Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Daadwerkelijke rol Ieper in WO1

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Ieper en de Westhoek Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Wiesje

BerichtGeplaatst: 08 Mei 2008 14:03    Onderwerp: Daadwerkelijke rol Ieper in WO1 Reageer met quote

Beste mensen,

Ik ben bezig met mijn profielwerkstuk. Heb al heel veel informatie over Ieper mbt WO1 gevonden.
Nu heb ik mij kwijt gezocht aan informatie op internet e.d. over de rol van Ieper in WO1.. Dus; Welke rol speelde in Ieper in de Eerste Wereldoorlog..
Heeft iemand van jullie misschien een goede site waar die informatie te vinden is?

BVD
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 08 Mei 2008 17:12    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat je op deze site al op een goed adres bent Wiesje, als je met name dit onderdeel waar je in gepost hebt eens doorleest, kom je al heel wat stukken over Ieper tegen.

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
derwisj

BerichtGeplaatst: 08 Mei 2008 17:37    Onderwerp: Reageer met quote

Wiesje,
je zegt dat je al veel info gevonden hebt; kan je dan eens aangeven op welk gebied je juist nog info zoekt? Is het op gebied van Ieper als stad zelf in WOI?
pascal
Wiesje

BerichtGeplaatst: 08 Mei 2008 20:22    Onderwerp: Reageer met quote

Nou ja. Ik bedoel, er is veel in en rond Ieper gebeurt in WO1.. Die gebeurtenissen moeten een belangrijke rol hebben gespeeld voor WO1.. En die speciale rol wil ik juist weten.
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 08 Mei 2008 21:12    Onderwerp: Reageer met quote

Er is inderdaad veel gebeurd in, en rond ieper, ook buiten de drie "slagen"...maar de belangrijste rol voor WOI is denk ik het feitr dat door de duitsers voor ieper tegen te houden voorkomen werd dat de kanaalhavens, calais, duinkerken en boulogne veroverd werden. Indien deze veroverd waren door de duitsers zou het voor de engelsen veel moeilijker strijden geweest zijn vanwege minder en langere aanvoerroutes...
pascal
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 08 Mei 2008 21:32    Onderwerp: Reageer met quote

Dat zegt iets over de plaats van het front, niet over de stad Ieper. Overal waar het Duitse leger rond die plek doorgebroken zou zijn zou hetzelfde effect hebben gehad. Het enig bijzondere aan Ieper lijkt me de loop van het front, waardoor Ieper in een uitbocht van het front kwam te liggen. Tenslotte bestond het stadje eind 1917 eigenlijk al niet meer, misschien al eerder omdat het van drie kanten kon worden beschoten.

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 08 Mei 2008 21:50    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, een moeilijke vraag... want eigenlijk in de veldslagen daar speelde de stad ieper niet echt een rol...er werd enkel rond en in de buurt van ieper gevochten...en ook op het gebied van steunpunt voor ravitaillering en dergelijke was er geen echte rol dacht ik; daarvoor lag de stad te dicht bij het front...
pascal
Matthijs

BerichtGeplaatst: 09 Mei 2008 7:26    Onderwerp: Reageer met quote

Wat natuurlijk ook mee ging spelen, naar mate de oorlog vorderde, was dat het compleet verwoeste Ieper ook een enorm psychologische rol speelde. Alleen al vanwege de enorme verliezen die rond deze stad waren geleden, was de stad voor de Engelsen onopgeefbaar..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
derwisj

BerichtGeplaatst: 09 Mei 2008 22:59    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, Ieper was inderdaad een naam...maar ik denk dat het zijn naam enkel gekregen heeft door op de verkeerde plaats te liggen...juist op de plaats waar de duitsers in 1914 wilden doorbreken naar de kanaalhavens..."grote" veldslag, veel verliezen, en vanaf dan regelmatig "kleine" veldslagen, meer verliezen, een nieuwe doorbraakpoging van de duitsers in 1915...en uiteindelijk zoveel verliezen dat ze het aan de mensen niet meer zouden kunnen uitleggen dat ze de stad Ieper wilden opgeven, ook al had die stad zelf misschien geen enkel belang...
pascal
Matthijs

BerichtGeplaatst: 10 Mei 2008 8:25    Onderwerp: Reageer met quote

derwisj @ 09 Mei 2008 23:59 schreef:
Ja, Ieper was inderdaad een naam...maar ik denk dat het zijn naam enkel gekregen heeft door op de verkeerde plaats te liggen...juist op de plaats waar de duitsers in 1914 wilden doorbreken naar de kanaalhavens..."grote" veldslag, veel verliezen, en vanaf dan regelmatig "kleine" veldslagen, meer verliezen, een nieuwe doorbraakpoging van de duitsers in 1915...en uiteindelijk zoveel verliezen dat ze het aan de mensen niet meer zouden kunnen uitleggen dat ze de stad Ieper wilden opgeven, ook al had die stad zelf misschien geen enkel belang...
pascal

Precies, dat bedoelde ik ook... Laughing
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Wiesje

BerichtGeplaatst: 10 Mei 2008 11:44    Onderwerp: Reageer met quote

Super bedankt! Ik denk dat dat wel voldoende is. Maar meer mag natuurlijk ook. Wink Het kan sowieso geen lang antwoord worden, zie ik zo. Dus ik denk dat ik wel genoeg informatie heb van jullie. Smile

Merci beaucoup!
Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 11 Mei 2008 16:56    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb dit hier al een tijdje gevolgd maar niet gereageerd. Wellicht door tijdgebrek. Maar toch reageer ik hier eens als Ieperling.

De Geallieerden zaten na de 18 eeuwe vestingwallen terwijl de hevige gevechten kilometers verder lagen. Ik heringer me nog in het boekje van Jacky Platteeuw "Ieper in de grote oorlog" waar unieke foto's staan. Je kan duidelijk zien dat Ieper werd aangevallen. Je kan mooi zien dat er soldaten van de Geallieerden rond liepen. Dus wellicht een hoofdkwartier. Een andere foto staat in hetzelfde boekje op Blz 53. We zien bovenaan schuilplaatsen op de vestingen en onderaan zien we "De gevangenis in de Elverdingestraat met enkele 'Tommies' ervoor" (Zin overgenomen van het boekje).

Dus Stad Ieper was een hoofdkwartier. Ze zaten in heel wat gebouwen maar ook in de 18 eeuws versingwallen (Gebouwd door Vauban). Een prima voorbeeld van een schuilplaats in de Vestingwallen vind je bij de Rijselpoort waar officieren waren gestationeerd. Eigenlijk kan je al een iedee krijgen als je Ieper eens goed op kaart maar ook ter plaats kan bekijken. Ook al waren ze voor het bewoonde gedeekte tegen gehouden, kon de Duitsers maar op 1 plaats binnen dringen tenzij ze zwaardere maatregelingen zou nemen.

In het Noorden lag het kanaal waar bijna onmogelijk kon over steken. Ik weet wel dat er pogingen werden ondernomen wat soms geslaagd werden (zoals bij Zuidschote (Lizerne) tijdens de Tweede Slag om Ieper tussen 23 april en 3 mei 1915 toen de Duitsers het kanaal konden oversteken en een gebied kon veroveren). Het kanaal was dus moeilijk over te steken. Van Ieper tot de kust waren de twee partijen gescheiden door een brede geul water. Het westen van Ieper was zeker onmogelijk omdat dit ver achter het front lag. Men had dit wellicht geprobeerd om via Heuvelland over de Bergen richting het kanaal te lopen. Een andere mogelijkheid was het zuiden en oosten. Maar ten zuiden en oosten stond een enorme hoge "dikke" muur met ervoor een rivier. Dit was toen ter verdediging van Ieper en dit zou het alweer worden. Enkel via de Rijselpoort en Menenpoort kon men binnen dirngen. tenzij ze de vestingwallen zwaar beschoten tot die afbrokelde. Laatste plaats was tussen de vestingewallen (Torrepoort) en het kanaal. Daar stond geen muur (Reeds afgebroke voor 1900) en zou een prima plaats zijn om door te stoten.

Ik denk gewoon dat Ieper als doel werd beschouwd door de Duitsers omzo richting de kust te kunnen gaan achter het kanaal. Ook wellicht om een hoofdkwartier te plaatsen. Een hoofdkwartier was tijdens de Eerste Wereldoorlog maar ook de andere oorlogen, een doel. Dit denk ik toch

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men

FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Richard

BerichtGeplaatst: 11 Mei 2008 17:40    Onderwerp: Reageer met quote

Van wie was het dan een hoofdkwartier? Volgens mij was het daar totaal iongeschikt voor. (Opper)bevelhebbers plegen hun snode plannen het liefste in alle rust uit te broeden, niet op een plek die constant onder vijandelijk vuur ligt.
Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 11 Mei 2008 18:15    Onderwerp: Reageer met quote

Ik bedoel met hoofdkwartier dat ze daar gestationeerd waren voor ze vertrokken naar het front. En er zouden officieren bij de Rijselpoort gestationeerd waren in de vestingwal.

FHSW Wikia
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 11 Mei 2008 18:51    Onderwerp: Reageer met quote

Tja, je kunt een weiland met hier en daar een stapeltje stenen wel Ieper noemen, maar het blijft een weiland met een stapeltje stenen.... ik begrijp het dus nog niet helemaal. In 1917 was er geen Ieper!

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 13 Jan 2009 3:07    Onderwerp: Reageer met quote

sniper snoop @ 11 Mei 2008 18:15 schreef:
Ik bedoel met hoofdkwartier dat ze daar gestationeerd waren voor ze vertrokken naar het front. En er zouden officieren bij de Rijselpoort gestationeerd waren in de vestingwal.

Zoals ik al dacht. Als je de Rijselpoort bekijkt, achter de wallen, heb je links en rechts twee ruimtes. In de ruimte rechts van de poort (Op de foto links, nummer 1) heb je de Saskamer. Dit waren twee ruimtes met spitsboogvormig gewelf waar men het waterpeil van de Majoorgracht (Vestingpoel) en de Ieperleet hebben beheerd (Als je goed kijkt, kan je onder de nummer "1" de opening zien waarin het water stroomt). Vandaar de naam "Saskamer". Links van de poort (Op de foto rechts, nummer 2) is een ruimte die de naam "Plumerzaal" of "Plumer's Headquarters" kreeg. De Plumerzaal, kreeg tijdens de Middeleeuwen een fucntie als wachtpost voor de poort. Hoe het toen heette, weet ik niet. Het bestaat uit twee delen. Een overwelfde zaal met kruisgewelf en een ronde koepelzaal. In die ronde koepelzaal, was een "Signals Office' ingericht. Met andere woorden; een inlichtingenpost en verbindingspost. Daar hebben Plumer en zijn stafofficieren de Mijnenslag (1917) voorbereid. Wink

FHSW Wikia
Naar boven
vetje

BerichtGeplaatst: 13 Jan 2009 7:29    Onderwerp: Reageer met quote

Is een controverse rond hoor Snipe,

Het wordt idd zo genoemd, maar de ruimte is echt te klein om er een generale staff in onder te brengen.
Naar boven
vetje

BerichtGeplaatst: 13 Jan 2009 7:34    Onderwerp: Reageer met quote

Lingekopf @ 11 Mei 2008 18:51 schreef:
Tja, je kunt een weiland met hier en daar een stapeltje stenen wel Ieper noemen, maar het blijft een weiland met een stapeltje stenen.... ik begrijp het dus nog niet helemaal. In 1917 was er geen Ieper!

Ieper was dan mss een ruďne, maar in bijna alle kelders waren er soldaten gestationeerd. Die onderling via de riolen en tunnels met elkaar in verbinding stonden. Op de dag van vandaag in oude huizen nog steeds zichtbaar als toegemetst met bakstenen. In de vestingwallen en oude kruidmagazijnen waren bakkerijen and opslagplaatsen geplaatst.

Er was daar wel zeker nog steeds een Ieper.
Naar boven
Robert

BerichtGeplaatst: 13 Jan 2009 9:34    Onderwerp: Reageer met quote

Dit is een interessant draadje... Goed dat het een schopje omhoog kreeg.

De ruimte in de Rijselpoort bij nr. 2 heet inderdaad de 'Plumerroom'. Misschien zal de man daar ooit wel geweest zijn, maar zijn hoofdkwartier zal zich wel ergens in Noord-Frankrijk bevonden hebben.

Dat Ieper slechts een hoopje stenen in een weiland was, dat het vooral bekend was omdat het toevallig in een boog lag waar veel gevochten werd, dat er geen Ieper was in 1917..., klopt niet.
Dat Ieper op het einde van de oorlog heel wat ruďnes had (een hoopje stenen) betekent niet dat er in Ieper geen (weliswaar enkel militair) leven was tijdens de oorlog, in tegendeel, de hele oorlog door is het een drukte van jewelste geweest in en aan de rand van Ieper.

Ieper lag niet toevallig in een boog (Ypres Salient), die boog lag er wel (en helemaal niet toevallig) omwille van Ieper! Ieper was namelijk de hele oorlog door de 'sleutel' van de toegangspoort tot voor de geallieerden de levensbelangrijke havens van Noord-Frankrijk: Duinkerken, Calais, ...

Voor uitleg hierbij is het misschien nuttig om de geografische situatie in de Westhoek eens door te nemen. Ooit heb ik daarvan een cursus gegeven in het kader van een Interreg-project dat WOI behandelde.
Je vindt die tekst op http://www.wo1.be/ned/geschiedenis/veldslagen/inleiding.htm
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Bert

BerichtGeplaatst: 13 Jan 2009 9:45    Onderwerp: Reageer met quote

Ieper had veel functies zoals:
- transitplaats voor troepen van en naar het front (kwamen vb. 's morgens in alle vroegte in de stad aan en marcheerden 's avonds bij het valen van de nacht op naar het front)
- 'rustplaats' voor troepen die in onmiddellijke reserve werden gehouden

Uiteraard waren er ook kwartieren voor de generale staf, die waren er trouwens ook nog dichter tegen het front. Of Plumer himself daar ook zijn onderkomen had en er nota bene de mijnenslag heeft gepland, dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Dat hij er misschien ooit ns is gepasseerd zou natuurlijk wel kunnen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Ieper en de Westhoek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: