Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Ridder Leopoldsorde 1914-1918

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> België Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Detlev

BerichtGeplaatst: 17 Jul 2008 19:26    Onderwerp: Ridder Leopoldsorde 1914-1918 Reageer met quote

Hallo Forum, ik heb hieromtrent een vraagje :
laatst zag ik op een of andere beurs een Burgerlijke versie van de Riddermedaille in de leopoldsorde liggen. Deze had, op het lint, naast 2 gekruiste zwaarden, ook nog 2 gouden strepen. Is dit een bestaande (lees: toegestane) combinatie? De medaille was overigens 2talig, al kan dat een vernieuwing van de oorspronkelijk verkregen medaille zijn. Maar ik vraag me wel af, of de combinatie van zwaarden met de 2 gouden strepen normaal is.
Alvast bedankt
Confused
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Benny Vinke

BerichtGeplaatst: 17 Jul 2008 21:42    Onderwerp: De Belgische Ordes met centrale gouden streep Reageer met quote

De Belgische Ordes met centrale gouden streep
of gouden zijstrepen

tijdens de Wereldoorlog konden vereremerkt worden met een Belgische Orde :
bij toekenning voor een bijzondere daad van moed en indien de rechthebbende
ervoor vermeld werd in de Dagorde, kreeg het lint randen in gouddraad en werd een
gouden ster aangebracht; indien de moedige daad geen aanleiding had gegeven tot
vermelding in de Dagorde bleven enkel de gouden randen behouden.
Indien de toekenning van het ereteken van de Orde gebeurde voor bijzondere verdienste
tijdens de oorlog werd een gouden band centraal in het lint geweven. Voor bijzondere
verdienste in humanitair oorlogswerk werd dan bovendien een zilveren ster op het
lint gedragen.
In 1946 verscheen een Koninklijk Besluit waarmee deze onderscheidingen ook
beschikbaar werden voor gelijkaardige daden of verdienste tijdens de Tweede
Wereldoorlog.
Detlev

BerichtGeplaatst: 18 Jul 2008 9:19    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo, Dank u Benny,
mag ik hieruit afleiden dat de combinatie Burgerlijke versie Ridder Leopoldsorde + gekruiste zwaarden op het lint + 2 gouden strepen op het lint, mogelijk is?
speechless
Naar boven
Benny Vinke

BerichtGeplaatst: 18 Jul 2008 11:38    Onderwerp: Reageer met quote

Belmed @ 18 Jul 2008 9:19 schreef:
Hallo, Dank u Benny,
mag ik hieruit afleiden dat de combinatie Burgerlijke versie Ridder Leopoldsorde + gekruiste zwaarden op het lint + 2 gouden strepen op het lint, mogelijk is?
speechless

Ik weet het niet maar ik denk het wel. Ik vind de combinatie burgerlijk met zwaarden raar. Maar als je hier kijkt staat er ook een burgerlijke versie met zwaarden.
http://users.skynet.be/hendrik/nl/B1-N-Goldstripe.html

en als je op deze site kijkt (Mijn favoriet)
http://www.belgian-medals.com/Leopold1Orders.html
Dan zie je ook burgerlijke medailles met zwaarden.
Detlev

BerichtGeplaatst: 19 Jul 2008 13:08    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad, Benny, heb ik ook al gezien.

Van Hendrik heb ik al een antwoord gekregen, en, ook al staat een ietwat gelijkaardig ereteken op zijn site, toch heeft hij er twijfels over...

Nu, geen potten gebroken hoor, hij plaatste toendertijd de foto, en vermits hij tot op heden nog geen beter exemplaar heeft gevonden, blijft deze er op staan. Misschien in de toekomst een foto van mijn medaille, moest blijken dat het toch mogelijk is...

In alle geval, niet wetende of het weldegelijk een juiste combinatie is, ben ik op zoek gegaan naar de verkoper en hem nog gevonden ook!!
Die brave man wist mij niets te vertellen over de medaille in onderwerp, vermits hij niets van eretekens afweet, dus waagde ik er mij op en kocht de medaille.
Mocht ooit blijken dat de combinatie onbestaande of onmogelijk is, kan ik hem nog altijd wegdoen...

In bijlage alvast een foto, wat denken jullie van het ereteken?

Cheers Embarassed
Naar boven
Benny Vinke

BerichtGeplaatst: 19 Jul 2008 13:13    Onderwerp: Reageer met quote

Belmed @ 19 Jul 2008 13:08 schreef:

In bijlage alvast een foto, wat denken jullie van het ereteken?

Cheers Embarassed

Waar is de bijlage yummie
Detlev

BerichtGeplaatst: 19 Jul 2008 13:26    Onderwerp: Reageer met quote

Geen bijlage dus... krijg het niet geupload...
HELP......
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 19 Jul 2008 15:19    Onderwerp: Reageer met quote

Juplahoi!
Belmed, foto hosten op http://www.imageshack.us/
Dan de link kopieren in je bericht en eens op voorbeeld drukken alvorens op te sturen.
Succes!
Naar boven
Detlev

BerichtGeplaatst: 19 Jul 2008 16:12    Onderwerp: Reageer met quote

Thanks Schiptje ,
't is te hopen dat t lukt he
hier is dus de foto...

Naar boven
Benny Vinke

BerichtGeplaatst: 19 Jul 2008 16:37    Onderwerp: Mooie medaille Reageer met quote

Een hele mooie.
Detlev

BerichtGeplaatst: 19 Jul 2008 16:54    Onderwerp: Re: Mooie medaille Reageer met quote

Benny Vinke @ 19 Jul 2008 17:37 schreef:
Een hele mooie.

[b]Dat denk ik er ook van, Benny
Nu nog hopen dat t een correcte combinatie is he...
[/b]
Naar boven
Benny Vinke

BerichtGeplaatst: 19 Jul 2008 17:05    Onderwerp: Zwaarden Reageer met quote

Ik heb dit type zwaarden eigenlijk nog nooit gezien. De meeste medailles uit WW1 hebben volgens mij dit type zwaarden.

Detlev

BerichtGeplaatst: 19 Jul 2008 17:11    Onderwerp: Reageer met quote

Dat klopt, Benny,
al heb ik bij die brave ziel, samen met de medaille in onderwerp, ook nog een Ridder Kroonorde en Ridder Leopold II en nog een 5tal 100% zeker WOI medailles gekocht, en die Ridders hadden allemaal die 'rare' gekruiste zwaarden...
misschien een andere fabrikant destijds?
Deze avond eventjes enkele sites afschuimen en zien of er nog medailles zijn met dergelijke zwaarden...
Naar boven
Benny Vinke

BerichtGeplaatst: 19 Jul 2008 17:22    Onderwerp: Misschien kun je het hier vragen Reageer met quote

Misschien kun je het hier vragen.
http://www.orderofleopold.be/
Detlev

BerichtGeplaatst: 19 Jul 2008 17:31    Onderwerp: Re: Misschien kun je het hier vragen Reageer met quote

Zou ik durven? Surprised
Benny Vinke @ 19 Jul 2008 18:22 schreef:
Misschien kun je het hier vragen.
http://www.orderofleopold.be/

wellicht is het zo'n Orde van mensen die wel een of ander ereteken in de Leopoldsorde hebben, maar of ik er wijzer zou van worden weet ik niet
Maar wat niet baat, niets schaadt he. Very Happy
Zeker bedankt voor de tip !
Naar boven
Benny Vinke

BerichtGeplaatst: 19 Jul 2008 17:48    Onderwerp: Reageer met quote

Het besluit voor het lint stamt uit 1919 en voor de zwaarden uit 1939.

Koninklijk Besluit van 24 juni 1919.

De titularissen (burgers) der eretekens der nationale orden verleend voor uitstekend oorlogsdiensten ( 1914-1918), en waarvan de naam op de orde van de dag van het land zal geplaatst worden, zullen het lint der orde dragen langs beide zijden versierd met een gouden streep en met een gouden ster met 5 stralen.

De titularissen (burgers) der kruisen verleend voor uitstekende oorlogsdiensten ( 1914-1918) welke geen vermelding op de orde van de dag van het land zouden verkrijgen, zullen het lint zonder ster dragen.

Koninklijk Besluit van 14 februari 1939.

De eretekens der Nationale Orden welke voor oorlogsverdiensten worden toegekend, zullen op het lint der Orde voorzien zijn van een zilveren kenteken bestaande uit 2 gekruiste zwaarden.

Misschien mag een combinatie dan toch.
Detlev

BerichtGeplaatst: 19 Jul 2008 18:05    Onderwerp: Reageer met quote

Waar komt deze informatie vandaan?
Ik heb de indruk dat u zich meer vastbijt in dit vraagstuk dan ikzelf Wink

Volgende quote had ik al eens gehoord : "De eretekens der Nationale Orden welke voor oorlogsverdiensten worden toegekend, zullen op het lint der Orde voorzien zijn van een zilveren kenteken bestaande uit 2 gekruiste zwaarden" .
Al is deze volgens mij niet geheel juist: het is juist tot en met de graad ' Ridder'. Vanaf Officier zijn, volgens mij, de gekruiste zwaarden goud of verguld.
Of is dit niet correct?
Neutral
Naar boven
Benny Vinke

BerichtGeplaatst: 19 Jul 2008 19:37    Onderwerp: Reageer met quote

Belmed @ 19 Jul 2008 18:05 schreef:
Waar komt deze informatie vandaan?
Ik heb de indruk dat u zich meer vastbijt in dit vraagstuk dan ikzelf Wink

Ik heb de gegevens van hier:
http://users.skynet.be/belgianordersandmedals/LEOPOLDORDE.htm

Ik verzamel zelf ook Belgische ww1 medailles en voor mij is dit ook een interessant onderwerp. Volgens mij koop ik regelmatig medailles bij je via e-bay.

Quote:

Volgende quote had ik al eens gehoord : "De eretekens der Nationale Orden welke voor oorlogsverdiensten worden toegekend, zullen op het lint der Orde voorzien zijn van een zilveren kenteken bestaande uit 2 gekruiste zwaarden" .
Al is deze volgens mij niet geheel juist: het is juist tot en met de graad ' Ridder'. Vanaf Officier zijn, volgens mij, de gekruiste zwaarden goud of verguld.
Of is dit niet correct?
Neutral

Officiers kom ik meestal met zilveren zwaarden tegen. Volgens mij is alleen de medaille van goud. Ik heb ooit een commandeur gehad die wel gouden zwaarden had.

De gouden zwaarden zijn vanaf 1972

Koninklijk besluit van 27 juni 1972.

Op het lint van de eretekens in Onze nationale orden die wegens oorlogstitels worden verleend zal, vanaf de vijfde bevordering, een gulden kenteken bestaande uit 2 gekruiste zwaarden worden gehecht.
Detlev

BerichtGeplaatst: 20 Jul 2008 8:06    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Benny,
dus, medailles met gouden zwaarden zijn in principe voor Off medailles en hoger, maar dan post 1972?
diezelfde medailles met zilver zwaarden zijn pré 1972

wat betreft
Quote:
Volgens mij koop ik regelmatig medailles bij je via e-bay
,heb ik geen weet van, want uw naam zegt me wel iets, maar niet bij kopers van me. Tenzij uw ebay account onder een andere naam gekend is...
Heb er trouwens nog enkele die weg mogen.

groeten
Naar boven
Benny Vinke

BerichtGeplaatst: 20 Jul 2008 10:48    Onderwerp: Vergist Reageer met quote

Mijn naam op e-bay is het zelfde. Misschien heb ik me vergist. Er zijn er meer met een soortgelijke naam. medsbel en belgiummedals. En vaak win ik ook niet met bieden.

Mvg
Detlev

BerichtGeplaatst: 20 Jul 2008 10:53    Onderwerp: Reageer met quote

inderdaad, medsbel en belgiummedals zijn ebayverkopers.
Maar ik ben geen van beide. In feite had ik me vergist bij mijn aanmelding. mijn forumnaam op andere forums is Bemed, maar helaas kan ik, ook niet via 'profiel', mijn accountnaam niet aanpassen.
Sad
Naar boven
Stretcher B.

BerichtGeplaatst: 22 Jul 2008 21:24    Onderwerp: Reageer met quote

Uit het boek 175 jaar Leopoldsorde & de Belgische Nationale Orden van P. Van Hoorebeke:

Quote:
Voor de burgers worden met het Koninklijk Besluit van 24 juni 1919 de gouden strepen en steren ingesteld om oorlogsdaden te belonen: één enkele of twee randstrepen op het lint van de nationale orden.
Voor schitterende oorlogsfeiten: twee gouden randstrepen en een gouden ster.
Voor bijzondere diensten tijdens de oorlog: een gouden middenstreep.
Voor bijzondere diensten tijdens de oorlog waardoor de naam van de titularis op het dagorder van het land geplaatst wordt: een gouden middenstreep en een gouden ster.
Om zeer bijzondere diensten op het gebied van liefdadigheid te belonen, kunnen eveneens de gouden randstrepen of de middenstreep verleend worden, met of zonder gouden ster.

Detlev

BerichtGeplaatst: 23 Jul 2008 13:09    Onderwerp: Reageer met quote

Dank je wel, Stretcher !!

Als ik de som maak van hetgeen verteld werd over de zwaarden op het lint en de gouden strepen op het lint, en als ik het goed begrepen heb, is de combinatie dus toch bestaande (vermits ook burgers oorlogsverdiensten kunnen verrichten)
Met enige opmerking dat de medaille, ofwel hernieuwd werd na 1951, of pas na 1951 werd uitgereikt.
Mag dat als een resumé beschouwd worden dan?

thx
Naar boven
Benny Vinke

BerichtGeplaatst: 23 Jul 2008 19:15    Onderwerp: Helaas Reageer met quote

Ik heb de vraag neergelegd bij de schrijver van deze boeken:

http://www.klm-mra.be/klm-new/frans/boeken/Leopold_fr/index.html

Of in het nederlands

http://www.klm-mra.be//klm-new/nederlands/boeken/Leopold_nl/index.html

En hij antwoordde het volgende:

Quote:
Haha, dat is pure fantasie: de gouden strepen zijn normaal in combinatie met een burgerlijk kruis, voor verdiensten in oorlogstijd door BURGERS (voor militairen zijn er de eretekens met zwaarden & op het lint een PALM = voor oorlogsfeiten)... de gekruiste zwaarden op het lint zijn een speciaal ereteken voor oud-strijders 14-18 of 40-45... altijd verleend op een militair ereteken, dus met zwaarden tussen kroon en kruis !

bezoek www.klm-mra.be onder verzamelingen en "eervolle onderscheidingen"
Op deze site vindt U ook een uitstekend boek voor 25,00 Euro incl verzending naar NL !!

Dus helaas. De combinatie is niet officieel.
Detlev

BerichtGeplaatst: 23 Jul 2008 19:54    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Benny,

dat is nu een antwoord dat alles zegt, waarvoor dank.

Dus het Koninklijk Besluit van 14 februari 1939 dat zegt :
Quote:
De eretekens der Nationale Orden welke voor oorlogsverdiensten worden toegekend, zullen op het lint der Orde voorzien zijn van een zilveren kenteken bestaande uit 2 gekruiste zwaarden
doelt in feite op de oudstrijders 14-18?
Het Burgerlijk kruis kan dus GEEN gekruiste zwaarden bevatten. Het enige ornament dat op het lint kan komen, behalve de gouden stre(e)p(en) is een gouden ster (verschijning op dagorder) of een zilver ster (daden van weldadigheid).

Niet alleen is het heden ten dage een soeptje in het Belgenland, blijkbaar was het vroeger nooit anders.. Laughing

En om het niet nog ingewikkelder te maken, gaan we de vraag :" wat moet er dan op het lint van de oudstrijders 14-18 die geëerd werden voor oorlogsfeiten komen? Een palm én gekruiste zwaarden?" maar niet stellen zeker?

in alle geval dank voor de research!
Naar boven
Marc Brans

BerichtGeplaatst: 08 Feb 2009 13:56    Onderwerp: Reageer met quote

beste Belmed,

eigenlijk is het geen soeptje zoals je zegt, als iedereen de juiste documentatie zou hanteren en ook toepassen. En dan bedoel ik niet alleen de verzamelaars van nu maar ook de militairen van vroeger en nu en de burgers die zulk een ereteken verkregen.
Correcte (enige correcte eigenlijk) informatie staat in het Staatsblad.
Dan lijkt het soms nog wel eens ingewikkeld, maar het helpt om de stukken voor je te zien en de "trofeeën" er bij te denken (zwaarden, palmen, etc.).
Of we stellen de vraag aan onze goede vriend Pat van Hoorebeke, altijd met een degelijk antwoord klaar die man:-)

Als antwoord op je vraag of er nu een palm of gekruiste zwaarden op het lint dient gedragen te worden bij een oorlogsfeit, is het heel eenvoudig:
het KB van 15/11/1915 stelt een palm met de letter A in, aan de houders van een ereteken in de Leopoldsorde voor oorlogsfeiten en hij die geciteerd is op het dagorder van het leger, in zilver voor de ridders en in goud voor de andere graden.
Zij die de Grootofficier of Commandeur krijgen, dragen daarenboven buiten de plaat of het commandeurskruis, het kruis van officier met palm.

Marc
Marc Brans

BerichtGeplaatst: 08 Feb 2009 14:08    Onderwerp: gekruiste zwaarden Reageer met quote

Het KB van 14 februari 1939 "betreffende de instelling van een kenteken van twee gekruiste zwaarden op het lint der eretekens in de Nationale Orden" zegt het volgende:
art.1. de eretekens in onze Nationale Orden, welke wegens oorlogsverdiensten voortaan worden toegekend, zullen op het lint der Orde voorzien zijn van een zilveren kenteken (dit versiersel zal bestaan uit twee gekruiste zwaarden en moet overeenstemmen met bijgaand model).
De houders van het ereteken van grootofficier of van commandeur in een onzer Orden, met zwaarden, zullen benevens de ordeplaat of het commandeurskruis, het kruis van officier en het lint met kenteken mogen dragen.

art.2.a) Opgave van de oorlogstitels:
de titels worden toegekend als volgt:
- een titel voor het oorlogskruis met palm
- een titel voor het IJzerkruis
- een titel voor het Vuurkruis
- een titel voor de Medaille van de Strijder-Vrijwilliger 1914-1918
- een titel voor elke vermelding op de Dagorder van het Leger, van het koloniaal leger, of van een geallieerd leger of voor elke bijkomende palm op het oorlogskruis
- drie vierde titel voor elke vermelding op de Dagorder van een Belgische of geallieerde legerdivisie of infanteriedivisie
- een halve titel voor elke vermelding op de Dagorder van een Belgische of geallieerde brigade of dito regiment
- een halve titel voor het oorlogskruis zonder palm noch leeuw
- een halve titel voor elke kwetsuurstreep
- een titel voor de eerste frontstreep en een halve titel voor elke der volgende frontstrepen of erefrontstrepen
- een titel voor elke bevordering in graad wegens een wapenfeit op voorwaarde dat hetzelfde niet reeds beloond werd met een vermelding op de legerdagorder of een ereteken met de palm
- een halve titel voor elke periode van zes maanden welke bij de vuurkaart-eenheden werd doorgebracht, na aftrek van de minimumtijd welke vereist wordt om gezegde kaart te bekomen (9 of 12 maanden)
- een halve titel voor elke periode van zes maanden gevangenschap in Duitsland of internering in Nederland of in Zwitserland tussen 4 augustus 1914 en 1 februari 1919, op voorwaarde dat belanghebbende de frontstreep voor krijgsgevangene bekomen hebbe en met uitsluiting van de perioden van dien aard welke het toekennen van frontstrepen hebben toegelaten
- een halve titel voor de Strijderskaart
- een titel voor elke geslaagde ontvluchting uit een gevangenenkamp in Duitsland
- een halve titel voor elke poging tot ontvluchting uit een gevangenenkamp welke aanleiding gegeven heeft tot beteugelingsmaatregelen van wege de vijand
- een titel voor de ontvluchting uit bezet Belgie welke aanleiding gegeven heeft tot het toekennen van een burgerlijk ereteken 1914-1918
- een titel aan de vrijwillige strijder, 't is te zeggen aan degene die behorende tot of aangewezen zijnde voor een niet-strijdende eenheid, op zijn verzoek naar een strijdende eenheid teruggekeerd is, of er gehandhaafd werd
- een halve titel voor de Herinneringsmedaille van de Afrikaanse Veldtochten
- een titel voor de deelneming aan het Bevrijdingsoffensief van 28 september tot 11 november 1918

de periodegedeelten van minder dan zes maanden komen niet in aanmerking.
...
Marc Brans

BerichtGeplaatst: 08 Feb 2009 14:33    Onderwerp: Reageer met quote

...
b) stelsel van toekenning van de eretekens met zwaarden
Ten einde van de beginne af een behoorlijke verhouding inzake toekenning van het voordeel van het tegenwoordig stelsel in acht te nemen en vooreerst de meest verdienstelijken te belonen, zal er een ereteken met zwaarden verleend worden in de volgende omstandigheden:
- onmiddellijk, aan de oudstrijders met dertien of meer oorlogstitels
- in de loop van het jaar 1939, aan die met 12 titels
- in de loop van het haar 1940, aan die met 11 titels
- in de loop van het jaar 1941, aan die met 10 titels, en zo voort, op de voet van een titel minder per jaar, waarbij thans voorzien wordt in principe niet lager te dalen dan zes titels (1945)

aangezien het daarenboven wenselijk is op periodieke wijze opnieuw te herinneren aan het dapper gedrag van degenen die, door hunne oorlogsverdiensten, onbetwistbare aanspraken op de erkentelijkheid van het land hebben verworven, heeft Zijne Majesteit de koning toegelaten de toekenning van nieuwe bevorderingen met zwaarden om de tien jaar te voorzien.
voorbeeld: een oudstrijder die in 't geheel tien oorlogstitels telt, heeft geen enkele nationale orde bekomen. in 1941 zal hij het Kruis van Ridder in de Orde van Leopold II met zwaarden bekomen, in 1951 zal hij aanspraak kunnen maken op het Kruis van Ridder in de Kroonorde met zwaarden.
---
De bevorderingen worden niet posthuum toegekend.

volgt nog een lijstje met data van de twee bevorderingen:
- eerste bevordering op 21 juli of 15 november 1939 (Nationale Feestdag en Koningsdag) met 12 titels en meer: vóór 1 april 1950
- op 21 juli 1940: vóór 1 juli 1950
- op 21 juli 1941: vóór 1 januari 1951
- op 21 juli 1942: vóór 15 januari 1952
- op 21 juli 1943: vóór 15 januari 1953
- op 21 juli 1944: vóór 15 januari 1954
- op 21 juli 1945: vóór 15 januari 1955

tot zover het belangrijkste uit het KB van 1939.
---
"het besluit voorziet niet in de overdracht van de zwaarden van de ene graad op de andere.
uiteindelijk wordt besloten om de bevorderingen met zwaarden in te stellen, en dit in principe om de tien jaar, met de bedoeling het heldhaftig gedrag te erkennen van degenen die wegens hun oorlogsverdiensten aanspraak konden maken op de nodige erkentelijkheid.
aldus werden bijvoorbeeld de volgende tienjaarlijkse promoties toegekend:
- de 1ste bij KB van 17 februari 1939
- de 2de bij Regentbesluit van 7 februari 1950
- de 3de bij KB van 27 februari 1958
- de 4de bij KB van 18 maart 1968
- de 5de bij KB van 9 november 1971
- de 6de bij KB van 28 april 1981"
(uit: "De Belgische Nationale Orden" door Cdt. Pat Van Hoorebeke, UGA 2007, 154 blz.)
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> België Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: