Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Oorlogskruis

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> België Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
love4history

BerichtGeplaatst: 05 Mei 2008 12:35    Onderwerp: Oorlogskruis Reageer met quote

Als aanvulling op de discussie rond het Franse CdG (Croix de Guerre) rond het al dan niet voorkomen van deze onderscheiding zonder embleem op het lint hier wat info rond het Belgische Oorlogskruis

Her Oorlogskruis werd toegekend voor dappere daden tegenover de vijand maar ook in andere omstandigheden: voor minstens 3 jaar frontdienst, voor goed gedrag, oudere of jonge vrijwilligers (+40 of -16), militairen die omwille van oorlogsverwondingen op nonactief werden gezet enz...

In principe werd een palm toegekend bij vermelding op een legerdagorder en een vermelding op het regimentsdagorder door een leeuwtje. De leeuwtjes zouden later afgeschaft zijn en vervangen door palmen

Conclusie: 1) er werden een groot aantal Oorlogskruisen uitgereikt gezien de vrij ruime toekenning (3 jaar anciënniteit, goed gedrag etc...) 2) er zouden moeten veel meer oorlogskruisen met palmen dan met leeuwtjes zijn 3) er werden ook oorlogskruisen uitgereikt zonder palmen
De vraag hoe het komt dat er zo'n overwicht is van oorlogskruisen met emblemen op het lint ten opzichte van "kale" oorlogskruisen is echter nog niet beantwoord.

Ik post later nog wat decoratieve fotootjes tenzij iemand me voor is. Wink

"Flandria dulce solum, super omnes terra beata......mando remando vale, mea Flandria terra meorum"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
love4history

BerichtGeplaatst: 09 Mei 2008 12:35    Onderwerp: Reageer met quote

Een beeld zegt meer dan 1000 woorden....

met bronzen leeuw en bronzen palm

met twee bronzen palmen en bronzen palm met twee leeuwen

(bemerk het verschil in palmen - opengewerkt vs gesloten ) op de linker medaille)

met gouden leeuwtje in combinatie met het ijzerkuis. het gouden leeuwtje komt terug op de baton. Merk ook weer het verschil in leeuwtje met de medailles hierboven - gestileerd of in cirkel gevangen

"Flandria dulce solum, super omnes terra beata......mando remando vale, mea Flandria terra meorum"
Naar boven
Marc Brans

BerichtGeplaatst: 08 Feb 2009 15:04    Onderwerp: palmen en leeuwen Reageer met quote

een KB van 15 december 1917 zegt het volgende:
- een bronzen leeuw voor een vermelding op het legerdagorder "en om zekere wegens bij legerdagorder vermelde oorlogsfeiten toegekende eereteekens"
- vijf bronzen leeuwen maken een zilveren

KB 26 februari 1919:
de eervolle vermeldingen om oorlogsdagen waarvan militairen het voorwerp waren of zullen worden bij een regimentsdagorder (of eenheid van het veldleger hetwelk een korps uitmaakt), of bij dagorder van een grotere eenheid, geven recht op toekenning van het Oorlogskruis.
het verschil zit hem in de kentekens op het lint:
- bronzen leeuw voor vermelding op regimentsdagorder
- zilveren leeuw voor vermelding op brigadedagorder
- vergulde leeuw voor vermelding op divisiedagorder
- bronzen palm voor vermelding op legerdagorder
vijf bronzen palmen maken een zilveren palm, vijf zilveren een vergulde

het dragen werd als volgt voorzien (Ministeriële omzendbrief van 14 april 1919):
- een palm of een leeuw in het midden van het lint
- meerdere palmen, de ene onder de andere (de palmen van een hogere graad boven de andere)
- de leeuwen onder de palmen
- meerdere leeuwen op een horizontale lijn, het mogen er niet meer dan drie op één rij zijn; de leeuw van de hoogste klasse naar het midden van de borst toe
- meer dan drie leeuwen dienen op meerdere horizontale lijnen geplaatst te worden.

KB van 17 maart 1920:
regelt het dragen van het oorlogskruis door moeders, mits toevoeging van een insigne op het lint.
KB van 21 april 1920 omschrijft hoe dit insigne er uit zal zien: een baret in zwart email.
"de juweelen zullen overhandigd worden door tusschenkomst van de commandanten der militaire omschrijvingen die vooraf dienen overleg te plegen met de burgemeesters der gemeenten waar de rechthebbenden gehuisvest zijn".

Marc
Stretcher B.

BerichtGeplaatst: 10 Feb 2009 17:09    Onderwerp: Reageer met quote

Van mijn collectie een Oorlogskruis zonder palm met er langs het miniatuur en het klemmetje voor op de revers van de burgerjas. En een pin.

Naar boven
rady

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2009 17:23    Onderwerp: Re: palmen en leeuwen Reageer met quote

Marc Brans @ 08 Feb 2009 16:04 schreef:
KB 26 februari 1919:
de eervolle vermeldingen om oorlogsdagen waarvan militairen het voorwerp waren of zullen worden Marc

Betreft de palm (steeds) een individuele vermelding, of kan het ook de vermelding van de eenheid zijn ?
Gezien het aantal oorlogskruisen met palmen veronderstel ik het laatste...

En bestaat er een mogelijkheid om na te gaan waarom een militair een palm kreeg ?
Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2009 19:07    Onderwerp: Reageer met quote

Een aantal emblemen konden op het lint aangebracht worden voor Vermelding in de Dagorde : een Vermelding op legerniveau bracht een bronzen palm met de letter "A" (Koning Albert I) met zich mee, vijf dergelijke vermeldingen werden omgezet in een zilveren palm en vijf zilveren in een gouden palm; Vermeldingen op divisie- of regimentsniveau werden aanvankelijk gekenmerkt door bronzen, zilveren of gouden leeuwtjes maar deze werden later afgeschaft en vervangen door de eerder beschreven palmen.

http://users.skynet.be/hendrik/nl/B1-N-CdG.html

De palmen werden individueel toegekend. De vermeldingen in het dagorder zijn terug te vinden in het persoonlijk dossier van de soldaat in kwestie.
De "fouragierre" of vuurkoord was een regimentsvemelding.

Paddy @ 29 Jan 2008 19:36 schreef:
Het Koninklijk Besluit van 26 oktober 1918 laat toe dat de Vuurkoord (Fourragère) gedragen wordt. Deze zal bestaan in twee varianten: in de kleuren van het “Croix de Geurre” of in de kleur van de Leopoldsorde. De eerste wordt toegewezen aan de eenheden die tweemaal zijn vernoemd in de dagorder van het leger, de tweede vereist vier vermeldingen. Iedere vermelding op het vaandel of standaard telt voor één vermelding.
De Vuurkoord mag gedragen worden door alle militairen die deel uitmaken van een eenheid die aan bovenstaande eisen voldoet. Wanneer een soldaat door verwondingen opgelopen aan het front gemuteerd wordt naar een andere dienst behoud hij het recht tot dragen van de fourragère. Dit is eveneens het geval met militairen die alle gevechten die leiden tot een vermelding in het dagorder hebben meegestreden en door omstandigheden zijn overgeplaatst naar een andere eenheid.

Vuurkoord met de kleuren van het lint van het Oorlogskruis

Vuurkoord met de kleuren van het lint van de Leopoldsorde

http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?p=193879#193879

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
guerramundial1

BerichtGeplaatst: 22 Jun 2009 14:40    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb net nieuwe informatie aangekregen van het Ministerie van Defensie betreffende de eervolle onderscheidingen van mijn grootvader.

Op de kaart met bekomen onderscheidingen staat vermeld:

Crg S.P.C. 51
AR. Min. nº 6216 du 21/07/54

Crg = Croix de Guerre
S.P.C. = Sans palm concedé???
51 = jaargang van inwerkingstrede???

Ik ben dus niet zeker wat S.P.C. betekent en het nummer.

Wie weet wat dit betekent?

Alvast bedankt.

Wim
guerramundial1

BerichtGeplaatst: 29 Jun 2009 14:35    Onderwerp: Reageer met quote

Bijkomende informatie betreffende afkortingen gebruikt bij het oorlogskruis:

http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?p=278279#278279

Groeten

Wim
VC89

BerichtGeplaatst: 25 Sep 2010 17:57    Onderwerp: Reageer met quote

Hey,

Ik heb hier twee types CdG's die lichte verschillen vertonen. Waarschijnlijk komt dit doordat ze door verschillende fabikanten zijn geproduceerd zoals Jef Bogaert in dit topic beschrijft:
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=14879
helaas zit hij 'in een doodlopend straatje'.

Kan er mij iemand helpen met meer informatie over deze twee types en/of door wie ze is geproduceert?

Kroon 1e medaille: voor- en achterzijde:

Kroon 2e medaille: voor- en achterzijde:

Kruis 1e medaille: voor- en acherzijde:

Kruis 2e medaille: voor- en achterzijde:

Uploaded with ImageShack.us

Dank bij voorbaat,
Gast

BerichtGeplaatst: 02 Nov 2010 21:17    Onderwerp: Re: palmen en leeuwen Reageer met quote

Marc Brans @ 08 Feb 2009 15:04 schreef:
een KB van 15 december 1917 zegt het volgende:
- meerdere palmen, de ene onder de andere (de palmen van een hogere graad boven de andere)
Marc

Ik heb hier het oorlogskruis (14-18)van ons grootvader en de oorspronkelijke 2 bronzen palmen (met A )zijn mettertijd verloren gegaan, 'k vraag me af waar ik die nog zou kunnen op de kop tikken ??? enige suggestie?
grts.
Naar boven
Gast

BerichtGeplaatst: 02 Nov 2010 21:18    Onderwerp: Re: palmen en leeuwen Reageer met quote

zie ander berichtje van me ...
Naar boven
Gast

BerichtGeplaatst: 15 Mrt 2011 13:24    Onderwerp: Re: Oorlogskruis Reageer met quote

love4history @ 05 Mei 2008 12:35 schreef:
Als aanvulling op de discussie rond het Franse CdG (Croix de Guerre) rond het al dan niet voorkomen van deze onderscheiding zonder embleem op het lint hier wat info rond het Belgische Oorlogskruis

Her Oorlogskruis werd toegekend voor dappere daden tegenover de vijand maar ook in andere omstandigheden: voor minstens 3 jaar frontdienst, voor goed gedrag, oudere of jonge vrijwilligers (+40 of -16), militairen die omwille van oorlogsverwondingen op nonactief werden gezet enz...

In principe werd een palm toegekend bij vermelding op een legerdagorder en een vermelding op het regimentsdagorder door een leeuwtje. De leeuwtjes zouden later afgeschaft zijn en vervangen door palmen

Conclusie: 1) er werden een groot aantal Oorlogskruisen uitgereikt gezien de vrij ruime toekenning (3 jaar anciënniteit, goed gedrag etc...) 2) er zouden moeten veel meer oorlogskruisen met palmen dan met leeuwtjes zijn 3) er werden ook oorlogskruisen uitgereikt zonder palmen
De vraag hoe het komt dat er zo'n overwicht is van oorlogskruisen met emblemen op het lint ten opzichte van "kale" oorlogskruisen is echter nog niet beantwoord.

Ik post later nog wat decoratieve fotootjes tenzij iemand me voor is. Wink

heeft u enig idee waar ik nog de bronzen oorlogspalmen "A", 1914-18 op de kop zou kunnen tikken?
grts.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> België Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: