Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Grasmaaien in Vladslo

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Monumenten en begraafplaatsen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Stuka

BerichtGeplaatst: 25 Mei 2008 10:46    Onderwerp: Grasmaaien in Vladslo Reageer met quote

Gisteren met de fiets de 'Kooklarenoeneroute' gereden vanuit Koekelare.
In Vladslo gepasseerd en even het Duits soldatenkerkhof bezocht.
Een gast was daar het gras aan 't maaien, JAWADDE !!
Ieder gangske twee of driemaal aflopen. Naar schatting 50 of 60 gangen,
van links naar rechts, en dan nog eens van voor naar achter.
50 tot 60 meter per gang, reken maar uit.
Die zal op zondag niet veel goesting hebben om nog een wandelingetje te doen denk ik.

Hoe zijn de soldaten daar trouwens begraven ?
Eén steen per 2 vierkante meter, en een 20-tal namen per steen.
Liggen die dan boven op elkaar ? Of zijn die mensen gecremeerd ?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
geert

BerichtGeplaatst: 25 Mei 2008 12:12    Onderwerp: Reageer met quote

Massa-graf, meest aangrijpende begraafplaats vind ik persoonlijk, ik hoorde een half jaar terug dat het minder goed onderhouden werd, 'k ben blij te horen dat men het blijkbaar toch goed onderhoud.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
AOK4

BerichtGeplaatst: 25 Mei 2008 13:23    Onderwerp: Reageer met quote

Massagraf? Vergeet het! Ik denk wel collectieve graf onder iedere grafsteen. Je moet weten dat de herbegravingen in de jaren '50 zijn gebeurd, toen er dus niet meer dan wat beenderen over waren van de gesneuvelden die hierheen werden gebracht uit de vele begraafplaatsen in België.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Matthijs

BerichtGeplaatst: 25 Mei 2008 13:27    Onderwerp: Reageer met quote

@ Geert:

Het Duitse massagraf bevindt zich op Langemark, meteen als je onder de toegangspoort door gelopen bent, tussen de zuilen (of hoe je ze noemen wilt) met alle namen van Duitse vermisten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
geert

BerichtGeplaatst: 25 Mei 2008 13:36    Onderwerp: Reageer met quote

Ah oke dan, maar dan toch een beetje massa-graf onder iedere grafsteen, kan niet anders zoals Stuka het ook aangeeft.
Naar boven
Andriessen

BerichtGeplaatst: 25 Mei 2008 13:58    Onderwerp: vladso Reageer met quote

Dat is ook toevallig. Ik was daar de 23e mei en toen was die man ook al bezig. Toch, in het algemeen, zowel Vladso als Langemark zijn toch wat minder goed onderhouden dan bijv. Tynecot etc.
Overigens; bezocht ook weer In Flanders field en Museum Zonnebeke. Helaas waren in beide musea honderden kinderen met hun leerkrachten. Het lawaai en dooreen geloop werd door de volwassen bezoekers als zeer storend ervaren. Het is natuurlijk fantastisch dat de jeugd voor dit soort zaken ineresse wordt bijgebracht maar zou het niet mogelijk, zijn voor de jeugd bepaalde tijden van de dag te reserveren zodat de rest van de dag beschikbaar blijft voor de individuele bezoeker. Nu was het bijna onmogelijk om rustig van alles kennis te nemen! Ook tijdens ons bezoek aan Tynecot waren Britse leerlingen aanwezig. Ook dit was storend, ze klommen boven op het gedenkteken en het lachten en schreeuwden naar elkaar zonder dat de leerkrachten ingrepen. Ook op Vladso, precies het zelfde. Op die manier wordt dit een plaag voor individuele bezoekers. Bij ons vorig bezoek was het precies het zelfde en dat maakt een bezoek aan Ieper toch minder aantrekkelijk.
arneken

BerichtGeplaatst: 25 Mei 2008 14:22    Onderwerp: Reageer met quote

in Menen-Wevelgem liggen ze per 20 als ik mij goed meen te herrineren
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
vetje

BerichtGeplaatst: 25 Mei 2008 14:40    Onderwerp: Re: vladso Reageer met quote

Andriessen @ 25 Mei 2008 14:58 schreef:
Ook tijdens ons bezoek aan Tynecot waren Britse leerlingen aanwezig. Ook dit was storend, ze klommen boven op het gedenkteken en het lachten en schreeuwden naar elkaar zonder dat de leerkrachten ingrepen. Ook op Vladso, precies het zelfde. Op die manier wordt dit een plaag voor individuele bezoekers. Bij ons vorig bezoek was het precies het zelfde en dat maakt een bezoek aan Ieper toch minder aantrekkelijk.

Vrijdag aan de Menenpoort precies hetzelfde tafereel,
Precies meer plezier dan cultuur reisje Smile jammer natuurlijk.
Naar boven
Andriessen

BerichtGeplaatst: 25 Mei 2008 17:15    Onderwerp: menenpoort Reageer met quote

Dan stonden we dus onder de zelfde poort vrijdag want toen was ik daar ook en inderdaad, het zelfde tafereel.
Stuka

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2008 8:42    Onderwerp: Re: vladso Reageer met quote

Dat is ook toevallig. Ik was daar de 23e mei en toen was die man ook al bezig. Toch, in het algemeen, zowel Vladso als Langemark zijn toch wat minder goed onderhouden dan bijv. Tynecot etc.

Inderdaad, Britse en Amerikaanse begraafplaatsen lijken mij pompeuzer dan Vladslo. Ook hierin merkt men wie de oorlog verloren heeft.
Naar boven
Fedor

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2008 10:02    Onderwerp: Re: vladso Reageer met quote

[quote="Stuka @ 26 Mei 2008 9:42"]
Inderdaad, Britse en Amerikaanse begraafplaatsen lijken mij pompeuzer dan Vladslo. Ook hierin merkt men wie de oorlog verloren heeft.

Ik denk niet dat dat de voornaamste reden is. Belangrijker is hoe men de doden herdenkt, volksaard zal ook zeker meespelen.

Voorbeeldje: De WW2-erebegraafplaats in Bloemendaal. Nederland heeft uiteindelijk de oorlog "gewonnen" maar de begraafplaats ziet er vrijwel "Duits" uit.

En de Franse begraafplaatsen zijn nu ook niet echt een voorbeeld van protserigheid.
Andriessen

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2008 11:30    Onderwerp: langemark Reageer met quote

Fedor zegt: Andriessen schreef:

quote: Inderdaad, Britse en Amerikaanse begraafplaatsen lijken mij pompeuzer dan Vladslo. Ook hierin merkt men wie de oorlog verloren heeft unquote,

Kleine correctie; dat schreef Andriessen helemaal niet!
Fedor

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2008 12:00    Onderwerp: Reageer met quote

Whoops quote-foutje speechless

Hier nog een keer dan Smile

Stuka @ 26 Mei 2008 9:42 schreef:

Ik denk niet dat dat de voornaamste reden is. Belangrijker is hoe men de doden herdenkt, volksaard zal ook zeker meespelen.

Voorbeeldje: De WW2-erebegraafplaats in Bloemendaal. Nederland heeft uiteindelijk de oorlog "gewonnen" maar de begraafplaats ziet er vrijwel "Duits" uit.

En de Franse begraafplaatsen zijn nu ook niet echt een voorbeeld van protserigheid.
Stuka

BerichtGeplaatst: 28 Mei 2008 10:32    Onderwerp: Re: menenpoort Reageer met quote

Andriessen @ 25 Mei 2008 18:15 schreef:
Dan stonden we dus onder de zelfde poort vrijdag want toen was ik daar ook en inderdaad, het zelfde tafereel.

Ach, ik begrijp dat wel hoor.
Tijdens mijn middelbare schooltijd zijn we daar ook een paar keer op schoolreis geweest. Op die leeftijd ben je immers nog niet met die dingen bezig. Een beetje verveeld naar de uitleg van de geschiedenisleraar staan luisteren, murmelen van 't is toch wel erg, en wachten tot we vrij krijgen om in Ieperse cafés pinten te gaan drinken.

De interesse en het besef zijn bij ook maar later gekomen.
Oud worden zeker !?
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Monumenten en begraafplaatsen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: