Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Haatdragend gedicht oproep tot vrede ?
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Specifiek Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Matthijs

BerichtGeplaatst: 28 Jun 2008 9:02    Onderwerp: Reageer met quote

Jackie Platteeuw @ 28 Jun 2008 9:40 schreef:
Nu heb ik er toch schoon genoeg van!

Iedere gelegenheid wordt te baat genomen om het Geallieerde kamp in het algemeen en de Anglo-Saksische kant in het bijzonder, zacht uitgedrukt, in een slecht daglicht te stellen.
Ik vraag daarom ook op dit open forum en niet via PM om geschrapt te worden van de ledenlijst van dit forum.

Genoeg is genoeg!!!
Mocht ik op een of andere wijze toch een mening wensen te ventileren dan schrijf ik me wel opnieuw in onder een of ander onbeduidende naam en situeer ik me wel ergens in bvb Nederland of Wallonie.

Ik hoop niet dat je deze mail schrijft n.a.v. mijn postings over het berichtje dat ik probeerde te verzenden naar IFFM. Want het is mijn bedoeling allerminst om 'het Geallieerde kamp' of IFFM in een kwaad daglicht te stellen!! Ik probeerde slechts aan te geven waarom mijn antwoord op zich laat wachten...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 28 Jun 2008 10:49    Onderwerp: Reageer met quote

Martin Hari @ 28 Jun 2008 6:03 schreef:

Aurel Servu schreef:
Quote:
Grote overwinning ? Eigenlijk was me dat nog niet opgevallen. Maar ik woon hier nog maar 37 jaar.

Is je in die 37 jaar dat je er 'nog maar' woont nooit een overwinningpoortje opgevallen?
En nooit de Britse literatuur gelezen?
Praat anders eens met de Britse jeugd die hun hangplek hebben in de Ieperse kroegen. Zij kunnen je precies vertellen wie er volgens hen de grote overwinnaar was.

En vertel eens Aurel: welke van de twee eerder genoemde gedichten is in jouw ogen meer geschikt als naam voor een vredesmuseum?

Take up our quarrel with the foe:
To you from failing hands we throw

Es irrten meine Augen – Mein Herz, du irrst dich nicht:
Es hat ein jeder Toter des Bruders Angesicht.

Het eerste zegt in feite (vrij vertaald) 'sla elkaar de hersens in', het tweede 'iedere dode is er een teveel'.

Martin,

1. Ik weet niet wat je bedoelt met "overwinningspoortje". Graag wat toelichting. De Menenpoort kan je in ieder geval niet bedoelen. Een Memorial met een sarcofaag op en de namen van 55.000 kan - zoals Jackie ooit opgemerkt heeft - geen "overwinnings"poortje zijn.

2. Laten we toch even terugkeren naar je formulering waar het om begon. Je schreef enige tijd geleden :
"Als je daar bent is Ieper 3 ineens een grote Britse overwinning. Dat is wat de stad je wijsmaakt."
En om mezelf te confronteren met je argument en met eigen ogen te zien wat "de stad me wijsmaakt", zou ik dus moeten gaan praten met de Britse jeugd die hun hangplek hebben in de Ieperse kroegen" ? Kom nou ... Zal ik dan horen en zien wat "de stad me wijsmaakt", dat "Ieper 3 ineens een grote overwinning" was ? Kom nou, bis.

3. Ik heb al met Britse jongeren gesproken. In tegenstelling tot jou niet in kroegen. Ze hebben me niet gezegd wat ze me volgens jou zouden moeten zeggen. Waarschijnlijk de verkeerde jongeren ?

4. Of ik nooit de Britse literatuur gelezen heb ? Jawel, ik heb ze gelezen. (Misschien wel een of twee minder dan jij weliswaar.) Staat daarin wat "de stad me wijsmaakt" ? Ik zal eens herlezen. Misschien heb je wel gelijk, wie weet.

5. Ik heb er echt geen moeite mee, als ik je daar een plezier mee kan doen, te zeggen dat je Duitse gedicht geschikter is voor een Vredesmuseum.

6. Graag even m'n vorige postings aandachtiger herlezen. Voor een goed begrip : Ik heb nooit beweerd dat In Flanders Fields een geschikt vredesgedicht is. Ik heb alleen maar een wat genuanceerder beeld willen ophangen dan : "haatdragend gedicht" of "ordinair oorloghitsend gedicht" (dat laatste is jouw formulering).

7. Je ongenuanceerde formulering valt weer eens duidelijk op. "Take up our quarrel with the foe" herschrijf je als "Sla elkaar de hersens in". Maar ja, het is een "vrije vertaling". En dan mag wat ongenuanceerdheid natuurlijk. Of misschien ook niet.

Aurel
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Martin Hari

BerichtGeplaatst: 28 Jun 2008 13:59    Onderwerp: Reageer met quote

Jackie Platteeuw @ 28 Jun 2008 9:40 schreef:
Nu heb ik er toch schoon genoeg van!

Iedere gelegenheid wordt te baat genomen om het Geallieerde kamp in het algemeen en de Anglo-Saksische kant in het bijzonder, zacht uitgedrukt, in een slecht daglicht te stellen.
Ik vraag daarom ook op dit open forum en niet via PM om geschrapt te worden van de ledenlijst van dit forum.

Genoeg is genoeg!!!
Mocht ik op een of andere wijze toch een mening wensen te ventileren dan schrijf ik me wel opnieuw in onder een of ander onbeduidende naam en situeer ik me wel ergens in bvb Nederland of Wallonie.

Mijn excuses Jackie. Het is allerminst mijn bedoeling het geallieerde of Anglo-Saksische kamp is een slecht daglicht te stellen. Bijna integendeel!

Wel stel ik enkele kanttekeningetjes over hoe de streek rond Ieper met deze mensen omgaat. Ik hoop van harte dat je terug komt op je beslissing voortaan eventueel vanuit de schaduw commentaar te leveren. Ik heb even gekeken wat je in het verleden hier geschreven hebt en dat is toch wel van betekenis. Verder heb ik een boek dat geschreven is door iemand met jouw naam. Ben jij dat? Zo ja: complimenten!
Martin Hari

BerichtGeplaatst: 28 Jun 2008 14:11    Onderwerp: Reageer met quote

Aurel Sercu @ 28 Jun 2008 11:49 schreef:

1. Ik weet niet wat je bedoelt met "overwinningspoortje". Graag wat toelichting. De Menenpoort kan je in ieder geval niet bedoelen. Een Memorial met een sarcofaag op en de namen van 55.000 kan - zoals Jackie ooit opgemerkt heeft - geen "overwinnings"poortje zijn.

Wat betreft de overwinningspoort wordt graag verteld dat er een sarcofaag op staat. Wat minder aan bod komt is dat er aan de andere kant een nog grotere stoere Britse leeuw opstaat, geen vredesduif, die vol trots uitkijkt op daar waar de Duitsers zaten.
Verder merkt Johan Meire in zijn boek De stilte van de Salient op dat het wel degelijk ontworpen is als overwinningsmonument en dat later alleen de bestemminng veranderd is, niet het ontwerp.

Als een juwelier in een frietkot trekt zal zijn pand herkenbaar blijven als frietkot. Ondanks dat hij iets anders verkoopt. Van de Menenpoort kun je wel zeggen dat het een vredesmonument is, maar het heeft nog steeds het uiterlijk van een overwinningsmonument. En zo zal de bezoeker het ervaren.

Take up our quarrel with the foe.
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 28 Jun 2008 14:25    Onderwerp: Reageer met quote

Martin,

Oké.

Aurel
Naar boven
Martin Hari

BerichtGeplaatst: 08 Jul 2008 10:37    Onderwerp: Reageer met quote

Matthijs @ 27 Jun 2008 20:03 schreef:
Nee, de mail is verzonden. Nu nog even op antwoord wachten...

We zijn nu bijna drie weken verder. Al een antwoord?
Matthijs

BerichtGeplaatst: 08 Jul 2008 11:11    Onderwerp: Reageer met quote

Martin Hari @ 08 Jul 2008 11:37 schreef:
Matthijs @ 27 Jun 2008 20:03 schreef:
Nee, de mail is verzonden. Nu nog even op antwoord wachten...

We zijn nu bijna drie weken verder. Al een antwoord?

Nee, ik heb de moed in elk geval opgegeven.. Neutral
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 08 Jul 2008 11:34    Onderwerp: Reageer met quote

Stel nou dat ik de ontvanger zou zijn bij de IFF-mail en ik zou eens rond gaan kijken waar die vraag vandaan komt en ik zou op dit topic stuiten en helemaal doorlezen, dan zou ik eerlijk gezegd denken: bekijk het lekker met je vraag.

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Matthijs

BerichtGeplaatst: 08 Jul 2008 11:38    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne @ 08 Jul 2008 12:34 schreef:
Stel nou dat ik de ontvanger zou zijn bij de IFF-mail en ik zou eens rond gaan kijken waar die vraag vandaan komt en ik zou op dit topic stuiten en helemaal doorlezen, dan zou ik eerlijk gezegd denken: bekijk het lekker met je vraag.

speechless
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 08 Jul 2008 11:50    Onderwerp: Reageer met quote

Dat zou dan struisvogelpolitiek zijn.

Bovendien lees ik nergens op dit forum kritiek op het museum zelf, alleen zijn er vragen bij de naamgeving.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 08 Jul 2008 11:57    Onderwerp: Reageer met quote

Even voor alle duidelijkheid, ik beschrijf wat ík zou denken, ik kan niet in het hoofd van de e-mailontvanger van het IFF kijken.

Naar boven
Matthijs

BerichtGeplaatst: 08 Jul 2008 16:20    Onderwerp: Reageer met quote

Wellicht is mijn mailtje verloren geraakt tussen alle ander mails. Ik heb zonet een nieuwe mail gestuurd met dezelfde vraag. Wie weet....
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 08 Jul 2008 16:38    Onderwerp: Reageer met quote

Richard @ 08 Jul 2008 12:50 schreef:
Dat zou dan struisvogelpolitiek zijn.

Bovendien lees ik nergens op dit forum kritiek op het museum zelf, alleen zijn er vragen bij de naamgeving.

Misschien bedoel je niet eens de naamgeving, maar eerder het feit dat Ieper en ook dat IFF zich afficheert als vredesstad en vredesmuseum. Als IFF zich zou betitelen als een museum, gewijd aan de heldhaftige overwinning op Duitsland door de Britten zou ik er in elk geval geen moeite mee hebben.

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
johahaha

BerichtGeplaatst: 14 Jul 2008 14:44    Onderwerp: Reageer met quote

Martin Hari @ 28 Jun 2008 15:11 schreef:
Aurel Sercu @ 28 Jun 2008 11:49 schreef:

Wat betreft de overwinningspoort wordt graag verteld dat er een sarcofaag op staat. Wat minder aan bod komt is dat er aan de andere kant een nog grotere stoere Britse leeuw opstaat, geen vredesduif, die vol trots uitkijkt op daar waar de Duitsers zaten.
Verder merkt Johan Meire in zijn boek De stilte van de Salient op dat het wel degelijk ontworpen is als overwinningsmonument en dat later alleen de bestemminng veranderd is, niet het ontwerp.

Als een juwelier in een frietkot trekt zal zijn pand herkenbaar blijven als frietkot. Ondanks dat hij iets anders verkoopt. Van de Menenpoort kun je wel zeggen dat het een vredesmonument is, maar het heeft nog steeds het uiterlijk van een overwinningsmonument. En zo zal de bezoeker het ervaren.

Take up our quarrel with the foe.

Beste Mata Hari,
je lezing van mijn boek lijkt al even eenzijdig als de rest van je commentaren hoor. De Menenpoort is een soort samenvallen van twee monumenten: een militair monument en een monument voor de vermisten. Die waren allebei ongeveer rond dezelfde tijd gepland, onafhankelijk van elkaar, en zijn zo (toevallig zeg maar) samengevallen in één monument. Vandaar het dubbele uiterlijk ervan: iets van een triomfboog, én een monument voor de vermisten. De bestemming is dus niet 'later' veranderd; wel is het zo dat het militair monument al eerder ontworpen was, en dat dat voorlopige ontwerp nadien is aangepast om ook als monument voor de vermisten te dienen.
Het nogal ambigue monument (zeker geen vredesmonument, ik geloof niet dat er veel zijn gezet na WO1) is één zaak, een andere kwestie is hoe mensen er tegenaan kijken. Meteen bij de onthulling was al duidelijk dat de Menenpoort vooral ervaren werd als een monument voor de vermisten, niet als een militair monument.
Of de bezoeker het als een overwinningsmonument ervaart? De bezoeker die de moeite neemt om onder de poort te lopen, zal daar weinig reden toe hebben. Vraag het maar eens, daar ter plekke, of bekijk de bezoekers gewoon eens, daar te plekke, ik daag je uit.
Ik wil hier geen monumenten (en ook al geen musea of gedichten) verdedigen, maar een beetje nuance mag toch wel he.
Johan Meire
Naar boven
Martin Hari

BerichtGeplaatst: 15 Jul 2008 11:21    Onderwerp: Reageer met quote

U schrijft zelf op pagina 172:
Quote:
Reginald Blomfield, die in 1919 de eerste voorlopige plannen voor een eventueel monument op de site had getekend, noemde het toen een 'triomfboog'. Deken Delaere van Ieper stuurde de Ypres Leage tijdens hun grote pelgrimstocht eind juni 1922 een boodschap die de hoop uitdrukte dat de Menenpoort zo snel mogelijk de site zou worden van een 'arc de Triomphe'.

Heeft Blomfield zijn ontwerp drastisch gewijzigd?

Onder de poort is eenrichtingsverkeer. Als ik door de poort richting centrum rijd zie ik er bovenop een grote bijna arrogante trotse leeuw staan. De sarcofaag waar mensen graag mee schermen omdat dat ding aan zou tonen dat het geen overwinningmonument is (triomfboog) zie ik in mijn achteruitkijkspiegel nooit en als ik het al zie dan is het voor mij nauwelijks herkenbaar als sarcofaag. Je moet het weten.

Quote:
Meteen bij de onthulling was al duidelijk dat de Menenpoort vooral ervaren werd als een monument voor de vermisten, niet als een militair monument.

De dichter Siegfried Sassoon en heel veel anderen dachten er héél anders over. Hij schreef een haatgedicht tegen de poort met als titel On Passing the New Menin Gate.

Met u eens dat een beetje nuance mag. Ik ervaar het ondanks de plaquettes met namen als een overwinningsmonument, het wijkt maar weinig af van een verkleine kopie van de Arc de Triomphe in Parijs die deken Delaere voor ogen had. Een monument voor de vermisten had volgens mij een veel soberder uiterlijk moeten hebben.
Martin Hari

BerichtGeplaatst: 15 Jul 2008 11:25    Onderwerp: Reageer met quote

Maar een maand na de mail aan het IFF hebben we nog steeds geen antwoord op de vraag aan het begin. Waarom koos dat museum voor dit oorlogsgedicht?
pifilsofimos

BerichtGeplaatst: 15 Jul 2008 16:57    Onderwerp: flanders fields Reageer met quote

Ik begrijp eerlijk gezegd het belang van deze vraag niet. Het is zelfs zeer de vraag of de 'bedenkers' nu echt aan dat gedicht zaten te denken, laat staan aan de derde strofe. Het begrip 'flanders fields' is een eigen leven gaan leiden en heeft in zich de dubbelzinnigheid van slagveld (battle-field) en landbouwgrond (Vlaanderens velden). Dat heeft Hugo Claus in zijn bewerking van het gedicht in een dubbele metaforiek goed uitgewerkt . 'De grond is hier het vetst', 'een dodenprei die alle markten tart'

Het is toch niet omdat je afstand doet van de boodschap van het gedicht (en dat hebben de broers Chielens in hun boek 'De troost der schoonheid' gedaan) dat je het begrip 'flanders fields' niet kunt gebruiken, los van die totale context.

De analyse van het gedicht is trouwens onnoemlijk interessanter.

In de eerste strofe is er een dubbele tegenstelling. Er is 'poppies blow' tegenover 'crosses' - (later maakte Mc Crae er 'grow' van) - bewegende, bloeiende papavers (leven) tegen de crosses (dood)

Er is ook de tegenstelling tussen boven - het gezang van de leeuwerik (vrede) en 'the guns below' (oorlog)

Zonder die oorlogsaspecten met name de kruisjes en het lawaai van de kanonnen een paar kilometer verderop zou hier sprake zijn van een idyllisch landschap met bloemen en vogels. In dat opzicht schreef Mc Crae in de traditie van de Georgian poets en was het voorkomen van een 'lark' een clichébeeld binnen de pastorale traditie. Mc Crae werkte dus binnen poëticale conventies al is het niet uitgesloten dat er daadwerkelijk klaprozen waaiden en een leeuwerik zong bij het graf van zijn vriend Alexis Helmer.

In de tweede strofe is er het contrast tussen 'short days ago (verleden) en 'now' (heden) en natuurlijk tussen leven en dood.
De keuze van 'felt dawn, saw sunset glow' is trouwens niet toevallig. Voor een soldaat betekende één dag overleven het meemaken van de twee momenten van 'stand-to' , 's morgens bij het ochtendgloren en 's avonds bij de schemering.

Over de derde strofe is al genoeg gezegd. Toch even zeggen dat het woord 'foe' een clichébeeld was, dat Sassoon ook in één van zijn gedichten gebruikt 'anger at the foe'.

Het gedicht moet je in zijn context zien. Mc Crae dichtte in 1915 in dezelfde trant als vele andere oorlogsdichters, toen men nog in de 'good cause' geloofde. Alleen lijkt Mc Crae niet de 'declic' te hebben gemaakt die Sassoon wel maakte. Als je het mag geloven heeft hij zijn gedicht nooit afgezworen, ook niet in 1918.

En wat de Menenpoort betreft, is het antwoord genuanceerd. Je kunt natuurlijk niet ontkennen dat de Britse monumenten voor een deel een exponent zijn van de 'pump and glory' van de British Empire. En Sassoons woede moet je in zijn context zien : ontgoocheld als hij was over de 'complacency of those at home' die niet wisten wat oorlog werkelijk was en de zelfgenoegzaamheid van de red tabs, kon je van hem moeilijk een andere reactie verwachten. Wellicht zag hij al die hoge pieten met opgespelde eretekens en dacht hij : 'Waar zijn mijn makkers hier wiens oogkassen waren weggevreten?'
Maar er is ook de verpletterende aanwezigheid van die 55.000 namen en het aanraken van die éne naam was voor weduwen een grote troost. En wekt op een andere manier nu nog altijd emoties op bij achterkleinkinderen. Het is een raar fenomeen, die onwezenlijke stilte onder die poort , meer dan 90 jaar later. 'Ze zijn niet dood, ze zijn hier'
Naar boven
Frans

BerichtGeplaatst: 15 Jul 2008 21:13    Onderwerp: Reageer met quote

Mccrea heeft zijn gedicht geschreven na een twee weken durende strijd waar zoals hij heeft geschreven in zijn dagboeken, het was het beste bediende hospitaal waar hij had gediend. De patienten rolden van bovenop de dijk zo naar beneden in de dressing station. Daar bovenop nog de machteloosheid dat hij als arts weinig kon doen voor de verwondingen bij de soldaten die binnen kwamen. Als de druppel die de emmer deed overlopen werd de zoon van zijn commanding generaal van de mellitia in Canada Helmer zijn zoon door een voltreffer geveld. Wat over was van Helmer hebben zij in drie zandzakjes gestopt.
Het is geschreven toen Mccrea in een sombere stemming was.

Ik kan nergens uit de text proeven dat het een vredes gedicht of een oorlogsgezind gedicht is. Alleen een oproep in het laaste deel om te zorgen dat alle verliezen niet voor niets zijn geweest. De engelse zien het gedicht niet als een vredesgedicht.

Na de oorlog is het gedicht en vooral de poppy opgenomen als symbool voor het toen nog Haigs Poppy Fund. Geld inzamelen door The British Legion voor de zorg van ex soldaten. The legion is zeker geen anti militaire organisatie.

Bij de Engelse zelf is het gezegde "The bigger the disaster the bigger the monument" De Menin Gate mag dan op een triomf poort lijken en niet in zijn geheel in de omgeving passen dankt eigenlijk zijn bijzondere waarde door de brandweermannen van de last post. Wat de brandweermannen hebben gedaan en nog steeds elke dag weer doen spreekt de vele duizenden bezoekers en mij enorm aan.

Het In Flanders Field Museum komt bij mij niet over als een vredesmuseum. De keuze van de benaming is zeer goed want het was in Flanders Fields waar de oorlog woede, wij kunnen nog altijd vragen of de Vlaamse benaming kan komen "Het Museum van de Velden van Vlaanderen" ik vind dit persoonlijk een hoop gezever op niks af. De oproep van nooit meer als je binnen komt op de eerste verdieping heb ik ook geen probleem mee. Ik hoop ook van nooit meer, maar ik twijfel of de oproep ingelost zal worden. Wel mis ik de naam van Dresden op de lljst van steden die plat gegooid werden.

Dat de email naar het museum niet word beantwoord kan ik wel begrijpen, ze hebben wel dringender zaken om zich mee bezig te houden.
schiptje

BerichtGeplaatst: 15 Jul 2008 21:25    Onderwerp: Reageer met quote

pifilsofimos en frans; ik sluit me volledig bij jullie beiden aan!
Ik had het niet beter kunnen verwoorden.
Naar boven
Matthijs

BerichtGeplaatst: 15 Jul 2008 22:26    Onderwerp: Reageer met quote

Frans @ 15 Jul 2008 22:13 schreef:
Mccrea heeft zijn gedicht geschreven na een twee weken durende strijd waar zoals hij heeft geschreven in zijn dagboeken, het was het beste bediende hospitaal waar hij had gediend. De patienten rolden van bovenop de dijk zo naar beneden in de dressing station. Daar bovenop nog de machteloosheid dat hij als arts weinig kon doen voor de verwondingen bij de soldaten die binnen kwamen. Als de druppel die de emmer deed overlopen werd de zoon van zijn commanding generaal van de mellitia in Canada Helmer zijn zoon door een voltreffer geveld. Wat over was van Helmer hebben zij in drie zandzakjes gestopt.
Het is geschreven toen Mccrea in een sombere stemming was.

Ik kan nergens uit de text proeven dat het een vredes gedicht of een oorlogsgezind gedicht is. Alleen een oproep in het laaste deel om te zorgen dat alle verliezen niet voor niets zijn geweest. De engelse zien het gedicht niet als een vredesgedicht.

Na de oorlog is het gedicht en vooral de poppy opgenomen als symbool voor het toen nog Haigs Poppy Fund. Geld inzamelen door The British Legion voor de zorg van ex soldaten. The legion is zeker geen anti militaire organisatie.

Bij de Engelse zelf is het gezegde "The bigger the disaster the bigger the monument" De Menin Gate mag dan op een triomf poort lijken en niet in zijn geheel in de omgeving passen dankt eigenlijk zijn bijzondere waarde door de brandweermannen van de last post. Wat de brandweermannen hebben gedaan en nog steeds elke dag weer doen spreekt de vele duizenden bezoekers en mij enorm aan.

Het In Flanders Field Museum komt bij mij niet over als een vredesmuseum. De keuze van de benaming is zeer goed want het was in Flanders Fields waar de oorlog woede, wij kunnen nog altijd vragen of de Vlaamse benaming kan komen "Het Museum van de Velden van Vlaanderen" ik vind dit persoonlijk een hoop gezever op niks af. De oproep van nooit meer als je binnen komt op de eerste verdieping heb ik ook geen probleem mee. Ik hoop ook van nooit meer, maar ik twijfel of de oproep ingelost zal worden. Wel mis ik de naam van Dresden op de lljst van steden die plat gegooid werden.

Dat de email naar het museum niet word beantwoord kan ik wel begrijpen, ze hebben wel dringender zaken om zich mee bezig te houden.

Duidelijk verhaal, Frans. Ik heb het eigenlijk met steeds meer instemming gelezen. In elk geval ook waardering voor de wijze waarop je je reactie formuleert in deze discussie.

De reden dat ik het IFFM heb gemaild is dat de discussie eigenlijk in de lucht bleef hangen, terwijl Regulus graag feiten wilde horen. Om feiten boven tafel te krijgen, leek het mij toen het meest logisch om een mail te sturen naar het IFFM zelf.
Naar boven
Regulus 1

Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 15 Jul 2008 22:41    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb vroeger de vraag ook gesteld, al jaren geleden, en er ook nooit een antwoord op gekregen. Zelfs mensen bij de provinciale overheid verwezen me toen naar het gedicht.
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 15 Jul 2008 22:43    Onderwerp: Reageer met quote

Meer dan 2 weken geleden heb ik besloten me niet meer in deze Topic te moeien. Sommigen hebben nu eenmaal beslist dat McCrae's In Flanders Fields goed getypeerd wordt met de adjectieven "haatdragend" en "oorloghitsend", en ik heb dan maar besloten die mening te respecteren, of te doen alsof, bij wijze van uitzondering. (Want als er iets is waar ik het toch wel wat moeilijk mee heb, dan is het ongenuanceerdheid.)

Enfin, het zij zo.... Daarom, het volgende alleen ter info, en omdat de Topic (gelukkig ?) eventjes vergleed naar de Menenpoort en het beestje dat erbovenop rust.

Uit : Dominiek Dendooven, Menenpoort & Last Post, uit de pagina's die handelen over William Reid Dick, de beeldhouwer van de leeuw (pp. 37-39).

Op 2 juli 1924 gaf Reid Dick aan Blomfield zijn akkoord om (...) de gipsen modellen van de leeuw en de sarcofaag voor de Menenpoort te maken. (...) Het design voor de leeuw was uiteindelijk wel ietwat veranderd: waar Blomfield in 1921 nog een leeuw met rustend hoofd bovenop zijn Menenpoort tekende, houdt Reid Dicks leeuw het hoofd fier rechtop. Blomfield vroeg Reid Dick een massieve leeuw te maken, "niet woest en bloeddorstig, maar geduldig en volhardend, vooruit kijkend als een symbool voor de verborgen sterkte en de heldenmoed van ons ras". (...)

Het beeld kon op de goedkeuring van zowel architect als publiek rekenen. (...) Toch werd en wordt de betekenis van de leeuw niet altijd goed begrepen: Stefan Zweig schreef in zijn artikel over Ieper in het Berliner Tageblatt van 16 september 1918 dat de leeuw zijn zware klauwen had neergeplant als op een prooi die hij niet meer van plan was te lossen, daar waar Blomfield de leeuw niet als roofdier had bedoeld maar als "trouwe bewaker van de Britse eer".

Bijgevoegd een foto (vanavond genomen) van de leeuw, inclusief zijn zware klauwen neergeplant als op een prooi.
Ik heb geprobeerd de twee vredesduiven die het vervaarlijke beest vanavond wat ziekelijk gezelschap hielden, aan te manen voor de foto andere oorden op te zoeken, maar tevergeefs. Cool

Aurel

Naar boven
Martin Hari

BerichtGeplaatst: 15 Jul 2008 23:24    Onderwerp: Reageer met quote

Was Zweig paragnost? Op 16 september 1918 bestond die leeuw nog niet.

Zo zie je maar dat iemand die ergens "pas 37 jaar" woont en iemand die de stad bezoekt een geheel ander beeld van hetzelfde kan krijgen. Een sterke leeuw die klaar voor de aanval is.
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 16 Jul 2008 7:13    Onderwerp: Reageer met quote

Moeten we nu een hele analyse gaan voeren over de leeuw?
De stand van z'n poten?
Z'n hoofd?
Welke interpreatie je er zelf aan wilt geven?
Moeten we op zoek naar leeuwendeskundigen die kunnen uitleggen wat de houding van de leeuw voorstelt?
Je kunt ook aan de stad Ieper vragen of ze het beeld willen aanpassen in zoiets:

Geen leeuw meer te vinden.

We spreken over de twintiger jaren, de oorlog is net voorbij, de emoties zijn nog volop aanwezig.
Er wordt hier vaak gehamerd op het feit dat je zaken uit 1914-1918 in context moet zien, plaats het in die tijd, je 2008-blik op dingen loslaten.
Naar mijn bescheiden mening gaat dat evenzeer op voor de opgerichte memorials na de oorlog.
Oh, en als ik PR-manager zou zijn voor het IFF had ik denk ik ook die naam gekozen, In Flanders Fields, sterke naam. Je kunt hier ook meerdere interpretaties aan geven en het grappige, toen ik voor het eerst van de naam hoorde legde ik geen seconde een verband met het gedicht.

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 16 Jul 2008 7:17    Onderwerp: Reageer met quote

Ergens in dit topic kwam ik nog iets tegen over IFF en duits,
daar hebben we ooit al eens een mailwissel over gehad, zie:
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?p=31576#31576

Naar boven
Christl
Gast

BerichtGeplaatst: 16 Jul 2008 8:10    Onderwerp: Reageer met quote

Very Happy Very Happy
Discussies over leeuwen is blijkbaar een stokpaardje op dit forum.
In de buurt van Verdun ligt er ook zo een beest waarvan niet geweten is of het een gekwetste, slapende of dode leeuw is. Wink
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 16 Jul 2008 8:21    Onderwerp: Reageer met quote

Oh ja! Die discussie!
Zie je, wordt het toch hoog tijd dat ik eens met een leeuwendeskundige ga mailen Wink

Naar boven
Frans

BerichtGeplaatst: 16 Jul 2008 9:16    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne @ 16 Jul 2008 9:21 schreef:
Oh ja! Die discussie!
Zie je, wordt het toch hoog tijd dat ik eens met een leeuwendeskundige ga mailen Wink

Yvonne ik ben geen leeuwendeskundige maar ik heb er wel het een en ander over gelezen.

De leeuw heeft twee kanten.
Kant. 1
De bijtkant. Als je de pech hebt om hem recht in de ogen te kijken zit je aan de verkeerde kant.

Kant. 2
De achterkant. Als je het geluk heb dat je de lange kwast vast heb, vooral blijven hangen want het is de goede kant, mocht je loslaten dan komt vanzelf "Kant 1" de verkeerde kant met je afrekenen.

De Menin Leeuw.
Deze leeuw kan je rustig benaderen aan kant 1 en kant 2.
Hij is gebeiteld uit steen.
Richard

BerichtGeplaatst: 16 Jul 2008 10:37    Onderwerp: Reageer met quote

Ligt er eigenlijk een zebrapad onder de Menenpoort?
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 16 Jul 2008 10:38    Onderwerp: Reageer met quote

Martin Hari @ 16 Jul 2008 0:24 schreef:

1. Was Zweig paragnost? Op 16 september 1918 bestond die leeuw nog niet.

2. Zo zie je maar dat iemand die ergens "pas 37 jaar" woont en iemand die de stad bezoekt een geheel ander beeld van hetzelfde kan krijgen. Een sterke leeuw die klaar voor de aanval is.

1. Geen idee of hij paragnost was. Ik heb alleen het citaat letterlijk overgenomen. Met eventuele fout.

2. Ik weet niet waar dat op slaat. Ik heb in mijn posting niet geschreven dat ik een bepaald beeld krijg en welk dat beeld is. Alleen ter info geciteerd.

Aurel
Naar boven
johahaha

BerichtGeplaatst: 16 Jul 2008 12:08    Onderwerp: Reageer met quote

Aurel Sercu @ 16 Jul 2008 11:38 schreef:
Martin Hari @ 16 Jul 2008 0:24 schreef:

1. Was Zweig paragnost? Op 16 september 1918 bestond die leeuw nog niet.

1. Geen idee of hij paragnost was. Ik heb alleen het citaat letterlijk overgenomen. Met eventuele fout.

Aurel

Het citaat van Zweig komt uit het Berliner Tageblatt van 16 september 1928. Tien jaar later dus.
Overigens is Zweigs artikel vooral bekend omdat hij de gebeitelde namen op de Menepoort vergeleek met het Alhambra: de schriftuur wordt ornament.
Een heel andere interpretatie dan die van Sassoon, helemaal tegengesteld, maar ik kan toch beide begrijpen...
Zweig schreef nog (vertaling in CWGCarchieven) "Here is no image of the King, no mention of victories, no genuflections to generals of genius, no prattle about crown princes and archdukes; only the laconic, noble frontal inscription: Pro Rege, Pro Patria For King, For Country. In its really Roman simplicity this monument to six and fifty thousand is more impressive than any triumphal arch of monument to victory I have ever seen, and its impressiveness is still further increased by the sight of the heaps of wreaths constantly being laid there by widows, children and friends."
Johan
Naar boven
Martin Hari

BerichtGeplaatst: 16 Jul 2008 16:49    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien symboliseert die leeuw de Lions die naar hun graf werden gestuurd door Donkeys.

Ludendorff: The English soldiers fight like lions.
Hoffmann: True. But don't we know that they are lions led by donkeys.
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 16 Jul 2008 17:13    Onderwerp: Reageer met quote

Natuurlijk ! Dat is het !
Je moet wel een donkey zijn om dat niet te zien.

Aurel
Naar boven
Matthijs

BerichtGeplaatst: 16 Jul 2008 17:21    Onderwerp: Reageer met quote

Aurel Sercu @ 16 Jul 2008 18:13 schreef:
Natuurlijk ! Dat is het !
Je moet wel een donkey zijn om dat niet te zien.

Aurel

Wink
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 16 Jul 2008 18:13    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne @ 16 Jul 2008 8:13 schreef:
Oh, en als ik PR-manager zou zijn voor het IFF had ik denk ik ook die naam gekozen, In Flanders Fields, sterke naam.

De naam van een museum is als een merknaam. Het lijkt me dat je bij het kiezen ervan zorgt dat er geen verkeerde associaties kunnen worden gemaakt.
Maar goed: als dit nou de enige kritiek op dit verder keigoeie (ja, ik kom uit de buurt van Eindhoven) museum is, dan vindt ik het nogal meevallen. Voor een vredesmuseum blijft het curieus overigens.
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 16 Jul 2008 18:24    Onderwerp: Reageer met quote

Nou vooruit, dat je bij Eindhoven vandaan komt zullen we je niet aanrekenen, maar die " ik" vervoeging wel Wink

Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 16 Jul 2008 18:27    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is dan weer Rotterdamse invloed. Zal wel aan oververmoeidheid liggen.
Naar boven
Erich

BerichtGeplaatst: 16 Jul 2008 20:18    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Yvonne,

Mooie foto van die zebra s !!
De zebra s hebben zeker geen hekel aan een Ieperse betonnen leeuw.

Erich

Cool

Too long a soldier/Pat Benatar
Naar boven
Matthijs

BerichtGeplaatst: 22 Jul 2008 15:38    Onderwerp: Reageer met quote

Zonet kreeg ik een reactie van Piet Chielens - coördinator IFFM - op mijn vraag waarom het IFFM heeft gekozen voor 'In Flanders Fields' terwijl dit gedicht eigenlijk helemaal geen vredesgedicht te noemen is. Omdat dhr. Chielens niet wilde dat ik zijn mail klakkeloos zou knippen en plakken, een samenvatting ervan in mijn eigen woorden.

Dhr. Chielens noemt vijf redenen voor de beargumentatie van de naam IFFM:

1. In de Angelsaksische wereld staat het front van de Westhoek vooral bekend als 'Flanders Fields'. Het IFFM wil o.a. voor deze doelgroep een 'introductie' zijn.
2. Het gedicht is op een paar kilometer afstand van het huidige gebouw geschreven.
3. Schrijvers zijn vaak belangrijke getuigen van de Eerste Wereldoorlog. Zo ook de dichter John McCrae. Ondermeer 'In Flanders Fields' hoort bij deze getuigenis.
4. Het IFFM hecht veel waarde aan persoonlijke getuigenissen. Vaak proberen deze getuigenissen ook 'zin' te geven aan de oorlog. Het gedicht van McCrae doet dit ook, met name dus in strofe 2. Zorg ervoor dat onze offers niet voor niets zijn gebracht.
5. IFFM heeft zichzelf nooit een 'vredesmuseum' genoemd. Als bezoekers voor zichzelf vast stellen dat het 'nooit meer oorlog moet worden', is dat natuurlijk heel positief, maar niet opgelegd door IFFM.

Hopelijk een antwoord op je vraag, Regulus?!
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 22 Jul 2008 17:15    Onderwerp: Reageer met quote

Als argument 5 daadwerkelijk klopt heb ik verder geen moeite met de naam van het museum. Ik ben eigenlijk benieuwd wie dan die term heeft gelanceerd.

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Matthijs

BerichtGeplaatst: 22 Jul 2008 17:55    Onderwerp: Reageer met quote

Lingekopf @ 22 Jul 2008 18:15 schreef:
Als argument 5 daadwerkelijk klopt heb ik verder geen moeite met de naam van het museum. Ik ben eigenlijk benieuwd wie dan die term heeft gelanceerd.

Piet Chielen schrijft: Ieper noemt zich 'Vredesstad' en het IFFM is een stedelijk museum. Maar wij hebben ons nooit vredesmuseum genoemd, we zijn een museum over de Eerste Wereldoorlog.
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 22 Jul 2008 18:14    Onderwerp: Reageer met quote

Dan zou de gemeente Ieper zichzelf moeten profileren als oorlogsstad, die het feitelijk ook is. En daar past inderdaad de Menenpoort bij, en de dagelijkse last post. Tijd voor een mailtje naar de gemeente Ieper?

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 22 Jul 2008 19:18    Onderwerp: Reageer met quote

Als het museum zichzelf nooit vredesmuseum heeft genoemd, dan zit het er toch heel dicht tegen aan.

Uit het Beleidsplan Erfgoedconvenant 2005 – 2008: ‘Het IFF wordt door het stadsbestuur als een speerpunt beschouwd in haar acties om zich naar een internationaal publiek als vredesstad bekend te maken.’

Uit In Flanders Fields Museumgids: Met het In Flanders Fields Museum wil Ieper een bijdrage leveren aan het wereldwijde streven naar vrede en verdraagzaamheid.’

Piet Chielens in Het Nieuwsblad 18 mei 2007: 'De herdenking in Vredesstad Ieper, de collectie en het programma van het In Flanders Fields Museum hebben een missie: we willen een waarschuwing zijn voor de hele wereld. We willen tonen wat oorlog doet met mensen en met een hele regio.'

Het IFFM in hun Educatief Pakket:
Uiteindelijk willen we dus een verdieping uitlokken in de wijze waarop wij
allemaal omgaan met oorlog en vrede: het In Flanders Fields Museum moet kunnen aanzetten
tot nadenken, meedenken, tot verantwoordelijkheid.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 22 Jul 2008 19:41    Onderwerp: Reageer met quote

Een gedicht bestaat uit een begin en een einde en alles er tussen in zit is onlosmakelijk met elkaar verbonden. Je kunt niet naar behoefte iets weglaten. Dat zou hetzelfde zijn als een stuk uit een schilderij snijden: de bedoeling van de kunstenaar wordt verminkt.

Inderdaad is de tweede strofe een oproep ervoor te zorgen dat de offers niet voor niets zijn gebracht. De laatste strofe vertelt ook hoe: door elkaar de schedel in te blijven slaan.

Zonder ook maar iets af te willen doen aan de buiten kijf staande integriteit van het museum - hoe ik over het IFFM denk heb ik al eerder duiidelijk gemaakt - blijft de naam m.i. uiterst ongelukkig gekozen. Zeker voor 'een speerpunt in de acties van de stad Ieper om zich als vredesstad kenbaar te maken', voor een museum die 'een bijdrage wil leveren aan het wereldwijde streven naar vrede en verdraagzaamheid’, voor een museum 'die met zijn collectie en het programma een missie heeft - namelijk 'een waarschuwing te zijn voor de hele wereld' - en voor een museum die verdieping wil uitlokken 'in de wijze waarop we allemaal omgaan met oorlog en vrede'.
In die zin legt het IFFM overigens wél degelijk haar boodschap op. En daar is toch niets mis mee?

Trouwens. Een museum met als doelstelling 'een bijdrage te leveren aan het wereldwijde streven naar vrede en verdraagzaamheid’ is toch eigenlijk gewoon een vredesmuseum? Zo niet, leg me dan maar uit wat een vredesmuseum wél is.

Maar goed: what's in a name? Want over meer dan de naam gaat het hier niet.
Naar boven
Matthijs

BerichtGeplaatst: 22 Jul 2008 19:50    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk - met de reactie van Piet Chielens in m'n achterhoofd - dat het IFFM graag het verhaal van de oorlog wil vertellen en wil laten zien, maar dat de conclusie uiteindelijk is: dit nooit meer. M.a.w.: vrede bewaren.

En wat dan de naam betreft: de argumenten VOOR deze naam hebben waarschijnlijk zwaarder gewogen dan de argumenten tegen. Ik vond de eerste vier argumenten van Chielens wel overtuigend.
Naar boven
von Klinkerhausen

BerichtGeplaatst: 22 Jul 2008 19:52    Onderwerp: Reageer met quote

En toch kan je heel rare dingen tegen komen op het internet :

zaterdag 11 december 1999

Europese prijs voor Iepers vredesmuseum

BRUSSEL (belga) -- Het Ieperse museum 'In Flanders Fields' werd bekroond met een Europese museumprijs voor het jaar 2000. De jury prijst de emotionele kracht en de universele, pacifistische boodschap van het museum.

Ook diverse andere sites vermelden vredesmuseum Ieper :

http://www.kerkenvrede.nl/index.php?sct=002048

http://groenevakantiegids.pz.nl/main.php?name=search_accom_detail&cc=BE&region=20&accom_id=1417&count=11

http://spiritvoorgent.blogspot.com/2004_05_01_archive.html

http://www.toerismewesthoek.be/westhoek/algemeen.aspx?id=23075

http://webnieuws3.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=nbra14102002_035

Zelfs de verantwoordelijke minister weet blijkbaar niet over wat hij spreekt :

http://www.geertbourgeois.be/pagina's/dagboek.htm

Even scrollen naar 8 augustus 2007

Ook het Vlaams parlement weet het niet :

http://jsp.vlaamsparlement.be/docs/handelingen_plenaire/1998-1999/plen12.pdf

Zie pagina 7 rechts

Zelfs Museums For Peace slaat de bal compleet mis :

http://www.vinternationalconferenceofpeacemuseumsguernica.org/ingles/museosreding.html

Zelfs de vrienden van het IFF twijfelen onder het deel missie :

http://www.vriendeninflandersfields.be/

Je zou op den duur toch een beetje twijfelen zunne.

Walter
Naar boven
Regulus 1

Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 22 Jul 2008 19:54    Onderwerp: Reageer met quote

Afin, ik heb eindelijk na al die jaren een antwoord op mijn vraag, dat is ook al heel aangenaam.
schiptje

BerichtGeplaatst: 22 Jul 2008 23:04    Onderwerp: Reageer met quote

Als afsluiter misschien een besluit van deze discussie? Of houden we het bij Piets betoog?
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 22 Jul 2008 23:08    Onderwerp: Reageer met quote

Mij is het in ieder geval een raadsel hoe het kan dat een museum dat volgens mij aan alle criteria van een vredesmuseum voldoet, het toch niet is.
Naar boven
Matthijs

BerichtGeplaatst: 23 Jul 2008 8:36    Onderwerp: Reageer met quote

schiptje @ 23 Jul 2008 0:04 schreef:
Als afsluiter misschien een besluit van deze discussie? Of houden we het bij Piets betoog?

Als afsluiting kunnen we stellen dat het museum een viertal goede redenen heeft om 'In Flanders Fields' te heten (zie hierboven). Alleen het vijfde punt is ambivalent. IFFM wil misschien geen vredesmuseum zijn, maar door haar boodschap en haar positie is ze het in feite toch. En dan dekt de naam In Flanders Fields niet helemaal de lading.

Hoe heette het museum eigenlijk voordat het IFFM ging heten? Want zo heet het museum toch nog niet zo lang?
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Specifiek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3

Ga naar: