Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Luchtfoto Houthulst - orientatiepunten?

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Foto's BelgiŽ 1914-1918/Belgium 1914 - 1918 Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
marnik

BerichtGeplaatst: 07 Apr 2008 19:16    Onderwerp: Luchtfoto Houthulst - orientatiepunten? Reageer met quote

hallo iedereen,

Dit is een luchtfoto van Houthulst 1917.

Ik zou er graag wat orientatiepunten op plaatsen.

Herkent iemand iets?

Noord,zuid,west of oost zou al een begin zijn.

Marnik
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht Verstuur mail
Libi

BerichtGeplaatst: 12 Mei 2008 16:15    Onderwerp: Mijn gedacht Reageer met quote

Het gaat hier zeker over het Bos van HH. Dat staat op de foto. Ik heb de foto een beetje bewerkt (kleur, donker, ...) en hem vergeleken met Google Earth. Het noorden ligt volgens mij in de rechterbovenhoek. De dikke lijn door 't bos zou de Schaapbalidreef kunnen zijn. Dan is de driehoek, ongeveer centraal op de foto, de Kampstraat waar nu de militaire huizen staan. Rechts daarvan op ongeveer een kwart van de foto zou dan de Vijfwegen liggen. En links bijna op de boord van de foto het gehucht Madonna. Ik kan natuurlijk voor 100% verkeerd zijn. De foto is oud en het landschap is danig veranderd. Toch klopt mijn vergelijk wel.
Hopelijk krijg je nog vele antwoorden waaronder het goede.
Misschien eens contact opnemen met Vetje of anderen die daar in de buurt wonen.

Hoop is uitgestelde teleurstelling...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
Miguel

BerichtGeplaatst: 13 Mei 2008 7:44    Onderwerp: Reageer met quote

Ik bekijk het net omgekeerd. Onderaan de foto zien we duidelijk een kraterlandschap. Op 19 augustus 1917 lag het front nog ten zuidwesten van Merkem. Volgens mij bevinden de kraters die we onderaan de foto zien zich rond Langewade (Martjevaart - Corverbeek - St. Jansbeek) of nog verder naar het zuiden Bikschote (Bikschote werd begin augustus 1917 ingenomen door de Fransen - op 16 augustus konden ze doorstoten tot aan de St. Jansbeek).

Het dorp links zou dan Jonkershove zijn (structuur met kerk en molen lijkt me te kloppen) en het dorp bovenaan is dan Houthulst. De dikke lijn door het bos is volgens mij dan de Melanedreef.
Vergelijkingen met Google Earth (huidige luchtfoto?) zijn moeilijk te maken. Het bos is nu ong. 350ha en was anno '14-'18 1000ha groot, vandaar...
Ik kan er natuurlijk ook volledig naast zitten, 't is geen gemakkelijke oefening.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht Bekijk de homepage
Libi

BerichtGeplaatst: 13 Mei 2008 15:41    Onderwerp: Goeie denkoefening Reageer met quote

[quote="Miguel @ 13 Mei 2008 8:44"]Ik bekijk het net omgekeerd.

Het dorp links zou dan Jonkershove zijn (structuur met kerk en molen lijkt me te kloppen) en het dorp bovenaan is dan Houthulst. De dikke lijn door het bos is volgens mij dan de Melanedreef.

Als we van "jouw" Houthulst naar rechts gaan, de Melanedreef voorbij zouden we de "chicane " van het Munneken kunnen herkennen. De weg van tjoenkerhove naar HH is ook te herkennen.
Maar nogmaals we kunnen er kilometers naastzitten. Ik denk dat we nog vele antwoorden nodig hebben om de puzzel te doen passen. Wink

PS: Ik weet wel dat het bos ferm veranderde, maar dorpen en grote wegen verplaatsen zich niet. Het enige wat ik miste in mijn antwoord was de (gedeeltelijk verdwenen) weg Langemark-staden, met "te Ruste".
PPSS: Ik had wel geen rekening gehouden met de datum...

Hoop is uitgestelde teleurstelling...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Foto's BelgiŽ 1914-1918/Belgium 1914 - 1918 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: