Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Croix de Guerre

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Frankrijk Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Regulus 1

Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 23 Apr 2008 21:42    Onderwerp: Croix de Guerre Reageer met quote

Geschiedenis en algemene vragen over het Croix de Guerre hieronder aub
arneken

BerichtGeplaatst: 26 Apr 2008 13:47    Onderwerp: Reageer met quote

De geweldige gevechten van 1914 en 1915 toonden de behoefte aan een nieuwe onderscheiding naast het Legioen van Eer en de Medaille Militaire.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
arneken

BerichtGeplaatst: 26 Apr 2008 13:49    Onderwerp: Reageer met quote

De geweldige gevechten van 1914 en 1915 toonden de behoefte aan een nieuwe onderscheiding naast het Legioen van Eer en de Medaille Militaire.

Oorlogskruis 1914 - 1918

Oorlogskruis met vier sterren

Een verlengd lint met negen palmen

Oorlogskruis van Kolonel Brébant met palm en drie sterren.
love4history

BerichtGeplaatst: 27 Apr 2008 8:31    Onderwerp: Reageer met quote

Hmmm... misschien nuttig om in gedachte te houden: ik meen me te herinneren dat het CdG nooit uitgereikt werd zonder embleem op het lint (ster of palm). Kan me ook vergissen, dan hoor ik het graag.

"Flandria dulce solum, super omnes terra beata......mando remando vale, mea Flandria terra meorum"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
arneken

BerichtGeplaatst: 27 Apr 2008 10:50    Onderwerp: Reageer met quote

op mijn eerste foto die ik geplaatst zie ik niets hangen. Maar het kan er ook af gevallen zijn.
petain

BerichtGeplaatst: 27 Apr 2008 22:57    Onderwerp: Reageer met quote

love4history @ 27 Apr 2008 9:31 schreef:
Hmmm... misschien nuttig om in gedachte te houden: ik meen me te herinneren dat het CdG nooit uitgereikt werd zonder embleem op het lint (ster of palm). Kan me ook vergissen, dan hoor ik het graag.

Nee, de medaille werd standaard zonder toevoeging op het lint, in de vorm van ster of palm, uitgereikt aan hen die zich uitzonderlijk heldhaftig hadden onderscheiden.
De toevoegingen van een ster of palm had te maken of de persoon ook nog eens een een dagorder werd vermeld.
love4history

BerichtGeplaatst: 28 Apr 2008 8:21    Onderwerp: Reageer met quote

Dan heb ik het blijkbaar verkeerd voor. Meende het toch ergens gelezen te hebben, maar zal met bewijzen moeten komen aandraven eh? Wink Tot nader order ook zonder emblemen uitgereikt dus.

"Flandria dulce solum, super omnes terra beata......mando remando vale, mea Flandria terra meorum"
Naar boven
petain

BerichtGeplaatst: 28 Apr 2008 8:36    Onderwerp: Reageer met quote

love4history @ 28 Apr 2008 9:21 schreef:
Dan heb ik het blijkbaar verkeerd voor. Meende het toch ergens gelezen te hebben, maar zal met bewijzen moeten komen aandraven eh? Wink Tot nader order ook zonder emblemen uitgereikt dus.

Ik hoor graag wanneer ik het niet bij het rechte eind heb! Smile Ik citeer ook maar uit wat ik eens gehoord of gelezen heb.
petain

BerichtGeplaatst: 28 Apr 2008 13:52    Onderwerp: Reageer met quote

Deze tekst vond ik. Dit zou impliceren dat de medaille enkel werd verleend wanneer de militair genoemd wer in een dagorder en afhankelijk op welk niveau er een ster of palm bij kwam.
Als dit zo is heb je toch gelijk. Ik ga eens op oude foto's kijken of ik 'kale'medailles tegenkom.

Croix de Guerre (War Cross 1914-1918 ) Probably the best known French decoration, this cross was awarded to all those who were mentioned in dispatches since the outbreak of war (2 August 1914).
It was instituted on 8 April 1915 as an outward recognition for being mentioned in the order of the day of an army, corps, division, brigade or batallion. Award of the Legion of Honour for valour displayed on the field or of the Military Medal automatically brought entitlement to the War Cross.

According to the nature of the mention, emblems were affixed on the ribbon:

Bronze palm for mention on army level (5 bronze palms to be replaced by a silver one by decree of 8 January 1917)
Gilt star for mention on corps level
Silver star for mention on division level
Bronze star for mention on brigade or batallion level.
By 1 March 1920 already more than 2,055,000 crosses had been awarded. The reverse side bears the year 1914 together with the year in which they were struck (1915, 1916, 1917 or 1918).

love4history

BerichtGeplaatst: 30 Apr 2008 7:25    Onderwerp: Reageer met quote

Ah, mooi dat je iets gevonden hebt Pétain. Ik ben zeker dat ik ergens gelezen heb dat het CdG niet verleend werd zonder embleem op het lint, of die info ook correct is laat ik in het midden.
Ik was op zoek naar de bron van die info maar ik vind ze niet terug. Eerlijk gezegd heb ik wel de indruk dat het overgrote deel van de CdG zowiezo met een embleem lijken voor te komen.

Naar boven
petain

BerichtGeplaatst: 30 Apr 2008 19:37    Onderwerp: Reageer met quote

Ik had de indruk dat deze medaille met name in het leven was geroepen omdat de "medaille militair"niet aan manschappen werd verleend. Voor een sous-officier was al bijna onmogelijk deze te bemachtigen.
Ik ben trouwens(off-topic) ook nieuwsgierig hoe dat met het Belgische oorlogskruis was geregeld. In mijn beleving zit daar altijd een bronze palmblad op.
love4history

BerichtGeplaatst: 05 Mei 2008 10:35    Onderwerp: Reageer met quote

Hier bevestigd Kreidje dit: http://www.forumeerstewereldoorlog.be/viewtopic.php?t=14350&sid=8fec4bb49da79d0a2eb62e4488e25b2d

Zou dus altijd iets op het lint moeten hangen.
(als nog iemand de Franse wettekst met de instelling van de medaille liggen heeft thuis mag je ze hier zeker posten Wink

Wat het Belgisch Oorlogskruis betreft. Dat werd wel degelijk uitgereikt zonder vermelding, maar de palm lijkt mij zodanig "gemakkelijk" (goed gedrag & anciënniteit) uitgereikt te zijn dat hij bijna overal voorkomt. Maar ik zoek een meer gedetailleerde bron en dan posten we wel in de Belgische thread.

Naar boven
kreidje

BerichtGeplaatst: 05 Mei 2008 13:29    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.croixdeguerre-vm.com/Historique_Croix_Guerre_14-18.html als die het niet weten,en mijn Frans mwa hebben we t niet over.
Naar boven
HAWKY

BerichtGeplaatst: 11 Aug 2010 16:36    Onderwerp: CROIX DE GUERRE 1914 – 1918 - Algemeen Reageer met quote

CROIX DE GUERRE 1914 – 1918

Voor de grote oorlog werden daden van moed en opzienbare daden tijdens gevechten beloont met een Légion d’honneur of een Médaille Militaire
Na het uitbreken van de 1ste wereldoorlog bleek het noodzakelijk gezien het grote aantal gemobiliseerde troepen en de duur van de operaties om een ereteken te stichten dat specifiek was voor militairen die een citatie bekomen hadden.
Een fervente voorvechter van dit nieuwe ereteken was Generaal Boelle. Hij staat op goede voet met de parlementair en schrijver M. Barrès die via de pers de stichting van dit nieuwe ereteken ondersteund met zijn uitspraak: « een ereteken waarmee de chef zijn beste soldaten kan belonen op het slagveld na iedere operatie. »

De commandant Driant gemobiliseerde afgevaardigde stelt op 04 februari 1915 voor om een orde te stichten die de militaire waarden met uitzondering van de anciënniteit beloont met de naam “Croix de Guerre”
Dit voorstel wordt unaniem aangenomen en op 08 april 1915 wordt het oorlogskruis gesticht met terugwerkende kracht tot het begin van de vijandelijkheden. Dit kruis wordt verleend voor individuele citaties op de dagorders van de legers te land en ter zee, de legerkorpsen, de divisies, brigades en regimenten.

In geval van overlijden van betrokkene kan op aanvraag het kruis verleend worden in de volgende volgorde: aan de oudste zoon of dochter, de weduwe, de vader of moeder, de oudste broer of zuster.

Het oorlogskruis kan ingetrokken worden in geval van veroordeling tot een effectieve- of een gevangenisstraf met uitstel en in het geval van militaire degradatie

Onder de vreemde troepen die met het oorlogskruis beloont werden zijn in het bijzonder de Amerikaanse troepen beloond, tot op 09 juli 1918 dag waarop het Distinguished Service Cross en de Silver Star gesticht werden.

Op 1 maart 1920 waren er al 2 055 000 citaties, daarbij moeten nog de beloningen met Légion d’honneur en Médaille Militaire gerekend worden alsook de postume nominaties.
Ten gevolge van misbruik bij het uitreiken van het oorlogskruis werd een project opgestart om een oorlogskruis te stichten enkel en alleen voor de frontsoldaat. Dit project werd echter niet ten uitvoer gebracht. Het probleem stelt zich in de vergelijking met een soldaat die zich in de achterste linies bevond tegenover de verdienste van een soldaat die aan het front was onder vijandelijk vuur. Voor dit probleem is er tot op heden nog geen oplossing.
De laatste uitreiking van het oorlogskruis 1914-1918 was op 18 oktober 1921.
In het totaal werden er 2 065 000 Croix de Guerre 1914-1918 uitgereikt.

Het oorlogskruis 1914-1918 werd uitgereikt aan:
- aan militairen, Franse en buitenlanders die een individuele citatie ontvangen hebben voor een oorlogsfeit;
- aan burgers en aan leden van het verzet die een citatie ontvangen hebben ;
- Tezelfdertijd voor een uitreiking van een Légion d’honneur of Médaille Militaire, aan militairen of burgers die opgenomen werden in het Officieel Journaal;
- Collectief aan eenheden, schepen en escadrilles;
- Aan steden en martelaarsteden die vernietigd of gebombardeerd werden door de vijand. (2952 steden hebben het oorlogskruis 1914-1918 ontvangen. In dit geval werd het kruis altijd met palm uitgereikt.)

Beschrijving

Een bronzen kruis van 37mm met tussen de vier armen, 2 zwaarden met de punt naar boven.
Gravure van A. Bartholomé
In een rond medaillon de Marianne getooid met een gelauwerde Jacobijnenmuts, en in rondschrift « REPUBLIQUE FRANCAISE ».
Op de achterkant van het medaillon de jaartallen 1914-1918.

Op de eerste kruisen van 1915 staan de jaartallen 1914-1915, daar de oorlog zich verder zette bestaan er kruisen met de jaartallen 1914-1916, 1914-1917 en ten slotte 1914-1918.

Een groen lint met een breedte van 37mm met 5 rode strepen en een rode boordkant van 1mm
Het lint heeft de karakteristieken van de Medaille de Sint Helene, zoals gewenst door M. Barrès, kleinzoon van een officier van de Grand Armée.

Attributen
Een bronzen ster voor een citatie op het dagorde van een brigade of regiment.
Een zilveren ster voor een citatie op het dagorde van de divisie
Een vergulde ster voor een citatie op het dagorde van het legerkorps.
Een bronzen palm in de vorm van een lauriertak voor een citatie op het dagorde van het leger.
Een zilveren palm in de vorm van een lauriertak vervangt vijf bronzen palmen.

Op het oorlogskruis kon men ook miniatuur nestels aanbrengen voor diegene die bijvoorbeeld de nestel van de Medaille militaire of een Legion d’honneur ter persoonlijke titel ontvangen hadden.

Diverse

Het record aantal palmen op het Oorlogskruis 1914 - 1918 staat op naam van Kapitein-vlieger Georges Guynemer met vierentwintig palmen. Deze "Ace" schoot in de Eerste Wereldoorlog vierenvijftig Duitse vliegtuigen neer tijdens luchtgevechten.
Naar boven
HAWKY

BerichtGeplaatst: 11 Aug 2010 17:14    Onderwerp: Re: CROIX DE GUERRE 1914 – 1918 - Algemeen Reageer met quote

HAWKY @ 11 Aug 2010 17:36 schreef:
CROIX DE GUERRE 1914 – 1918

Voor de grote oorlog werden daden van moed en opzienbare daden tijdens gevechten beloont met een Légion d’honneur of een Médaille Militaire
Na het uitbreken van de 1ste wereldoorlog bleek het noodzakelijk gezien het grote aantal gemobiliseerde troepen en de duur van de operaties om een ereteken te stichten dat specifiek was voor militairen die een citatie bekomen hadden.
Een fervente voorvechter van dit nieuwe ereteken was Generaal Boelle. Hij staat op goede voet met de parlementair en schrijver M. Barrès die via de pers de stichting van dit nieuwe ereteken ondersteund met zijn uitspraak: « een ereteken waarmee de chef zijn beste soldaten kan belonen op het slagveld na iedere operatie. »

De commandant Driant gemobiliseerde afgevaardigde stelt op 04 februari 1915 voor om een orde te stichten die de militaire waarden met uitzondering van de anciënniteit beloont met de naam “Croix de Guerre”
Dit voorstel wordt unaniem aangenomen en op 08 april 1915 wordt het oorlogskruis gesticht met terugwerkende kracht tot het begin van de vijandelijkheden. Dit kruis wordt verleend voor individuele citaties op de dagorders van de legers te land en ter zee, de legerkorpsen, de divisies, brigades en regimenten.

In geval van overlijden van betrokkene kan op aanvraag het kruis verleend worden in de volgende volgorde: aan de oudste zoon of dochter, de weduwe, de vader of moeder, de oudste broer of zuster.

Het oorlogskruis kan ingetrokken worden in geval van veroordeling tot een effectieve- of een gevangenisstraf met uitstel en in het geval van militaire degradatie

Onder de vreemde troepen die met het oorlogskruis beloont werden zijn in het bijzonder de Amerikaanse troepen beloond, tot op 09 juli 1918 dag waarop het Distinguished Service Cross en de Silver Star gesticht werden.

Op 1 maart 1920 waren er al 2 055 000 citaties, daarbij moeten nog de beloningen met Légion d’honneur en Médaille Militaire gerekend worden alsook de postume nominaties.
Ten gevolge van misbruik bij het uitreiken van het oorlogskruis werd een project opgestart om een oorlogskruis te stichten enkel en alleen voor de frontsoldaat. Dit project werd echter niet ten uitvoer gebracht. Het probleem stelt zich in de vergelijking met een soldaat die zich in de achterste linies bevond tegenover de verdienste van een soldaat die aan het front was onder vijandelijk vuur. Voor dit probleem is er tot op heden nog geen oplossing.
De laatste uitreiking van het oorlogskruis 1914-1918 was op 18 oktober 1921.
In het totaal werden er 2 065 000 Croix de Guerre 1914-1918 uitgereikt.

Het oorlogskruis 1914-1918 werd uitgereikt aan:
- aan militairen, Franse en buitenlanders die een individuele citatie ontvangen hebben voor een oorlogsfeit;
- aan burgers en aan leden van het verzet die een citatie ontvangen hebben ;
- Tezelfdertijd voor een uitreiking van een Légion d’honneur of Médaille Militaire, aan militairen of burgers die opgenomen werden in het Officieel Journaal;
- Collectief aan eenheden, schepen en escadrilles;
- Aan steden en martelaarsteden die vernietigd of gebombardeerd werden door de vijand. (2952 steden hebben het oorlogskruis 1914-1918 ontvangen. In dit geval werd het kruis altijd met palm uitgereikt.)

Beschrijving

Een bronzen kruis van 37mm met tussen de vier armen, 2 zwaarden met de punt naar boven.
Gravure van A. Bartholomé
In een rond medaillon de Marianne getooid met een gelauwerde Jacobijnenmuts, en in rondschrift « REPUBLIQUE FRANCAISE ».
Op de achterkant van het medaillon de jaartallen 1914-1918.

Op de eerste kruisen van 1915 staan de jaartallen 1914-1915, daar de oorlog zich verder zette bestaan er kruisen met de jaartallen 1914-1916, 1914-1917 en ten slotte 1914-1918.

Een groen lint met een breedte van 37mm met 5 rode strepen en een rode boordkant van 1mm
Het lint heeft de karakteristieken van de Medaille de Sint Helene, zoals gewenst door M. Barrès, kleinzoon van een officier van de Grand Armée.

Attributen
Een bronzen ster voor een citatie op het dagorde van een brigade of regiment.
Een zilveren ster voor een citatie op het dagorde van de divisie
Een vergulde ster voor een citatie op het dagorde van het legerkorps.
Een bronzen palm in de vorm van een lauriertak voor een citatie op het dagorde van het leger.
Een zilveren palm in de vorm van een lauriertak vervangt vijf bronzen palmen.

Op het oorlogskruis kon men ook miniatuur nestels aanbrengen voor diegene die bijvoorbeeld de nestel van de Medaille militaire of een Legion d’honneur ter persoonlijke titel ontvangen hadden.

Diverse

Het record aantal palmen op het Oorlogskruis 1914 - 1918 staat op naam van Kapitein-vlieger Georges Guynemer met vierentwintig palmen. Deze "Ace" schoot in de Eerste Wereldoorlog vierenvijftig Duitse vliegtuigen neer tijdens luchtgevechten.
Naar boven
HAWKY

BerichtGeplaatst: 01 Nov 2010 20:29    Onderwerp: Ereteken van Moed - 95 jaar Reageer met quote

Uploaded with ImageShack.us

1. Fourargere Croix de Guerre met 2 olijven (de eenheid heeft zowel tijdens WO I & WO II 2 of 3 citaties verkregen)
2. Fourargere Croix de Theatre Operations Exterieur ( sinds 1954 – de eenheid heeft 2 of 3 citaties verkregen)
3. Croix de Guerre 1914-1918 met mini fourargere Legion d’Honneur
4. Dubbele fourargere LdH en CdG ( de eenheid heeft tijdens WO I 9 of 10 citaties bekomen)
5. Set CdG 1914-1915 – 1914-1916 – 1914-1917 – 1914-1918
6. CdG 1939
7. CdG 1939 met ronde 3 (gemaakt in Milaan)
8. CdG 1939-1945
9. CdG 1939-1945 - US issue
10. LdH Chevalier III republiek – zowel WO I als WO II
11. Croix de Geurre Theatre Operations Exterieur
12. Croix de Geurre Theatre Operations Exterieur (inschrift TOE)
13. Croix de Valeur Militair (Operaties in Noord Afrika – ordehandhaving)
14. CdG Vichy regime 1939-1940
15. CdG Legion Volontaire Français (LVF)
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Frankrijk Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: