Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Burgerlijke Decoratie 1914-1918

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> België Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
love4history

BerichtGeplaatst: 25 Apr 2008 13:06    Onderwerp: Burgerlijke Decoratie 1914-1918 Reageer met quote

De Burgerlijke Decoratie 1914-1918 werd verleend aan burgers en niet-combatante militairen voor uitzonderlijke verdienste.

Het ontwerp was gebaseerd op de "gewone" Burgerlijke Decoratie uit 1867, maar met toevoeging van twee zwaarden tussen de medaille en het lint, een ander lintkleur en een balk met jaartallen op het lint.

De eerste versie werd ingesteld in 1915 en draagt dan ook de jaartallen 1914-1915 op de balk en se heeft nog steeds het monogram van Leopold II op de medaille zelf (twee doorelkaar gestrengelde L) Er werden maar een beperkt aantal exemplaren uitgereikt door de regering in Le Havre.

De tweede (definitieve) versie werd ingesteld in 1918, draagt het monogram van Albert I op de medaille en de jaartallen 1914-1918 op de balk.

Er bestaan 5 klassen: het kruis 1e en 2e klasse (goud en zilver), en de medailles 1e, 2e en 3e klasse (goud, zilver en brons)

Op de foto hierboven: het Kruis 2e klasse (zilver) en de medailles 2e (zilver) en 3e klasse (brons). Let op de gouden draad in het lint dat alleen voorkomt bij de kruisen (en dat dan alleen voor de 1914-1918 versie, en niet bij de 14-15 versie), de balk met de jaartallen 1914-1918 in hetzelfde metaal als de medaille (hier 2 x zilver en 1 x brons dus). Op de meest rechtse medaille kan je ook best de originele lichtgroene kleur van het lint zien. Dit is meestal echter verbleekt tot een crémekleur.

Kruis 1e klasse (goud). Merk de gele strip op in het lint, verschillend van de gouden draad in het lint bij het kruis op de foto hierboven.

"Flandria dulce solum, super omnes terra beata......mando remando vale, mea Flandria terra meorum"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
guerramundial1

BerichtGeplaatst: 18 Apr 2009 20:04    Onderwerp: Reageer met quote

Een vraagje van een leek:

Is de burgerlijke decoratie hetzelfde als het burgerlijk ereteken?

Op het uitreksel van de vuurkaart van mijn grootvader staan de burgerlijke eretekens van 1ste en 2de klasse vermeld. Gaat het hier dus over de bovenstaande eretekens of die met het zwart-rood lintje?

Alvast bedankt!
love4history

BerichtGeplaatst: 20 Apr 2009 10:57    Onderwerp: Reageer met quote

Met de burgerlijke decoratie en het burgerlijk ereteken zal wellicht hetzelfde bedoeld worden (rood-zwart lint). Weet eigenlijk niet wat de officiële Nederlandse vertaling zou zijn, ereteken of decoratie...
Bij de medailles hierboven hoort echter steeds de toevoeging 1914-1918

"Flandria dulce solum, super omnes terra beata......mando remando vale, mea Flandria terra meorum"
Naar boven
jumu7

BerichtGeplaatst: 26 Apr 2009 20:35    Onderwerp: Reageer met quote

heb vandaag op de rommelmarkt het kruis 2de klas op de kop kunnen tikken. heb er 25 euro moeten voor neertellen, maar als ik de gangbare prijzen op bv. ebay zie vindt ik dat niet te duur. mijn verzameling begint mooi te groeien
mvg jumu7
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
kepi

BerichtGeplaatst: 27 Apr 2009 9:32    Onderwerp: Reageer met quote

Hier een foto van de 5 klasse

1 kruis 1 ste klas (verguld)
2. kruis 2de klas (zilver)
3. gouden medaille
4. zilveren medaille
5. bronzen medaille

kepi
Naar boven
Detlev

BerichtGeplaatst: 09 Mei 2009 21:20    Onderwerp: Reageer met quote

Kepi,

mooie voorstelling van deze eretekens, maar ik wil even een correctie eraan toevoegen:

uw model 5, de bronzen medaille, heeft niet het correcte lint.
Enkel de linten, hangend aan een burgerlijk kruis, hebben een gouden (gele) band.
De medailles hebben geen band.

Wel een kleine kanttekening : De kruisen met daarop een staafje 1914-1915, hebben de gouden (gele) band ook niet.

groeten,
Belmed
Naar boven
kepi

BerichtGeplaatst: 10 Mei 2009 5:06    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad Bemed,

Was mij nog niet opgevallen

Heb deze zo gekregen van de zoon van de houder aan wie het ereteken indertijd is uitgekeerd.
Deze zal waarschijnlijk ooit jet lint veranderd hebben zonder dit goed te beseffen dat er een fout in zat.

Alvast bedankt voor mij er attent op te maken

kepi
Naar boven
Detlev

BerichtGeplaatst: 10 Mei 2009 8:35    Onderwerp: Reageer met quote

graag gedaan, kepi,
ook erop letten dat de kleur van de staafjes op het lint dezelfde zijn van de kruisen/medailles.
Zo zie ik dat er een gouden(?) staafje hangt op het zilveren kruis, en wat betreft (3) en (4), denk ik dat er daar ook iets verkeerd is, al kan het de schijn van het licht zijn.
Belmed
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> België Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: