Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Oproep om Caterpillar te Zillebeke beter toeristisch te...
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WO1 in het nieuws Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Bert

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2008 17:48    Onderwerp: Reageer met quote

Sorry dat ik mij even meng in deze interessante discussie over grotere bosfauna,

Om even nog iets toe te voegen aan wat hier al werd gezegd over interesse in Wereldoorlog 1 in het Britse onderwijs: Als ik het mij goed herinner, dan zijn ze binnen het Britse schoolsysteem niet verplicht om de Eerste Wereldoorlog uit te diepen. In de laatste jaren van de GCSE (tot 16) en in de A levels (tot 18) ligt er echter ook een stuk de nadruk op de geschiedenis van familie of school, m.a.w. leerlingen gaan op zoek naar de info over mensen uit het verleden waar zij op één of andere manier een band mee hebben, bijvoorbeeld oud-leerlingen van de school, en dat wordt dan gekoppeld aan een slagveldreis.
Voor scholieren in hun A-levels die geschiedenis als keuzevak kiezen wordt er over het algemeen een studiereis georganiseerd. Ieper is daarbij een zeer aantrekkelijke keuze omdat heel wat scholen op en af kunnen in één dag. Dit drukt de kosten aanzienlijk! Er zijn zelfs scholen die van zo ver als Birmingham op één dag op en neer gaan naar Ieper!

Voor de slagvelden van Normandië of de concentratiekampen bieden de Britse touroperators ook schoolpaketten aan, maar daar horen dan meteen enkele overnachtingen bij, extra maaltijden, en dat duwt de prijs naar omhoog. Ieper biedt een moeilijk te kloppen combinatie van dichtbij (dus goedkoop) en alles mooi geconcentreerd dus in enkele uren af te ronden. Ik denk dat we dus wel relatief safe zitten, al zie ik scholen met meer geld wel op termijn kiezen voor andere bestemmingen.

Ik heb hier ooit eens een stukje over geschreven dat ik naar geïnteresseerden in dit onderwerp best eens wil doormailen.

groetjes,

Bert
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Richard

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2008 19:03    Onderwerp: Reageer met quote

Voor een groep scholieren die in één dag iets willen zien, zit het programma al ramvol als ze moddervoetjes gaan halen bij Schier, een bezoek aan het IFF en MMP brengen, tussendoor Tyne Cot en de McCrea site doen, vlak voor acht uur het tasje op de Markt vol laden met chocolade voor mummy om ter afsluiting nog even bij de Last Post te gaan kijken. Voor hen zal een betere bereikbaarheid van Caterpillar e.a. geen verbetering zijn in die zin dat het de streek een grotere aantrekkingskracht geeft.

Voor degenen die wat meer tijd tot hun beschikking hebben, en een beetje meer budget, zijn andere bestemmingen haalbaar. Bestemmingen die steeds populairder worden. WO1 raakt in GB een beetje uit de belangstelling, zeker nu de kinderen van de soldaten die bij het conflict betrokken waren ook langzamerhand het loodje leggen. Trouwens, wat zou je in het IFF of MMP gaan doen als je thuis het IWM hebt?

Het groepje begeleidende leraren dat ik sprak, had het er over dat ze misschien wel voor het laatst in Ieper kwamen. Natuurlijk zullen in met name 2014 en 2018 nog veel toeristen in Ieper en omgeving aanwezig zijn. Maar uit de signalen die ik krijg blijkt dat er nu al een neerwaartse tendens is die weleens zou kunnen gaan doorzetten.
Het op grote schaal investeren in het oorlogstoerisme van de Westhoek doet me denken aan het investeren in de tabaksindustrie, terwijl duidelijk wordt dat de rokers het steeds moeilijker zullen krijgen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jackie Platteeuw
Gast

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2008 19:26    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Maar uit de signalen die ik krijg blijkt dat er nu al een neerwaartse tendens is die weleens zou kunnen gaan doorzetten.

Met alle respect Richard maar ik denk dat die signalen in een verkeerde code gegeven worden. Tijd om een enigmatoestel aan te schaffen.
Aan de Menenpoort is het reeds van midden februari bijzonder druk en dat is wel degelijk een goede meter qua belangstelling.

Jacky
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2008 19:37    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben het helemaal met je eens, Jackie, dat het bezoekersaantal van de Menen Poort een goede graadmeter zal zijn. Toch hoor ik ook andere geluiden die in ieder geval alarmerend genoeg zijn om goed na te denken over investeringen die flink in de papieren lopen. In ieder geval alarmerend genoeg om je telkenmale af te vragen of nieuwe 'attracties' wel zo nodig zijn.
Naar boven
Bert

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2008 19:40    Onderwerp: Reageer met quote

Moet me bij Jacky aansluiten.

Richard, ik volg jou als je zegt dat na 2018 de belangstelling zal dalen. iedereen ziet dit als onvermijdelijk. Hier zou de werelderfgoederkenning kunnen helpen om ook na 2018 de Westhoek op de kaart te houden.

Verder van de rest ben ik de mening toegedaan dat de belangstelling tot 2018 niet zal dalen, maar in een stabiele en mogelijk zelfs stijgende lijn zal blijven gaan. Niemand kan in een glazen bol kijken, maar ik denk dat de meeste mensen in de museum- en touristische sector van de Westhoek deze mening zijn aangedaan. Verder is het de bestemming Ieper en de slagvelden die op de eerste plaats komt en niet een museum zoals IFF of het MMP, vandaar dat ik denk dat een bezoek aan het IWM moeilijk een bezoek aan de slagvelden gaat gaan vervangen.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2008 19:53    Onderwerp: Reageer met quote

Weet je wat het is Bert? Ook ik kan niet in een glazen bol kijken. Uiteindelijk zal uit harde cijfers moeten blijken wie er gelijk heeft. We zijn het er in ieder geval over eens dat de tomeloze groei van de laatste jaren niet eeuwig zal doorzetten.

Mijn mening over Caterpillar is uiterst subjectief. Ik ben van mening dat als die krater ook tot de platgetreden paden zal gaan behoren er álweer iets met een geheel eigen charme verdwenen zal zijn. En er is nog maar zo weinig.
Naar boven
Bert

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2008 20:25    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad Richard. Daarom denk ik dat de vervanging van het molenpoortje door een normale poort uitgerust met een veer waardoor ze vanzelf sluit, eventueel enkele treden in de talu en een extra wegwijzertje al goed zouden zijn. En weet je, wellicht zal die ontsluiting op niet veel meer dan dit neerkomen. In de pers klinkt alles al wel eens vaak wat groter dan wat het eigenlijk is of wordt.

Ik deel met jou het persoonlijke gevoel dat sites charme inboeten naarmate ze meer worden ontsloten. Wij weten waar de sites liggen, kennen de historische contex en zijn goed te been. Voor de gemiddelde tourist zijn de eerste twee echter niet het geval... En vandaar deze projecten. We kunnen deze ontwikkeling jammer vinden maar gaan ze niet kunnen tegenhouden. Door deze zaken van dichtbij te volgen kunnen we er echter misschien wel mee over waken dat ontsluitingen op een verantwoorde en smaakvolle manier gebeuren en met het grootse respect voor de eigenheid van de sites. Daarom vind ik het best belangrijk om erover te discussiëren.
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2008 20:44    Onderwerp: Reageer met quote

Los van de discussie of het eigenlijk wel moreel verantwoord is, want dat is voor een ieder anders;

Dergelijke projecten ontstaan naar mijn mening uit puur idealisme van één persoon. Maar met idealisme alleen wordt tegenwoordig niet veel meer gedaan...
Indien er namelijk geen "voorafgaand marktonderzoek" is gebeurd om een kostenbaten-analyse op te maken, hebben dergelijke projecten weinig kans op slagen.
Ongeacht in feite het onderwerp waarvoor de idealist wil ijveren en/of op welke schaal hij het ziet. Ondertussen trekt de idealist hem verder weinig aan van commentaren van buitenaf, omdat het behalen van zijn doel zijn hoofdbekommernis is. Op welke manier en in welke mate dit gebeurt is voor hem eender.
Dus eigenlijk mogen we hier nog zoveel discusieren, bereiken onze argumenten (voor EN tegen) wel de juiste personen?
Of zie ik dat totaal verkeerd nu?
Naar boven
Luk

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2008 21:25    Onderwerp: Reageer met quote

vraag is of het uit idealisme of uit iets anders voortspruit.
En ik verwijs nogmaals naar m'n vorige post: Caterpillar is veel meer dan een WOI site.
Naar boven
BatterySergeantMajor

BerichtGeplaatst: 11 Mrt 2008 9:09    Onderwerp: Reageer met quote

Fouten typen in een bericht komt wel vaker voor maar collectief met één l is zo erg dat ik minstens deze vergissing hierbij wil verbeteren (zie mijn laatste post). Kan op FEW geen "edit"- functie voorzien worden zoals op het GWF?

Erwin
Ter herinnering aan Majoor "Willie " Redmond, parlementslid. Iers nationalist, militair en visionair politicus. Gestorven aan zijn verwondingen op 7 juni 1917 bij Wijtschate. Begraven te Loker in een eenzaam graf.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 11 Mrt 2008 11:33    Onderwerp: Reageer met quote

Mag ik dan toch nog even enkele dingen aan het internet toevertrouwen, daartoe gisteren even geforceerd, en ik geef toe, misschien (misschien!) ook wel even verplicht aan mezelf. Hoewel ...

Ik blijf erbij - zoals ik een een vorige posting schreef - dat hier wel heel heftige gevoelens naar boven komen in verband met een hetzij neutraal hetzij goed bedoeld initiatief, nl. het toegankelijker maken van de Caterpillar-site dus.

Laat mij even enkele voorbeelden van die heftigheid in de gebruikte terminologie citeren, en daarbij ook de auteur vermelden. (Kwestie dat niemand achteraf zou moeten denken : Zou hij nu mij bedoelen of niet ? Of : Over wie heeft hij het ?)

Bob (Roma) vind het initiatief "triestig nieuws", hoort al "kassa kassa", heeft het over het "uitbuiten van het oorlogsverleden", en wordt er zelfs "een beetje ziek" bij. Maar Bob toch, is het toegankelijker maken van een site voor mensen die niet goed te been zijn, echt het uitbuiten van het oorlogsverleden, en word je daar nu in alle ernst een beetje ziek van ?

Erwin heeft het over "helemaal mooi egaal" maken en over "prachtige wandelpaden". Erwin, ik lees alleen dat de gedeputeerde Patrick Van Gheluwe zijn bevindingen zal overmaken aan het provinciebedrijf Westtoer, dat een studie afwerkt over de toeristische ontsluiting enz. Er is in deze fase heus nog geen gewag gemaakt van egaliseringswerken of aanleg van prachtige wandelpaden.

Yvonne ziet het nog grootser : "een nieuwe Caterpillar graven om vanuit de bus te bekijken". Even geen commentaar. We zien het sowieso allemaal voor ons.

Geluveld heeft een ander voorstel : "bos volledig kappen aan die kant" ... "asfaltbaantjes, golfkarretjes". Tja, de fantasie is toch wel op hol aan het slaan.

Philippe ziet het ook heel praktisch : "zorgen voor ezeltjes" en "een vlottend cafetaria".

Richard houdt het kort : "kabelbaan".

Voor Lingekopf mag het wat uitvoeriger : "een concessie voor een souvenirwinkel met fritkot en drankenstalletjes"

De toestand lijkt dus voor Caterpillar wel echt dramatisch te worden. Maar als ik dan in alle ernst (jawel !) voorstel een petitie te starten om de site te redden voor het te laat is, dan komt daar vreemd genoeg totaal geen reactie op. Begrijpe wie kan. Maar ja, voor een petitie moet een initiatief genomen worden, en dat is een stuk moeilijker dan kritiek geven op een initiatief dat nauwelijks in de kinderschoenen staat.

Luk, sorry, maar je lijkt dan toch wel goed op dreef te komen met je voorstel om "bunkerblokken van meer dan 1 kg van kunstlicht te voorzien en in de winter te verwarmen".

Och God toch, moet daar echt op gereageerd worden ? De auteurs zullen misschien zeggen : "Jamaar ! Dat was humor !" Tja, het kan aan mij liggen, maar mijn humorsmaak ligt elders, en ik heb er echt geen gebrek aan.

Als ik deze manier van voorstellen dan citeer, bezondig ik er mij dan aan "andermans woorden op een schaaltje te leggen" ? Daar is toch echt geen schaaltje voor nodig. De gebruikte formuleringen spreken voor zich, en - we naderen een belangrijk punt - zijn uiterst ... "contraproductief". Want daar gaat het toch om ?

Menen al die tegenstanders van het Caterpillar-project nu echt in alle ernst dat zij door hun manier van voorstellen een pleidooi om de zaak tegen te houden een dienst bewijzen ? Als er iéts een averechts (contraproductief dus) effect heeft op neutrale waarnemers (ik reken er mijzelf ook bij), dan is het toch wel die ietwat potsierlijke pogingen om de zaak in het belachelijke te trekken. Met het risico dat de schrijvers het nog zelf gaan geloven ook.

Dan word ik uitgedaagd om zelf mijn mening te geven. Moet dat nou echt ? Waarom ? Er zijn mensen die staan te springen om hun mening luid van de daken te schreeuwen, en er zijn er andere. Zijn die laatsten dan risicoschuwers ? Mag men dan insinueren dat ze "kletsen en smoezen achter andermans rug" ? (Richard, het was echt niet mis te verstaan hoor, herlees je posting maar even.)

Laten we even tot de realiteit terugkeren. Er is dus een voorstel om de Caterpillar-site voor een bepaald publiek toegankelijker te maken. De site is niet goed bewegwijzerd (de kans dat Hill 60-bezoekers ze missen is groot). Het "molenpoortje" is eng en een probleem voor oudere en zwaarlijvige mensen. Prikkeldraad kan "ferme kleerscheuren" veroorzaken. De nauwe doorgang is een probleem qua doorstroming voor grote groepen bezoekers. Vlak bij de krater is er een steile klim.

Iemand wil daar iets aan doen. Een studie zal afgewerkt worden over de toeristische ontsluiting van het oorlogserfgoed in het licht van de herdenkingen vanaf 2014.

Mijn mening wordt gevraagd. Mag ik daar kort op antwoorden ? "Een heel goed idee." Is het te kort ? Tja, dan is het kort. Maar verder motiveren doe ik echt heel bewust niet. Zeker in die fase. Gewoon geen zin om in het defensief te gaan. Gezond verstand moet niet per se bewezen worden. En ik zal zeker niet mijn fantasie op hol laten slaan voor er ook maar één schets gemaakt is. Dat anderen dat wel doen, dat is hun zaak, maar ze moeten dan ook bereid zijn toe te geven dat het hun ongebreidelde fantasie is. Als het meer dan dat is, dan zijn het misschien uitingen van slechte wil. Zo van : "Ah ? Er is een initiatief genomen ? Dat gaan we dan eens lekker afschieten. Met het groot geschut. Inclusief nieuwgegraven Caterpillars en verwarmede en van kunstlicht voorziene blokken beton van meer dan 1 kg."

Ach, we hebben het meegemaakt in verband met Langemark Duitse begraafplaats, Tyne Cot Cemetery, ...

Mensen toch, mensen toch ... Sommigen moeten toch wel schaaltjes hanteren. Uit zelfbescherming.

Ik weet het, ik loop hierbij weer het risico genoemd te worden "een meester in het maken van taalkundig omtrekkende bewegingen zodat ik zelden zelf met een duidelijk standpunt hoef te komen." Tiens ... Doe ik dat echt ? Even mijn postings van de voorbije 3 jaar overlopen. Maar wat het eerste deel van het citaat betreft : in iemand moet ik toch mijn meester erkennen. Maar die komt dan in tegenstelling tot mezelf ook nadrukkelijker met zijn mening naar voren. Geen probleem. Nietwaar, Richard ? Wink

En ik wou toch nog even iets zeggen over de locatie waar de Caterpillar gelegen is, de Vierlingen dus, in een ruimere context, maar daarvoor moet ik eerst nog een kaartje scannen. Tot straks.

Aurel
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 11 Mrt 2008 11:52    Onderwerp: Reageer met quote

De Caterpillar Crater is gelegen in een sinds 1999 verworven domein De Vierlingen. Dat laatste maakt dus samen met de oorspronkelijke Palingbeek (ten zuidwesten ervan)en het Molenbos (ten westen ervan) deel uit van het Provinciedomein De Palingbeek. Een wandel- en natuurgebied.

De Vierlingen ligt tussen de Komenseweg en de spoorlijn, en meet ongeveer 1,2 x 0,5 km, in oppervlakte 66 ha. De krater is een heel klein stukje ervan en ligt in de noordhoek van het domein. (De bovenrand van het kaartje is noordoosten.) Het domein is toegankelijk voor wandelaars (de donkergroene lijn.

Luk vreest dat het toegankelijk maken van de Caterpillar-site, vanaf de kant van Hill 60 dus, het risico inhoudt dat de plaats bezocht zal worden door ATF-fietsers en quads. Is dat risico reëel ? Ik betwijfel het toch wel. En mocht het installeren van een poort(je) voor rolstoelgebruikers meteen de poort openzetten van quad-gebruikers, dan kan daar toch iets aan gedaan worden ? Verbieden bijvoorbeeld.

Het is al een tijdje geleden dat ik nog in de Vierlingen geweest ben, en ik herinner me niet meer precies hoe de beide toegangen vanaf de Komsenseweg eruitzien, maar ik herinner me wel dat ik nog niet geconfronteerd werd met ATF-fietsers en quads. Misschien zijn ze er op andere momenten. Of elders wel. (Ik herinner me wel onlangs bandensporen van BMX-fietsen gezien te hebben aan de eigenlijke Palingbeek zelf.)

Enfin, ik wil maar zeggen dat ik de ontsluiting van de Caterpillar-site aan de noordzijde niet echt een bedreiging vind voor De Vierlingen. En als dat zo zou lijken, dan kunnen maatregelen genomen worden.

Aurel
(Kaartje overgenomen uit : J. Mahieu, Provinciedomein De Palingbeek - Wandelgids - Geologie, geschiedenis, flora, fauna, p. 15.)
Naar boven
Luk

BerichtGeplaatst: 11 Mrt 2008 11:54    Onderwerp: Reageer met quote

Aurel, o.a. m'n post over die bunkerblokken van méér dan 1 kg is sarcastisch bedoeld: niet alles moet toegankelijk gemaakt worden voor het (brede) publiek (zelfde discussie voer ik binnen de natuurbeweging rond toegankelijkheid van natuurgebieden).
Eén week geduld, en dan post is hier de voorstellen rond de Caterpillar die wij voorstellen. Moeten eerst nog goedgekeurd worden op een vergadering.
Naar boven
Luk

BerichtGeplaatst: 11 Mrt 2008 11:57    Onderwerp: Reageer met quote

Aurel, quads nog niet, ATF's wel.
Quads verbieden? Dat probeert men ook in Heuvelland, zonder resultaat.
Er bestaan poortjes, die rolwagens doorlaten, maar quads kunnen tegenhouden.
En waarom Caterpillar toegankelijk maken voor rolwagens? Hill 60 is ook niet toegankelijk voor rolwagens, en zou men bv beter niet de Pool of Peace rolstoelvriendelijk maken? Dat kan met minder moeite en minder (natuur)schade.
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 11 Mrt 2008 12:01    Onderwerp: Reageer met quote

Luk,

Natuurlijk is het sarcastisch bedoeld, dat weet ik wel. Maar wat bereik je daarmee ? Duidelijk dat hier in deze Topic het sarcasme van de ene dat van de andere opwekt. Bewijs je daarmee de "goeie" zaak een dienst ? Ik denk van niet : men gaat alleen maar de contraproductieve toer op. Concreet : wat moeten de initiatiefnemers van dit "geraaskal" denken. Als ik er een van zou zijn, dan zou het zijn : "Ocharmen, de sukkels..." En geef toe, zou die zienswijze niet terecht zijn ?

Maar ik kijk uit naar de komende voorstellen. Inclusief het onthullen van de "bijbedoelingen" van SP.a-gemeenteraadslid Yves Goudeseune. (Oei, is dat nu sarcastisch ? Cool

Aurel
Naar boven
Luk

BerichtGeplaatst: 11 Mrt 2008 12:04    Onderwerp: Reageer met quote

Aurel, sarcasme is zowat m'n tweede natuur geworden, sorry, maar een ouwe aap leer je geen nieuwe kunsten.
Dat van Goudeseune is iets wat aan 'den toog' de ronde doet.
En de 'serieuze' voorstellen, worden aan alle betrokkenen overgemaakt, ná goedkeuring en vóór ik ze hier post. Kwestie van democratie en hoffelijkheid.
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 11 Mrt 2008 12:29    Onderwerp: Reageer met quote

Luk @ 11 Mrt 2008 11:57 schreef:
Aurel, quads nog niet, ATF's wel.
1. Quads verbieden? Dat probeert men ook in Heuvelland, zonder resultaat.

2. En waarom Caterpillar toegankelijk maken voor rolwagens? Hill 60 is ook niet toegankelijk voor rolwagens, en zou men bv beter niet de Pool of Peace rolstoelvriendelijk maken? Dat kan met minder moeite en minder (natuur)schade.

Luk,

1. Quads verbieden in een natuurgebied zoals De Palingbeek / Vierlingen moet mogelijk zijn. En die dingen hebben het "voordeel" dat ze enigszins hoorbaar zijn. Smile

2. Rolstoelen ... Laten we misschien niet te voorbarig zijn.
- Er zijn toegankelijkheidsproblemen voor (o.a.) rolstoelgebruikers. Ook voor andere soorten bezoekers.
- De gedeputeerde zal zijn bevindingen overmaken aan Westtoer. (Ook een voorstel om te voorzien in rolstoelbezoek ? Ik weet het niet.)
- Westtoer zal een studie afwerken. Zal daarin voorzien worden in de praktische mogelijkheid van rolstoelbezoek aan de krater ? Ik wéét het niet, en heb geen infiltrant daar. Wink

Voorzien in die mogelijkheid zou in ieder geval wel wat infrastructuurwerk met zich meebrengen. Maar of het er komt ? Of Westtoer meteen die rolstoeltoer op zal gaan ? Ik wéét het gewoon niet.

Ik weet alleen dat een "kabelbaan" erg weinig kansen maakt. ;-))

Aurel
Naar boven
Luk

BerichtGeplaatst: 11 Mrt 2008 12:45    Onderwerp: Reageer met quote

Aurel; check je PB aub.
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 11 Mrt 2008 13:49    Onderwerp: Reageer met quote

Aurel Sercu @ 11 Mrt 2008 11:33 schreef:
...
Bob (Roma) vind het initiatief "triestig nieuws", hoort al "kassa kassa", heeft het over het "uitbuiten van het oorlogsverleden", en wordt er zelfs "een beetje ziek" bij. Maar Bob toch, is het toegankelijker maken van een site voor mensen die niet goed te been zijn, echt het uitbuiten van het oorlogsverleden, en word je daar nu in alle ernst een beetje ziek van ?
...

Je mag gerust zijn Aurel. Dat stoort mij uitermate. Wat “kassa, kassa” betreft heb ik volgens mij toch gelijk, of niet? Ze maken die sites niet toegankelijker voor de mooie ogen van de toeristen en ze kalefateren ze ook niet op voor de mooie ogen van de toeristen. Er is maar één bedoeling van dit alles en dat is meer toeristen lokken (lees meer uitgaven van toeristen = meer inkomsten van lokale handelaren), dus “kassa, kassa”. Volgens mij is dat uitbuiten van het oorlogsverleden en ja, dat maakt mij niet letterlijk ziek, maar een walgneiging kan ik toch niet onderdrukken.
Dat het ganse slechts in overweging wordt genomen en er nog helemaal niets concreets uit de bus is gekomen doet hierbij, wat mij betreft althans, niets ter zake.
Dat is en blijft mijn mening.
Sans rancune. Wink
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 11 Mrt 2008 17:24    Onderwerp: Reageer met quote

Dag Bob,

Tja, m'n walgreflex is niet zo fijn afgesteld waarschijnlijk. Smile

Toch even dit. Een eerlijke vraag.
Je schrijft : "Ze maken de sites niet toegankelijker voor de mooie ogen van de toeristen en ze kalefateren ze ook niet op voor de mooie ogen van de toeristen."
Wie zijn die "ze" ? Yves Goudeseune, de Ieperse overheid, Bernard Comyn, Gedeputeerde Van Gheluwe, de mensen van Westtoerisme ?
Verder lees ik dat toeristen lokken neerkomt op "meer inkomsten van de lokale handelaren." (Die dus zelf geen poot uitsteken aan de opkalefatering, maar er wel goed bij varen.)
Dus de lokale handelaren spannen de politici voor hun kar om aldus meer winst te maken ?
Of worden de politici er zelf rijker van doordat de handelaars meer winst maken ?
Of hopen ze daarvoor later electoraal gehonoreerd te worden ?

En hoevéél meer Britse en andere toeristen zullen nu komen afzakken naar het Ieperse omdat de Caterpillar toegankelijker gemaakt wordt ?

Dus wordt eigenlijk àlles wat neerkomt op het toenemen van het W.O.I-toerisme in het Ieperse, al dan niet met een expliciet commerciële tint, en bedoeld of niet bedoeld, door jou veroordeeld ? Bijvoorbeeld ook de Last Post ? Want door de Last Post worden er ook meer pralines verkocht.

Ik vind het een beetje extreem. Zelf heb ik er geen moeite mee.

Aurel
Naar boven
BatterySergeantMajor

BerichtGeplaatst: 11 Mrt 2008 17:47    Onderwerp: Reageer met quote

Aurel

Ik dacht dat mijn tweede post toch wel duidelijk maakte dat ik best wel een genuanceerde visie op de relatie Toerisme- Eerste Wereldoorlog heb. Je citeert me dus wel erg selectief. Voor alle duidelijkheid:
- ik ben het eens met Roma en enkele anderen wat Caterpillar betreft. De Spanbroekmalenkrater is goed ontsloten en Hill 60 is ook niet slecht, laat er dan ook maar eentje "dans son jus"
- ik ben het niet eens met Roma en enkele anderen wat het algemene principe van toeristische uitbating van het Eerste Wereldoorlog-verhaal betreft. Zolang dit op een respectvolle manier gebeurd kan er voor mij veel door de beugel (al zijn Vredeschocolaatjes er misschien wel wat over wegens erg vrijblijvend?)
Laat ons wel wezen: de belangstelling voor de oorlog zit nog altijd in de lift, wat Richard ook moge beweren. Het toenemende aantal gidsbeurten en museumbezoeken zijn daarvoor een goede graadmeter. Het is dus "bon ton" voor wetenden en onwetenden om op de kar te springen. Sommige recente initiatieven zijn heel duidelijk in dit kader te plaatsen. Maar misschien past dat wel in de populaire stelling dat alles voor iedereen moet kunnen, en wel liefst direct en zonder moeite?

Erwin
Ter herinnering aan Majoor "Willie " Redmond, parlementslid. Iers nationalist, militair en visionair politicus. Gestorven aan zijn verwondingen op 7 juni 1917 bij Wijtschate. Begraven te Loker in een eenzaam graf.
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 11 Mrt 2008 18:09    Onderwerp: Reageer met quote

BatterySergeantMajor @ 11 Mrt 2008 17:47 schreef:
Aurel
Je citeert me dus wel erg selectief.
Erwin

Dag Erwin,

Ik heb je niet selectief geselecteerd, ik heb me gewoon straalvergist ! Wat ik aan jou toeschreef, kwam gewoon uit een posting van Yvonne. Mea culpa en mijn excuses dus.

Voor de rest kan ik me echt heel goed vinden in wat je schrijft.
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 11 Mrt 2008 19:03    Onderwerp: Reageer met quote

Wat een "oproep"al niet teweeg kan brengen, let je even niet op zijn er 2 pagina's volgebabbeld.

http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?p=202779#202779
Volgens mij "wil"ik dat soort dingen niet en reageer ik behoolijk ironisch op het krantenartikel.

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 11 Mrt 2008 19:45    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne @ 11 Mrt 2008 19:03 schreef:

Volgens mij "wil"ik dat soort dingen niet en reageer ik behoolijk ironisch op het krantenartikel.

Yvonne,

Wie mij kent zal zeker weten dat ironie mij niet vreemd is. (Onder hen 32 schooljaren vrouwelijke leerlingen in het Ieperse.)

Ik probeer er echter rekening mee te houden dat ik ironie waar ik het gebruik niet misbruik. En hier was dat in een aantal postings zeer duidelijk het geval : er werd erg veel in het werk gesteld om te ridiculiseren, om doelbewust door flauwe onnozelheden (ik bedoel wat ik schrijf) schade aan te brengen, niet gehinderd door een gebrek aan kennis. (Want wat weten we eigenlijk van wat er zal gebeuren ?)

Daar wilde ik me tegen afzetten. Spot is ook een uiting van gebrek aan fatsoen en een uiting van zwakte. Sommigen hebben in mijn ogen hard hun best gedaan om dat te demonstreren.

Aurel

Aurel
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 11 Mrt 2008 20:10    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is je goed recht dat afzetten.
Maar ik wil wel even verduidelijken waar ik nou op reageerde, of wat nu m'n ironie triggerde.

Wie toch zijn weg vindt, over de spoorwegbrug naar het toegangspoortje, moet door een eng molenpoortje, wat voor oudere en zwaarlijvige mensen een moeilijke hinderpaal is. Langs het poortje riskeert men door de prikkeldraad een ferme kleerscheur. Als daarenboven een bus toeristen dit poortje door moet dan vergt dit minstens 15 minuten om ze allen erdoor te krijgen. Voor de weg terug mag je dezelfde tijd rekenen. Dit enge en gevaarlijke poortje is een tweede knelpunt.

Een derde hindernis vindt men 100 m verderop. Een steile klim verhindert de ouderen en zeker de rolstoelgebruiker het bezichtigen van de krater. Wanneer bovendien een regenvlaag de klei nat heeft gemaakt is een klimervaring nodig om zonder modderbroek boven te geraken. Voor de voorzienige wandelaars is dit geen probleem, voor de toeristen met gewone schoenen des te meer.

Een slagveldbezoek is niet zonder risico, je krijgt vieze schoenen, kunt uitglijden, je trapt eens in een koeienvlaai, je kleren worden vies of zelfs stuk.
Wat ik probeer aan te geven is dat je van iedere toerist waar ook ter wereld verwacht dat hij/zij zich een beetje voorbereid op de trip die hij/zij gaat maken.
En, maar dat is echt mijn bescheiden mening, dus ook van de slagveldtoerist.
Want gaan we even naast Catterpillar kijken zie je Hill60, als het enigszins vochtig is lig je echt voor je het weet languit. Dus ligt er ook een taak in betere voorlichting én voorbereiding.
Beide plekken liggen nu eenmaal in drassige grond bij regen.
En van de andere kant is het ook te bereiken en daar kun je prima wandelen, maar dan heb je weer de roep om parkeerplekken voor de bussen.
Dan is mijn vraag, welke bussen? Maar goed, die vraag heb ik ook bij de plannen van Langemark gesteld en ik ben absoluut geen goede graadmeter gebelekn Smile

Nu kwam ik in het topic ook iets tegen over rolstoelers, of de roep om de slagvelden bereikbaarder te maken voor de minder bedeelde mens.
Dan is er nog enorm veel werk te verrichten, en nu spreek ik wél uit ervaring: de begraafplaatsen met dat zgn grasmatje voor de rolstoel, niet te doen, echt niet, de leuke trapjes en terrassen die er zijn op begraafplaatsen, de diverse musea, de wandelingen die uitgezet zijn,
het sanitair dat niet voorziet, de talloze onbereikbare plekken, en zo kan ik nog heel lang doorgaan.

Maar goed, het was een "Oproep" we merken het wel, in 2018 ben ik toch te oud om nog naar de streek te reizen.

Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 11 Mrt 2008 20:22    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne,

Tja, ironie wordt niet bij iedereen op dezelfde manier getriggerd.

Hoe dan ook, een oproep lanceren om begraafplaatsen rolstoelvriendelijker te maken, die zal zeker niet van mij komen. (Dat is trouwens voer voor CWGC, niet voor Ieperse politici.) De Topic toont immers voldoende aan wat voor banbliksems je dan te incasseren krijgt.

Aurel
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 11 Mrt 2008 20:51    Onderwerp: Reageer met quote

BatterySergeantMajor @ 11 Mrt 2008 17:47 schreef:
Laat ons wel wezen: de belangstelling voor de oorlog zit nog altijd in de lift, wat Richard ook moge beweren.

Best kans dat je gelijk hebt Erwin, of misschien is het wishfull thinking van je. Wie weet?
Eind van het jaar zullen we de bezettingsgraad van de hotels en de bezoekerscijfers van de musea eens met die van 2007 vergelijken. Ik heb trouwens niets beweerd, ik heb gezegd dat ik de indruk heb en dat mij berichten ter ore zijn gekomen.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 11 Mrt 2008 20:56    Onderwerp: Reageer met quote

Mag men dan insinueren dat ze "kletsen en smoezen achter andermans rug" ? (Richard, het was echt niet mis te verstaan hoor, herlees je posting maar even.)

De schoen past je kennelijk perfect, je trekt hem stevig aan. En dat terwijl ik het niet eens over je had. Smile
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 11 Mrt 2008 21:05    Onderwerp: Reageer met quote

Ik weet het, ik loop hierbij weer het risico genoemd te worden "een meester in het maken van taalkundig omtrekkende bewegingen zodat ik zelden zelf met een duidelijk standpunt hoef te komen." Tiens ... Doe ik dat echt ? Even mijn postings van de voorbije 3 jaar overlopen. Maar wat het eerste deel van het citaat betreft : in iemand moet ik toch mijn meester erkennen. Maar die komt dan in tegenstelling tot mezelf ook nadrukkelijker met zijn mening naar voren. Geen probleem. Nietwaar, Richard ? Wink

Nou kun je van me zeggen wat je wilt Aurel, maar ik maak geen taalkundig omtrekkende bewegingen en hoef dat ook niet omdat ik godzijdank niet bij een van de vele 'bloedgroepen' hoor die de Westhoek zo verdelen.
Want de grootste investering die in die streek zou kunnen worden gedaan is eindelijk eens komen tot verstrekkende samenwerking in plaats van met een vriendelijke glimlach zoveel mogelijk dwars te liggen bij andermans initiatief. Als de wil er zou zijn zou je een kostenpost hebben van een paar pilsjes en een borreltje die meer oplevert dan kapitale investeringen.
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 11 Mrt 2008 23:31    Onderwerp: Reageer met quote

Dag Aurel,
Ik ga het zeer kort houden…

Aurel Sercu @ 11 Mrt 2008 17:24 schreef:

Je schrijft : "Ze maken de sites niet toegankelijker voor de mooie ogen van de toeristen en ze kalefateren ze ook niet op voor de mooie ogen van de toeristen."
Wie zijn die "ze" ? Yves Goudeseune, de Ieperse overheid, Bernard Comyn, Gedeputeerde Van Gheluwe, de mensen van Westtoerisme ?…

De mensen die jij met naam noemt ken ik niet, maar met “ze” bedoel ik IEDEREEN, zowel personen als instanties, die ons/het oorlogserfgoed trachten te verzilveren.

…Verder lees ik dat toeristen lokken neerkomt op "meer inkomsten van de lokale handelaren." (Die dus zelf geen poot uitsteken aan de opkalefatering, maar er wel goed bij varen.)
Dus de lokale handelaren spannen de politici voor hun kar om aldus meer winst te maken ?
Of worden de politici er zelf rijker van doordat de handelaars meer winst maken ?
Of hopen ze daarvoor later electoraal gehonoreerd te worden ?…

Wat een eigenaardige interpretatie van mijn woorden. Indien je mij belachelijk wilt maken dan doe je maar.
Ik kom terug op “ze”; het is allemaal één pot nat. Gewoon economie (en daar ga ik hier echt geen lesje over geven), maar, weerom zeer kort gezegd, hoe meer inkomsten hoe meer belastingen. Alle geïnteresseerden hebben er (financieel) baat bij.

…En hoevéél meer Britse en andere toeristen zullen nu komen afzakken naar het Ieperse omdat de Caterpillar toegankelijker gemaakt wordt ?…

Geen kat meer, maar weeral een origineel oorlogsrestant dat dreigt geschonden te worden.

Dus wordt eigenlijk àlles wat neerkomt op het toenemen van het W.O.I-toerisme in het Ieperse, al dan niet met een expliciet commerciële tint, en bedoeld of niet bedoeld, door jou veroordeeld ? Bijvoorbeeld ook de Last Post ? Want door de Last Post worden er ook meer pralines verkocht….

Weerom veralgemeen je mijn woorden. De “Last Post” is een traditie, heeft absoluut niets met de verminking van oorlogsrestanten te maken en mag dus wat mij betreft nog jarenlang meegaan. Ik heb daar absoluut niets op tegen.
En wat die pralines betreft, laat die geldwolven hun oorlogje maar onder elkaar en voor het oog van de wereldpers uitvechten.

…Ik vind het een beetje extreem. Zelf heb ik er geen moeite mee.

Ik ben blij voor jou…

Mvg,

Bob
Naar boven
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 12 Mrt 2008 9:58    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,
Is dit een forum over de eerste wereldoorlog of een barakje om aan dorpspolitiek te doen?
Philippe
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 12 Mrt 2008 10:22    Onderwerp: Reageer met quote

Richard @ 11 Mrt 2008 20:56 schreef:

De schoen past je kennelijk perfect, je trekt hem stevig aan. En dat terwijl ik het niet eens over je had. Smile

Richard,
Het ziet ernaar uit dat je je eigen schrijfsel niet eens meer kan plaatsen. En ga er maar niet van uit dat ik nu al alzheimer heb.
En ik daag je uit : durf je namen noemen ? Wie smoest er ? Wie kletst er ? Over wie ?
Ik wed dat pas nu de ware meester in taalomtrekkende bewegingen zich zal manifesteren.
Vooruit, ik wacht.

Aurel
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 12 Mrt 2008 10:25    Onderwerp: Reageer met quote

Bob,

Ik heb een eerlijke vraag gesteld. En ik meen en meende dat.
Jij zegt dat ik je belachelijk wil maken.
Jammer, maar je vergist je.

Aurel
Naar boven
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 12 Mrt 2008 11:17    Onderwerp: Reageer met quote

MERDE
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 12 Mrt 2008 11:23    Onderwerp: Reageer met quote

Philippe Vandeweege @ 12 Mrt 2008 11:17 schreef:
MERDE

Zeg dat wel:
Philippe Vandeweege @ 12 Mrt 2008 9:58 schreef:
Hallo,
Is dit een forum over de eerste wereldoorlog of een barakje om aan dorpspolitiek te doen?
Philippe

Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 12 Mrt 2008 11:25    Onderwerp: Reageer met quote

Sorry Philippe dat ik je geïrriteerd heb.
Maar ik beloof je m'n best te doen om uit deze topic te blijven.

Aurel
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 12 Mrt 2008 11:25    Onderwerp: Reageer met quote

Als iedereen die elkaar nog wat te zeggen heeft dat even per pb wil oplossen, ik wil graag dit topic openhouden, ik ben nog benieuwd naar Luk's woorden, dank jullie.

Naar boven
Luk

BerichtGeplaatst: 12 Mrt 2008 12:02    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne, volgende week woensdag breng ik hier onze voorstellen.
Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 16 Mrt 2008 9:34    Onderwerp: Reageer met quote

Gisteren nog op bezoek geweest ter plaatse. Kwestie dat iedereen weet waarover het gaat... Wink

de krater:

Het paadje naar de krater na wat regenweer de voorbije week:

Het draaipoortje:

De weide:
Naar boven
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 16 Mrt 2008 18:08    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,

en de fronttoeristen....[img]
[/img]
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 16 Mrt 2008 20:58    Onderwerp: Reageer met quote

@ AOK, valt wel mee toch? Laughing
Vroeger moest je ook nog eens tussen de koeien je weg zien te vinden Very Happy

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 23 Mrt 2008 9:18    Onderwerp: Reageer met quote

Luk, is er al meer bekend?

Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 23 Mrt 2008 9:35    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne @ 16 Mrt 2008 20:58 schreef:
@ AOK, valt wel mee toch? Laughing
Vroeger moest je ook nog eens tussen de koeien je weg zien te vinden Very Happy

Ze hebben die weide hersteld in de staat van voor 1914 toen het een soort boomgaard was. Nu staan er verspreid enkele boompjes.
Naar boven
Luk

BerichtGeplaatst: 23 Mrt 2008 11:39    Onderwerp: Reageer met quote

sorry voor de late reactie, maar 't is hier tamelijk druk.
De Milieuraad van Ieper heeft volgend voorstel gedaan naar o.a. gemeentebestuur toe:
i. Vervangen van het molenpoortje door een klappoortje (type Hoornwerk van Antwerpen, Wandelnetwerk), voldoende breed om 2 personen, max 3 tegelijk door te laten
ii. Aanleg van een eenvoudige trap en/of hellend toegangspad van beperkte breedte naar de kraterrand
iii. Verharden van met het toegangspad met dolomiet
iv. Het plaatsen van info-borden (zoals nu al op veel plaatsen o.a. Kanaalsleuf De Palingbeek, Scherpenberg, Kemmelberg,…) waar de bezoeker op een moderne en aangename manier info kan vinden over deze plaats.
Deze infodragers worden misschien best niet geplaatst aan de rand van de krater, maar langsheen het pad, vóór de beklimming van de kraterrand.
v. Het aanbrengen op meerdere plaatsen van selectieve hindernissen (poortje, sluis, ‘kissing gate’,… om insijpeling van ATF en quad te voorkomen
Eventueel moet dan de site ook fysiek afgescheiden worden van de rest van het domein.
In die afscheiding kunnen dan een of twee klappoortjes,… aangebracht worden als toegang tot De Vierlingen.

Volgensde milieu-educatief ambtenaar van de stad Ieper kan er geen sprake zijn, om autobussen toeristen 'te lokken' naar de krater.

Dit advies wordt ook overgemaakt aan de gedeputeerde en Westtoer.
We blijven de zaak ook van nabij opvolgen.
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 23 Mrt 2008 11:56    Onderwerp: Reageer met quote

Luk,

De voorstellen lijken me wel oké. Doordacht en voldoende sober.

Het advies werd ook overgemaakt aan Westtoer, maar is er ook info van hen gevraagd, meer bepaald welke concrete plannen er (zullen) zijn van hun kant om de toegankelijkheid van de site te verbeteren ? Tenslotte werd er in deze Topic gevreesd (met te oordelen naar de ridiculiserende formulering bijna-zekerheid) dat indien Westtoer dat op zich neemt, de site zwaar gecommercialiseerd en verminkt ging worden.

Aurel
Naar boven
Luk

BerichtGeplaatst: 23 Mrt 2008 12:07    Onderwerp: Reageer met quote

Aurel,

we proberen altijd 'toerisme', en/of geschiedenisbeleving én natuur/landschap zo goed mogelijk te verzoenen.

Normaal kunen géén grootschalige ingrepen gebeuren, gezien de afspraken bij de opstelling van de Vierlingen. Maar we volgen dit zeker op.
Ook vragen we aan enkele provincieraadsleden om dit op te volgen.
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 23 Mrt 2008 12:14    Onderwerp: Reageer met quote

Luk,

Het zou me overigens verwonderen indien Westtoer al met iets concreets zou bezig zijn voor de Caterpillar. Tenslotte zijn zij ook bezig met de (mogelijke) ontsluiting van andere sites denk ik, en de Caterpillar is er nog maar recentelijk aan toegevoegd. En in alle eerlijkheid, ik denk echt niet dat zij grootschalige ingrepen ook maar zouden overwegen.

Hopelijk, als het zover is, overleggen zij samen met jullie.

Aurel
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 23 Mrt 2008 21:14    Onderwerp: Reageer met quote

Luk, bedankt voor de informatie.

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 23 Mrt 2008 21:16    Onderwerp: Reageer met quote

Aurel Sercu @ 23 Mrt 2008 11:56 schreef:
Luk,

Tenslotte werd er in deze Topic gevreesd (met te oordelen naar de ridiculiserende formulering bijna-zekerheid) dat indien Westtoer dat op zich neemt, de site zwaar gecommercialiseerd en verminkt ging worden.

Aurel

Aurel, er werd toch niet de link gelegd met Westtour in dit topic Confused

Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 24 Mrt 2008 11:47    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne @ 23 Mrt 2008 21:16 schreef:

Aurel, er werd toch niet de link gelegd met Westtour in dit topic Confused

Yvonne,

Toch wel. In de allereerste posting van deze Topic. Daar stond :

"De gedeputeerde zal deze bevindingen overmaken aan Westtoer die een studie afwerkt over de toeristische ontsluiting van het oorlogserfgoed."

In de daaropvolgende postings gingen een aantal Forumleden daarna m.i. zwaar over the top, zonder de conclusies of de concrete plannen i.v.m. Caterpillar Crater van Westtoer af te wachten.

Aurel
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WO1 in het nieuws Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 2 van 4

Ga naar: