vansteenkiste

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2008 14:57    Onderwerp: Reageer met quote

Je bent wat laat hoor ! Laughing

Vansteenkiste Steven, mijn overgrootvader was Petrus Debruyne.
Geboren in Langemark, bijna 160 jaar geleden, stroper van beroep.

vriendelijke groeten.

Steven Vansteenkiste
ex van alles en nog wat die met 14/18 te maken heeft en nu free-lance Wink
Naar boven
patrick

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2008 16:35    Onderwerp: Reageer met quote

ik denk dat ik die toon gezet heb met mijn opmerking. Maar ik kan me ook wel in de opmerkingen van stenen kistje vinden. Je probeert iets helemaal goed te doen (wat volgens mij nooit echt haalbaar is) of je doet vanalles wat waarbij je je dan ook nog vaker vergist.
Uiterlijk perfect uitgedost zijn is niet alles..... wat er van binnen schuilt en hoe je dat probeert over te brengen maakt het veelal completer. Een proces van leren, inleven en presenteren.
And once in awhile your fair dinkum .

cooee
patrick
Naar boven
Vansteenkiste

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2008 16:56    Onderwerp: Reageer met quote

Veel eenvoudiger gezegd, maar nagel op de kop !

Smile
Naar boven
belg1914

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2008 16:58    Onderwerp: Reageer met quote

Als je het moeilijk hebt met re-enactment, ga dan niet kijken! Ik ben ook lkr. en ik beaam wat ww-soldier zegt: kinderen zijn geboeid als je je als lkr. inleeft. Volwassenen zijn ook geboeid als je aan "educatieve levende geschiedenis" doet. En wie is perfect?
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Levende geschiedenis en re-enactment Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: