Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Samenstelling Medische teams aan het front.

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Medische verzorging Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
arneken

BerichtGeplaatst: 28 Mrt 2008 20:28    Onderwerp: Samenstelling Medische teams aan het front. Reageer met quote

Hoe werd een medisch team samengesteld die dienst deed net achter de frontlinie? Werden er speciale eisen gesteld of werd men lukraak verbonden met een divisie/legerkorps of battallion?

Laten we even brancardiers buiten beschouwing laten. Waren er dokters/verplaeegsters aanwezig in de loopgraven? Hoe zat het met de eerste-hulpposten aan het front ? Hoe ver stonden die van de linie? Wie was er aanwezig?

Eigenlijk vraag ik jullie: leg me dat een volledig uit. Met schande moet ik bekennen dat ik hier bitter weinig van af weet van alle landen.

Alvast bedankt voor de verhelderende uitleg

Arneken
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
arneken

BerichtGeplaatst: 29 Mrt 2008 18:32    Onderwerp: Reageer met quote

Heb zelf de afgelopen dag tussendoor een beetje zitten lezen en veel bijgeleerd.

O.a dit over het RAMC:

When not in action this is a Camp Reception Station [CRS] or Medical Inspection Room [MI Room] for infantry battalions (or other arm) and contained 2 - 6 beds for short term holding. The Regimental Medical Officer [RMO] is RAMC and has a RAMC Sergeant or Corporal attached to him and perhaps 1 or 2 RAMC other ranks.

In action, the RAP was situated a few metres behind the front line, this could have been in a dugout, in a communication trench, a ruined house, or a deep shell hole. The RMO had the same staff but this became augmented by Regimental Stretcher-Bearers, usually the regimental bandsmen or others. When under pressure, he could be further augmented with bearer teams from a Field Ambulance.

Mannen die gewond waren en naar het Regimental Aid Post gingen werden opgelapt en oftewel terugnaar het front gestuurd of doorgestuurd naar een
Advanced Dressing Station. De mannen moesten deze overstap dan wel zelf doen of geholpen door een brancardier of iemand van hun eigen eenheid. In de ADS werden de mannen dan verder geholpen en konden ze daar verblijven.

Echter dit is het ideale scenario. Wanneer een gewonde viel in Passendale werd deze opgepikt door brancardiers (hier dus stretcher bearers) en gebracht naar Collecting Posts en Relay Posts. Vandaar werden ze dan vervoerd oftewel via een ambulance oftewel via een ander team van SB's tot het volgende punt.

Weer wat bijgeleerd. Laughing Nu een beetje lezen over the Field Ambulance

groet Arneken.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 17 Apr 2008 18:55    Onderwerp: Reageer met quote

Is er ook iets bekend over de logistiek van de Duitse medische verzorging?

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Private 8310

BerichtGeplaatst: 17 Apr 2008 19:08    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens mij moet er over het onderwerp wel iets te vinden zijn in het boek "Zacht en eervol. Lijden en sterven in een Grote Oorlog" van Leo van Bergen (Standaard Uitgeverij, 1999).

Ik bezit het boek maar, o schande, vond nog geen tijd om het te lezen.

Ik zie in de inhoudsopgave dat het hoofdstuk 4: "Hulp" aandacht besteedt aan onder andere van verwoning tot hulppost; van eerste hulp naar hospitaal, het veldhospitaal, het basishospitaal, enz.
slapen zij nu!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Medische verzorging Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: