Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Kurt Wüsthoff

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Luchtoorlog Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jamie



Geregistreerd op: 10-4-2007
Berichten: 293
Woonplaats: Rumbeke, Roeselare

BerichtGeplaatst: 12 Apr 2008 22:19    Onderwerp: Kurt Wüsthoff Reageer met quote

Kurt Erwin Wüsthoff werd op 27 januari 1898 te Aachen geboren. Zijn vader was muziekdirecteur Ferdinand Wüsthoff. Nadat zijn ouders in 1913 naar Dresden verhuisden, studeerde hij schilderkunst aan de Hoge School, waar hij slaagde voor het Eenjarig examen in 1914. Hij melde zich bij het uitbreken van de oorlog. Maar doordat hij te jong was, werd hij niet aangenomen voor het front.

Na enkele vergeefse verzoeken werd hij dan toch bij de Flieger-Ersatz-Abteilung 6 te Grossenhain in Sachsen aangenomen en als piloot opgeleid. Doordat hij nog steeds te jong was voor het front, werd hij na zijn pilootopleiding, vlieginstructeur in Leipzig-Lindenthal. Met zijn 17 jaar kwam hij in 1915 als 'Führer von Bombenflugzeugen zum Kampfgeschwader I der Obersten Heeresleitung (Kagohl I)' aan in Oostende. Na de gevechten boven Frankrijk werd de eenheid naar Bulgarije, Romenië en Macedonië overgeplaatst. Tot juni 1917 werd Kagohl I in Griekenland als bommenwerps- en verkenningseenheid ingezet.
Eerder in 1916, toen werd hij 18, ging zijn wens in vervulling. Hij werd toen gevechtspiloot bij de Kampfgeschwader I van Baron Manfred von Richthofen. Wüsthoff behaalde er het EKII en EK1, de Hohenzollern-Hausorden en in September 1917 de Pour le Mérite, beter gekend als 'Blue Max'. In Juni 1917 werd hij de commandant van Jasta 4. Wegens een zenuwziekte werd Kurt in februari 1918 voor zijn genezing naar huis overgebracht. Maar kwam zeer kort terug naar het front om bij Hauptmann Berthold's Jagdgeschwader II te vliegen.

Op 17 juni 1918 had Wüsthoff, na 33 luchtoverwinningen, een zwaar luchtgevecht met meerdere vijandelijke gevechtsvliegtuigen. Zijn motor blijft na zware materiaalschade steken, de benzinetank lek en land brandend neer. Wüsthoff houd er een zware rug-en bekkenblessure met rechtervoetverlamming aan over. Na de noodlanding in vijandelijke linies kwam hij in Franse gevangenschap.

Van 1918 tot 1920 leefde hij in de gevangenis Chateau-Gontier. Hij werd in 1920 vrijgelaten, ziek, half verhongerd en op krukken. Na zijn herstelling werd Wüsthoff vertegenwoordiger in een Oostenrijke automobielfirma. Later werd hij weer piloot en werd aangesteld bij de Dresdener Chlorodont-Werken.

Op 18 juli 1926 hield de Dresdense luchtvaartfederatie een airshow te ere van de monumentsonthulling voor Max Immelman. Vijf vliegtuigen maakten deel uit van het programma. Kurt Wüsthoff met een 80-PS-Udet-"Flamingo" van Dresdener Chlorodont-Werke, de verkeersvliegtuig D463 van Lufthansa met piloot Lissau, de Chemnitzer Caspar-vliegtuig met Lehman, het privé vliegtuig van de Breslauer piloten Rose en een vliegtuig van de Halberstadt vliegschool met Steinkraus. Vele duizenden mensen keken toe. Als vijfde startte Kurt Wüsthoff. Bleef lang tijd in de lucht hangen, daalde ongeveer 150m. Om het bekend Immelman manoeuver uit te voeren. Na de eerste looping echter stortte hij neer. De piloot werd 6 m uit het toestel geslingerd en bleef bewusteloos liggen. In het Friedrichsstad ziekenhuis werd een zware schedelbreuk en beide benen moesten geamputeerd worden.

Op 23 juli 1926 overleed Kurt aan zijn verwondingen. Op het Tolkewitzer Friedhof in Dresden werd hij als laatste levende Saksische Pour le Mérite-piloot bijgezet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Jamie



Geregistreerd op: 10-4-2007
Berichten: 293
Woonplaats: Rumbeke, Roeselare

BerichtGeplaatst: 12 Apr 2008 22:36    Onderwerp: Reageer met quote

Aanvullingen:

Kurt Wüsthoff was niet graag gezien als commandant bij Jasta 4. Hij was jonger dan de meeste van zijn mannen, niet sympathiek en rapporteerde onbevestigde overwinningen. Dit waren al redenen dat von Richthofen deed beslissen om hem te laten vervangen door von der Osten.

Na zijn terugkeer uit het ziekenhuis na zijn zenuwziekte, werd hij neergeschoten in Hantelmann's vliegtuig. Die had hij geleend omdat zijn vliegtuig niet klaarstond. Hij storte dus neer en werd gevangengenomen.

Na twee jaar gevangenschap in Frankrijk werd hij overgeplaatst in een ziekenhuis in Dresden. Na 2 jaar was hij in staat om weer normaal te stappen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Jamie



Geregistreerd op: 10-4-2007
Berichten: 293
Woonplaats: Rumbeke, Roeselare

BerichtGeplaatst: 12 Apr 2008 23:29    Onderwerp: Reageer met quote

Fotookes:



mijn Sanke postcard van Kurt Wüsthoff



Kurt Wüsthoff (links) voor zijn vliegtuig samen met Karl Meyer bij Jasta 4
Het vliegtuig was zwart met witte spiraalstrepen omringd.



Dit is een tekening van George von Hantelmann's Fokker D VII waarmee Kurt Wüsthoff neergehaald werd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Jamie



Geregistreerd op: 10-4-2007
Berichten: 293
Woonplaats: Rumbeke, Roeselare

BerichtGeplaatst: 12 Apr 2008 23:34    Onderwerp: Reageer met quote

Nog aanvullingen:

Het is reeds gezegd dat Kurt Wüsthoff 33 overwinningen behaalde. Er werd eveneens gezegd dat Wüsthoff overwinningen rapporteerde die nie bevestigd waren.
Hieronder de 27 bevestigde overwinningen

http://www.theaerodrome.com/aces/germany/wusthoff.php
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Jamie



Geregistreerd op: 10-4-2007
Berichten: 293
Woonplaats: Rumbeke, Roeselare

BerichtGeplaatst: 12 Apr 2008 23:43    Onderwerp: Reageer met quote

Wederom aanvullingen:

Hier enkele links om de copyrights niet te schenden.

http://www.theaerodrome.com/aces/germany/wusthoff.php

http://www.greatwarflyingmuseum.com/aircraft/germany/fokker_dvii.html

http://www.jastaboelcke.de/aces/carlos_meyer_baldo/karl_meyer_bio.htm

http://www.flieger-album.de/geschichte/portraits/portraitkurtwuesthoff.php
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Richard



Geregistreerd op: 3-2-2005
Berichten: 13340

BerichtGeplaatst: 13 Apr 2008 0:04    Onderwerp: Reageer met quote

Wrang om na zoveel gevechten en de ontberingen van krijgsgevangenschap tijdens een show te sterven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
den Korrigann



Geregistreerd op: 19-11-2006
Berichten: 1094
Woonplaats: Roeselare

BerichtGeplaatst: 13 Apr 2008 11:35    Onderwerp: Reageer met quote

Knap stukje ! Ik ben benieuwd naar de resultaten van uw opzoekingen in
verband met uw andere kaarten. Plaats je die ook op het forum ?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jamie



Geregistreerd op: 10-4-2007
Berichten: 293
Woonplaats: Rumbeke, Roeselare

BerichtGeplaatst: 14 Apr 2008 12:33    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zal zeker een poging ondernemen om mijn andere kaarten eveneens op het forum te zetten en de geschiedenis van de personen die er opstaan te ontleden. Ik heb de smaak te pakken. yummie
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Luchtoorlog Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group