Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Medicijnen na gasaanval

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Medische verzorging Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jamie

BerichtGeplaatst: 15 Mrt 2008 19:12    Onderwerp: Medicijnen na gasaanval Reageer met quote

Vandaag een interessant weetje gehoord. Mijn grootmoeders grootvader heeft een gasaanval overleefd tijds wo1. Na de oorlog heeft hij daar blijvend last van gehad. Mijn grootmoeder heeft hem zijn hele leven weten hoesten. Als "medicijn" voor zijn gehoest, moest hij daarvoor speciale sigaretten roken.

Heeft iemand nog weetjes van wat er na een gasaanval van medicijnen toegediend werd. Zowel tijdens als na de oorlog.

En wat er dan zo speciaal was aan de sigaretten, of moet ik da weetje afdoen als een praatje voor de vaak?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
rolffie61

BerichtGeplaatst: 15 Mrt 2008 20:00    Onderwerp: Reageer met quote

Dat van die speciale sigaretten lijkt me heel vreemd. Misschien moest uw grootmoeders opa milde tabak gebruiken als hij toch niet kon stoppen?

Soldaten die gasslachtoffer waren en geopereerd werden wegens andere verwondingen, kregen juist het meest milde narcosemiddel om de aangetaste longen te sparen, in dit geval lachgas. Was dat niet voorhanden, dan werd vooral gebruik gemaakt van lokale of regionale verdoving.
De longen van heel veel soldaten waren erg geïrriteerd door hun overmatig sigarettengebruik. Dat zorgde voor veel complicaties na operaties. Volgens een dokter was de gemiddelde ziekenboeg door al dat gehoest lawaaiiger dan een grote hondenshow.
Naar boven
vlim

BerichtGeplaatst: 15 Mrt 2008 23:29    Onderwerp: Reageer met quote

Er zit een kern van waarheid in dat verhaal,

In het verleden werd inderdaad aan mensen met ademhalingsproblemen, longaandoeningen en bijvoorbeeld ernstige hooikoorts aangeraden te gaan roken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jamie

BerichtGeplaatst: 15 Mrt 2008 23:47    Onderwerp: Reageer met quote

Of mss waren het jointjes, onder het mom van "speciale sigaretten" Evil
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 16 Mrt 2008 0:18    Onderwerp: Reageer met quote

vlim @ 15 Mrt 2008 23:29 schreef:
Er zit een kern van waarheid in dat verhaal,

In het verleden werd inderdaad aan mensen met ademhalingsproblemen, longaandoeningen en bijvoorbeeld ernstige hooikoorts aangeraden te gaan roken.

Vlim, heb je daar refertes van?
Naar boven
vlim

BerichtGeplaatst: 16 Mrt 2008 0:52    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Roma,

Die zijn relatief eenvoudig te vinden.

Doe bijvoorbeeld eens een googletje op 'smoking as a remedy' en 'smoking as a treatment'. Dat zal je redelijk op het spoor zetten van de theorieen uit het begin en midden van de 20e eeuw.
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 16 Mrt 2008 9:26    Onderwerp: Reageer met quote

vlim @ 16 Mrt 2008 0:52 schreef:
Hoi Roma,

Die zijn relatief eenvoudig te vinden.

Doe bijvoorbeeld eens een googletje op 'smoking as a remedy' en 'smoking as a treatment'. Dat zal je redelijk op het spoor zetten van de theorieen uit het begin en midden van de 20e eeuw.

OK Vlim, bedankt.
Naar boven
Eddy Geurtsen

BerichtGeplaatst: 16 Mrt 2008 10:55    Onderwerp: Reageer met quote

Vlim heeft gelijk. Ik ken een voorbeeld uit de dertiger jaren vorige eeuw. Een dokter bracht een achteraf wonende patient regelmatig pijptabak. De patient kon onder het roken dan zo goed "loshoesten".
Naar boven
rolffie61

BerichtGeplaatst: 16 Mrt 2008 21:40    Onderwerp: Reageer met quote

Voorgaande zijn voorbeelden, maar waarvan? Geïsoleerde gevallen? Een plattelandsarts die het ook niet weet? Waren de patienten allen gasslachtoffers? Hadden zij ook andere klachten? Als iemand mij wat kan laten zien, graag. Ben er erg benieuwd naar. Ik ontken overigens niet dat roken niet in de medische kunde als behandeling werd gebruikt maar zie hier geen duidelijke lijn of richting. Het lijkt me gezien de symptomen juist zo boeiend om iets wat vreselijk irriteert (en dat wist men rond WOI van roken ook wel) toch als therapie wordt voorgeschreven.
Het kan er bij mij tot nu toe niet in dat iemand die naderhand klachten ondervond van de gasaanvallen, en chronisch hoestte hierdoor, door zijn arts werd geadviseerd er nog eentje op te steken. Wellicht dat een dorpsdokter dat deed, maar ik vind nergens een duidelijk voorschrift, therapie, o.i.d.

Ik heb in de historische medische literatuur gezocht naar de behandeling van gasslachtoffers (en ben gemakshalve van chloorgas uitgegaan).
In 1919 gaven twee officieren van de Royal Army Medical Corps en de Canadian Medical Corps een follow-up van het wel en wee van de gasslachtoffers van voorjaar 1915 bij de 1st Canadian Division. Uit het inventariseren van de whereabouts en conditie van 700 van deze soldaten bleek dat meerdere leden aan longirritaties (chronische bronchitis), maar zeker niet allen. Hartzwakte of een andere vorm van longlijden werd genoemd (chronic pulmonary disturbance) kwamen ook voor. Sommige soldaten genazen restloos. Andere waren zonder duidelijke oorzaak reeds gestorven.
Waarschijnlijk, maar dat was toen nog niet zeker, zouden deze soldaten vatbaarder kunnen zijn voor tuberculose.
Bron: Lt.-Cl. J.C. Meakins, C.A.M.C. en Cpt. J.G. Prietsley, M.C., R.A.M.C., The after-effects of chlorine gas poisoning, in: Canadian Medical Association Journal, 1919, p. 968-974.
Naar boven
hortus

BerichtGeplaatst: 30 Aug 2008 20:32    Onderwerp: Reageer met quote

In feite kan je dit wel verklaren waarom er werd aangeraden om te gaan roken.
Na dergelijke gasaanvallen en voornamelijk met mosterdgas kreeg je in de herstelperiode als je niet stierf aan longoedeem (ophoping van vocht in de longen) vaak te kampen met chronische bacteriële surinfecties en op de lange duur bronchiectasiën (verwijding en verbreding van de longblaasjes) waardoor de slijmen zich er vaak in ophoopten.
De huidige behandeling van bronchiectasiën is tapotage (het lichtjes loskloppen van de fluimen) waardoor de fluimen gemakkelijker kunnen opgehoest worden.
Het roken veroorzaakt inderdaad zoals iemand aangaf een chronische irritatie van de trachea en bronchiën waardoor er voortdurend "opgehoest" werd.
Wel schrijnend gezien je van roken, of het nu jointjes zijn of niet Yvonne blik meestal kanker krijgt.
Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 30 Aug 2008 20:42    Onderwerp: Re: Medicijnen na gasaanval Reageer met quote

Gefreiter Jamme @ 15 Mrt 2008 20:12 schreef:
Vandaag een interessant weetje gehoord. Mijn grootmoeders grootvader heeft een gasaanval overleefd tijds wo1. Na de oorlog heeft hij daar blijvend last van gehad. Mijn grootmoeder heeft hem zijn hele leven weten hoesten. Als "medicijn" voor zijn gehoest, moest hij daarvoor speciale sigaretten roken.

Heeft iemand nog weetjes van wat er na een gasaanval van medicijnen toegediend werd. Zowel tijdens als na de oorlog.

En wat er dan zo speciaal was aan de sigaretten, of moet ik da weetje afdoen als een praatje voor de vaak?

Gefreiter Jamme, ik heb vandaag gehoord dat mijn overgrootvader een gasaanval kon overleven. Hoe weet ik niet maar hij werd na de oorlog gevestigd in Poperinge, waar de Lovie zich nu bevind. Alleen kende mijn moeder niet haar grootvader en ze weet ook niet de naam. Mijn Grootmoeder is helaas niet aan de betere hand en ze is namelijk zeer gevoelig de laatste tijd als we over familieleden of vrienden - die reeds zijn overleden - praten. kan iemand mij helpen? Het gaat over een Desmytter en wellicht de voornaam "Cerile".

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men

FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
patrick

BerichtGeplaatst: 30 Aug 2008 23:37    Onderwerp: Reageer met quote

In the RAMC training manual van 1923 welke de ervaringen en behandelingen van gas en chemische wapens uit de 1wo gebruikt wordt nergens gesproken over behandeling via tabak of andere rookwaren. Net het tegenover gestelde nml. het toedoenen van zuurstof.

cooee
patrick
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Medische verzorging Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: