Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Oproep om Caterpillar te Zillebeke beter toeristisch te...
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WO1 in het nieuws Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Elias

BerichtGeplaatst: 08 Apr 2015 18:47    Onderwerp: Reageer met quote

Een beetje vanalles eigenlijk...

Ik snap best wel dat men het terrein ook voor rolstoelgebruikers wil toegankelijk maken, maar als je de beelden bekijkt van hoe het er nu uitziet. Die ruwe betonnen hoopjes waarop die immens grote balken liggen.

En inderdaad, de vertraging...

Ik vraag me echt af of er geen andere subtielere manier kon gevonden worden om een goed bereikbaar pad aan te leggen.

Bijvoorbeeld Soort van mac-adam beton paden van 1,20m breed of zo. Dan moet er wel zo'n 30cm ingegraven worden, maar dat zou me een veel nettere en duurzamere oplossing lijken die toch nog wat respectvol zou zijn voor zo'n kleine kwetsbare site.

En ik wil niet onrespectvol klinken, maar is het echt nodig dat ook rolstoelgebruikers op dit terrein kunnen? Nogmaals, ik bedoel dit echt niet verkeerd of discriminerend, maar hoe deed men dit de voorbije 100 jaar?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 08 Apr 2015 19:01    Onderwerp: Reageer met quote

Elias,

Ik denk dat er tegen beton wel verzet zou komen ! Smile

En wat je laatste zin betreft : ik ben geneigd akkoord te gaan. Maar ja, dat mag men niet luidop zeggen. Zelf ben ik gedeeltelijk kleurenblind (problemen met rood en groen). En dan denk ik : tja, wat doet men voor "gehandicapten" - sorry, "mensen met een beperking" als ik ?! Heeft men ooit overwogen wat te doen aan de verkeerslichten ? En nochtans zouden mensen zoals ik 4 % van de mannelijke bevolking uitmaken ... Meer dan ...

Maar ik wil niet afwijken ... En hoe dan ook, het groen op Hill 60 zie ik wel degelijk als groen ! En nu maar hopen dat ze daar geen verkeerslichten zetten ! Smile

Aurel
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Elias

BerichtGeplaatst: 08 Apr 2015 19:03    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor je begrip Aurel,

en laat ons hopen dat er een mooie oplossing komt die ervoor zorgt dat iedereen van deze prachtige site kan genieten. poppy Laughing
Naar boven
Bert

BerichtGeplaatst: 12 Apr 2015 13:10    Onderwerp: Reageer met quote

Vorige maand was er ook discussie over het project in het Vlaams parlement. Voor een verslag zie onderstaande link:

https://www.vlaamsparlement.be/commissies/commissievergaderingen/970236/verslag/971215
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
AOK4

BerichtGeplaatst: 12 Apr 2015 15:44    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo?

Welk een idioten zijn dat allemaal? Ze zouden eerst met palen werken en plots (wat een complete verrassing) blijkt dat er mogelijk veel te veel munitie daar zit om die palen veilig te kunnen in de grond slaan...

Man man man (ook de rest van het verhaal, om dan in het winterseizoen te zitten knoeien met zwaar materiaal).

Al die bureaucraten zouden misschien toch beter eens praten met mensen die het terrein echt kennen en hun botten aantrekken in plaats van met hun stylo te spelen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Bert

BerichtGeplaatst: 12 Apr 2015 19:37    Onderwerp: Reageer met quote

Het antwoord van Bourgeois is voor mij wel een eyeopener geweest.
Zowat heel Groot-Brittannië lijkt te denken dat Hill 60 in perpetua aan hen is geschonken en dat de CWGC de site in naam van de Britse staat beheert... Daar is dus niets van aan. De site is gewoon eigendom van de Belgische overheid en de provincie West-Vlaanderen heeft er recht van opstal.
Misschien een idee om Hill 60 alsnog aan de Britten te schenken?
Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 12 Apr 2015 20:07    Onderwerp: Reageer met quote

Is dat niet net zoals alle militaire begraafplaatsen? De grond is ook eeuwig ter beschikking gesteld, zolang deze als begraafplaats gebruikt worden. De grond van de begraafplaatsen is dus ook niet brits, Duits, ... (vandaar dat de gronden waar tot de jaren '50 Duitse begraafplaatsen waren gewoon terug door de Belgische staat werd beheerd eens de graven verhuisd waren)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Bert

BerichtGeplaatst: 12 Apr 2015 20:31    Onderwerp: Reageer met quote

Wat de begraafplaatsen betreft heb je uiteraard gelijk, Jan. Hoewel ik te weinig juridische achtergrond heb om de situatie van Hill 60 ten volle te begrijpen denk ik dat het statuut ervan toch een stuk anders is dan bij de begraafplaatsen. Ik kan mij niet voorstellen dat de provincie West-Vlaanderen recht van opstal zou kunnen krijgen op een Britse begraafplaats...
Naar boven
jurggie

BerichtGeplaatst: 02 Okt 2017 19:26    Onderwerp: Reageer met quote

Gisteren voor het eerst zowel hill 60 als de caterpillar krater bezocht. Wat de caterpillar betreft: het geheel daar in een kiezeltjespad aanleggen is misschien wat overdreven, maar voor de wat oudere bezoeker nog wel handig. Ik kan niet vergelijken met enkele jaren terug, maar al bij al vond ik niet dat dat de site op één of andere manier onrecht aandoet. De resterende boom die beneden aan de rand van het water stond gaf het geheel iets extra, zonder dat het daarom tot een bos verwordt. (Want als het dan toch authentiek moet, een boom stond daar niet lang nadat de krater ontstond en dus het landschap tekende.

Overigens ook hier, net als langs het gehele voormalige front, de bomen met de ijzeren rasters in blauw en rood om de voormalige frontlijn weer te geven. Zeer interessant en helpt je goed om een beeld te krijgen hoe ver de soldaten nu eigenlijk uit elkaar lagen. Topidee als je het mij vraagt.

die houten vlonders op hill 60 zijn wat overdreven en hebben weinig nut, al heb ik me er niet echt aan gestoord. Ik merk wel dat ik het bestaan van de helft van de site niet eens heb opgemerkt, omdat we gewoon het vlonderpad gevolgd hebben en die loopt niet tot achteraan. Dat zal voor een andere keer zijn dan maar.
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 03 Okt 2017 10:01    Onderwerp: Reageer met quote

Jurggie,

Grotendeels akkoord. Juist, en zijn "klachten" dat het landschap door de ingrepen de authenticiteit verliest, maar de sites zijn wel toegankelijker voor bezoekers die er anders nooit zouden raken. (Zo is mijn vrouw er eindelijk eens geraakt verleden jaar.) Dus lijken de Hill 60-vlonders me wel nuttig. En, als ik er ben (zonder vrouw), dan gebruik ik ze gewoon niet. Smile

Aurel
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WO1 in het nieuws Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Pagina 4 van 4

Ga naar: